KATEGORIE SŁOWOTWÓRCZE RZECZOWNIKÓW ODRZECZOWNIKOWYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Środki stylistyczne Spis, krótkie opisy i przykłady użycia najważniejszych środków stylistycznych.
Advertisements

Wykonanie : Aleksandra Browarska kl. Vc
O odmiennych i nieodmiennych częściach mowy
Zasady pisowni polskiej
autor: Agnieszka Lewandowska, Szkoła Podstawowa w Olsztynie
MATERIAŁY DYDAKTYCZNE
Pisownia cząstki „ nie ” z różnymi częściami mowy.
Z rozsypanki wybierz tylko sylaby. Wypisz je u dołu strony.
Opracowanie: mgr Dorota Ściślewska
Europejski Dzień Języków Obcych
Odmienne i nieodmienne części mowy
CZĘŚCI MOWY Lekcja gramatyki Szymon Szymura Klasa VI a klik.
Wyk. Bartosz Drozdowski oraz Dawid Bukowski
Alfabet języka migowego
SŁOWOTWÓRSTWO PREZENTACJA WYKONAŁA ANNA NOWAKOWSKA.
NEOLOGIZMY I ICH RODZAJE
Lekcja dla II klasy gimnazjum
ORTOGRAFIA NIE JEST TRUDNA!.
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
Powtórka z polskiego dla klas 5-6
jechać do kino teatr restauracja kawiarnia praca szkoła dom Londyn Sopot Gdynia Gdańsk Rzym.
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Nauczanie zintegrowane
Wszystko co najważniejsze o rzeczowniku.
ZASADY PISOWNI WYRAZÓW Z „RZ”!
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Lekcja dla I klasy gimnazjum
Derywacja wsteczna jako jeden ze sposobów tworzenia wyrazów pochodnych
Lekcja dla III klasy gimnazjum
Lekcja dla II klasy gimnazjum
KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY
KATEGORIE SŁOWOTWÓRCZE RZECZOWNIKÓW ODCZASOWNIKOWYCH
ANALIZA I NTERPRETACJA DZIEŁA SZTUKI
Kategorie słowotwórcze rzeczowników odprzymiotnikowych
Lekcja dla II klasy gimnazjum
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Podział wyrazu na podstawę słowotwórczą i formant
LEKCJA DLA III KLASY GIMNAZJUM
Powtórzenie wiadomości o budowie i znaczeniu wyrazów
AlFaBET.
ZASADY PISOWNI Ó, U, RZ, Ż, CH, H.
to nauka zajmująca się budową wyrazów, wyjaśniająca ich tworzenie
GRAMATYKA ŁATWA I PRZYJEMNA.
ORTOGRAFIA.
NEOLOGIZMY I ICH RODZAJE
Dlaczego mówi się o bezpieczeństwie w sieci ??? W naszej szkole każdy uczeń ma dostęp do komputera. Mimo to że komputer może być źródłem wielu pożytecznych.
ZABAWY ORTOGRAFICZNE „ RZ”.
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
Ćwiczenia w pisaniu i czytaniu litery D, d
Miejscownik Wisienka na torcie. biurko, biuro, łyżka,mata,Grecja, Polska,Warszawa, ambasada,konsulat,komputer, gitara, teatr, opera,waga, ulica, sala,Rosja,kawiarnia,cebula,lampa,plaża,praca,mo.
SŁOWOTWÓRSTWO Vademecum świadomego użytkownika
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I litery i sylaby 1 godz. lekcyjna.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
Techniki efektywnego uczenia się
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Rzeczownik przyimek powtórzenie. Rzeczownik Napisz zdanie z rzeczownikami:  wróg – Mianownik, l.p.  oko - Celownik l.m.  człowiek – Narzędnik l.m.
Číslo přílohy: VY_32_INOVACE_ O7_Cz ęści mowy Autor: Škola: Mgr.Beta Tomanek Základní 3kola a Mateřská škola s polským jaz. vyuč. Předmět: Polský jazyk.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne
Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne
ERA SZKOLNEGO KOMPUTERA!
GLOTTODYDAKTYKA.
ZAIMEK sprawdzian gramatyczny dla klasy szóstej warsztaty językowe z języka polskiego – Janusz Aftyka.
nóżka nóżka zegarmistrz grzyb Kraków mucha druh schody
Połącz słowo z odpowiednią zasadą ortograficzną:
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

KATEGORIE SŁOWOTWÓRCZE RZECZOWNIKÓW ODRZECZOWNIKOWYCH LEKCJA DLA II KLASY GIMNAZJUM 1

Drogi Uczniu Na dzisiejszej lekcji przyswoisz sobie nowe wiadomości oraz nabędziesz nowe umiejętności, które zwiększą Twoją sprawność językową. W czasie lekcji przed komputerem zachowaj poniższe zasady: Ćwiczenia rozwiązuj w pamięci lub w brudnopisie. Po każdej serii ćwiczeń przechodź do rozwiązywania zadań w karcie pracy. Wszystkie zadania zostaną ocenione przez nauczyciela. Każde polecenie czytaj uważnie i ze zrozumieniem.

Rzeczowniki pochodne mogą być utworzone od: innych rzeczowników 3 Rzeczowniki pochodne mogą być utworzone od: Slajd nr 15 innych rzeczowników chleb – chlebak czytać – czytanie stary – starzec sześć – szóstka swój – swojak pod głową – podgłówek nos, róg – nosorożec czasowników przymiotników liczebników zaimków wyrażeń przyimkowych dwóch wyrazów

WIADOMOŚCI 4 Slajd nr 15 Wyrazy pochodne o wspólnym znaczeniu słowotwórczym, nadane im przez odpowiednie formanty, tworzą odrębne kategorie słowotwórcze. Kolejne slajdy zapoznają Cię z najważniejszymi kategoriami rzeczowników pochodzących od rzeczowników, czyli z rzeczownikami odrzeczownikowymi.

Nazwy zdrobniałe i pieszczotliwe 5 Slajd nr 15 Nazwy zdrobniałe i pieszczotliwe tworzą formanty: -ek, - ka, -ko, -ik, -yk, mała zupa mały nos małe drzewo mały kalendarz mały portret zupka nosek drzewko kalendarzyk portrecik zupa nos drzewo kalendarz portret

ĆWICZENIE NR 1 podpowiedź podpowiedź podpowiedź 6 Slajd nr 15 Utwórz nazwy zdrobniałe lub pieszczotliwe od rzeczowników, wypisz formanty i oboczności: noga oko but koń ucho żołnierz nóżka oczko bucik konik uszko żołnierzyk -ka -ko -ik -yk ó:o, g:ż k:cz t:c’ - ch:sz podpowiedź podpowiedź podpowiedź

Nazwy zgrubiałe, często o ujemnym zabarwieniu emocjonalnym 7 Nazwy zgrubiałe, często o ujemnym zabarwieniu emocjonalnym tworzą m.in. formanty -sko, -isko, (-ysko ) , -idło, (-ydło), Slajd nr 15 baba nos sztuka babsko nosisko sztuczydło wstrętna baba wielki nos marna sztuka

ĆWICZENIE NR 2 podpowiedź podpowiedź podpowiedź 8 Slajd nr 15 Utwórz nazwy zgrubiałe lub o ujemnym znaczeniu od rzeczowników, wypisz formanty i oboczności: strach film dom głowa brzuch straszydło filmidło domisko główsko brzuszysko -ydło -idło -isko -sko -ysko ch:sz m:m’ o:ó podpowiedź podpowiedź podpowiedź

NAZWY MIEJSC, W KTÓRYCH COŚ SIĘ ZNAJDUJE, WYTWARZA LUB SPRZEDAJE 9 NAZWY MIEJSC, W KTÓRYCH COŚ SIĘ ZNAJDUJE, WYTWARZA LUB SPRZEDAJE TWORZĄ M.IN. FORMANTY: -NIA, -ARNIA, -ALNIA, -OWNIA, -NIK, -NICA, -OWNICA stół kawa gaz cukier popiół stolarnia kawiarnia gazownia cukiernica popielnik miejsce wyrobu stołów i innych mebli lokal, w którym podaje się kawę zakład, w którym wytwarza się gaz pojemnik na cukier miejsce na popiół Slajd nr 15

ĆWICZENIE NR 3 podpowiedź podpowiedź podpowiedź 10 Slajd nr 15 ĆWICZENIE NR 3 Utwórz nazwy miejsc, w których coś się wytwarza, znajduje lub sprzedaje. Wypisz formanty i oboczności. szkło mleko cegła popiół piasek szklarnia mleczarnia cegielnia popielnica piaskownica -arnia -nia -nica -ownica ł:l k:cz 0:e ł:l ó:e ł:l e:0 podpowiedź podpowiedź podpowiedź

NAZWY WYKONAWCÓW ZAWODÓW 11 Slajd nr 15 NAZWY WYKONAWCÓW ZAWODÓW TWORZĄ M.IN. FORMANTY: -NIK, -OWIEC, -ARZ, -AK, -ISTA. rola stocznia wędka ryba kombajn rolnik stoczniowiec wędkarz rybak kombajnista człowiek pracujący na roli pracownik stoczni człowiek, który łowi na wędkę człowiek zawodowo łowiący ryby człowiek obsługujący kombajn

Utwórz nazwy wykonawców zawodów lub czynności . Wypisz formanty. 12 Slajd nr 15 ĆWICZENIE NR 4 Utwórz nazwy wykonawców zawodów lub czynności . Wypisz formanty. piosenka gitara saksofon straż piosenkarz gitarzysta saksofonista strażak -arz -ysta -ista -ak podpowiedź podpowiedź

NAZWY ŻEŃSKIE OD ODPOWIEDNICH MĘSKICH 13 Slajd nr 15 NAZWY ŻEŃSKIE OD ODPOWIEDNICH MĘSKICH TWORZĄ FORMANTY: -KA, -ICA, -NICA, -OWA, -YNI. dziewczynka, która jest kolegą samica słonia kobieta szef kobieta mistrz kolega słoń szef mistrz koleżanka słonica szefowa mistrzyni

Utwórz nazwy żeńskie od rzeczowników męskich. Slajd nr 15 14 ĆWICZENIE NR 5 Utwórz nazwy żeńskie od rzeczowników męskich. Wypisz formanty. -ica -owa -czyni -ka lwica prezesowa dozorczyni kierowniczka lew prezes dozorca kierownik podpowiedź podpowiedź

Karta pracy Jeżeli ćwiczenia nie sprawiły Ci trudności, 15 Jeżeli ćwiczenia nie sprawiły Ci trudności, przejdź do wykonania zadań w karcie pracy. Jeżeli nie wszystko zrozumiałeś, wróć do slajdów: Wiadomości – slajdy nr 3, 4, 5, 7, 9, 11, 13, Ćwiczenia – slajdy nr 6, 8, 10, 12, 14

To już koniec ! Przejrzyj kartę pracy, podpisz ją i oddaj nauczycielowi języka polskiego. Do zobaczenia na innej lekcji!