Niepubliczne Przedszkole Językowe SMYKI w Tychach AKADEMIA ZDROWEGO PRZEDSZKOLAKA „Zboża zjadamy, energię z nich mamy”
Akcja „Zboża zjadamy, energię z nich mamy” przeprowadzona została we wszystkich grupach wiekowych w naszym przedszkolu (10 grup – 4 grupy wiekowe ). Działania oparto o konspekty i materiały otrzymane od organizatora. Akcja została przeprowadzona w okresie od września do października 2013 roku. O przystąpieniu do akcji powiadomiliśmy rodziców wywieszając plakaty ze szczegółowymi informacjami. Zamieszczone tam zostały linki do strony internetowej przedszkola, strony przedszkola na facebook.pl na których zachęcaliśmy do: obejrzenia przygotowanej prezentacji, zapoznania się z proponowanymi przepisami, zasadami zdrowego żywienia przedszkolaka, wypełnienia ankiety dot. wiedzy nt. zasad żywienia dzieci w wieku przedszkolnym. W jesiennej akcji Akademii Zdrowego Przedszkolaka zrealizowano cztery bloki tematyczne.
Tablica informacyjna dla rodziców.
TYDZIEŃ 1 - CO TO SĄ PRODUKTY ZBOŻOWE, JAKIE SĄ RODZAJE ZBÓŻ PRZYPOMNIENIE, CZYM JEST PIRAMIDA ŻYWIENIA PRZEDSZKOLAKA W pierwszym tygodniu młodsze przedszkolaki zapoznały się / starsze przypomniały sobie czym jest Piramida Żywienia Przedszkolaka. Pomogła przedszkolakom w tym bajka pt. „Zwierzątka ze Zdrowego Zakątka – Podróż do wnętrza piramidy”.
Ułożenie Piramidy Żywienia Przedszkolaka z pokolorowanych kuponów.
CO TO SĄ PRODUKTY ZBOŻOWE? „Smyki” dowiedziały się, że produkty zbożowe są cennym składnikiem codziennej diety dzieci i dorosłych. Przedszkolaki wysłuchały wierszyków ilustrujących „drogę zbóż z pola do młyna”.
Zapoznanie z różnymi rodzajami zbóż. Kolorowanie zbóż.
TYDZIEN 2 - JAK POWSTAJE CHLEB, PŁATKI ŚNIADANIOWE I MAKARON TYDZIEN 2 - JAK POWSTAJE CHLEB, PŁATKI ŚNIADANIOWE I MAKARON? W drugim tygodniu omówiono poszczególne produkty zbożowe. PIECZYWO Przedszkolaki wysłuchały bajki pt. „Zwierzątka ze Zdrowego Zakątka – Jako powstaje chleb?”. Kolorowały również ilustracje do wysłuchanej bajki.
Dzieci zapoznane zostały z historią chleba, zwyczajami z nim związanymi, z jego rodzajami oraz etapami powstawania. Następnie degustowały różne gatunki pieczywa.
… ale pyszne! Czytanie wiersza o chlebie.
… już znamy drogę od ziarenka do bochenka. Kolorowanie „etapów powstawania chleba”.
W styczniu br. dzieci z grup: Motylki, Misie, Pszczółki, Biedronki i Słoneczka odwiedziły „Dom chleba” w Radzionkowie. Obejrzały tam zgromadzone eksponaty oraz wszystko to, co służyło do wytwarzania i wypieku chleba, ciast i ciasteczek. Miały także możliwość odbycia krótkiej lekcji w „klasie muzealnej’’. Najważniejszą atrakcją wycieczki były samodzielne warsztaty z ciastem, z którego dzieci formowały plecionki „warkocze”. Celem wycieczki było uzmysłowienie dzieciom poszanowanie i szacunek do chleba.
PŁATKI Dzieci poznały historię powstania płatków, w jaki sposób i z jakich rodzajów zbóż są wytwarzane. Przedszkolaki segregowały płatki na zdrowe, polecane i kolorowe ale niezdrowe.
Zabawa „Tak - Nie”
MAKARONY Kolejnym omówionym produktem zbożowym był makaron. Dzieci poznały historię powstania makaronu oraz sposób w jaki się go sporządza. Przedszkolaki dotykają, oglądają różne kształty i rodzaje makaronów oraz podaj przykłady ich wykorzystania.
Po przeczytanej bajce pt Po przeczytanej bajce pt. „Zwierzątka ze Zdrowego Zakątka – Kulinarna podróż do Włoch” dzieci kolorowały ilustracje do bajki. Zabawa „Jaki to makaron?”
TYDZIEŃ 3 - KASZE, RYŻ I ROŚLINY STRĄCZKOWE „Bajka o królu” J. Brzechwa Przedszkolaki poznały różne rodzaje kasz, przyglądały się im, dotykały, konsumowały. Dowiedziały się również, że kasze to największe źródło węglowodanów.
Zabawa „Kurki dziobią ziarenka”. Dzieci oglądają różne rodzaje kasz, doszukują się różnic w wyglądzie i dotyku.
RYŻ Dzieci zostały zapoznane z historią ryżu, gdzie jest uprawiany i dlaczego nie rośnie w Polsce. Ryż jest również dobrym źródłem węglowodanów a dodatkowo produktem bezglutenowym.
„Jak smakuje ryż?” w różnych postaciach Po wysłuchaniu bajki pt. „Zwierzątka ze Zdrowego Zakątka - Skąd pochodzi ryż” dzieci zabrały się do kolorowania.
Zabawa – „Odróżniamy roślin strączkowych od innych warzyw” ROŚLINY STRĄCZKOWE Przedszkolaki dowiedziały się, że rośliny strączkowe zajmują ostatnie piętro w Piramidzie Żywienia Przedszkolaka. Są uzupełnieniem diety a nie są jej podstawą tak jak produkty zbożowe. Zabawa – „Odróżniamy roślin strączkowych od innych warzyw”
Zapoznanie dzieci z wierszem pt. „Groch”.
Robimy mandale.
TYDZIEŃ 4 - ORZECHY, NASIONA I TŁUSZCZE – PRZEDOSTATNIE PIETRO PIRAMIDY CO TO SĄ TŁUSZCZE? Dzieci dowiedziały się co to są tłuszcze dobre i tłuszcze złe oraz z czego się je wytwarza.
OLEJE „W jakich produktach są dobre tłuszcze? ” Po przeczytanej bajce pt. „Zwierzątka ze Zdrowego Zakątka – Jak powstaje olej” kolorowanie ilustracji.
Zgadywanka „Z czego robi się oleje?”
ORZECHY, MIGDAŁY I PESTKI – ZDROWE PRZEKĄSKI Omawiane produkty zajmują przedostatnie piętro Piramidy Żywienia Przedszkolaka. Maluszki poznały orzechy, które rosną w Polsce.
Dzieci dowiedziały się, że korzystniejsze dla zdrowia jest spożywanie garści mieszanki orzechów kilka razy w tygodniu niż paczki smacznych chipsów lub słodyczy. Słuchanie wiersza Jana Brzechwy „Orzech”.
Zabawa ruchowa „Celny orzech”.
ZAKOŃCZENIE AKCJI Sprawozdanie z przebiegu akcji Akademia Zdrowego Przedszkolaka – edycja jesienna zostanie umieszczone na stronie internetowej przedszkola w celu zaznajomienia rodziców z jej przebiegiem.
EWALUACJA Akacja „Zboża zjadamy, energię z nich mamy” dała możliwość naszym podopiecznym poprzez zabawę wzbogacić i uporządkować wiedzę z dziedziny prawidłowego odżywiania. Dzieci miały okazję zaznajomić się z wieloma produktami za pomocą wszystkich zmysłów. Uczestnicząc w czterotygodniowej akcji miały możliwość wyrobienia prawidłowych nawyków żywieniowych, wiedzą co jest zdrowe i wartościowe w codziennej diecie a czego należy unikać. Pomocne przy tym były materiały dostarczone przez organizatora pozwoliły one w interesujący i właściwy sposób przekazać wiedzę. Przedszkolaki poznały nowe bajki, wierszyki, piosenki i zabawy. Wszystkie zajęcia edukacyjne przeprowadzone w ramach akcji „Zboża zjadamy, energię z nich mamy” cieszyły się dużym zainteresowaniem dzieci i zaangażowaniem rodziców. Koordynator: B. Wypasek K. Chęcińska