KIEROWANIE DO ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
Advertisements

KLĘSKI ŻYWIOŁOWE ZASIŁKI CELOWE DLA POSZKODOWANYCH
NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
Realizacja usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Struktura Organizacyjna Pomocy Społecznej
Indywidualne nauczanie
Podstawowe akty prawne:
domów pomocy społecznej - koszty utrzymania mieszkańców domów
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Opieka nad niepełnosprawnymi i niesamodzielnymi osobami starszymi
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
OSOBA NIEPEŁNOSPRAWNA NA OTWARTYM RYNKU PRACY „Prawdziwe człowieczeństwo to akt dobrej woli. Podajmy dłoń tym, którym los podciął skrzydła.”
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Ujednolicony tekst Ustawy o ochronie zdrowia psychicznego - stan aktualny z dnia 31 lipca 1997 r.
Realizacja specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi na terenie województwa warmińsko-mazurskiego.
Środowiskowy Dom Samopomocy
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii ŚWIADCZENIA RODZINNE.
NARADA ŚRODOWISKOWYCH DOMÓW SAMOPOMOCY r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Artur Kochański Sekcja Naukowa Psychiatrii Środowiskowej i Rehabilitacji PTP.
dr Eliza Mazurczak-Jasińska
Zakres obowiązywania kpa
Podstawy prawne rekrutacji do klas integracyjnych Ustawa o systemie oświaty (t.j. z 2015 r. poz.2156 ze zmianami); Zgodnie z zapisami ustawy od roku szkolnego.
Zofia Ziemba M OŻLIWOŚCI DOFINANSOWANIA SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH ZE ŚRODKÓW P AŃSTWOWEGO F UNDUSZU R EHABILITACJI O SÓB N IEPEŁNOSPRAWNYCH BYDGOSZCZ,
Wypadki przy pracy Akty prawne Definicje
Badania lekarskie pracowników
REKRUTACJA DO PRZEDSZKOLI PUBLICZNYCH I ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu.
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
Procedury pomocy dla seniorów w Ośrodku Pomocy Społecznej Procedura kierowania do DPS Procedura odpłatności za DPS ZOL.
NARADA OŚRODKÓW POMOCY SPOŁECZNEJ, POWIATOWYCH CENTRÓW POMOCY RODZINIE
PROGRAM SZKOLENIA Typy domów pomocy społecznej oraz możliwości ich łączenia. Możliwości łączenia domów pomocy społecznej z innymi jednostkami Podmioty.
PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO
ŚWIADCZENIA RODZINNE UZALEŻNIONE OD NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI Komisja Dialogu Obywatelskiego 1 grudnia 2016 r. Poznańskie Centrum Świadczeń, ul. Wszystkich.
NARADA ŚRODOWISKOWYCH DOMÓW SAMOPOMOCY
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
DOKUMENTACJA PROCESU KSZTAŁCENIA
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
Ulga rehabilitacyjna.
Dzielnica VI Miasta Krakowa Bronowice
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
dr Ariel Przybyłowicz NSA 2017/2018
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Formy i zasady udzielania wsparcia chorym na Alzheimera i ich rodzinom
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Ubezpieczenie wypadkowe
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie 20 września 2018 r.
Nadzór Wojewody nad realizacją zadań w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej województwa warmińsko-mazurskiego Olsztyn, 20 września 2018.
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej
Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (tzw. zwolnienia.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

KIEROWANIE DO ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY

Z usług ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY mogą korzystać jedynie osoby z zaburzeniami psychicznymi. Ustawa o pomocy społecznej nie formułuje odpowiedniej definicji, czynią to przepisy odrębne. Zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy o zdrowiu psychicznym, osobą z zaburzeniami psychicznymi jest osoba: chora psychicznie (wykazująca zaburzenia psychotyczne), upośledzona umysłowo, osoba wykazująca inne zakłócenia czynności psychicznych, które zgodnie ze stanem wiedzy medycznej są zaliczane do zaburzeń psychicznych, a osoba ta wymaga świadczeń zdrowotnych lub innych form pomocy i opieki niezbędnych do życia w środowisku rodzinnym lub społecznym.

Podobny katalog osób przyjętych do środowiskowego domu samopomocy przedstawia rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz. U. Nr 238, poz. 1586 ze zm.), wymienia ono: osoby przewlekle psychicznie chore, osoby upośledzone umysłowo w stopniu głębokim, znacznym i umiarkowanym, a także osoby z lekkim upośledzeniem umysłowym, gdy jednocześnie występują inne zaburzenia, zwłaszcza neurologiczne, oraz osoby wykazujące inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych, które zgodnie ze stanem wiedzy medycznej są zaliczane do zaburzeń psychicznych, z wyłączeniem osób czynnie uzależnionych od środków psychoaktywnych (§ 2 pkt 5 lit a, b i c).

Stosownie do art. 51 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej osobom, które ze względu na wiek, chorobę lub niepełnosprawność wymagają częściowej opieki i pomocy w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych, mogą być przyznane usługi opiekuńcze, specjalistyczne usługi opiekuńcze lub posiłek, świadczone w ośrodku wsparcia. Ośrodek wsparcia jest jednostką organizacyjną pomocy społecznej dziennego pobytu. W ośrodku wsparcia mogą być prowadzone miejsca całodobowe okresowego pobytu.

Ośrodkiem wsparcia, o którym mowa wyżej, może być ośrodek wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi, dzienny dom pomocy, dom dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, schronisko dla bezdomnych oraz klub samopomocy. Ośrodkami wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi są: środowiskowy dom samopomocy lub klub samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi, zwanych uczestnikami, które w wyniku upośledzenia niektórych funkcji organizmu lub zdolności adaptacyjnych wymagają pomocy do życia w środowisku rodzinnym i społecznym, w szczególności w celu zwiększania zaradności i samodzielności życiowej, a także ich integracji społecznej (art. 51a ust. 1 ustawy o pomocy społecznej).

Rozporządzenie MPiPS w sprawie środowiskowych domów samopomocy wskazuje trzy typy środowiskowych domów samopomocy: dla osób przewlekle psychicznie chorych - typ A, dla osób upośledzonych umysłowo – typ B, dla osób wykazujących inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych – typ C. Przy czym dom może obejmować wsparciem więcej niż jedną kategorię wymienionych osób. Wniosek o skierowanie do domu na pobyt dzienny lub całodobowy składa się do ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o skierowanie, dołączając zaświadczenie lekarskie, wydane przez lekarza psychiatrę lub lekarza neurologa, o występujących zaburzeniach psychicznych oraz zaświadczenie lekarza rodzinnego o stanie zdrowia i o braku przeciwwskazań do uczestnictwa w zajęciach domu wraz z informacją o sprawności w zakresie lokomocji osób niepełnosprawnych fizycznie, a także orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, o ile osoba takie posiada (§ 7 ust. 1 ww. rozporządzenia).

W sytuacjach, kolejnego skierowania uczestnika (§ ust W sytuacjach, kolejnego skierowania uczestnika (§ ust. 7 i 8 rozporządzenia ws. ŚDS), nie wymaga się aktualizacji zaświadczeń lekarskich, o których mowa wyżej(§ 8a ww. rozporządzenia). Skierowanie osoby do domu na pobyt całodobowy następuje w przypadku wystąpienia potrzeby spowodowanej sytuacją życiową lub rodzinną osoby albo w przypadku realizacji całodobowego treningu samoobsługi i umiejętności społecznych w ramach indywidualnego planu postępowania wspierająco-aktywizującego. W przypadku osoby ubiegającej się o skierowanie do domu prowadzonego przez właściwy ze względu na jej miejsce zamieszkania powiat lub inny podmiot na jego zlecenie, ośrodek pomocy społecznej gminy miejsca zamieszkania osoby przesyła do starosty powiatu dokumenty, o których mowa w § 7 ust. 1 rozporządzenia ws. ŚDS, wraz z rodzinnym wywiadem środowiskowym przeprowadzonym w tej sprawie.

Osoba może być skierowana do ŚDS prowadzonego przez inną gminę lub inny powiat niż gmina lub powiat właściwe ze względu na jej miejsce zamieszkania, pod warunkiem zawarcia porozumienia pomiędzy właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego. Przepis § 7 ust. 3 rozporządzenia ws. ŚDS, w części dotyczącej przekazania dokumentów stosuje się odpowiednio. Skierowanie do domu następuje w drodze decyzji administracyjnej. W przypadku osób, które po raz pierwszy wystąpiły o skierowanie do domu, decyzję o skierowaniu do domu wydaje się na czas określony, nie dłuższy niż 3 miesiące, konieczny do dokonania przez zespół wspierająco-aktywizujący oceny możliwości zaproponowania osobie indywidualnego planu postępowania wspierająco-aktywizującego oraz okresu, jaki będzie niezbędny do jego realizacji. Po dokonaniu oceny oraz przygotowaniu indywidualnego planu postępowania wspierająco-aktywizującego osobę kieruje się do domu na czas określony, uzgodniony z kierownikiem domu, niezbędny do realizacji indywidualnego planu postępowania wspierająco-aktywizującego.

Okres, na jaki osoba została skierowana do domu, może być przedłużony, w szczególności w sytuacji braku postępów w realizacji indywidualnego planu postępowania wspierająco-aktywizującego, okresowego braku możliwości skierowania osoby do innego ośrodka wsparcia, domu pomocy społecznej lub warsztatu terapii zajęciowej albo braku możliwości zatrudnienia, w tym w warunkach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy. W razie częstych nieobecności uczestników, trwających przez okres dłuższy niż 10 dni roboczych i związanej z tym możliwości świadczenia usług dla dodatkowych osób, do domu mogą być skierowane kolejne osoby, jednak w liczbie nieprzekraczającej liczby uczestników o częstych nieobecnościach. W myśl § 8 ust. 1 rozporządzenia, termin przyjęcia do domu ustala kierownik domu w porozumieniu z osobą kierowaną lub jej opiekunem. Przed przyjęciem osoby do domu pracownik socjalny domu lub inny pracownik, wskazany przez kierownika domu, przekazuje osobie kierowanej lub jej opiekunowi informacje o zasadach funkcjonowania domu, a także w przypadku potrzeby zebrania dodatkowych informacji dotyczących osoby kierowanej lub jej sytuacji rodzinnej sporządza pisemną notatkę w tej sprawie i przekazuje ją kierownikowi domu (§ 8 ust. 2 rozporządzenia ws. ŚDS).

Zgodnie z art. 51b ust. 5 ustawy o pomocy społecznej, decyzję o skierowaniu do ośrodka wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi i decyzję ustalającą odpłatność za korzystanie z usług w tych ośrodkach wydaje właściwy organ jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej lub zlecającej prowadzenie ośrodka wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Organ ten, może zwolnić osoby zobowiązane do odpłatności za usługi w ośrodkach wsparcia, na ich wniosek, częściowo lub całkowicie z tej odpłatności. Przepis art. 64 stosuje się odpowiednio (osoby wnoszące opłatę za pobyt w domu pomocy społecznej można zwolnić, na ich wniosek, częściowo lub całkowicie z tej opłaty, w szczególności jeżeli: 1) wnoszą opłatę za pobyt innych członków rodziny w domu pomocy społecznej, ośrodku wsparcia lub innej placówce; 2) występują uzasadnione okoliczności, zwłaszcza długotrwała choroba, bezrobocie, niepełnosprawność, śmierć członka rodziny, straty materialne powstałe w wyniku klęski żywiołowej lub innych zdarzeń losowych; 3) małżonkowie, zstępni, wstępni utrzymują się z jednego świadczenia lub wynagrodzenia; 4) osoba obowiązana do wnoszenia opłaty jest w ciąży lub samotnie wychowuje dziecko).