Połączy w jedną całość 7 dotychczasowych programów:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
w programie „Uczenie się przez całe życie”
Advertisements

Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Wizyty Studyjne Anna Kowalczyk Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne 2009/2010 Spotkanie informacyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
„Uczenie się przez całe życie”
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS konkurs 2010 Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Program MŁODZIEŻ Akcje Programu.
Nowości w programie Comenius C omenius Regio Partnerskie Projekty Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Program Uczenie się przez całe życie COMENIUS edukacja szkolna Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Oferta programu Comenius Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie.
Wyjazdy zagraniczne studentów GWSP w ramach programu LLP-Erasmus.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Program Leonardo da Vinci. Program Leonardo da Vinci propaguje działania zmierzające do poprawy jakości systemów kształcenia i szkolnictwa zawodowego.
1 stycznia 2014 roku ruszy nowy program Unii Europejskiej ERASMUS+.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Zewnętrzne źródła finansowania projektów o charakterze międzynarodowym Pracownia Projektów Europejskich Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczyciel.
Plansza tytułowa / tytuł prezentacji
1.LLP/ERASMUS 2.LLP/COMENIUS 3.LLP/GRUNDTVIG 4.LLP/LEONARDO DA VINCI 5.FUNDUSZ STYPENDIALNY I SZKOLENIOWY 6.ERASMUS-MUNDUS 7.TEMPUS PROGRAMY EDUKACYJNE.
PROGRAM LEONARDO DA VINCI Konferencja informacyjno-promocyjna Uczenie się przez całe życie. Comenius oraz Leonardo da Vinci Wrocław, 19 listopada 2010.
Prezentacja Programu Leonardo da Vinci
PROGRAM MŁODZIEŻ W DZIAŁANIU Program Młodzież w Działaniu Cele Programu Aktywne uczestnictwo młodzieży w życiu społecznym Europy Budowanie.
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne dla kadry zarządzającej, decydentów i specjalistów z zakresu edukacji oraz kształcenia i doskonalenia zawodowego Fundacja.
1 stycznia 2014 roku ruszy nowy program Unii Europejskiej ERASMUS+.
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
PROGRAM WSPIERAJĄCY EDUKACJĘ, SZKOLENIA, MŁODZIEŻ I SPORT NA LATA
Urszula Grzyb Regionalne Centrum Informacji dla Naukowców Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE Centrum Transferu Technologii Politechnika.
Erasmus+ Edukacja szkolna
Efektywne programowanie Bruksela, 3 kwietnia 2014 Dyrekcja Generalna do spraw Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.
Sport Erasmus+ : Sport Michał RynkowskiDG Edukacji i Kultury Sport Unit Komisja Europejska.
Sport Erasmus+ : Sport Michał RynkowskiDG Edukacji i Kultury Sport Unit Komisja Europejska.
ERASMUS+ unijny program w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu
Erasmus+ KA 2 cechy projektów: elastyczność różnorodność innowacja, rozwój i modernizacja działania: innowacja - programy, materiały, narzędzia, metody.
Michał Tuszyński-Sikora
Pytania studentów dotyczące uczestnictwa w Programie LLP Erasmus.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
MIĘDZYNARODOWE PROJEKTY EDUKACYJNE W LATACH DZIAŁ DS. OBCOKRAJOWCÓW I WYMIANY MIĘDZYNARODOWEJ.
Szkolnictwo wyższe w krajach Unii Europejskiej
PROGRAM WSPIERAJĄCY EDUKACJĘ, SZKOLENIA, MŁODZIEŻ I SPORT NA LATA
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
EUROPEAN VOLUNTARY SERVICE (EVS) CZYLI WOLONTARIAT EUROPEJSKI
Erasmus Nowe perspektywy dla współpracy międzynarodowej w obszarze edukacji, szkolenia, młodzieży i sportu Ewelina Miłoń, Agata Nowacka Fundacja.
Gwarancje dla Młodzieży to POWER Perspektywa finansowania działań na rzecz młodzieży w okresie Bartosz Kosiński Miechów
P ROGRAM : E RASMUS + A KCJA KLUCZOWA : M OBILNOŚĆ EDUKACYJNA A KCJA : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH SIĘ I PRACOWNIKÓW T YP AKCJI : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Młodzież Młodzież Przewodnik po programie. Cele programu: przezwyciężanie uprzedzeń i stereotypów zakorzenionych w mentalności i kulturze przezwyciężanie.
Zasady uczestnictwa w mobilności. ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1288/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające „Erasmus+”:
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Erasmus Day 2015 Katarzyna Jezierska. ERASMUS+ Program Erasmus+ oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji.
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Zmienia życie, otwiera umysły
Administracja Programu Erasmus: mgr Joanna Siwiec, pokój 010C,
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Erasmus + Anna Kaminska-Abram.
HORYZONT 2020.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Administracja Programu Erasmus: mgr Joanna Siwiec, pokój 010C,
Akcja 3 Rozwój polityki młodzieżowej
Młodzież wiejska w PO Wiedza Edukacja Rozwój
Zapis prezentacji:

Połączy w jedną całość 7 dotychczasowych programów: ERASMUS+ 1 stycznia 2014 roku rozpoczął się nowy program Unii Europejskiej ERASMUS+. Będzie wspierał edukację, szkolenia, inicjatywy młodzieżowe oraz sportowe w całej Europie. Połączy w jedną całość 7 dotychczasowych programów: „Uczenie się przez całe życie" i jego programy sektorowe: Comenius, Erasmus, Grundtvig i Leonardo da Vinci, „Młodzież w działaniu”, Erasmus Mundus, Jean Monnet, Tempus. Alfa, Edulink .

Dlaczego takie zmiany? Uproszczenie sposobu wnioskowania, zasad finansowych i sprawozdawczości (beneficjent). Obniżenie kosztów administrowania (NAs, EACEA, KE). Lepsza synergia pomiędzy edukacją formalną, nieformalną, pozaformalną. Podkreślenie związku programu ze strategiami UE i zwiększenie efektywności ich wdrażania.

Strategiczne kierunki rozwoju Na poziomie UE Europa 2020 Edukacja i szkolenia 2020 Europejska współpraca w obszarze młodzieży (2010-2018) Na poziomie państw członkowskich (PL) Długookresowa strategia rozwoju kraju Strategia rozwoju kraju 2020 Strategia rozwoju kapitału społecznego Strategia rozwoju kapitału ludzkiego Perspektywa uczenia się przez całe życie 2030

Cele – Europa 2020 Zatrudnienie 75 proc. osób w wieku 20-64 lat powinno mieć pracę (w PL 71%) Badania i rozwój na inwestycje w badania i rozwój powinniśmy przeznaczać 3 proc. PKB Unii  (w PL 1,7%) Zmiany klimatu i zrównoważone wykorzystanie energii należy ograniczyć emisje gazów cieplarnianych o 20 proc. w stosunku do poziomu z 1990 r. (lub nawet o 30 proc., jeśli warunki będą sprzyjające)

Cele – Europa 2020 (2) Zmiany klimatu i zrównoważone wykorzystanie energii 20 proc. energii powinno pochodzić ze źródeł odnawialnych; efektywność energetyczna powinna wzrosnąć o 20 proc. Edukacja Ograniczenie liczby uczniów przedwcześnie kończących edukację do poziomu poniżej 10 proc. (w PL 4,5%); co najmniej 40 proc. osób w wieku 30-34 powinno mieć wykształcenie wyższe (w PL 45%). Walka z ubóstwem i wykluczeniem społecznym zmniejszenie liczby osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym o co najmniej 20 mln. (w PL o 1,5 mln).

„Edukacja i szkolenia 2020” - cele Cztery strategiczne cele dla zakresu ramowego: realizacja koncepcji uczenia się przez całe życie i mobilności; poprawa jakości i skuteczności kształcenia i szkolenia; promowanie równości, spójności społecznej i aktywności obywatelskiej; zwiększanie kreatywności i innowacyjności, w tym przedsiębiorczości, na wszystkich poziomach kształcenia i szkolenia.

„Edukacja i szkolenia 2020” - wskaźniki odniesienia Uczestnictwo dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie - średnio co najmniej 15 % dorosłych. Osiąganie słabych wyników w zakresie podstawowych umiejętności – odsetek 15-latków osiągających słabe wyniki w czytaniu, matematyce i naukach przyrodniczych powinien wynosić poniżej 15%. Wykształcenie wyższe - odsetek osób w przedziale wiekowym 30–34 posiadających wyższe wykształcenie powinien wynosić co najmniej 40%. Przedwczesne kończenie nauki - odsetek osób przedwcześnie kończących naukę powinien wynosić poniżej 10%. Edukacja przedszkolna – co najmniej 95 % dzieci w przedziale wiekowym od czterech lat do wieku podjęcia obowiązku szkolnego powinno być objętych edukacją przedszkolną.

Cele ilościowe programu (1) 2 mln studentów szkół wyższych będzie mogło studiować lub szkolić się za granicą; 450 tys. spośród nich odbędzie staże; 650 tys. uczestników szkolenia zawodowego i uczniów zawodu otrzyma stypendia pozwalające uczyć się, szkolić lub pracować za granicą; 800 tys. nauczycieli, wykładowców, szkoleniowców, pracowników szkolnictwa i osób pracujących z młodzieżą będzie mogło nauczać lub szkolić się za granicą; 200 tys. studentów studiów magisterskich odbywających stacjonarne studia magisterskie w innym państwie skorzysta z systemu gwarancji kredytowych; ponad 500 tys. młodych osób będzie mogło odbyć wolontariat za granicą lub wziąć udział w wymianie młodzieży;

Cele ilościowe programu (2) 125 tys. szkół, instytucji kształcenia i szkolenia zawodowego, instytucji szkolnictwa wyższego i kształcenia dorosłych, organizacji młodzieżowych i przedsiębiorstw otrzyma środki finansowe na utworzenie 25 tys. partnerstw strategicznych, które promować mają wymianę doświadczeń i powiązania z rynkiem pracy; 3,5 tys. instytucji edukacyjnych i przedsiębiorstw otrzyma wsparcie na utworzenie ponad 300 „sojuszy na rzecz wiedzy” i „sojuszy na rzecz umiejętności sektorowych”, zwiększających szanse na zatrudnienie, promujących innowacyjność i przedsiębiorczość; Wsparcie obejmie także 600 partnerstw w dziedzinie sportu, w tym niekomercyjne imprezy europejskie.

Efektywność i skuteczność programu Wartość dodana UE: inwestycje na poziomie europejskim przynoszące efekty dla wszystkich państw uczestniczących; Większy nacisk położony mobilność i jej wpływ na osoby, instytucje, systemy oraz zmniejszanie bezrobocia; Synergia z innymi narzędziami finansowania.

Budżet Programu 2014-2020 – 14,7 mld EUR 2014 – 1,8 mld EUR 2014 – 102 mln EUR dla Polski HE 44,8 mln EUR

Uczestnicy programu Erasmus+ Kraje uczestniczące w programie (programme countries) 28 państw członkowskich UE Islandia, Liechtenstein, Norwegia Szwajcaria Turcja Była republika Jugosławii Macedonia Kraje partnerskie (partner countries) Kraje sąsiadujące z UE (podzielone na 4 regiony) Partnerstwo Wschodnie, Basen Morza Śródziemnego, Bałkany Zachodnie, Rosja Pozostałe kraje – udział uzależniony od akcji i obszaru(sektora)

oraz 2 rodzaje działań „specjalnych” zarządzanych centralnie: 2014–2020 oraz 2 rodzaje działań „specjalnych” zarządzanych centralnie: Jean Monnet Sport ERASMUS+ Edukacja szkolna, szkolnictwo i kształcenie zawodowe, szkolnictwo wyższe, edukacja dorosłych, młodzież AKCJA 1 AKCJA 2 AKCJA 3 Wyjazdy w celach edukacyjnych Współpraca na rzecz innowacji i dobrych praktyk Wsparcie dla reform w obszarze edukacji

SZKOLNICTWO WYŻSZE KA1 wyjazdy w celach edukacyjnych

SZKOLNICTWO WYŻSZE – AKCJA 1 – KA1 Działania wymienione w „Przewodniku po programie”: Mobilność studentów i pracowników uczelni (Mobility for learners and staff) (credit mobility). Narodowe Agencje programu Erasmus+ (zdecentralizowane) Wspólne studia magisterskie (Joint Master Degrees); udział w innowacyjnych programach wspólnych studiów drugiego stopnia z możliwością uzyskania stypendium na pokrycie kosztów kształcenia i utrzymania podczas pobytu w innym kraju (degree mobility). EACEA (scentralizowane) System gwarancji spłaty pożyczek zaciągniętych w celu zrealizowania studiów drugiego stopnia za granicą i zdobycia dyplomu ich ukończenia (Master Degree Mobility) (degree mobility). Europejski Bank Inwestycyjny (scentralizowane)

SZKOLNICTWO WYŻSZE – AKCJA 1 – KA1 Mobilność studentów i pracowników Rodzaje mobilności: Wyjazdy studentów W celu zrealizowania części studiów w uczelni partnerskiej za granicą; W celu odbycia praktyki w zagranicznym przedsiębiorstwie; Wyjazdy absolwentów w celu odbycia praktyki za granicą (rekrutacja na ostatnim roku studiów). Wyjazdy pracowników W celu prowadzenia zajęć dydaktycznych dla studentów zagranicznej uczelni partnerskiej (+ przyjazdy specjalistów z zagranicznych przedsiębiorstw w celu prowadzenia zajęć dla studentów polskich uczelni); W celach szkoleniowych.

Kraje należące do danej grupy Miesięczna stawka stypendium Wysokość dofinansowania (stypendia) Wyjazdy na studia: od 3 do 12 miesięcy Kraje należące do danej grupy Miesięczna stawka stypendium w euro Grupa 1 – Austria, Dania, Finlandia, Francja, Irlandia, Lichtenstein, Norwegia, Szwajcaria, Szwecja, Wielka Brytania, Włochy 500 Grupa 2 – Belgia, Chorwacja, Cypr, Czechy, Grecja, Hiszpania, Holandia, Islandia, Luksemburg, Niemcy, Portugalia, Słowenia, Turcja 400 Grupa 3 – Bułgaria, Estonia, Litwa, Łotwa, Malta, Rumunia, Słowacja, Węgry 300 Osoby posiadające stypendium socjalne dostają dodatkowo 200 euro miesięcznie

Kraje należące do danej grupy Miesięczna stawka stypendium Wysokość dofinansowania (stypendia) Wyjazdy na praktyki: od 2 do 12 miesięcy Kraje należące do danej grupy Miesięczna stawka stypendium w euro Grupa 1 – Austria, Dania, Finlandia, Francja, Irlandia, Lichtenstein, Norwegia, Szwajcaria, Szwecja, Wielka Brytania, Włochy 600 Grupa 2 – Belgia, Chorwacja, Cypr, Czechy, Grecja, Hiszpania, Holandia, Islandia, Luksemburg, Niemcy, Portugalia, Słowenia, Turcja 500 Grupa 3 – Bułgaria, Estonia, Litwa, Łotwa, Malta, Rumunia, Słowacja, Węgry 400

SZKOLNICTWO WYŻSZE – AKCJA 1 – KA1 Wyjazdy studentów - nowości Możliwość wielokrotnych wyjazdów Do łącznej długości pobytów za granicą nie przekraczającej 12 miesięcy w obrębie jednego cyklu studiów; Teoretycznie jedna osoba może spędzić 36 miesięcy za granicą w ramach credit mobility (12 miesięcy x 3 cykle studiów). Wyjazdy nowych absolwentów na praktyki W przeciągu12 miesięcy od zakończenia studiów; Rekrutacja na ostatnim roku studiów. Mobilność „międzynarodowa” z wybranymi krajami partnerskimi (opóźniony start)

Kraje należące do danej grupy Wysokość dofinansowania (stypendia) Wyjazdy pracowników: od 2 dni do 2 miesięcy Kraje należące do danej grupy Dzienna wartość stypendium w euro przy wyjazdach trwających nie dłużej niż 14 dni* Grupa 1 – Dania, Holandia, Irlandia, Szwecja, Wielka Brytania 130 Grupa 2 – Austria, Belgia, Bułgaria, Cypr, Czechy, Finlandia, Francja, Grecja, Islandia, Lichtenstein, Luksemburg, Norwegia, Polska, Rumunia, Szwajcaria, Turcja, Węgry, Włochy 110 Grupa 3 – Hiszpania, Łotwa, Malta, Niemcy, Portugalia, Słowacja 100 Grupa 4 – Chorwacja, Estonia, Litwa, Słowenia 80 *Zastosowanie w tabeli wartości odnoszą się do pobytów trwających do 14 dni. W przypadku pobytów dłuższych w 15-stym i dalszym dniu pobytu wypłacona stawka dzienna wynosi 70% stawki dziennej wypłaconej na pobyt do 14-stu dni.

SZKOLNICTWO WYŻSZE – AKCJA 2 Partnerstwa strategiczne Główne działania: Wdrażanie innowacyjnych i projakościowych zmian w szkołach wyższych (związanych z programami kształcenia oraz rozwiązaniami instytucjonalnymi), Współpraca z przedsiębiorstwami (otoczeniem zewnętrznym) w celu lepszego dostosowania programów kształcenia do potrzeb społeczeństwa, Wprowadzanie zróżnicowanych metod i narzędzi dydaktycznych (np. z wykorzystaniem otwartych zasobów edukacyjnych), Uelastycznienie sposobu studiowania (np. zastosowania różnorodnych form kształcenia (niestacjonarne, modułowe, połączone z nauką w miejscu pracy).

SZKOLNICTWO WYŻSZE – AKCJA 2 – KA2 Partnerstwa strategiczne (Transnational Strategic Partnerships) Narodowe Agencje programu Erasmus+ (zdecentralizowane) Termin składania wniosków 30.04.2014

EDUKACJA SZKOLNA

EDUKACJA SZKOLNA – AKCJA 1 Mobilność kadry DLA KOGO: Dla kadry edukacyjnej (uczącej bądź też nie) pracującej w danej placówce oświatowej

EDUKACJA SZKOLNA – AKCJA 1 Mobilność kadry Główne działania: Uczestnictwo w zorganizowanych kursach i szkoleniach za granicą nauczycieli oraz kadry, Job shadowing w zagranicznej szkole partnerskiej i innych organizacjach/instytucjach z sektora edukacji szkolnej. Możliwość nauczania np. danego przedmiotu w instytucji partnerskiej

EDUKACJA SZKOLNA – AKCJA 1 Mobilność kadry CZAS TRWANIA PROJEKTU Od roku do dwóch lat (wnioskodawca wybiera czas jego trwania) CZAS TRWANIA DZIAŁANIA Od dwóch dni do dwóch miesięcy (nie wliczając w to dni na przejazd)

EDUKACJA SZKOLNA – AKCJA 1 Mobilność kadry TERMIN SKŁADANIA WNIOSKÓW: 17 MARCA 2014

EDUKACJA SZKOLNA – AKCJA 2 Partnerstwa strategiczne Główne działania: Partnerstwa - współpraca między szkołami (obecnie PPS) lub / i innymi organizacjami np. prowadząca do rozwoju programów nauczania, wzmocnienia europejskiego wymiaru edukacji, nabywania podstawowych kompetencji życiowych, walki z przemocą w szkołach, Wymiany grup uczniów (obecnie WIUC) na dłuższe okresy oraz na kursy i szkolenia w ramach projektu mające na celu np. rozwój umiejętności językowych i świadomości międzykulturowej,

EDUKACJA SZKOLNA – AKCJA 2 Partnerstwa strategiczne Główne działania (c.d.): Lokalne konsorcja (obecnie Regio) pomiędzy władzami lokalnymi /regionalnymi i szkołami w celu poprawy oferty edukacyjnej dla młodzieży. projekty eTwinning dla uczniów i warsztaty on-line z zakresu doskonalenia zawodowego dla nauczycieli, studentów i trenerów.

EDUKACJA SZKOLNA – AKCJA 2 Partnerstwa strategiczne TERMIN SKŁADANIA WNIOSKÓW: 30 kwietnia 2014

KSZTAŁCENIE I SZKOLENIA ZAWODOWE

KSZTAŁCENIE I SZKOLENIA ZAWODOWE – AKCJA 1 Mobilność uczniów Główne działania: Praktyki i staże za granicą w firmach, centrach szkoleniowych, organizacjach publicznych, organizacjach pozarządowych itp. dla uczniów kształcących się zawodowo (obecnie akcja LdV-IVT). Czas trwania: od 2 tygodni do 12 miesięcy. Brak możliwości udziału osób bezrobotnych (obecnie PLM)

KSZTAŁCENIE I SZKOLENIA ZAWODOWE – AKCJA 1 Mobilność kadry Główne działania: Praktyki zawodowe i job shadowing w instytucjach szkolenia zawodowego dla kadry odpowiedzialnej za kształcenie i szkolenie zawodowe (nauczyciele zawodu, instruktorzy, kierownicy praktyk, doradcy zawodowi, kadra zarządzająca instytucjami szkolnictwa zawodowego). Prowadzenie kursów i szkoleń w zagranicznych instytucjach partnerskich. Czas trwania pobytu: od 2 dni do 2 miesięcy

KSZTAŁCENIE I SZKOLENIA ZAWODOWE – AKCJA 1 Mobilność uczniów i kadry Czas trwania projektu: 1 rok lub 2 lata Organizacje uczestniczące: Organizacja wysyłająca i organizacja przyjmująca 2 kraje Konsorcjum VET: min. 3 organizacje VET Termin aplikowania: 17 marca 2014 (godz. 12 czasu brukselskiego)

KSZTAŁCENIE I SZKOLENIA ZAWODOWE – AKCJA 2 Strategiczne Partnerstwa Wymiana doświadczeń, dobrych praktyk i innowacji w sektorze kształcenia i szkolenia zawodowego (obecnie projekty wielostronne transferu innowacji w LdV). Wspieranie usystematyzowanej i długoterminowej współpracy między instytucjami kształcenia i szkolenia zawodowego a przedsiębiorstwami, władzami lokalnymi, organizacjami pozarządowymi a także uczelniami (obecnie projekty partnerskie w programie LdV) . Opracowywanie programów nauczania w odpowiedzi na potrzeby rynku pracy. Rozwój, testowanie i wdrażanie innowacyjnych metod w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego (obecnie projekty transferu innowacji w LdV). Projekty promujące uczenie się w oparciu o pracę oraz promujące uczenie się w miejscu pracy.

KSZTAŁCENIE I SZKOLENIA ZAWODOWE – AKCJA 2 Strategiczne Partnerstwa TERMIN SKŁADANIA WNIOSKÓW: 30 kwietnia 2014

EDUKACJA DOROSŁYCH

EDUKACJA DOROSŁYCH – AKCJA 1 Mobilność kadry dla edukacji dorosłych Główne działania: Udział w zorganizowanych kursach i szkoleniach za granicą. Job shadowing w instytucjach sektora edukacji dorosłych za granicą. Prowadzenie zajęć dydaktycznych dla dorosłych słuchaczy. Prowadzenie szkolenia kadry dla edukacji dorosłych.

EDUKACJA DOROSŁYCH – AKCJA 1 Mobilność kadry dla edukacji dorosłych Czas trwania projektu: 1 rok lub 2 lata (określany na etapie wnioskowania) Czas trwania działania: od 2 dni do 2 miesięcy (z wyłączeniem czasu podróży) Kraje uprawnione: kraje programu (minimum 2 kraje) Grupy docelowe: kadra dla edukacji dorosłych – pracownicy/członkowie organizacji edukacji dorosłych (nie ma wyjazdów słuchaczy tak jak było w kilku akcjach w LLP) Procedura wnioskowania: do Narodowej Agencji w kraju, w którym organizacja wysyłająca ma siedzibę Termin składania wniosków: 17 marca 2014 (do 12:00) Termin rozpoczęcia projektu: 1 lipca 2014

EDUKACJA DOROSŁYCH – AKCJA 2 Partnerstwa strategiczne Główne działania: Wymiana doświadczeń i najlepszych praktyk między organizacjami z sektora edukacji dorosłych, Rozwój, testowanie i zatwierdzanie nowych programów nauczania, metod nauczania oraz innowacyjnych podejść do nauczania, Projekty dotyczące nabywania podstawowych umiejętności (czytania, pisania, liczenia i umiejętności informatycznych), Zwiększanie dostępu do edukacji dorosłych, Opracowywanie strategii współpracy między instytucjami z sektora edukacji dorosłych a władzami lokalnymi i regionalnymi.

EDUKACJA DOROSŁYCH – AKCJA 2 Partnerstwa strategiczne Główne działania: Wymiana doświadczeń i najlepszych praktyk między organizacjami z sektora edukacji dorosłych, Rozwój, testowanie i zatwierdzanie nowych programów nauczania, metod nauczania oraz innowacyjnych podejść do nauczania, Projekty dotyczące nabywania podstawowych umiejętności (czytania, pisania, liczenia i umiejętności informatycznych), Zwiększanie dostępu do edukacji dorosłych, Opracowywanie strategii współpracy między instytucjami z sektora edukacji dorosłych a władzami lokalnymi i regionalnymi.

EDUKACJA DOROSŁYCH – AKCJA 3 Wsparcie dla reform Główne cele: Wspieranie krajowych reform politycznych (np. budowanie krajowych sieci i koalicji zainteresowanych grup), Wspieranie kampanii informacyjnych, które promują korzyści płynące z uczenia się zarówno dla osób fizycznych, jak i gospodarki oraz społeczeństwa, Wzajemne uczenie się pomiędzy decydentami wysokiego szczebla a praktykami, naukowcami i innymi zainteresowanymi grupami.

MŁODZIEŻ

MŁODZIEŻ – AKCJA 1 Mobilność młodzieży Projekty mobilności młodzieży (młodych ludzi i pracowników młodzieżowych): Wymiany młodzieży, Wolontariat Europejski (EVS), Szkolenia, seminaria kontaktowe, wizyty studyjne, Job shadowing lub staż w organizacji młodzieżowej za granicą, Projekty mobilności złożone przez krajowe/ regionalne instytucje publiczne i organizacje działające w zakresie odpowiedzialności społecznej, Projekty Wolontariatu Europejskiego realizowane przy dużych wydarzeniach międzynarodowych.

MŁODZIEŻ – AKCJA 1 Mobilność młodzieży Wymiany młodzieżowe; Umożliwia jednej lub kilku grupom młodzieży przyjęcie u siebie lub odwiedzenie grupy z innego kraju; Zakłada aktywne uczestnictwo młodych ludzi; Promuje równość, poszanowanie praw człowieka, tolerancję i niedyskryminacje;

MŁODZIEŻ – AKCJA 1 Mobilność młodzieży Wolontariat Europejski (EVS); To dobrowolna i nieodpłatna praca wolontariusza w pełnym wymiarze godzin, która odbywa się za granicą i przynosi korzyści społeczności lokalnej. Wolontariuszem może zostać osoba o silnej motywacji, w wieku 17 - 30 lat.

MŁODZIEŻ – AKCJA 1 Mobilność młodzieży Mobilność pracowników młodzieżowych. Oferuje szkolenia, seminaria i staże dla pracowników młodzieżowych; Umożliwia wymianę doświadczeń, dobrych praktyk oraz zdobywanie nowych kompetencji; Beneficjentem może zostać młodzież oraz każda osoba pracująca z młodymi ludźmi bez względu na wiek.

MŁODZIEŻ – AKCJA 2 Partnerstwa strategiczne Główne działania: Wzmocnienie współpracy między organizacjami w celu wymiany praktyk, Rozwój, testowanie i wdrażanie innowacyjnych praktyk w dziedzinie młodzieży, edukacji i szkoleń, Walidacja kompetencji nabytych na drodze kształcenia pozaformalnego i nieformalnego na poziomie krajowym, poprzez odniesienie ich do „europejskich ram odniesienia” oraz korzystanie z unijnych instrumentów dokumentacji (takich jak Europass i Youthpass),

MŁODZIEŻ – AKCJA 2 Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk Główne działania: Wzmocnienie współpracy między organizacjami w celu wymiany praktyk, Rozwój, testowanie i wdrażanie innowacyjnych praktyk w dziedzinie młodzieży, edukacji i szkoleń, Walidacja kompetencji nabytych na drodze kształcenia pozaformalnego i nieformalnego na poziomie krajowym, poprzez odniesienie ich do „europejskich ram odniesienia” oraz korzystanie z unijnych instrumentów dokumentacji (takich jak Europass i Youthpass),

MŁODZIEŻ – AKCJA 2 Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk Główne działania (c.d.) Współpracy pomiędzy organizacjami młodzieżowymi a władzami publicznymi, Współpraca organizacji młodzieżowych z organizacjami sektora kształcenia i szkoleń, przedstawicielami biznesu i rynku pracy oraz organizacjami pozarządowymi, Podniesienie potencjału rad młodzieżowych oraz władz krajowych, regionalnych i lokalnych zajmujących się młodzieżą w krajach partnerskich.

MŁODZIEŻ – AKCJA 3 Wsparcie reform Główne działania: Wsparcie dla dialogu usystematyzowanego, Wsparcie dla Europejskiego Forum Młodzieży, Implementacja narzędzi przejrzystości i uznawalności kompetencji (Youthpass) Organizacja Europejskiego Tygodnia Młodzieży.

KA2 PARTNERSTWA STRATEGICZNE

Akcja 2: Partnerstwa strategiczne Nowa inicjatywa budowana na programach: Uczenie się przez całe życie (akcje: Comenius Regio, Transfer Innowacji, Projekty partnerskie COM/GRU/LdV, projekty centralne, Tworzenie innowacji, Kursy intensywne) i MwD

AKCJA 2 - Partnerstwa strategiczne ukierunkowane na cele strategiczne, wyzwania i potrzeby konkretnego obszaru (szkolnictwo wyższe, edukacja i szkolenie zawodowe, edukacja szkolna itd.) lub kilku obszarów edukacji promocja współpracy międzysektorowej (zagadnienie istotne dla wielu obszarów) Silniejsze oddziaływanie na systemy Modernizacje instytucjonalne Podniesienie jakości kształcenia i szkolenia zawodowego młodzieży w Europie i poza Możliwości: innowacyjne praktyki (metody, narzędzia, programy nauczania, szkolenia, używanie technologii informatycznych) współpraca z różnymi partnerami (sektor publiczny, sektor prywatny, społeczeństwo obywatelskie) wymiana doświadczeń i dobrych praktyk aktywne uczestnictwo w życiu publicznym i tworzenie nowych struktur społecznych

Wymiany uczniów (5 dni – 2 miesiące) Możliwe działania mobilnościowe, szkoleniowe, dydaktyczne jeśli istnieje wartość dodana dla celów projektu mieszana mobilność (blended & virtual mobility) uczących się : do 2 miesięcy; Wymiany uczniów (5 dni – 2 miesiące) Dłuższe wyjazdy uczniów (od 2 do 12 miesięcy); Kursy intensywne (Intensive Study Programmes): 5 dni – 2 miesiące; Dłuższe pobyty szkoleniowe kadry (od 2 do 12 miesięcy) Krótkie wspólne działania szkoleniowe kadry (5 dni – 2 miesiące); Długoterminowa mobilność pracowników młodzieżowych (od 2 do 12 miesięcy).

Wyjątki : zaangażowanie minimum 2 krajów: Strategiczne Partnerstwa: Kryteria 3 organizacje z trzech różnych państw uczestniczących w Programie Wyjątki : zaangażowanie minimum 2 krajów: partnerstwo realizowane tylko przez szkoły (obecnie projekty partnerskie bilateralne Comenius); partnerstwo realizowane w obszarze Młodzieży (SPs in the youth field); Partnerstwo między instytucjami z danego regionu (obecnie projekty Comenius-Regio) : min. 2 organizacje z państw biorących udział w Programie: z każdego regionu przynajmniej jedna szkoła i jedna instytucja działająca na polu edukacji, szkoleń) Kto może aplikować i uczestniczyć? każda organizacja z kraju uczestniczącego w Programie (Programme Countries) Aplikuje koordynator grupy partnerskiej do Narodowej Agencji swojego kraju organizacje z krajów partnerskich (Partner Countries) mogą uczestniczyć w projektach jedynie jako partner

Pozostałe partnerstwa strategiczne Strategiczne Partnerstwa: Kryteria Czas trwania projektów Młodzież: 6 miesięcy – 2 lata Pozostałe partnerstwa strategiczne: 2 lub 3 lata Terminy aplikowania: Młodzież: 30 kwietnia 2014 ( działania: 1.09.2014 - 28.02.2015) 1 października 2014 (działania: 1.02.2015-30.09.2015) Pozostałe partnerstwa strategiczne 30 kwietnia 2014 (godz. 12 czasu brukselskiego)

Przykłady projektów partnerstw strategicznych partnerstwa pomiędzy uniwersytetami, ośrodkami nauki i kształcenia zawodowego, organizacjami pozarządowymi zajmującymi się tematyką młodzieży, sektorami kreatywnymi, małymi i średnimi przedsiębiorstwami w celu ułatwienia przejścia od edukacji do zatrudnienia; organizacje edukacyjne dla dorosłych współpracują z instytucjami szkolnictwa wyższego oraz instytucjami pożytku publicznego na rzecz zbudowania umiejętności matematycznych wśród grup wykluczonych społecznie; partnerstwa pomiędzy organizacjami pożytku publicznego, związkami pracodawców a związkami zawodowymi w celu propagowania rozpoznania umiejętności miękkich, w kontekście przyszłych rozmów kwalifikacyjnych.

AKCJE ZARZĄDZANE CENTRALNIE

AKCJE ZARZĄDZANE CENTRALNIE SPORT Jakie działania są wspierane? WSPÓŁPRACA PARTNERSKA W DZIEDZINIE SPORTU (COLLABORATIVE PARTNERSHIPS) NIEKOMERCYJNE EUROPEJSKIE WYDARZENIA SPORTOWE (NOT-FOR-PROFIT EUROPEAN SPORT EVENTS)

Cele szczegółowe dla programu Erasmus+ w obszarze sportu: walka z transnarodowymi zagrożeniami dla sportu (m.in. doping, ustawianie wyników, agresja, rasizm) promocja oraz wspieranie dobrego zarządzania w sporcie i kariery dwutorowej sportowców promocja wolontariatu sportowego, włączenia społecznego, równych szans i aktywności fizycznej pozytywnie wpływającej na zdrowie poprzez wzrost udziału w sporcie

Jakie działania są wspierane w ramach akcji Partnerstwa na rzecz współpracy? sieci współpracy pomiędzy kluczowymi interesariuszami / grupami bezpośrednio zainteresowanymi; indentyfikacja i dzielenie się dobrymi praktykami; rozwój i realizacja modułów szkoleniowych i edukacyjnych; działania podnoszące świadomość wartości w sporcie i aktywności fizycznej odpowiednio do osobistego, społecznego i zawodowego rozwoju osób; konferencje, seminaria, spotkania, inne wydarzenia i działania podnoszące świadomość podtrzymujące efekty wymienionych działań;

Przykładowe organizacje mające prawo ubiegać się o dofinansowanie: Instytucje publiczne odpowiedzialne za sport na lokalnym, regionalnym lub krajowym poziomie; Komitety Olimpijskie czy narodowe federacje sportowe; Organizacje sportowe o zasięgu lokalnym, regionalnym lub krajowym a także międzynarodowym; Instytucje krajowych lig sportowych; Kluby sportowe; Organizacje i związki reprezentujące sportowców; Organizacje na rzecz promocji aktywności fizycznej;

Współpraca partnerska (Collaborative Partnership) w dziedzinie sportu musi być ponadnarodowa i powinna obejmować partnerów z co najmniej pięciu krajów uprawnionych w programie. Termin składania wniosków: 15 maja, do godziny 12:00 czasu brukselskiego.

NIEKOMERCYJNE WYDARZENIA SPORTOWE CELE: wspieranie działań w obszarze sportu, strategii Unii Europejskiej w zakresie wykluczenia społecznego, równości szans, szczególnie Europejskiej Strategii na rzecz Równości Kobiet i Mężczyzn oraz Europejskiej Strategii w sprawie Niepełnosprawności; wspieranie realizacji wytycznych dyrektywy Unii Europejskiej dotyczącej aktywności fizycznej dla zachęcenia uczestnictwa w sporcie i aktywności fizycznej; wspieranie możliwych działań związanych z organizacją Europejskiego Tygodnia Sportu;

Jakie działania są wspierane w ramach akcji niekomercyjne wydarzenia sportowe? Organizacje szkoleń dla sportowców, trenerów, organizatorów i wolontariuszy zaangażowanych w wydarzenia sportowe; Organizacje wydarzenia sportowego; organizacja imprez towarzyszących (konferencji, seminariów); Realizacja działań odnoszących się do istniejących (wcześniejszych) programów (ewaluacje, projekty planów na przyszłość);

Przykładowe instytucje uprawnione do składania wniosków: Instytucje publiczne odpowiedzialne za sport na lokalnym, regionalnym lub krajowym poziomie; Organizacje sportowe o zasięgu lokalnym, regionalnym lub krajowym a także międzynarodowym; Instytucja koordynująca krajowe wydarzenie organizowane w ramach sieci/struktury wydarzeń europejskich w zakresie sportu;

Termin składania wniosków: do 14 marca do godziny 12:00 czasu brukselskiego, dla projektów majacych się rozpocząć od 1 czerwca danego roku; do 15 maja do godziny 12:00 czasu brukselskiego, dla projektów mających rozpocząć swoją realizacje od 1 stycznia następnego roku;

4 luty 2014 Erasmus+ sport Info Day: http://eacea. ec. europa 4 luty 2014 Erasmus+ sport Info Day: http://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus/events/info-day-erasmus-plus-sport_en Więcej informacji znajduje się na stronach Komisji Europejskiej i Agencji Wykonawczej Komisji Europejskiej http://eacea.ec.europa.eu/erasmus-plus_en

AKCJE ZARZĄDZANE CENTRALNIE Jean Monnet Założenia i cele: Promowanie wysokiego poziomu szkolnictwa wyższego, Wzmocnienie współpracy i promowanie wyników badań na wysokim poziomie, Odkrywanie różnorodnych metodologii, promowanie międzynarodowej dyskusji i refleksji, Zwiększenie liczby nauczycieli wyspecjalizowanych w tematyce Unii Europejskiej oraz rozszerzenie oferty szkoleniowej w tym zakresie, Zachęcanie do udziału w badaniu procesu integracji europejskiej.

AKCJE ZARZĄDZANE CENTRALNIE Jean Monnet Działania: Moduły europejskie, Katedry Jaen Monnet, Centra doskonałości Jean Monnet Wsparcie instytucjonalne (np. studia europejskie, centra dokumentacji europejskiej), Sieci i projekty Jean Monnet (dialog polityka-akademia) Najbliższy termin składania wniosków: 26 marca 2014

SZKOLNICTWO WYŻSZE – KA 2 Sojusze na rzecz wiedzy Współpraca i innowacyjność Badania Szkolnictwo Wyższe Biznes - opracowanie innowacyjnych technik nauczania, uczenia się i zarządzania Aktywizowanie uczniów, studentów i kadry firm do zdobywania kompetencji w zakresie przedsiębiorczości wzmocnienie przepływu informacji i wiedzy wspieranie współpracy szkolnictwa wyższego z firmami prywatnymi

SZKOLNICTWO WYŻSZE – KA 2 Sojusze na rzecz wiedzy (2) Przewidywany wpływ/rezultaty wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań w obszarze szkolnictwa wyższego i w sektorze prywatnym; wspieranie nowych rozwiązań w zakresie współpracy między szkolnictwem wyższym a sektorem prywatnym. Termin składania wniosków 03.04.2014 Wymagane partnerstwo: 6 organizacji (przynajmniej 2 uczelnie i 2 przedsiębiorstwa/firmy), z 3 krajów

KSZTAŁCENIE ZAWODOWE – Sojusze na rzecz umiejętności Założenia ocena wymaganych umiejętności dla danego sektora współpraca ośrodków szkolenia zawodowego z rynkiem pracy gwarancja jakości programów zawodowych i zapewnienie przejrzystości kwalifikacji wywarcie trwałego wpływu na edukacje zawodową i szkolnictwo zorientowane wokół sektora ekonomicznego stworzenie innowacyjnych metod w szkolnictwie zawodowym usprawnienie przepływu informacji między interesariuszami promowanie uczenia się w miejscu pracy (work based learning) Termin składania wniosków 03.04.2014 Wymagane partnerstwo: 9 organizacji z 3 krajów

WIĘCEJ INFORMACJI www.erasmusplus.org.pl www.ec.europa.eu/education/erasmus-plus/index_en.htm www.erasmusplus.org.pl

Dziękuję za uwagę.