Fonoholizm Znak czasów czy poważny problem?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinno się zmienić w Twojej szkole, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi Klasa IIIa.
Advertisements

„Moje i oboWWWiązki” Natalia Gałka II f
7 punktów Kodeksu 2.0.
Komputery pod ręką Jak zapewnić dostępność komputerów w szkole, zamiast zamykać je w pracowni Komputerowej ? 1.Na każdej długiej przerwie mógłby być dyżur.
Bezpieczne poruszanie się po internecie.
Syn Pani Justyny Enterowskiej Piotrek
Jak bezpiecznie korzystać
E-Safety.
Szkoła z klasą 2.0 III edycja rok szkolny 2012/2013.
E – safety – bezpieczny Internet Mariusz Bodeńko Sandomierz,
Uzależnienie od internetu
Czy to już uzależnienie?
Zagrożenia W Internecie
Debata szkolna W PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ W MYŚLISZEWICACH
Urządzenia wykorzystywane do łączenia się z Internetem.
DZIAŁALNOŚĆ PROFILAKTYCZNA SZKOŁY
WARTO WIEDZIEĆ, ŻE…. Kiedy jesteś na spotkaniu religijnym albo służbowym, w kinie, restauracji lub w innym miejscu publicznym, wyłącz telefon bądź ustaw.
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
TARGI
B e z p i c n y I n t e r.
„Bezpieczeństwo w Internecie”
Kodeks 2.0 Wersja robocza. Punkt 1 Nauczyciele i uczniowie częściej urozmaicają lekcje grami, filmami, prezentacjami edukacyjnymi i on- line. TAK:NIE:
KODEKS 2.0.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
10 zasad bezpiecznego korzystania z Internetu
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
Bezpieczny internet.
Korzystając z materiałów kopiowanych z Internetu, zawsze podajemy ich źródło oraz autora.
KORZYŚCI I ZAGROŻENIA WYNIKAJĄCE Z KORZYSTANIA Z INTERNETU
Bezpieczny Internet Prezentacja przygotowana z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu 10 lutego 2015 r. Przygotowanie we współpracy nauczycieli: Renata Majewska.
Bezpieczeństwo w sieci
Telefony komórkowe w szkole
Zasady bezpiecznego korzystania z internetu
 Uczniowie przygotowują materiały na wybrane lekcje wykorzystując różne programy komputerowe, np. Power Point, Paint, Microsoft Word, Microsoft Excel,
Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Nowej Wsi DEBATA KLASY IIIc wych. Bożena Zawistowska.
1.Jesteśmy twórczy, a nie odtwórczy. 2.Jesteśmy uczciwi. 3.Jesteśmy bezpieczni 4.Uczymy bezpieczeństwa. 5.Przestrzegamy netykiety. 6.Używamy nowych technologii.
Kodeks szkolny 2.0 Szkoły Podstawowej im. majora Henryka Sucharskiego w Drawsku Pomorskim.
KODEKS 2.0 Gimnazjum Gminy Oleśnica im. Szarych Szeregów.
Główne zagadnienia KODEKSU Ucz i ucz się z TIK. Jak prowadzić lekcje w sieci – online i offline? Jak korzystać z Internetu, gdy lekcja nie odbywa.
Czy to już uzależnienie?
Jak wiele mogę dzięki cyfryzacji !
Użycie języka w procesie porozumiewania się. GEST to dowolny ruch wykonywany przez kogoś świadomie lub nie. MIMIKA to ruchy mięśni twarzy wyrażające.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Zasada 1 Ucz i ucz się z TIK. Jak sensownie wykorzystać TIK w szkole i w domu dla uczenia się?
Czy to już uzależnienie?
Zapewne Twoje dziecko rozpoczęło już przygodę z Internetem. Możliwe, że ma konto na jednym lub kilku serwisach społecznościowych. Samodzielnie:  komentuje.
CZY ROZMAWIASZ Z RODZICAMI O TYM CO ROBISZ W INTERNECIE (NA JAKIE STRONY WCHODZISZ, Z KIM SIĘ KONTAKTUJESZ)?
Czym tak naprawdę jest sexting?
Lepszy internet zależy od Ciebie!
Maria Wójcik Klasa 2H.  Nigdy nie można w 100% zaufać komuś poznanemu w sieci. Nie spotykaj się zbyt pochopnie z internetowymi znajomymi w prawdziwym.
KOMPUTER – JEGO JASNE I CIEMNE STRONY
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu
Kodeks szkolny 2.0 Szkoły Podstawowej im. majora Henryka Sucharskiego w Drawsku Pomorskim Rok szkolny 2013/2014.
Jak towarzyszyć dzieciom w sieci? Monika Pietruszka Wioleta Stypuła.
Przygotował: Jakub Leńczowski
DEBATA SZKOLNA 20 grudnia 2010 Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu.
Niebezpieczeństwo w sieci!. Internet jest jednym z najpopularniejszych medium. Dzięki niemu mamy dostęp do np. wiadomości, informacji sportowych, jest.
Projekt finansowany z Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, będącego w dyspozycji Ministerstwa Zdrowia.
Będąc ofiarą lub świadkiem cyberprzemocy, nie możesz tego ukrywać. Ukrywanie problemu nie sprawia, że go nie ma i udawanie, że on nie istnieje, wcale nie.
Uzależnienie od komputera, telewizji i komórki.. Prezentacja przygotowana przez klasę V c z wychowawczynią.
Aleksander Kuliński klasa II A
Bezpieczni w sieci CYBERPRZEMOC
Nie ufaj osobom poznanym w sieci
Fonoholizm- przyzwyczajenie, czy uzależnienie?
TIK w szkole.
Bezpieczeństwo w sieci
Zasady korzystania z technologii informacyjno - komunikacyjnych
KOMPUTER –  ZALETY I WADY 
Fonoholizm.
Zapis prezentacji:

Fonoholizm Znak czasów czy poważny problem? Przygotowała: Dorota Socha, pedagog na podstawie: Nałogowe korzystanie z telefonów komórkowych. Raport z badań opracowany przez Fundację DBAM O MÓJ Z@SIĘG.

Fonoholizm: nałogowe korzystanie z telefonu komórkowego, uzależnienie od komórki i dostępu do Internetu, uzależnienie behawioralne, czyli niekontrolowane wykonywanie określonych czynności związanych z użytkowaniem telefonu, patologiczna intensywność korzystania z komórki przy jednoczesnym zaniedbywaniu dotychczasowych obowiązków, aktywności, zainteresowań (zaniechanie pasji, bezpośrednich spotkań z bliskimi) oraz lekceważeniu przykrych konsekwencji (notoryczne zmęczenie, zaległości w nauce, spóźnienia do pracy, utrata przyjaciół), dotyczy już dzieci w 6-8 lat, młodzieży i dorosłych.

Aktywność użytkowników telefonów z dostępem do Internetu Dane ogólne Świat Polska Aktywni użytkownicy Internetu 3.010 mld 25,7 mln Aktywne konta na portalach społecznościowych 2.078 mld 13 mln Aktywne konta na portalach społecznościowych w smartfonach 1.685 mld 9,2 mln Wzrost rok do roku + 21% + 3% + 12% + 8% + 23% + 28%

Niepokojące symptomy: nie jestem w stanie normalnie funkcjonować bez dostępu do telefonu, telefon jest włączony 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu, komórka zawsze leży w zasięgu ręki i wzroku, nieustannie sprawdzam, czy nie otrzymałem jakiegoś powiadomienia czy wiadomości, odczuwam silną potrzebę natychmiastowego użycia smartfona, wiele razy dziennie loguję się na portalach społecznościowych i śledzę aktywność znajomych, przerywam rozmowę, spotkanie, by odebrać telefon lub odpisać na wiadomość, podczas spotkań towarzyskich, służbowych lub lekcji zerkam na telefon bądź korzystam z Internetu, kiedy jestem poza zasięgiem telefonii komórkowej, robię wszystko, aby ten zasięg zdobyć, wykorzystuję każdą wolną chwilę, nawet krótką, aby korzystać z telefonu komórkowego, czasem muszę ukrywać przed rodzicami bądź innymi ważnymi dla mnie osobami fakt, że korzystam z telefonu komórkowego,

Niepokojące symptomy: nie mogę się powstrzymać od korzystania z telefonu nawet w sytuacjach ryzykownych, np. podczas przechodzenia przez jezdnię, jeśli usłyszę dźwięk przychodzącej do mnie wiadomości, od razu instynktownie sięgam po telefon, przerywając to, co właśnie robiłem/am, jestem osobą, która zawsze dostępna jest „pod telefonem”. Jestem kojarzony/a przez innych jako osoba, która nie rozstaje się z telefonem komórkowym, wystąpił syndrom odstawienia: utrzymujące się przynajmniej przez miesiąc objawy psychosomatyczne: uporczywe myśli o tym, co dzieje się w sieci, marzenia i sny na temat użytkowania komórki, celowe lub mimowolne poruszanie palcami charakterystyczne dla pisania na klawiaturze, obniżenie nastroju, wystąpiła tolerancja: aby odczuwać satysfakcję muszę dłużej i częściej korzystać z telefonu, noszę przy sobie ładowarkę/baterie w razie, gdyby mój telefon się rozładował, korzystam ze smartfona mimo, że mam świadomość niekorzystnych konsekwencji: jestem ciągle zmęczony, spóźniam się na zajęcia, nie odrabiam prac domowych, zaniedbuję przyjaciół i rodzinę.

FOMO syndrom: fear of missing out: lęk przed utratą ważnej informacji, lęk przed pominięciem, dotyczy użytkowników mediów społecznościowych obawiających się, że ominą coś bezpowrotnie, przegapią coś ważnego, powoduje dość silne uczucie rozdrażnienia i niepokoju, napięcie mija dopiero po zalogowaniu się na stronie portalu, generuje silną potrzebę dzielenia się na forum wydarzeniami ze swojego prywatnego życia: zamieszczanie sefie (zdjęcia czynione sobie samemu), zdjęć z odwiedzanych miejsc, spożywanych potraw, napotkanych osób, dokonanych zakupów, zdawanie relacji z wszelkich podejmowanych aktywności wraz z oczekiwaniem na komentarze i lajki.

Profilaktyka i rozwiązania problemu: ustalcie w rodzinie (w gronie przyjaciół, współpracowników) obowiązujące wszystkich zasady korzystania z komputera i telefonów, np. podczas wspólnych posiłków żaden telefon nie znajduje się w zasięgu wzroku czy ręki; komórki czy tablety nie są zapraszane do wspólnego świętowania; wszyscy wyłączamy głos w prywatnych telefonach; stwórzcie wspólnie jedno miejsce w domu, do którego wszyscy odłożycie telefony po powrocie z pracy czy szkoły, znajdując się razem z ważną ci osobą w tym samym miejscu, porozmawiajcie ze sobą; to lepsze niż wysyłanie smsów i używanie portali społecznościowych, stosuj zasadę „robię jedną rzecz na raz” – kiedy pracujesz albo się bawisz, cyfrowe nośniki odkładaj na półkę,

Profilaktyka i rozwiązania problemu: zamiast telefonu trzymaj w ręku coś na jego kształt, czym możesz się bawić w chwilach, kiedy się nudzisz, wyłącz automatyczne powiadomienia zainstalowane na telefonie, to one sprawiają, że z ciekawości sięgasz po telefon, odpisuj na SMS-y i e-maile oraz oddzwaniaj wtedy, kiedy to zaplanujesz, to Ty zarządzasz telefonem, a nie on Tobą, ustalaj godziny, w których odpoczywasz, wtedy bezwzględnie wyłącz telefon i pozostań offline, pamiętaj, że osoba nałogowo korzystająca z telefonu to osoba niezagospodarowana emocjonalnie – spraw, by czuła się akceptowana, szanowana i kochana wśród ludzi, a nie wyłącznie w wirtualnym świecie.

jeśli sobie nie radzisz ze zbyt częstym korzystaniem z mediów cyfrowych, szukaj profesjonalnego wsparcie u specjalisty Konsultacji i wsparcia terapeutycznego w zakresie uzależnień behawioralnych, w tym szkodliwego nadużywania komputera, telefonu, Internetu nieodpłatnie udziela: Ośrodek Profilaktyki i Terapii dla Młodzieży i Dorosłych ETAP w Białymstoku, ul. Włókiennicza 7 tel. 85 7445026