WODA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYKŁAD 8 Rozpuszczalność ciał stałych w cieczach
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
KWASY Kwas chlorowodorowy , kwas siarkowodorowy , kwas siarkowy ( IV ), kwas siarkowy ( VI ), kwas azotowy ( V ), kwas fosforowy ( V ), kwas węglowy.
Sole Np.: siarczany (VI) , chlorki , siarczki, azotany (V), węglany, fosforany (V), siarczany (IV).
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Przygotował Wiktor Staszewski
STĘŻENIE PROCENTOWE.
Pochodzenie, występowanie wody…
DYSOCJACJA JONOWA KWASÓW I ZASAD
Właściwości i budowa cieczy
Zakład Chemii Medycznej Pomorskiej Akademii Medycznej
Rodzaje pożarów i właściwe dla nich środki gaśnicze
Co o wodzie warto wiedzieć ?
WODA I ROZTWORY WODNE TESTY
WODA I ROZTWORY WODNE.
Woda jako nieodłączny składnik żywności.
Woda i roztwory wodne. Spis treści Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie.
Mieszaniny substancji
Mgr Wojciech Sobczyk District Manager Helathcare Ecolab
Woda – Najpopularniejszy związek chemiczny
CHEMIA OGÓLNA Wykład 5.
Poznaj i okiełznaj żywioły Gimnazjum nr 10 Ruda Śląska
Właściwości soli mineralnych, wody oraz ich rola w organizmie.
Sitem wody nie nabierzesz
MIKOŁAJ MIKULSKI NG nr. 9 ,,PRIMUS”
Znaczenie wody dla człowieka i środowiska
Zmiany gęstości wody i ich znaczenie dla życia w przyrodzie
WODA – ŹRÓDŁO ŻYCIA.
Dlaczego woda jest niezwykła
Woda darem życia.
Jak oszczędzać wodę.
Doświadczenia z budowy materii
Zespół Szkół w Nowej Wsi Lęborskiej Budowa cząsteczkowa materii
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Karolina Homa i Lilianna Szylar
KWASY NIEORGANICZNE POZIOM PONADPODSTAWOWY Opracowanie
ZANIECZYSZCZENIE ŚRODOWISKA
Woda i roztwory wodne.
DLACZEGO MYDŁA MYJĄ A PROSZKI PIORĄ?
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
„Jak rozdzielamy mieszaniny”
Jak chronić Ziemię? Projekt edukacyjny w klasie II szkoły podstawowej.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Badanie wód jezior lobeliowych
Woda i składniki mineralne
Eko badacze Projekt - Badacz wody.
Zespół badawczy : Judyta Izabela Stepaniuk i Elżbieta Dzienis Zdjęcia : p. Ewa Karpacz, J. I. Stepaniuk i E. Dzienis P REZENTACJĘ OPRACOWAŁA J. I. S TEPANIUK.
Reakcja krystalizacji bezwodnego Octanu sodu (CH3COONa)
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego JAKIE CZYNNIKI WPŁYWAJĄ NA ROZPUSZCZANIE SIĘ SUBSTANCJI W WODZIE?
Z czego jest zbudowany otaczający nas świat
Stany skupienia wody.
Czy substancje można mieszać?
Do 250 cm 3 15% roztworu soli kuchennej (chlorek sodu, NaCl) dodano 200 g 15% roztworu chlorku potasu, KCl (substytut soli kuchennej w diecie bezsodowej).
- życiodajna Substancja
Układy dyspersyjne - roztwory
Ile gramów cukru znajduje się w 1 litrze roztworu 20% o gęstości 1,1 g/cm 3 ?
Woda wodzie nierówna ‹#›.
Woda w przyrodzie..
Ile gramów 3% roztworu saletry potasowej (KNO 3 ) można otrzymać mając do dyspozycji 50 g tego związku i wodę? Gęstość roztworu 1,1 kg/litr.
„Rola wody w ciele człowieka, zwierząt i roślin”
Woda to cudowna substancja
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Powtórka chemia.
Iloczyn rozpuszczalności substancji trudno rozpuszczalnych
Stężenia roztworów i sposoby ich wyrażania
Napięcie powierzchniowe
Statyczna równowaga płynu
Analiza gazowa metody oparte na pomiarze objętości gazów,
Zapis prezentacji:

WODA

Woda jest niezbędna do życia wszystkim żywym organizmom , a ich ciała charakteryzują się dużą zawartością wody

* rozpuszczanie,wchłanianie i transport substancji odżywczych Funkcje wody w organizmie człowieka * zwilżanie błony śluzowej, stawów, gałki ocznej * usuwanie produktów przemiany materii * rozpuszczanie,wchłanianie i transport substancji odżywczych * udział w reakcjach biochemicznych * regulacja temperatury

Zbiorniki wodne zajmują 71 % powierzchni Ziemi

Ilość wody na Ziemi jest niezmienna Krąży ona w środowisku parując skraplając się krzepnąc topniejąc sublimując i resublimując

Obieg wody w przyrodzie S K R A P L N I E RESUBLIMACJA SUBLIMACJA P A R O W N I E K R Z E P N I Ę C T O P N I E opiera się na tym, że woda zmienia swój stan skupienia

WODA Jest cieczą, ciałem stałym lub gazem w zależności od temperatury i ciśnienia Jest przezroczysta, bez smaku i zapachu Jest rozpuszczalnikiem dla soli kuchennej, cukru krystalicznego, spirytusu i kwasu octowego W wodzie nie rozpuszczają się: piasek, mąka, olej, kreda, benzyna

temperatura +4 100oC

Jak zmienia się objętość i gęstość wody w zależności od temperatury ρ = m V > ρ1 ρ2 V2 V1

Dzięki temu, że woda jest dobrym rozpuszczalnikiem możliwe jest rozpuszczanie się w niej tlenu czy soli mineralnych niezbędnych organizmom do zachowania życia i zdrowia

Największa gęstość wody w temp Największa gęstość wody w temp. +4°C powoduje, że zimna woda na dnie dużych zbiorników nie zamarza, co umożliwia wielu organizmom wodnym przetrwanie. Zmiana gęstości wody w zależności od temperatury, sprzyja także ruchowi wody, co ułatwia przemieszczanie się w niej różnych substancji

ma biegun dodatni i ujemny Cząsteczka wody jest dipolem ma biegun dodatni i ujemny poniżej 4 st.C podczas zamarzania cząsteczki wody tworzą 6 – częściowe wianuszki ta właściwość wody powoduje, że struktura lodu posiada wolne przestrzenie +4 ↓ czyli, podczas zamarzania woda zwiększa swoją objętość, a tym samym – zmniejsza gęstość

jest mniejsza niż GĘSTOŚĆ LODU gęstość wody - cieczy

Płatki śniegu mają 6 osi symetrii

kation sodu anion chlorkowy dipol cząsteczki wody hydratowany kation sodu ROZPAD SIECI JONOWEJ CHLORKU SODU W WODZIE + _ + _ Cl – Na + Cl – Na + Cl – Na + Na + Cl – Na + Cl – Na + Cl – Na + kation sodu hydratowany anion chlorkowy + _ Cl – anion chlorkowy dipol cząsteczki wody

Zorganizowana sieć krystaliczna jonów w strukturze lodu Pojawienie się jonów soli zakłóca tworzenie sieci krystalicznej lodu i dlatego sól jest używana do posypywania jezdni w czasie zimy. Cl – Na + Na + Cl – Zorganizowana sieć krystaliczna jonów w strukturze lodu nadaje wodzie, w temperaturze poniżej zera, wygląd ciała stałego.

Wysokie ciepło właściwe wody ma duże znaczenie dla organizmów żyjących w wodach, gdyż nie są narażone na częste zmiany temperatury i duże jej wahania. Sprzyja też ustabilizowaniu klimatu na obszarach bogatych w zbiorniki wodne

Zbiorniki wodne mają wpływ Latem ochładzają atmosferę na klimat Latem ochładzają atmosferę zimą ocieplają ją

(co ułatwia jej cyrkulację w glebie czy ruch soków Wysokie napięcie powierzchniowe wody umożliwia unoszenie się wody w kapilarach (co ułatwia jej cyrkulację w glebie czy ruch soków w roślinach) oraz utrzymanie się owadów na jej powierzchni

Sprzyja tworzeniu się kropel wody To napięcie powierzchniowe polegające na występowaniu dużych sił przyciągania się cząsteczek wody Sprzyja tworzeniu się kropel wody

produkty ropy naftowej Niepożądane substancje w wodach Dopuszczalne substancje w wodach nawozy sztuczne tlen drobiny piasku detergenty dwutlenek węgla produkty ropy naftowej sole mineralne

Co się dzieje w oczyszczalni ścieków ? kraty zatrzymują grubsze zanieczyszczenia BIODEGRADACJA do mułu można wpuścić bakterie żywiące się zanieczy – szczeniami DEKANTACJA płyn znad osadu ścieka do drugiego zbiornika przez wielowarstwowy filtr FILTRACJA DEZYNFEKCJA prawie czystej wody przez chlorowanie ozonowanie naświetlanie UV gotowanie mniejsze zanieczyszczenia osiadają jako muł SEDYMENTACJA

ROZDZIELANIE mieszanin NIEJEDNORODNYCH JEDNORODNYCH SĄCZENIE DEKANTACJA SEDYMENTACJA Za pomocą : ROZDZIELACZA MAGNESU JEDNORODNYCH DESTYLACJA KRYSTALIZACJA CHROMATOGRAFIA

Rozpuszczanie to mieszanie się wzajemne cząsteczek substancji rozpuszczanej w rozpuszczalniku (np. w wodzie) Ten proces można przyśpieszyć przez : mieszanie ogrzewanie (ciała stałe) oziębianie (gazy) PODZIAŁ ROZTWORÓW ze względu na wielkość i rodzaj cząsteczek substancji rozpuszczonej ZAWIESINA KOLOID RZECZYWISTY mieszanina niejednorodna woda z białkiem lub kleik skrobiowy mieszanina jednorodna ze względu na ilość substancji rozpuszczonej NIENASYCONY NASYCONY PRZESYCONY mniej substancji rozpuszczonej niż wskazuje krzywa rozpuszczalności dokładnie tyle substancji rozpuszczonej co wskazuje krzywa rozpuszczalności więcej substancji rozpuszczonej niż wskazuje krzywa rozpuszczalności

ROZPUSZCZALNOŚĆ Maksymalna masa substancji – w gramach, jaką da się rozpuścić w 100 g rozpuszczalnika np. wody w określonej temperaturze

PRZESYCONY NASYCONY NIENASYCONY Gdy użyjemy więcej substancji rozpuszczonej niż każe krzywa rozpuszczalności PRZESYCONY Gdy sporządzimy roztwór zgodnie z krzywą rozpuszczalności NASYCONY Gdy użyjemy mniej substancji rozpuszczonej niż każe krzywa rozpuszczalności NIENASYCONY

mniej ms (g) Im wyższa jest temperatura wody tym tlenu Krzywa rozpuszczalności gazu temp Im wyższa jest temperatura wody tym tlenu jest rozpuszczone w wodzie mniej

ROZPUSZCZALNOŚĆ Maksymalna masa substancji – w gramach, jaką da się rozpuścić w 100 g rozpuszczalnika np. wody w określonej temperaturze.

190 g 71 st C 12 st C

Ile roztworu nasyconego można otrzymać z 35 g NH4Cl w temperaturze 800C? X= 10035 : 70 Odczyt z krzywej Roztwór z zadania masa wody masa soli masa roztworu nasyconego 100 g X= 50 g 70 g 35 g 170 g 85 g

Ile roztworu nasyconego można otrzymać ze 120 g wody i CuSO4 w temperaturze 400C? X= 12030 : 100 Odczyt z krzywej Roztwór z zadania masa wody masa soli masa roztworu nasyconego 100 g 120 g 30 g X= 36 g 130 g 156 g

Ile wody i ile Pb(NO3)2 trzeba zmieszać, aby otrzymać 900 g nasyconego roztworu w temperaturze 100C? X= 90050 : 150 Y= 900 g  300 g Odczyt z krzywej Roztwór z zadania masa wody masa soli masa roztworu nasyconego 100 g Y= 600 g 50 g X= 300 g 150 g 900 g

masa roztworu nasyconego W temperaturze 90oC sporządzono 620g nasyconego roztworu KNO3. Ile soli wytrąci się, jeżeli oziębimy ten roztwór do temperatury 40oC? X= 210620 : 310 Y= 20065 : 100 wytrąci się (420  130)= 290 g soli Odczyt z krzywej Roztwór z zadania masa wody masa soli masa roztworu nasyconego 100 g 100 g 200 g 200 g 210 g X= 420 g 65 g Y= 130 g 310 g 620 g 165 g 330 g

masa roztworu nasyconego W temperaturze 50oC sporządzono 810 g nasyconego roztworu KI. Ile soli wytrąci się, jeżeli oziębimy ten roztwór do temperatury 10oC? X= 810170 : 270 Y= 140300 : 100 wytrąci się (510  420)= 90 g soli Odczyt z krzywej Roztwór z zadania masa wody masa soli masa roztworu nasyconego 100 g 100 g 300 g 300 g 170 g X= 510 g 140 g Y= 420 g 270 g 810 g 240 g 720 g

masa roztworu nasyconego W temperaturze 90oC sporządzono 65 g nasyconego roztworu NaNO3. Ile soli wytrąci się, jeżeli oziębimy ten roztwór do temperatury 30oC? X= 65160 : 260 Y= 10025 : 100 wytrąci się (40  25)= 15 g soli Odczyt z krzywej Roztwór z zadania masa wody masa soli masa roztworu nasyconego 100 g 100 g 25 g 25 g 160 g X= 40 g 100 g Y= 25 g 260 g 65 g 200 g 50 g

dotyczących stężeń procentowych soli Rozwiązywanie zadań dotyczących stężeń procentowych soli z wykorzystaniem proporcjonalności

100% Cp mw m s m r 100 % – Cp mw 100 % mr ms Oblicz stężenie procentowe 280 g roztworu, jeżeli po jego odparowaniu pozostało 70 g soli. mw 100 % mr ms 70 g X = Cp 280 g X = 70  100 / : 280 X = 25 % Odp. Stężenie procentowe tego roztworu wynosi 25 %

Oblicz stężenie procentowe roztworu powstałego ze zmieszania 1,4 kg wody i 60 dag soli. mw 100 % mr ms 140 dag 60 dag Cp 200 dag Cp= 60  100 / : 200 Cp= 30 % Odp. Stężenie procentowe tego roztworu wynosi 30 %

Ile wody i ile soli potrzeba do otrzymania 8 kg 5 % -owej solanki mw 100 % mr ms X 95 % Y 5 % 8 kg Y= 8  5 / : 100 = 0,4 kg X = 8 kg – 0,4 kg = 7,6 kg Odp. Potrzeba 7,6 kg wody i 0,4 kg soli.

Ile wody wlać do 400 g soli, aby otrzymać solankę o stężeniu 20 % X mw 100 % mr ms 80 % 400 g 20 % X = 400  80 / : 20 = 1600 g Odp. Trzeba wlać 1600 g wody. Ile cukru trzeba wsypać do 3 litrów wody, aby otrzymać roztwór o stężeniu 40 % mw 100 % mr ms 60 % 3 kg X 40 % X = 40  3 / : 60 = 2 kg Odp. Trzeba wsypać 2 kg cukru.

Do naczynia miarowego wsypano 60 g soli, wlano wodę i otrzymano 0,5 litra roztworu o gęstości 1,2 g/cm3 Oblicz stężenie procentowe tej solanki mw 100 % mr ms 60 g Cp mr =   V 0,5 litra = 500 cm3 600 g mr = 1,2  500 = 600 g Cp = 100  60 / : 600 = 10 % Do naczynia miarowego wsypano 200 g cukru, wlano wodę i otrzymano 1 litr roztworu o gęstości 1,6 g/cm3 Oblicz stężenie procentowe tego syropu. mw 100 % mr ms 200 g Cp mr =   V 1 litr = 1000 cm3 1600 g mr = 1,6  1000 = 1600 g Cp = 100  200 / : 1800 = 12,5 %

Oblicz stężenie procentowe roztworu glukozy skoro na 1 cząsteczkę glukozy C6H12O6 przypada 20 cząsteczek wody H2O mw 100 % mr ms 360 u 180 u Cp 540 u mcz wody= 2 + 16 = 18 u mcz glukozy= 72 + 12 + 96 = 180 u Cp= 180  100 / : 540 Cp= 33,3 %

Rozcieńczanie roztworów przez dolanie wody Oblicz stężenie procentowe roztworu powstałego przez dolanie 20 g wody do 140 g 40 % - owej solanki. mw 100 % mr ms 60 % mw 100 % mr ms Cp X =56 g 40 % 56 g 160 g 140 g Cp = 100  56 / : 160 X = 140  40 / : 100 Cp = 35 % X = 56 g soli

Rozcieńczanie roztworów przez wytrącenie soli Oblicz stężenie procentowe roztworu powstałego przez wytrącenie 20 g soli z 240 g 25 % - owej solanki mw 100 % mr ms 75 % mw 100 % mr ms Cp X = 60g 25 % 40 g 220 g 240 g Cp = 100  40 / : 220 X = 240  25 / : 100 Cp = 18, 2 % X = 60 g soli

Zatężanie roztworów mw 100 % mr ms mw 100 % mr ms 96 % Cp X = 18g 4 % przez dosypanie soli Oblicz stężenie procentowe roztworu powstałego przez dosypanie 30 g soli do 45 dag 4 % - owej solanki mw 100 % mr ms 96 % mw 100 % mr ms Cp X = 18g 4 % 48 g 480 g 450 g Cp = 100  48 / : 480 X = 450  4 / : 100 Cp = 10 % X = 18 g soli

Zatężanie roztworów mw 100 % mr ms mw 100 % mr ms 80 % Cp X = 30g 20 % przez odparowanie wody Zatężanie roztworów Oblicz stężenie procentowe roztworu powstałego przez odparowanie 60 g wody ze 150 g 20 % - owej solanki mw 100 % mr ms 80 % mw 100 % mr ms Cp X = 30g 20 % 30 g 150 g 90 g Cp = 100  30 / : 90 X = 150  20 / : 100 Cp = 33,3 % X = 30 g cukru

Mieszanie roztworów mw 100 % mr ms mw 100 % mr ms 95 % 80 % X = 3g 5 % Oblicz stężenie procentowe roztworu powstałego przez zmieszanie dwóch solanek : 60 g 5 %- owego roztworu z 75 g 20 % - owego roztworu. mw 100 % mr ms 95 % mw 100 % mr ms 80 % X = 3g 5 % X = 15g 20 % 60 g 75 g X = 60  5 / : 100 X = 75  20 / : 100 X = 3 g soli X = 15 g soli ( 3 g + 15 g ) ● 100 % Cp = Cp = 13,3 % 60 g + 75 g

mw mr Ile wody trzeba wlać do 1 kg solanki (10%) aby otrzymać 4 % - owy roztwór soli mw 100 % mr m kwasu 900 g + X 96 % 100 g 4 % 1000 g + X X = dolana woda 0 % 6 jm = 1,5 kg 4 % 1000 g + X = 10000 : 4 10 % 4 jm = 1 kg 1000 g + X = 2500 g X = 1500 g Odp. Do 1 kg 10 % - owej solanki trzeba wlać 1500 g wody

mw mr Ile solanki (10%) trzeba wlać do 2 kg wody aby otrzymać 5 % - owy roztwór mw 100 % mr m kwasu 2 kg + 0,9 X 95 % 0,1 X 5 % X = dolana solanka 0 % 5 jm = 2kg 5 % 0,1 X = 5 (2 + 0,9 X) / :95 10 % 5 jm = 2 kg 95 • 0,1 X = 5 (2 + 0,9 X) 9,5 X = 10 + 4,5 X 5 X = 10 X = 2 kg Odp. Do 2 kg wody trzeba wlać 2 kg solanki 10 % - owej.

Odp. Stężenie procentowe Oblicz stężenie procentowe nasyconego roztworu jodku potasu w temperaturze 88 stC mw 100 % mr ms 100 g 200 g Cp =? 300 g Cp = 100  200 / : 300 Cp = 66, 66 = 66,7 % Odp. Stężenie procentowe wynosi 66,7 %

mw mr Ile wody trzeba wlać do 1 kg octu (10%) aby otrzymać 4 % - ową zalewę mw 100 % mr m kwasu 900 g + X 96 % 100 g 4 % 1000 g + X X = dolana woda 0 % 6 jm = 1,5 kg 4 % 1000 g + X = 10000 : 4 10 % 4 jm = 1 kg 1000 g + X = 2500 g X = 1500 g Odp. Do 1 kg octu trzeba wlać 1500 g wody

mw mr Ile octu (10%) trzeba wlać do 2 kg wody aby otrzymać 5 % - ową zalewę mw 100 % mr m kwasu 2 kg + 0,9 X 95 % 0,1 X 5 % X = dolany ocet 0 % 5 jm = 2kg 5 % 0,1 X = 5 (2 + 0,9 X) / :95 10 % 5 jm = 2 kg 95 • 0,1 X = 5 (2 + 0,9 X) 9,5 X = 10 + 4,5 X 5 X = 10 X = 2 kg Odp. Do 2 kg wody trzeba wlać 2 kg octu.

Ile octu (10%) trzeba wlać do 1,4 litra wody aby otrzymać 3 % - ową zalewę 10 % 3 – 0 = 3jm = 3 • 0,2 kg = 0,6 kg octu 3 % 0 % 10 – 3 = 7 jm = 1,4 kg wody 1 jm = 0,2 kg

Ile wody trzeba wlać do 0,6 kg octu (10%) aby otrzymać 4 % - ową zalewę 10 % 4 – 0 = 4 jm = 0,6 kg octu 1 jm = 0,15 kg 4 % 0 % 10 – 4 = 6 jm = 6 • 0,15 kg = 0,9 kg wody

10 % = 4,2 kg octu 7 – 0 = 7 jm 10 jm = 6 kg 7 % 0 % = 1,8 kg wody Ile wody i ile octu trzeba połączyć aby otrzymać 6 kg 7 % - owej zalewy 10 % = 4,2 kg octu 7 – 0 = 7 jm 10 jm = 6 kg 7 % 10 – 7 = 3 jm 0 % = 1,8 kg wody 1 jm = 6 kg : 10 = 0,6 kg

Woda potrafi drążyć skały

które gwałtownie wyrzuca słup wody i pary wodnej o temperaturze Gejzer - rodzaj gorącego źródła, które gwałtownie wyrzuca słup wody i pary wodnej o temperaturze około 100° C

WODOSPADY

stanowią

atrakcję turystyczną regionu

Zapora wodna może być postawiona dla różnych celów: Zapora wodna może być postawiona dla różnych celów: * dla ochrony przeciwpowodziowej * dla uzyskania energii * jako rezerwuar wody * dla walorów rekreacyjnych

napięcie powierzchniowe wody Dodatek detergentów do wody zmniejsza napięcie powierzchniowe wody

przyśpiesza rdzewienie metali Woda, a zwłaszcza słona woda przyśpiesza rdzewienie metali

ms • 100% __________ Cp = mr ms • 100% ms • 100% = Cp • mr __________ Ile 4% - owej solanki otrzymano z 1 kg soli? ms = 25 100% 1 kg • 100% __________ mr = Ile soli trzeba wsypać do wody, aby otrzymać 300 g 15 % - owej solanki? 4% 15% • 300 g __________ ms = mr = 25 kg 100% ms = 45 g

ms • 100% – ms • Cp ms • 100% ___________________ __________ mw = Cp = Cp ms + mw ms (100% – Cp ) ________________ ms • 100% mw = __________ ms + mw = Cp Cp ms • (100% – Cp ) = mw • Cp ms • 100% __________ – ms mw = Cp mw • Cp __________ ms • 100% ms • Cp ms = __________ __________ – 100% – Cp mw = Cp Cp

ms (100% – Cp ) mw • Cp ________________ __________ mw = ms = Cp Ile wody trzeba wlać do 0,5 kg soli, aby otrzymać 25 % - ową solankę? Ile soli trzeba wsypać do 3,8 litra wody, aby otrzymać 5 % - ową solankę? 1 0,5 (100% – 25% ) 3,8 kg • 5% ________________ __________ ms = mw = 95% 25% 19 0,5 • 75% 3 ___________ mw = ms = 0,2 kg = 20 dag = 200 g 25% 1 mw = 1,5 kg

4 • 10 000 g __________ Cp • mr ms = __________ ms = 100 100% Ile soli trzeba dosypać do 10 kg 4% - owej solanki aby powstał 20%- owy roztwór soli? Ile wody odparuje z 1 tony 9% - owej solanki Skoro w wyniku tego odparowania powstaje 30%- owy roztwór soli? 4 • 10 000 g __________ Cp • mr ms = __________ ms = 100 100% ms = 400 g 9 • 1000 kg __________ ms = (400 + x) • 100 _____________ 100 20 = 10 000 + x ms = 90 kg 20 (10 000 + x) = 40 000 + 100 x 90 • 100 __________ 30 = 200 000 + 20 x = 40 000 + 100 x 1000 – x 160 000 = 80 x 30 (1000 – x) = 9000 30 000 – 30x = 9000 x = 160 000 : 80 = 2 000 g = 2 kg 21 000 = 30x x = 700 kg