Prawo autorskie w internecie. Utwory i licencje

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Szkoła z klasą 2.0 styczeń 2012r. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Olkuszu.
Advertisements

INTERNET jako „ocean informacji”
TIK w szkole podstawowej PRAWO AUTORSKIE W SZKOLE
Zbiorem zasad korzystania z technologii komunikacyjno informacyjnych w naszej szkole ma odpowiadać na prawdziwe potrzeby uczniów i nauczycieli bardzo.
Ochrona prawa autorskiego Prezentacja multimedialna
OPEN ACCESS A PRAWO AUTORSKIE
INTERNET JAKO OCEAN INFORMACJI
Wolne Oprogramowanie. Przeglądarka Opera Opera to nowatorski i niebanalny pomysł na korzystanie z sieci Internet. Szybkość, bezpieczeństwo, wysoki komfort.
Piractwo Mazurek Grzegorz IIIb.
Cel programu: lepsze wykorzystanie w uczeniu i komunikowaniu się technologii informacyjno- komunikacyjnych.
Aktywna edukacja.
SERWISY SPOŁECZNOŚCIOWE
Co to jest TIK?.
Gimnazjum Gminy Oleśnica im. Szarych Szeregów. I UCZ I UCZ SIĘ Z TIK. Nauczyciele zadają prace domowe z zastosowaniem różnorodnych programów komputerowych.
BEZPIECZNI W KOMPUTEROWYM ŚWIECIE
LICENCJE.
Autor - twórca utworu, któremu przysługują prawa autorskie.
Typografia w nauczaniu zdalnym
Prawo autorskie dla nauczycieli.
PRAWO AUTORSKIE w polsce
TIK w szkole podstawowej
Licencja Creative Commons
Bezpieczeństwo w sieci
Udział szkoły w programie Szkoła z klasą 2.0, prowadzonym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą pod honorowym patronatem Ministra Edukacji.
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
Prawo autorskie Prawa użytkownika pracowni komputerowej
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Debata szkolna
ŚWIĄTECZNE TARGI TIK Szkoła z klasą 2.0
TARGI
PRAWO AUTORSKIE Co należy wiedzieć? - EDUKACJA
„Bezpieczeństwo w Internecie”
Gdy uzyskamy zgodę autora lub gdy są objęte licencją GPL.
Szkolny Kodeks 2.0.
NOWOCZESNE TECHNOLOGIE czyli TIK W NASZEJ SZKOLE.
Gdzie ich szukać? Flickr.comFlickr.com – CC Open Clip Art LibraryOpen Clip Art Library – grafika w domenie publicznej.domenie publicznej.
Szkoła z klasą 2.0 Tworzenie kodeksu 2.0.
Nie kradnij i nie daj się okraść!
KODEKS 2.0 OBOWIĄZUJĄCY W ZESPOLE SZKÓŁ IM. JANA PAWŁA II W JASIONCE.
Bez nienawiści w Internecie
Razem tworzymy bezpieczny Internet
Bezpieczeństwo w sieci
KODEKS 2.0 DEBATA SZKOLNA 64 – 500 Szamotuły, ul. Kapłańska 18, tel./fax
Zagadnienia związane z plagiatem, prawo własności, styl tekstu Karol Ligmann Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Komputerowe Systemy.
Ochrona danych osobowych i kwestie prawa autorskiego §
Zasady korzystania z Internetu
Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Nowej Wsi DEBATA KLASY IIIc wych. Bożena Zawistowska.
W Szkole Podstawowej w Gostkowie Rok szkolny 2013/2014.
Kodeks szkolny 2.0 Szkoły Podstawowej im. majora Henryka Sucharskiego w Drawsku Pomorskim.
-opis polskiej szkoły nowych czasów..  Podczas lekcji można korzystać z tablicy interaktywnej, komputerów i innych urządzeń elektronicznych tylko w celach.
O prawie autorskim i wykorzystaniu źródeł internetowych
6 Informatyka Zakres podstawowy PRAWO AUTORSKIE
Dlaczego mówi się o bezpieczeństwie w sieci ??? W naszej szkole każdy uczeń ma dostęp do komputera. Mimo to że komputer może być źródłem wielu pożytecznych.
Kawa na ławę o prawie autorskim
KODEKS 2.0 Gimnazjum Gminy Oleśnica im. Szarych Szeregów.
Główne zagadnienia KODEKSU Ucz i ucz się z TIK. Jak prowadzić lekcje w sieci – online i offline? Jak korzystać z Internetu, gdy lekcja nie odbywa.
Szkolny Kodeks 2.0. Publiczne Gimnazjum w Męcinie Oto poszczególne jego punkty:
SZKOLNY KODEKS 2.0 GIMNAZJUM IM. KS. KAN. M. LIPSKIEGO 2013/2014.
INTERNET jako „ocean informacji”
Biblioteka.pollub.pl facebook.com/BibliotekaPL. Katarzyna Panasiewicz Modele otwartego dostępu.
Zasada 1 Ucz i ucz się z TIK. Jak sensownie wykorzystać TIK w szkole i w domu dla uczenia się?
Prawo autorskie w szkole, czyli … zasady eksploatacji Internetu
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
Jak towarzyszyć dzieciom w sieci? Monika Pietruszka Wioleta Stypuła.
Nie kradnij i nie daj się okraść!. Naszym zadaniem było… opracować: - Jak zgodnie z prawem korzystać z dostępnych w sieci materiałów – tekstów, zdjęć,
Bezpieczeństwo w Internecie !!! Prezentację przygotowała: Marcelina Błasiak kl. 5 b 1.Internet jako skarbnica wiedzy i rozrywki oraz jako narzędzie pracy.
Ustawa o Prawach Autorskich najważniejsze artykuły.
Bezpieczni w e-świecie
Sopocka Akademia Tenisowa
TIK w szkole.
Zapis prezentacji:

Prawo autorskie w internecie. Utwory i licencje Bezpieczeństwo w sieci Prawo autorskie w internecie. Utwory i licencje mgr Beata Pośpiech 3 stycznia 2014 roku

Bezpieczeństwo w sieci źródło: W prezentacji wykorzystałam materiał projektu „Aktywna Edukacja” autorstwa pani Małgorzaty Ostrowskiej, który powstał przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej w ramach projektu „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w przedszkolach i szkołach” (Centrum Edukacji Obywatelskiej)

Bezpieczeństwo w sieci Ilość informacji dostępnych dzięki TIK (technologia informacyjna i komunikacyjna) oraz ogromne zasoby, jakie oferuje dzisiaj sieć globalna, pozwalają na dzielenie się nimi na szeroką skalę. Praktycznie każdy, kto dysponuje urządzeniem umożliwiającym transfer, zapis i przetwarzanie danych może mieć w tym swój udział. Ma szansę być zarówno twórcą , jak i użytkownikiem!

Bezpieczeństwo w sieci

Bezpieczeństwo w sieci Przeważająca część użytkowników TIK zupełnie nie zdaje sobie sprawy z zagrożeń, jakie czyhają na nich, jeśli nie zostają zachowane zasady bezpieczeństwa. Powinien znać je każdy, ponieważ jest źródłem danych o sobie i może stać się celem dla kogoś, kto chce je przechwycić.

Bezpieczeństwo w sieci Zagrożenia Niebezpieczne jest użytkowanie internetu bez szyfrowania SSL Jeśli połączymy się z internetem bez szyfrowania danych, każdy może mieć dostęp do naszych haseł, czytać maile, przechwycić zdjęcia

Bezpieczeństwo w sieci Można zabezpieczyć się przejmowaniem danych, stosując szyfrowanie SSL oraz odpowiednio zmieniając ustawienia prywatności w przeglądarce internetowej, na portalach społecznościowych, poczcie, kontach osobistych i serwisach, których jesteśmy użytkownikami.

Rys.1. Przykładowe ustawienia przeglądarki Mozilla Firefox

Bezpieczeństwo w sieci Nigdy nie pozwalaj na zapamiętywanie haseł do twoich kont i serwisów, ponieważ każdy, kto skorzysta z twojego komputera, będzie miał do nich dostęp i będzie mógł ich użyć bez twojej wiedzy.

Bezpieczeństwo w sieci Nieuczciwa działalność handlowa i przestępcza (handel artykułami zabronionymi, pornografia, usługi nielegalne itp.) Należy mieć świadomość tych zagrożeń! Polecam do przeczytania: http://www.ceo.org.pl/sites/default/files/SZK20/davBinary/bezpieczenstwo.pdf

Prawo autorskie w sieci Bezpieczeństwo w sieci Prawo autorskie w sieci Prawo autorskie uznawane jest często za zbiór skomplikowanych zasad oderwanych od życia codziennego, które dotyczą jedynie artystów przez wielkie „A” i twórców przez wielkie „T”.

Okazuje się jednak, że poruszając się w przestrzeni internetu, przebywamy w świecie przedmiotów prawa autorskiego, a sami-czasami całkowicie nieświadomie - stajemy się twórcami.

Bezpieczeństwo w sieci Zgodnie z obowiązującym prawem twórcą może być każda osoba fizyczna, niezależnie od tego, czy posiada wykształcenie artystyczne, jest dorosłym czy dzieckiem, tworzy świadomie czy przypadkowo. O byciu twórcą decyduje fakt stworzenia utworu!

Bezpieczeństwo w sieci W naszym kraju zasady korzystania z utworów i innych przejawów działalności twórczej reguluje między innymi ustawa z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19940240083.

Bezpieczeństwo w sieci Zgodnie z nią za utwór należy uznać każdy przejaw działalności twórczej człowieka o charakterze indywidualnym, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. Dzieło takie nie musi mieć postaci ukończonej, nie wymaga się również spełnienia żadnych formalności, rejestracji.

Bezpieczeństwo w sieci Znacząca część zasobów dostępnych w Internecie opatrzona jest znakiem © - copyright, co oznacza, że po odnalezieniu ich za pomocą wyszukiwarki, możesz je tylko przeczytać, obejrzeć lub wysłuchać.

Nie wystarczy jednak sprawdzić, czy materiał opatrzony jest tym symbolem, gdyż zgodnie z Konwencją berneńską o ochronie dzieł literackich i artystycznych, do której przystąpiło już ponad 160 państw, samo utworzenie dzieła jest wystarczające do ustanowienia prawa autorskiego

Prawa twórcy nie mogą być chronione w sposób absolutny Prawa twórcy nie mogą być chronione w sposób absolutny. Interes społeczny wymaga bowiem zastosowania środków, które umożliwiają przeciętnemu obywatelowi korzystanie z dorobku artystycznego i naukowego, a także będą wspierać rozwój edukacji. Instrumentem, który otwiera świat chronionych prawnie zasobów dostępnych w internecie jest system licencji CC (Crative Commons)

Pozwalają one określić warunki, na których inni mogą korzystać z prawa do kopiowania utworu, do tworzenia na jego podstawie kolejnych utworów (tzw. utworów zależnych), prawa do rozpowszechniania utworu lub uzyskiwania korzyści majątkowej z jego eksploatacji.

Zasada „wszelkie prawa zastrzeżone” zostaje zastąpiona zasadą „pewne prawa zastrzeżone” Szacuje się, że na licencjach CC udostępnia się obecnie co najmniej 100 mln utworów (dane pochodzą ze strony internetowej: http://blogiceo.nq.pl/nauczycieldlaucznia/uczymy-sie/creative-commons)

Jak sprawdzić licencję publikacji internetowej Rodzaj licencji uwidoczniony jest zazwyczaj na dole strony internetowej. Informacje te przedstawione są za pomocą tekstu i symboli.

Do sprawdzenia, skąd pochodzi plik źródłowy przydatna jest przeglądarka Tin Eye (www.tineye.com)

Ochrona wizerunku Zamieszczając w sieci fotografie osób i przedmiotów, pamiętajmy, że: publikacja zdjęcia nawet bez podpisywania osoby na nim umieszczonej co do zasady wymaga zgody uprawnionego, a w przypadku osoby małoletniej – zgody jej przedstawiciela ustawowego. Analogicznie reguła ta dotyczy filmu, rysunku, czy nagrania z konkretną osobą (art.81 pr.aut.)

Nie jest konieczna zgoda na rozpowszechnianie, gdy: - za wykonanie wizerunku osoba otrzymała zapłatę - wizerunek dotyczy osoby powszechnie znanej - osoba, której wizerunek jest uwidoczniony stanowi jedynie szczegół większej całości (krajobrazu, zgromadzenia, imprezy masowej)

Mam nadzieję, ze powyższe informacje przydarzą się w bezpiecznym poruszaniu się po sieci 