BEZPIECZEŃSTWO PASAŻERÓW W TRANSPORCIE ZBIOROWYM Konferencja ekspercka w ramach WARSAW BUS 22 marca 2017r. BEZPIECZEŃSTWO PASAŻERÓW W TRANSPORCIE ZBIOROWYM Przegląd sytuacji w Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa przewozów autobusowych mgr inż. Anna Zielińska anna.zielinska@its.waw.pl Instytut Transportu Samochodowego
SKALA PROBLEMU W UE TRENDY W LATACH 2006-2015 WIEK OFIAR OKOLICZNOŚCI WYPADKÓW POLSKA NA TLE UE ŹRÓDŁA DANYCH – UE CARE DG MOVE, PL SEWIK
W WYNIKU WYPADKÓW DROGOWYCH W 28 KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ W 2015 ROKU W WYNIKU WYPADKÓW DROGOWYCH W 28 KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ W AUTOBUSACH (10% przewozów): ZGINĘŁO 95 PASAŻERÓW (0,4% ogółu), 23 KIEROWCÓW CIĘŻKO RANNYCH ZOSTAŁO 1488 PASAŻERÓW (0,8% ogółu), 154 KIEROWCÓW W WYPADKACH Z UDZIAŁEM AUTOBUSÓW ZGINĘŁY 635 OSOBY (2,5%)
liczba ofiar śmiertelnych w autobusach zmalała o 44% W latach 2006-2015 liczba ofiar śmiertelnych w autobusach zmalała o 44%
liczba ciężko rannych w autobusach zmalała o 13% W latach 2006-2015 liczba ciężko rannych w autobusach zmalała o 13% Ciężko ranni w autobusach stanowią od 0,7% do 0,8% ogółu ciężko rannych
Pasażerowie autobusów w UE w latach 2011-2015: Poza obszarem zabudowanym: 73% ofiar śmiertelnych, 27% ciężko rannych; Poza skrzyżowaniami: 80% ofiar śmiertelnych, 59% ciężko rannych W dzień: 47% ofiar śmiertelnych, 79% ciężko rannych.
2015 roku w UE średnio 0,2 ofiary śmiertelne wśród pasażerów autobusów na 1 mln mieszkańców
BADANIA TENDENCJI/OCENA SYTUACJI Cel NP BRD na lata 2013-2020 w 2020 roku nie więcej niż 2000 ofiar śmiertelnych i 6900 ciężko rannych
2015 roku w wypadkach z udziałem autobusów zginęło 80 osób!
2015 roku w wypadkach z udziałem autobusów ciężko ranne zostały 473 osoby!
ZACHOWANIE KIEROWCÓW AUTOBUSÓW UCZESTNICZĄCYCH W WYPADKACH W POLSCE W LATACH 2010-2015: 85%zgodnie z przepisami 3,5% gwałtownie hamowało, 2,6% niedostosowało prędkości do warunków ruchu 2,1% nieprzestrzegało pierwszeństwa przejazdu 2,1% nieprawidłowo przejeżdżało przejście dla pieszych lub nieudzieliło pierwszeństwa pieszemu
ZAGROŻENIE PASAŻERÓW AUTOBUSÓW W KRAJACH UE JEST NIEWIELKIE: 0,4% ofiar śmiertelnych i 0,8% ciężko rannych przy 10% udziale w przewozach WIĘKSZYM PROBLEMEM SĄ WYPADKI Z UDZIAŁEM AUTOBUSÓW (2,5% ofiar śmiertelnych) W LATACH 2006-2015 WYSTĄPIŁ SYSTEMATYCZNY SPADEK OFIAR ŚMIERTELNYCH I CIĘŻKO RANNYCH PASAŻERÓW AUTOBUSÓW
PASAŻEROWIE W WIEKU 0-14 LAT STANOWIĄ 4% OFIAR ŚMIERTELNYCH I 8% CIĘŻKO RANNYCH W AUTOBUSACH PASAŻEROWIE W WIEKU 65+ STANOWIĄ 35% OFIAR ŚMIERTELNYCH I 40% CIĘŻKO RANNYCH PASŻEROWIE AUTOBUSÓW SĄ BARDZIEJ NARAŻENI POZA OBSZARAMI ZABUDOWANYMI, POZE SKRZYŻOWANIAMI I W NOCY
LICZBA CIĘŻKO RANNYCH W AUTOBUSACH KOMUNIKACJI PUBLICZNEJ WZROSŁA! W POLSCE ZAGROŻENIE PASAŻERÓW JEST NIEWIELKIE ALE JEDNO Z NAJWYŻSZYCH W UE W LATACH 2010-2016 NIE ZANOTOWANO SPADKU ZAGROŻENIA PASAŻERÓW AUTOBUSÓW. LICZBA CIĘŻKO RANNYCH W AUTOBUSACH KOMUNIKACJI PUBLICZNEJ WZROSŁA!
BEZPIECZEŃSTWO pASAŻERÓW W TRANSPORCIE ZBIOROWYM DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ