FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Cele szkolenia zapoznanie nauczycieli z rodzajami interwencji wobec sprawców aktów agresji i przemocy przedstawienie możliwości prawnych postępowania w.
Advertisements

Teresa Grąziewicz - Jóźwik
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Uczeń trudny.
SP 8SP 20SP 44 SP 50SP 67SP 74SP 78 SP 83SP 93SP 107 ZSzP 4 SOSzW 10 SP 98 SSzP Optimum III GRUPA ZSz 15 SP 12.
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
Niesienie pomocy osobom uwikłanym w przemoc domową Centrum Ochrony Dziecka i Rodziny PSPiA KLANZA Oddział Białostocki.
Dzień dobry Mariusz Wilk. Efektywna współpraca to taka gdzie dba się o trzy obszary INFORMACJE INFORMACJE PROCEDURY PROCEDURY ODCZUCIA ODCZUCIA.
O aktywności dorosłych i seniorów
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Cel programu Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a.
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Uzależnienia a rozwój dziecka
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
Lider- Przywódca.
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
Procesy grupowe A.Kawalec.
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
STOP – przemocy i agresji
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Przemoc i agresja wśród dzieci
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny Aleksandra Klimza
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2013/2014.
DZIECKO SKRZYWDZONE- ZANIEDBANIE
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Projekt "Transgraniczne Centrum Wsparcia Rynku Pracy" realizowany jest przy pomocy finansowej Unii Europejskiej w ramach Programu Współpracy Transgranicznej.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
czyli oddziaływanie grupy na jednostkę
Dlaczego problemy w życiu dorosłym?
Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Warszawa, 26 sierpnia 2015 r.. Cel badania jakościowego SALA – katalog rozwiązań przestrzennych sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym jest efektem.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
Zarządzanie komunikacją Zarządzanie grupami i zespołami roboczymi
PRZEMOC I AGRESJA.
Praca w zespole.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
STRES ZAWODOWY W SĄDACH POWSZECHNYCH I JEGO SKUTKI ZDROWOTNE SEMINARIUM r. Uniwersytet SWPS, Warszawa.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Jak rozpoznać przemoc seksualną wobec dzieci?. Objawy somatyczne.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Skuteczne grono pedagogiczne: kiedy mamy szanse wygrywać z przemocą? Tomasz Wojciechowski.
Szkolny plan zachowania
diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE ROLA KOZŁA OFIARNEGO W KONTEKŚCIE DYSFUNKCYJNEGO ZASPOKAJANIA POTRZEB GRUPY MAGDALENA WOLAŃSKA

KLASA Z DZIECKIEM W ROLI KOZŁA Jednego lub więcej uczniów dotyka: Obarczanie winą Werbalne i niewerbalne odtrącanie Ataki fizyczne Zastraszanie – grożenie jemu lub bliskim mu osobom Wyzyskiwanie, przekupstwo dla zyskania odpowiednich zachowań Izolowanie, odtrącanie W przemocy uczestniczy więcej niż jedna osoba. Pozostali członkowie pozostają bierni. Nie jest zdarzeniem o charakterze incydentalnym i jednostkowym.

KLASA Z DZIECKIEM W ROLI KOZŁA W momencie niepowodzenia jedna osoba jest wskazywana jako winowajca. W sytuacji wzmożonego napięcia, trudnego wydarzenia w klasie, rozmowy o relacjach, nagle uwaga wielu osób kieruje się na „kozła”. Używanie meta języka na forum klasy – podwójność komunikatów „Jesteśmy świetną klasą, naszym jedynym problemem jest…” Jawne odrzucanie lub pomijanie jednej osoby przy decyzjach i wyborach

Po co grupa potrzebuje „kozła”? – Charakterystyka dziecka wchodzącego w rolę “kozła ofiarnego” – czynnik indywidualny Po co grupa potrzebuje „kozła”? – czynnik systemowy

DZIECKO W ROLI „KOZŁA” ROLE GRUPOWE to charakterystyczne sposoby zachowania się osób w grupie, będące wypadkową oczekiwań innych wobec nich oraz ich osobowości. Zwykle podejmowane są spontanicznie i nieświadomie. Często są lepiej widoczne dla innych, niż dla samego zainteresowanego. Przyjęta rola determinuje poziom i rodzaj podejmowanej w grupie aktywności.

Rola nie jest równa osobie.

CZYNNIK INDYWIDUALNY Niepewne siebie, o niskim poczuciu własnej wartości Większa wrażliwość Przeżywające problemy z kontrolą emocji Trudność z wytrzymywaniem napięcia, często reagujące agresją Nadaktywne, mające problemy z koncentracją O mniejszej dojrzałości psychoruchowej, problemy z koordynacją, słabsze w nauce Posiadające drażniące dla otoczenia nawyki Wyróżniające się pod jakimś względem

CZYNNIK INDYWIDUALNY Kozioł ofiarny bierny Kozioł ofiarny prowokujący, narzucający się

STRATEGIE PRZETRWANIA DZIECKA W ROLI KOZŁA Wycofanie z życia klasy Stawianie granic poprzez agresję Obojętność Próby pokazania się od dobrej strony Obracanie w żart Łamanie norm

CZYNNIK SYSTEMOWY Rozładowanie napięcia Przemieszczenie frustracji i gniewu Zapewnienie ciągłości przetrwania grupy Odwrócenie uwagi od rzeczywistych problemów Mechanizm przeniesienia i projekcji Rozszczepienie atrybutów na dobre, przypisywane sobie, i złe — przypisywane „innemu”. Wyprojektowanie na jednostkę nieakceptowanych aspektów członków grupy.

Stworzenie “złego bohatera” implikuje istnienie “dobrego”. CZYNNIK SYSTEMOWY Stworzenie “złego bohatera” implikuje istnienie “dobrego”. Obie role są czysto fikcyjne i nierealistyczne.

KOZIOŁ OFIARNY Nieświadome postrzeganie swojej roli, jako tego, który spaja grupę, chroni ją przed rozpadem.

KONSEKWENCJE ROLI „KOZŁA OFIARNEGO” Niezaspokojenie podstawowych potrzeb bezpieczeństwa, przynależności Zablokowanie rozwoju Brak możliwości wchodzenia w inne role, uczenia się społecznego “Nie jestem wart bycia lubianym” “Cokolwiek zrobię nie uda się”

PRACA Z KLASĄ Z DZIECKIEM W ROLI „KOZŁA OFIARNEGO” Zmniejszenie widoczności dziecka w roli „kozła” Konsekwencja w trzymaniu norm Uruchomienie konstruktywnej rywalizacji w grupie Rozładowanie napięcia Pomoc w klaryfikacji ról liderskich Zaakceptowanie zróżnicowania w grupie Wsparcie dziecka w roli „kozła” w podejmowaniu bardziej konstruktywnych ról

PRACA Z KLASĄ Z DZIECKIEM W ROLI „KOZŁA OFIARNEGO NARZUCAJĄCEGO SIĘ” Oddzielenie dziecka od jego zachowań Zmniejszenie widoczności dziecka w roli „kozła” Konsekwencja w trzymaniu norm Uruchomienie konstruktywnej rywalizacji w grupie Rozładowanie napięcia Pomoc w klaryfikacji ról liderskich Zaakceptowanie zróżnicowania w grupie Wsparcie dziecka w roli „kozła” w podejmowaniu bardziej konstruktywnych ról

NIEŚWIADOME PODTRZYMYWANIE ROLI „KOZŁA” W GRUPIE Obawa przed otwartym wyrażaniem złości Znaczenie „kozła ofiarnego” dla szerszego systemu

DZIĘKUJĘ MAGDALENA WOLAŃSKA FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE