Poland - DAPHNE subproject Jacek Pyżalski Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi 1 1
Team Jacek Pyżalski (Ph. D.) Piotr Plichta (Ph. D.) Kamila Knol (M.A.) Sebastian Ciszewski (M.A.) Anna Ratajewska (M.A.)
Methodology for quantitative part 3 schools: One in Lodz/one in Zgierz/one in Konstantynów Different when it comes to expereince with issues we deal with Ready to organise broadly understood educational activities N=500 – sampling?
Additional Some items on other kinds of electronic aggression Scale concerning dysfunctional Internet usage in broader sense Small sample in special education
Intervention Students – we have developed the program based on „positive prevention” approach – eg. Understanding CMC, normative beliefs – netiquette, etc. Also „bottom up” approach facilitate by our team but based on school resources
Training program for teachers Knowledge based: fresh data on representative sample of adolescents (N=2143) and teachers (N=600) Prevention of „moral panic” and simplified picture of media usage among youth Basic knowledge on new media and their role in social live and developement of young people (Living and Learning with New Media, 2008; Pew American Internet Study) – also special needs students Computer mediated communication Different kinds ofelectronic aggression – not only cyberbullying, e.g. Aggression against the vulnerable
Training Program for teachers Cyberbullying versus Face-to-face bullying – prevalance, consequences Prevention and intervention strategies – based on 5 Model from ROBUSD Training will be done not only with the staff of schools involved but also independently
Populacja ogólna (CBOS, 2008) Nauczyciele Populacja ogólna (CBOS, 2008) Gimnazjaliści (N=2143) (Pyżalski, 2009) % a/ better 26 49 58 b/ worse 11 13 5 c/ not better nor worse 36 30 14,5 d/ hard to say 27 8 22,5 8
Zauważam, że spędzam coraz więcej czasu przed komputerem. 27 45,7 Nauczyciele % Gimnazjaliści (N=2143) (Pyżalski, 2009) Zauważam, że spędzam coraz więcej czasu przed komputerem. 27 45,7 Nudzę się, gdy przez jeden dzień nie mam dostępu do Internetu. 8 37,8 Kiedy mam wolny dzień, praktycznie nie odchodzę od komputera. 3,7 19,1 Lepiej żeby nikt nie wiedział, co robię w Internecie. 5,1 32,7 Mam sporo tajemnic związanych z tym, co robię korzystając z Internetu. 3,4 32,2 Często zarywam noce, żeby korzystać z Internetu. 5,6 12,3 Czuję się lepiej w świecie wirtualnym niż w realnym. 1,9 15,6 Wśród moich zainteresowań Internet jest na pierwszym miejscu. 10,3 9