Statystyka ©M.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Badania statystyczne Wykłady 1-2 © Leszek Smolarek.
Advertisements

WYNIKI EGZAMINU GIMNAZJALNEGO Z JĘZYKA NOWOŻYTNEGO ROK SZKOLNY 2009/2010.
PODZIAŁ STATYSTYKI STATYSTYKA STATYSTYKA MATEMATYCZNA STATYSTYKA
w szkole średniej Wykonały: Alicja Makowska i Beata Karwowska
W dalszej części zajęć wyróżniać będziemy następujące
Biostatystyka inż. Jacek Jamiołkowski Wykład 2 Statystyka opisowa.
Zmienne losowe i ich rozkłady
Skale pomiarowe – BARDZO WAŻNE
PODSUMOWANIE WIADOMOŚCI ZE STATYSTYKI
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Jak mierzyć asymetrię zjawiska?
Jak mierzyć zróżnicowanie zjawiska? Wykład 4. Miary jednej cechy Miary poziomu Miary dyspersji (zmienności, zróżnicowania, rozproszenia) Miary asymetrii.
Miary jednej cechy Miary poziomu Miary dyspersji Miary asymetrii (skośności)
Właściwości średniej arytmetycznej
ANALIZA STRUKTURY SZEREGU NA PODSTAWIE MIAR STATYSTYCZNYCH
Miary położenia Miary położenia opisują umiejscowienie typowych wartości cechy statystycznej na osi liczbowej.
Krzysztof Jurek Statystyka Spotkanie 4. Miary zmienności m ó wią na ile wyniki są rozproszone na konkretne jednostki, pokazują na ile wyniki odbiegają
(dla szeregu szczegółowego) Średnia arytmetyczna (dla szeregu szczegółowego) Średnią arytmetyczną nazywamy sumę wartości zmiennej wszystkich jednostek.
BIOSTATYSTYKA I METODY DOKUMENTACJI
BIOSTATYSTYKA I METODY DOKUMENTACJI
Dane informacyjne: Gimnazjum im. Marii Skłodowskiej-Curie
Klasyfikacja systemów
Metody Symulacyjne w Telekomunikacji (MEST) Wykład 6/7: Analiza statystyczna wyników symulacyjnych  Dr inż. Halina Tarasiuk
Średnie i miary zmienności
Opracowała: Joanna Wasiak
„Nasza szkoła w liczbach”
Kurs specjalistyczny dla pielęgniarek, mgr Adam Dudek, PWSZ Nysa 2007
Analiza szeregów czasowych
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
dla klas gimnazjalnych
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
Statystyka – zadania 4 Janusz Górczyński.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr 5 w Szczecinku i Zespół Szkół w Opalenicy ID grupy: 97/41_mf_g2 i 97/71_mf_g1 Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Podstawy statystyki, cz. II
Statystyka i opracowanie wyników badań
HARALD KAJZER ZST NR 2 im. M. Batko
1 Analiza wyników sprawdzianu ‘2014 Zespół Szkolno-Przedszkolny w Krowiarkach – XI 2014 – XI 2014 Opracował: J. Pierzchała.
Przedmiot: Ekonometria Temat: Szeregi czasowe. Dekompozycja szeregów
Wnioskowanie statystyczne
STATYSTYKA Pochodzenie nazwy:
Narzędzia.
Statystyka medyczna Piotr Kozłowski
Statystyczna analiza danych
1 informatyka +. 2 TYTUŁ: Podstawowe statystyki wykorzystywane do analizowania danych AUTOR: A. Brzostek, P. Królikowski.
Prezentacja dla klasy II liceum
Przenoszenie błędów (rachunek błędów) Niech x=(x 1,x 2,...,x n ) będzie n-wymiarową zmienną losową złożoną z niezależnych składników o rozkładach normalnych.
ŚREDNIA WAŻONA SZKOŁA PODSTAWOWA W LIGOCIE
Podstawowe pojęcia i terminy stosowane w statystyce
Statystyczna analiza danych w praktyce
Jak mierzyć asymetrię zjawiska? Wykład 5. Miary jednej cechy  Miary poziomu  Miary dyspersji (zmienności, zróżnicowania, rozproszenia)  Miary asymetrii.
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
Średnia arytmetyczna, mediana i dominanta
Statystyczna analiza danych
URZĄD STATYSTYCZNY WE WROCŁAWIU. Tablica nr 1. Minimalny zakres wiadomości i umiejętności statystycznych absolwenta szkoły podstawowej, pożądanych z punktu.
ze statystyki opisowej
Rozkłady statystyk z próby dr Marta Marszałek Zakład Statystyki Stosowanej Instytut Statystyki i Demografii Kolegium.
Szkoła Podstawowa w Zofiówce Zofiówka Rozporządzenie MEN w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy.
Jak mierzyć zróżnicowanie zjawiska?
Małgorzata Podogrodzka, SGH ISiD
Statystyka matematyczna
Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka
PODSTAWY STATYSTYKI Wykład udostępniony przez dr hab. Jana Gajewskiego
MIARY STATYSTYCZNE Warunki egzaminu.
Ankieta statystyki.
statystyka podstawowe pojęcia
Zapis prezentacji:

Statystyka ©M

Statystyka to dziedzina zajmująca się opisem (statystyka opisowa) i analizą zjawisk masowych (wnioskowanie statystyczne). Podstawowe pojęcia statystyki populacja – zbiór, który poddajemy badaniu kompletne badanie statystyczne - badanie całej populacji próba losowa – losowy podzbiór populacji generalnej opis statystyczny próby - ustalenie charakterystycznych cech próby pomiar - proces zbierania danych dane surowe – zebrane nieuporządkowane dane liczebność próby – liczba zebranych danych szereg uporządkowany – uporządkowany od najmniejszej do największej zestaw danych. ©M

Metody prezentacji danych graficzna charakterystyk liczbowych miary tendencji centralnej wartość średnia dominanta mediana miary rozproszenia rozstęp wariancja odchylenie standardowe ©M

Graficzna prezentacja danych Wykresy słupkowe - pionowe wykres kolumnowy wykres kolumnowy przestrzenny wykres kolumnowy porównawczy Wykres kolumnowy przestrzenny porównawczy ©M

2. wykresy słupkowe poziome wykres słupkowy przestrzenny wykres słupkowy 3. wykresy strukturalne Wykres pionowy wykres poziomy ©M

4. wykresy liniowe 5. wykresy geograficzne wykres liniowy wykres liniowy porównawczy 5. wykresy geograficzne ©M

6. diagramy ©M

Wartości średnie Średnia arytmetyczna zestawu danych 1 2 3 4 5 6 7 8 9 x1, x2, x3, …….. xn to liczba przykład W tabeli przedstawiono wyniki studentów z egzaminu Liczba punktów 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Razem osób Ilość studentów 12 11 75 ©M

2. Średnia ważona zestawu wyników x1, x2 , x3, …… x n z nadanymi wagami a1, a2 , a3, …….an jest liczbą daną wzorem przykład Nauczyciel poinformował uczniów, że wystawiając ocenę semestralną będzie przypisywał wagi według zasad: długa praca z wagą 5, krótki sprawdzian z wagą 3, odpowiedź ustna z wagą 1. Uczeń otrzymał z długich prac oceny: 4, 3, 2; z krótkich sprawdzianów: 4, 1, 2; z odpowiedzi ustnych : 4, 5. Wystaw ocenę uczniowi. ©M Uczeń otrzymał na semestr ocenę dostateczną

Dominanta ( moda, wartość modalna) w zestawie danych to wartość, która występuje w nim najczęściej. przykład W uporządkowanym zestawie danych 1, 2, 2, 3, 4, 5, 5, 5, 5, 6, 6, 7, 7, 7, 8, 8 dominanta jest równa 5. zapisujemy D = 5 Uporządkowany szereg danych może nie mieć dominanty lub może mieć ich wiele. ©M

Mediana Mamy zestaw danych o parzystej liczbie wyników w uporządkowanym rosnąco ciągu to wyraz środkowy (w ciągu o nieparzystej liczbie wyrazów) lub średnia arytmetyczna dwóch wyrazów środkowych ( w ciągu o parzystej liczbie wyrazów) Przykład 1 Mamy zestaw danych o parzystej liczbie wyników 25, 30, 32, 34, 35, 38, 39, 39, 40, 42, 43, 47. wyrazy środkowe ©M

przykład2 W zestawie o nieparzystej ilości wyników 18, 27, 28, 36, 38, 38, 40, 43, 44, 47, 48 wyraz środkowy Me = 38 Mediana dzieli uporządkowany szereg danych surowych w taki sposób, że przed nią i za nią jest tyle samo danych. Mediana nie musi należeć do zbioru danych. ©M

Rozstęp to różnica między największym i najmniejszym wynikiem w zestawie danych. przykład W zestawie danych 18, 27, 28, 36, 38, 38, 40, 43, 44, 47, 48 wartość najmniejsza to 18, a wartość największa to 48 czyli R = 48 – 18 = 30 ©M

Wariancja jest miarą rozrzutu wartości x1,x2,x3,…….xn wokół wartości średniej x i dana jest wzorem ©M

Odchylenie standardowe w zestawie wyników obserwacji to pierwiastek kwadratowy z wariancji. ©M

©M