Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Mielcu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
9 lutego 2010 roku w ponad 60 pa ń stwach ca ł ego ś wiata obchodzony jest Dzie ń Bezpiecznego Internetu (DBI). Z tej okazji we wszystkich krajach Unii.
Advertisements

Procedury reagowania na cyberprzemoc
Bezpieczeństwo w sieci - zjawisko cyberprzemocy Opracowanie: pedagog PG nr 1 w Łomży Marta Chojnowska.
Stereotypy, uprzedzenia i przesądy w sądach w sprawach związanych z przemocą wobec kobiet Temida pod lupą : stereotypy, Warszawa 28 kwietnia 2016.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Opracowanie: Karolina Szefler-Serylak, Sylwia Błażejczak 1.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
18 kwietnia 2016 (poniedziałek) Część humanistyczna 19 kwietnia 2016 (wtorek) Część matematyczno – przyrodnicza 20 kwietnia 2016 (środa) Język obcy nowożytny.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
Sprawdzian 2016r. Informacje dla uczniów i rodziców.
ZSB im. Powstańców Śląskich realizuje program
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE NR VII OPRACOWAŁA ANETA RADOMYSKA ANALIZA ANKIET.
Przygotowała: Anna Słowik. Głównym celem prezentacji jest uświadomienie rodzicom zagrożeń wynikających z użytkowania Internetu (oszustwa, wyłudzania,
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
Szkolny Kodeks 2.0 Etapy pracy nad kodeksem. Nasza szkoła, jako jedna z 300 w Polsce bierze udział w programie Szkoła z Klasą 2.0. Nasza szkoła, jako.
Z ASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z I NTERNETU. 1. C HROŃ SWOJĄ PRYWATNOŚĆ W SIECI ! Jeśli bierzesz udział w jakimkolwiek forum publicznym w Internecie,
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Targi 2.0 Wykorzystanie Technologii Informacyjnej i Komunikacyjnej w szkole Weryfikacja Kodeksu 2.0.
Kodeks 2.0 Debata szkolna. Uczestnicy Klasa 6b Klasa 6 d Klasa 6 c klasa 1 c Klasa 4a.
BEZPIECZNY INTERNAUTA. Co powinniśmy wiedzieć o Internecie? INTERNET to ogólnoświatowa sieć łącząca komputery, między którymi można przekazywać dane w.
DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU. S PIS TREŚCI 1. INTERNET INTERNET 2. DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETUDZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU 3.RAZEM TWORZYMY LEPSZY INTERNETRAZEM.
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
BEZPIECZNE KORZYSTANIE Z INTERNETU
Bezpieczny Internet.
Stalking.
Bezpieczne korzystanie z gier komputerowych i Internetu
CYBERPRZEMOC.
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów LO Czersk
Rola książki w życiu człowieka
CYBERPRZEMOC Cyberprzemoc – to prześladowanie dręczenie
Jakub Śpiewak Fundacja Kidprotect.pl
CYBERPRZEMOC – czym jest? Czym różni się od innych form przemocy?
CYBERPRZEMOCY Michał Szyszkiewicz Klasa IV b.
Co to jest Cyberprzemoc
Ucz i ucz się z TIK!.
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Techniki Informacji i Komunikacji
HEJT!.
Rządowy program wspomagania latach 2015–2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach – „Bezpieczna+”
Historia która mogła zdarzyć się na prawdę
CyberPrzemoc                                                                                          Julia  saik.
CYBERPRZEMOCY MÓWIMY NIE!!!
Cyberprzemoc – jedno z wielu zagrożeń internetu.
Spis treści Co to jest cyberprzemoc? Skutki przemocy wirtualnej
Jak sobie radzić z cyberprzemocą?
LEKCJA BEZPIECZEŃSTWA
Spis treści Co to jest cyberprzemoc? Skutki przemocy wirtualnej
DNIA 7 LUTEGO OBCHODZONY BYŁ DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU
Cyberprzemoc – zagrożenie dzieci w Internecie
Bezpieczeństwo w Internecie Cyberprzemoc
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Mądrze, grzecznie i bezpiecznie korzystam z internetu
Bezpieczeństwo w sieci (dziecko ofiara i sprawca)
PROGRAMY DO KONTROLI RODZICIELSKIEJ
Bezpieczeństwo w sieci
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Mielcu
NA TEMAT BEZPIECZNEGO Z KORZYSTANIA Z MEDIÓW
SYSTEM KONTROLI FREKWENCJI
Priorytet MEN na rok szkolny 2017/2018
Cyberprzemoc ang.: cyberbullying
BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE
DBI 2019 – Jak minął ten dzień?
,,Netykieta oraz Łańcuszki internetowe’’
Bezpieczeństwo w sieci (dziecko ofiara i sprawca)
BEZPIECZNY INTERNET Nigdy nie podawaj w Internecie swojego prawdziwego imienia i nazwiska. Posługuj się nickiem, czyli pseudonimem, internetową ksywką.
Zapis prezentacji:

Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Mielcu CYBERPRZEMOC Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Mielcu mgr Jolanta Skowron-Piasecka mgr Edyta Wiktor-Florek

ZWYKŁY DZIEŃ W SZKOLE Nowa uczennica weszła do sali. Z uśmiechem i dobrymi chęciami. Nauczycielka przedstawiła ją reszcie: „To jest Kasia. Będzie od dziś chodziła do waszej klasy.” Dziewczyna zdjęła plecak i usiadła na wolnym miejscu. Sala lekcyjna była biała, czysta, pachnąca świeżością. Co innego z uczniami, których myśli i intencje podchodziły jadem. Chłopak z pierwszej ławki zdążył zrobić zdjęcie i wysłać je w wirtualny świat.

Kasia zapisała temat podany przez nauczycielkę, zupełnie nieświadoma z góry zapadniętego wyroku. Palce nowych koleżanek i kolegów biegały po ekranach telefonów, wydając stukot podobny do pierwszych kropel deszczu. „Szmata…!”, „#kaszalot”, „ale pasztet”, pisali. Najgorsze miało dopiero nadejść… Ulewa często towarzyszy pogrzebom. Zrozpaczeni rodzice powtarzają za duchownym słowa pożegnania. Pod pokrywą grobowca zastyga na wieczność urna, bądź trumna z ich dzieckiem

Jeszcze nie tak dawno ostrzegano dzieci przed zbirami, czyhającymi w ciemnych zaułkach; przed agresywnymi wyrostkami z wyższych klas, którzy na długich przerwach wywracali plecaki na drugą stronę i podtapiali małolatów w muszlach klozetowych. Epoka smartfonów i dostępu do Internetu zmieniła wszystko. Najgorsze przywary internautów wyhodowały cyberprzemoc – nowe zagrożenie o niewyobrażalnej sile rażenia.

Jak dzieci spędzają czas w Internecie ? NAUKA 81% GRY 74% VIDEO 83% KOMUNIKATORY 61% ZDJĘCIA 38% ZAMIESZCZANIE WIADOMOŚCI 31% KAMERKI 29% SERWISY SPOŁECZNOŚCIOWE 60% BLOGI 10%

Czym jest cyberprzemoc? Cyberprzemoc to inaczej przemoc z użyciem mediów elektronicznych – przede wszystkim Internetu i telefonów komórkowych. Problem ten dotyczy przede wszystkim dzieci i młodzieży. W Polsce doświadcza go ponad połowa młodych internautów!!!

PRZEJAWY CYBERPRZEMOCY Do działań określanych jako cyberprzemoc zalicza się m.in: wyzywanie, straszenie poniżanie kogoś w Internecie lub przy użyciu telefonu, robienie komuś zdjęć lub rejestrowanie filmów bez jego zgody, publikowanie w Internecie lub rozsyłanie telefonem zdjęć, filmów lub tekstów, które kogoś obrażają lub ośmieszają, podszywanie się pod kogoś w Sieci. Pomimo, że akty cyberprzemocy mogą wyglądać niewinnie, to potrafią wyrządzać bardzo dużą krzywdę.

Cyberprzemoc - skala zagrożenia 51% dzieci i młodzieży stała się przynajmniej raz obiektem zdjęć lub filmów wykonanych wbrew swojej woli, 52% dzieci w wieku 12-17 lat miało do czynienia z przemocą werbalną w Internecie lub przez telefon komórkowy, 47% dzieci doświadczyło wulgarnego wyzywania, 29% badanych deklaruje, że ktoś w Sieci podawał się za nie wbrew ich woli, 21% dzieci doznało poniżania, ośmieszania i upokarzania, 16% osób doświadczyło straszenia i szantażowania, 14% dzieci zgłasza przypadki rozpowszechniania za pośrednictwem Internetu lub telefonów komórkowych kompromitujących je materiałów.

Kodeks

Również podlegają karze Inne czyny Obrażające uczucia religijne Art. 196 KK Publiczne propagowanie faszyzmu Art.. 256 KK Szerzenie nienawiści na tle rasowym lub etnicznym art. 262 KK Dopuszczenie (namawianie, pomoc) do samobójstwa drugiej osoby art. 151 KK Czynności seksualne z małoletnim Art.. 200 KK

Rodzice wobec zjawiska cyberprzemocy Nie mają świadomości, że dziecko jest ofiarą / sprawcą cyberprzemocy Nie wiedzą jak reagować w sytuacji cyberprzemocy Nie rozmawiają z dziećmi na temat zagrożeń wynikających z Internetu Nie wierzą w udowodnienie odpowiedzialności sprawcy

Procedura reagowania w szkole w sytuacji cyberprzemocy: 1. Ujawnienie przypadku cyberprzemocy (informacja ta może pochodzić z różnych źródeł np. poszkodowany uczeń, jego rodzice, inni świadkowie zdarzenia, nauczyciele bądź też anonimowe zawiadamianie tzw. „skrzynki zaufania”). 2. Ustalenie okoliczności zdarzenia i ewentualnych świadków: właściwe zbadanie, zarejestrowanie, udokumentowanie. Nauczyciel - wychowawca klasy - pedagog szkolny – dyrektor. Analiza zdarzenia przy udziale dyrektora, pedagoga i wychowawcy.

Procedura reagowania w szkole w sytuacji cyberprzemocy: 3. Zabezpieczenie dowodów: Wszelkie dowody cyberprzemocy powinny zostać zabezpieczone i zarejestrowane. Należy zanotować datę i czas otrzymania materiału, treść wiadomości oraz, jeśli to możliwe, dane nadawcy (nazwę użytkownika, adres e-mail, numer telefonu komórkowego itp.) lub adres strony www, na której pojawiły się szkodliwe treści czy profil.

Procedura reagowania w szkole w sytuacji cyberprzemocy: 4. Identyfikacja sprawcy: gdy sprawca jest nieznany należy: powiadomienie Policji - w przypadku gdy zostało złamane prawo, zawiadomienie administratora serwisu o zablokowaniu materiałów (Ustawa z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną); gdy sprawca jest znany należy: powiadomienie Policji lub sądu rodzinnego, powiadomienie rodziców lub opiekunów, rozmowa z uczniem sprawcą przemocy o jego zachowaniu, zobowiązanie sprawcy do usunięcia materiałów z Sieci.

Procedura reagowania w szkole w sytuacji cyberprzemocy: 5. Działania wobec sprawcy cyberprzemocy: Rozmowa z uczniem - sprawcą przemocy o jego zachowaniu: ustalenie okoliczności zajścia, wspólne zastanowienie się nad jego przyczynami i poszukanie rozwiązania sytuacji konfliktowej, sprawca powinien otrzymać jasny i zdecydowany komunikat o tym, że szkoła nie akceptuje żadnych form przemocy, omówienie z uczniem skutków jego postępowania i poinformowanie o konsekwencjach regulaminowych, które zostaną wobec niego zastosowane, sprawca powinien zostać zobowiązany do zaprzestania swojego działania i usunięcia z sieci szkodliwych materiałów, określenie sposobów zadośćuczynienia wobec ofiary cyberprzemocy, jeśli w zdarzeniu brała udział większa grupa uczniów, należy rozmawiać z każdym z nich z osobna, zaczynając od lidera grupy.

Procedura reagowania w szkole w sytuacji cyberprzemocy: 5. Działania wobec sprawcy cyberprzemocy: Powiadomienie rodziców sprawcy i omówienie z nimi zachowania dziecka: poinformowanie rodziców sprawcy o przebiegu zdarzenia i zapoznanie z materiałem dowodowym, a także z decyzją w sprawie dalszego toku postępowania i podjętych przez szkołę środkach dyscyplinarnych wobec ich dziecka, w miarę możliwości pozyskanie rodziców do współpracy i ustalenie jej zasad, praca ze sprawcą powinna zmierzać w kierunku pomocy uczniowi w zrozumieniu konsekwencji swojego zachowania, w zmianie postawy i postępowania ucznia, w tym sposobu korzystania z nowych technologii, monitoring

Procedura reagowania w szkole w sytuacji cyberprzemocy: Działania wobec osoby doświadczającej cyberprzemocy: wsparcie psychologiczne (poradę, jak ma się zachować, aby zapewnić sobie poczucie bezpieczeństwa i nie doprowadzić do eskalacji prześladowania), po zakończeniu interwencji należy monitorować sytuację ucznia sprawdzając, czy nie są wobec niego podejmowane dalsze działania przemocowe bądź odwetowe ze strony sprawcy, poinformowanie rodziców dziecka o problemie i okazanie im wsparcia i pomocy ze strony szkoły. W rozmowie z nimi pedagog lub wychowawca przedstawiają kroki, jakie zostały podjęte w celu wyjaśnienia zajścia oraz zapewnienia bezpieczeństwa poszkodowanemu uczniowi, a także, jeśli to wskazane, proponuje rodzicom i dziecku pomoc specjalisty (psychologa, pedagoga).

Czego doświadczają ofiary cyberprzemocy przeżywają poczucie poniżenia upokorzenia lęku rozpaczy smutku wstydu czują się osamotnione bezradne bezsilne mają skłonności do izolacji

Jak bezpiecznie korzystać z Internetu

Warto obejrzeć https://www.youtube.com/watch?v=-SySAPxHOuI https://www.youtube.com/watch?v=W-tmi6oGNqE https://www.youtube.com/watch?v=WR6AWpbaJAc

ADRESY WARTE ZAPAMIĘTANIA