Literatura, malarstwo, rzeźba

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kompozycja układ elementów zestawionych ze sobą w taki sposób, aby tworzyły one harmonijną całość. Kompozycją określa się również samo dzieło, zawierające.
Advertisements

Ukryte treści kwiatów i bukietów
„Malarstwo Hieronima Boscha, a filozofia średniowiecza.”
Ogólna charakterystyka Średniowiecza w Europie. Początki średniowiecza Za początki średniowiecz uważa się rok upadku Cesarstwa Rzymskiego – 476 rok n.e.
Michelangelo Buonarroti
Średniowiecze to epoka, której nazwa pochodzi z łaciny
Architektura i sztuka gotyku
Sztuka naiwna, prymitywna i ludowa.
Biblia księgą Boga i ludzi
Motyw śmierci w średniowieczu
Temat: Muzyka średniowiecza.
Średniowiecze: Architektura i malarstwo
W świecie starożytnych Greków
STANISŁAW WYSPIAŃSKI TWÓRCZOŚĆ PLASTYCZNA.
Pismo Święte podstawowym źródłem treści w programach nauczania religii Kościoła Zielonoświątkowego w RP.
SZTUKA ROMAŃSKA Paulina Szkoda.
OKREŚLENIA PISMA ŚWIĘTEGO
Sztuka Sakralna Co to w ogóle jest sztuka sakralna i gdzie jest wykorzystywana? W tym projekcie właśnie postaramy się to wyjaśnić!
ARCHITEKTURA GOTYCKA.
Tajemnice sztuki w pigułce.
Historia architektury
Sztuka romańska.
Rola malarstwa na przestrzeni dziejów
Sztuka średniowiecza (malarstwo, rzeźba, muzyka)
Geometria w Sztuce Dorian Wójtowicz i Szymon Sitkiewicz.
Sztuka Średniowieczna
KATEDRY GOTYCKIE.
ŚREDNIOWIECZE EPOKA KRZYŻA I MIECZA.
ŚREDNIOWIECZE EUROPA: 476r. – 1492r.
ŚREDNIOWIECZE- EPOKA KONTRASTÓW
Sztuka Romańska.
STARE I NOWE WZORCE W SZTUCE ŚREDNIOWIECZNEJ
Sztuka romańska i gotycka
BIBLIA Zasady czytania.
Średniowiecze.
SZTUKA ROMAŃSKA I GOTYCKA
Człowiekiem jestem ; nic co ludzkie nie jest mi obce. Terencjusz
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
WYDARZENIE PRZEKAZ USTNY FORMY PISANE REDAKCJA KSIĘGI
W cieniu Romańskich i Gotyckich katedr
19 lutego 2015 roku klasy 1 a i b liceum pod opieką polonistki, pani Doroty Kasperowicz, odwiedziły Muzeum Narodowe w Warszawie. Tematem lekcji muzealnej.
SZTUKA PREHISTORYCZNA
Ryś Autor: Matylda Kuc VIa.
Kto ty jesteś? Polak mały…
SZKOLNY OBÓZ NAUKOWY GDAŃSK-TORUŃ 2014
Podstawowe grupy tematyczne w malarstwie
SZTUKA GOTYCKA.
Malarstwo obrazem epoki
BAROK.
Architektura i sztuka baroku
Przygotowała: mgr Barbara Tomkowiak
Kultura i religia starożytnego Egiptu
Pismo Święte Zagadnienia wstępne
RENESANS KAROLIŃSKI.
Jakub Wincencik Weronika Mozuł Aleksandra Calik. Wydarzenie to spowodowało iż powstające państwo polskie znalazło się w centrum oddziaływań cywilizacji.
KUBIZM I JEGO PRZEDSTAWICIELE
SYMBOLIZM.
Filozofia Asia Koper, 1A. Co to jest filozofia? Słowo filozofia pochodzi od matematyka i filozofa Pitagorasa żyjącego w VI wieku p.n.e. Pierwotnie miało.
Umberto Eco. wymiana danych w sieci społeczeństwo globalne (internetowe) luźny stosunek do praw autorskich, swobodne kompilowanie, kopiowanie jako metody.
1. Podstawy estetyki i makijażu
„Rzeźba w Książce’’. Upodobania twórcy zawsze nawiązywały do recyklingu. Swoją przygodę ze sztuką rozpoczął od malarstwa, później w swoich pracach zaczął.
Prezentacja Przekłady Biblii.
Co to jest Biblia?.
Jakub Główczyński Klasa IIAG
Średniowiecze. Ramy czasowe Za początek tego okresu przyjmuje się rok 476 czyli upadek Cesarstwa Zachodnio-Rzymskiego. W Polsce Średniowiecze rozpoczyna.
opracowała Elżbieta Anioła
Biblijny Kościół Baptystyczny Podstawy doktrynalne
Zapis prezentacji:

Literatura, malarstwo, rzeźba Sztuka średniowiecza Literatura, malarstwo, rzeźba

Literatura i jej główne cechy: Anonimowość – średniowieczny artysta był anonimowy, ponieważ nie tworzył swoich dzieł dla ziemskiej sławy, ale na chwałę Bożą (ad maiorem Dei gloriam – „ku większej chwale Boga”). Alegoryzm – posługiwanie się alegorią. (Alegoria – chwyt artystyczny w formie obrazu posiadający dwie płaszczyzny znaczeniowe: dosłowną i ukrytą. To ukryte znaczenie jest tylko jedno i można się go domyśleć w przeciwieństwie do symbolu, który ma wiele ukrytych znaczeń). Dydaktyzm – zadaniem literatury średniowiecznej było propagowanie wzorców osobowych i przez to spełnianie funkcji wychowawczej. Najczęściej jednak autorzy podejmowali tematy religijne (teocentryzm) Dwujęzyczność – literatura średniowieczna tworzona była głównie w języku łacińskim – był to język uniwersalny, język Kościoła, ludzi wykształconych. Języki narodowe uważane były za niedoskonałe., dlatego nie mogły poruszać spraw ważnych (np. teologicznych). U schyłku średniowiecza w miarę kształtowania się języków ojczystych, zaczęło rozwijać się piśmiennictwo rodzime. Rękopiśmienność – książki średniowieczne miały postać kodeksów. Były one przepisywane i zdobione ręcznie przez mnichów. Zdobienia takie nazywano iluminacjami. Opracowano na podstawie: Kultura średniowiecza. W: U. Jagiełło, R. Janicka-Szyszko, M. Steblecka, Język polski. Podręcznik. Wyd. Operon, Gdynia 2007, s.172-174.

Główne gatunki literatury średniowiecznej Kronika - dotyczy dziejów jakiegoś narodu np. "Kronika Galla Anonima”; Chanson de gest – utwory opiewające bohaterskie czyny wybitnych postaci, np. "Pieśń o Rolandzie”; Hagiografia – żywoty świętych lub legendy o świętych, np. "Legenda o świętym Aleksym”; Misterium – dramat religijny o tematyce biblijnej lub zaczerpniętej z żywotów świętych, np. „Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim” Mikołaja z Wilkowiecka; Moralitet – dramat o charakterze dydaktycznym, posługujący się alegorią, np. „ „Skarga umierającego”; Apokryf y- utwór o tematyce biblijnej, naśladujący Biblię, który nie należy do kanonu Starego i Nowego Testamentu Opracowano na podstawie: Gatunki literackie. W: U. Jagiełło, R. Janicka-Szyszko, M. Steblecka, Język polski. Podręcznik. Wyd. Operon, Gdynia 2007, s.186. Apokryf, Wikipedia: wolna encyklopedia, dostęp: 2014-01-06, http://pl.wikipedia.org/wiki/Apokryf

Malarstwo średniowieczne Malarze epoki średniowiecza ukazywali treści umowne dotyczące wiary, portretowali postaci świętych, przedstawiali sceny biblijne. Powszechne było również pisanie ikon lub tworzenie malowideł ściennych (np. fresk). malarstwo romańskie charakteryzowało się brakiem perspektywy; postacie ludzkie przedstawiane były w sposób odrealniony i płaski; oprócz malarstwa ściennego należy wymienić tutaj również iluminacje. malarstwo gotyckie miało charakter sakralny; odznaczało się elegancją i subtelnością linii oraz większym realizmem i indywidualizacją postaci. Najbardziej znane dzieła to "Sąd ostateczny" Hieronima Boscha, "Sąd ostateczny" Hansa Memlinga. Opracowano na podstawie: Sztuka średniowiecza. W: U. Jagiełło, R. Janicka-Szyszko, M. Steblecka, Język polski. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego... Wyd. Operon, Gdynia 2007, s.180 - 181.

Księga z Kells Źródło zdjęcia: Book of Kells, Folio 32v, Christ Enthroned. Wikimedia Commons, [CC-PD-Mark 1.0], dostęp: 2014-01-06.

Robert Campin – Zwiastowanie (1425).  Źródło zdjęcia: Robert Campin, The Mérode Altarpiece (1425-142 ), Cea, Flickr.com, [CC BY 2.0], dostęp: 2014-01-05

Hans Memling – Sąd ostateczny (ok. 1470) Źródło zdjęcia: Memling, Last Judgment Triptych, osocnart.leafar, Flickr.com, ;CC BY-NC-SA 2.0], dostęp: 2014-01-06

Rzeźba W rzeźbie romańskiej występują deformacje uwarunkowane m. in. względami kompozycyjnymi. Artysta musiał liczyć się z proporcjami i kształtem rzeźbionego pola, które było elementem architektonicznym o ograniczonych ramach. Rzeźby związane tematycznie z religią spełniały funkcję pouczającą, dydaktyczną. Były rodzajem księgi religijnej dla nieumiejących czytać. Opracowano na podstawie: Styl romański. Rzeźba, W: B. Osińska, Sztuka i czas. Od prehistorii do rokoka, WSiP, Warszawa 2004, s.91.

Drzwi Gnieźnieńskie z ok. XII w. Najważniejszym zabytkiem sztuki romańskiej w Polsce są Drzwi Gnieźnieńskie z ok. 1175 r. przedstawiające osiemnaście scen z życia świętego Wojciecha od narodzin do męczeńskiej śmierci. Drzwi otacza bordiura, czyli ornamentalna rama przedstawiająca wić roślinną i fantastyczne zwierzęta. Opracowano na podstawie: Drzwi Gnieźnieńskie, Wikipedia, wolna encyklopedia, dostęp: 2014-01-21. Źródło zdjęcia: magro_kr, Tympanon, www.flickr.com, (CC BY-NC-ND 2.0), dostęp: 2014-01-21.

Drzwi Gnieźnieńskie Źródło zdjęcia: Drzwi Gnieznienskie, Andrzej Otrębski,(Praca własna), Wikimedia_Commons, [CC-BY-SA-3.0], dostęp: 2014-01-21.

Rzeźba Rzeźba gotycka zmieniała swój kształt. W II poł. XII i wieku XIII ma ona charakter klasyczny np. postacie fundatorów z katedry w Naumburgu (Ekkehard i Uta). W XIV i XV w. rzeźby nabierają ekspresji i dramatyzmu (np. kamienne i drewniane krucyfiksy). W XV w. pojawiają się wizerunki „Pięknych Madonn" ustawione w pozie silnego kontrapostu, są pełne wdzięku, delikatności i elegancji. Szaty układają się w łagodne, miękkie fałdy. Kontrapost - w sztukach plastycznych sposób ustawienia postaci tak, iż cały ciężar jej ciała opiera się na jednej nodze, podczas gdy druga jest odciążona i lekko wspiera się na ziemi. Opracowano na podstawie: Styl gotycki. Rzeźba, W: B. Osińska, Sztuka i czas. Od prehistorii do rokoka, WSiP, Warszawa 2004, s.103. Kontrapost, Wikipedia, wolna encyklopedia, http://pl.wikipedia.org/wiki/Kontrapost, dostęp: 2014-01-21.

Ekkehard i Uta. Gotyckie figury z ok. 1240 r. w katedrze w Naumburgu Źródło zdjęcia: Estàtues fundadors de Naumburg, Josep Renalias (Praca własna), Wikimedia_Commons, [CC-BY-SA-3.0], dostęp: 2014-01-05.

Krucyfiks widlasty z kościoła Bożego Ciała we Wrocławiu; obecnie w Muzeum Narodowym w Warszawie Autor nieznany, Krucyfiks widlasty z kościoła Bożego Ciała we Wrocławiu, Ludwig Schneider, Wikimedia Commons, [CC-BY-3.0], dostęp: 2014-01-05.

Madonna z Krużlowej ok. 1400-1410 rzeźba drewniana, polichromowana, wys. 118 cm wł. Muzeum Narodowe w Krakowie Pałac Erazma Ciołka Artysta nieznany ok. 1400, Madonna z Krużlowej, Ludwig Schneider, Wikimedia Commons, (Praca własna), [CC-BY-SA-3.0]

Dziękuję za uwagę! Na podstawie źródeł ujętych w poszczególnych slajdach opracowała Gabriela Smyczek-Jądro