BEZPIECZEŃSTWO RUCHU DROGOWEGO 2016 rok
BEZPIECZEŃSTWO RUCHU DROGOWEGO POLSKA 2016 rok
STAN BEZPIECZEŃSTWA W RUCHU DROGOWYM POLSKA styczeń – grudzień (lata 2012 – 2016)
STAN BEZPIECZEŃSTWA W RUCHU DROGOWYM WIELKOPOLSKA styczeń – grudzień (lata 2012 – 2016)
WYPADKI DROGOWE 2016 rok POLSKA 2016 / 2015 + 496 (dynamika: + 1,5 %) WIELKOPOLSKA 2016/2015 + 110 (dynamika: + %, 5,0 %)
OFIARY ŚMIERTELNE WYPADKÓW 2016 rok POLSKA 2016 / 2015 + 62 (dynamika: + 2,1 %) WIELKOPOLSKA 2016 / 2015 + 4 ( dynamika: + 1,6 %)
OFIARY RANNE W WYPADKACH DROGOWYCH 2016 rok POLSKA 2016 / 2015 + 642 (dynamika: + 1,6 %) WIELKOPOLSKA 2016 / 2015 + 149 (dynamika: + 5,9)
KOLIZJE DROGOWE 2016 rok POLSKA 2016 / 2015 + 41 594 (dynamika: + 11,4 %) WIELKOPOLSKA 2016 / 2015 + 4 896 (dynamika: + 16,6 %)
BEZPIECZEŃSTWO RUCHU DROGOWEGO WIELKOPOLSKA 2016 rok
Liczba WYPADKÓW – miesiące Liczba ZABITYCH – miesiące
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu Niedostosowanie prędkości Nieprawidłowe zach. się wobec pieszych Nieprawidłowe wyprzedzanie Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami
Nieostrożne wejście na jezdnię; przed jadącym pojazdem Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym Nieostrożne wejście na jezdnię: zza pojazdu, przeszkody Chodzenie nieprawidłową stroną drogi Wejście na jezdnię przy czerwonym świetle Stanie na jezdni, leżenie
PIESI ROWERZYŚCI UŻYTK. SAM. OSOB.*10 MOTOCYKLIŚCI UŻYTK. SAM. CIĘŻAR MOTOROWERZYŚCI UŻYTK. SAM. CIĘŻAR
ZAGROŻENIE BRD – KATEGORIE DRÓG
NIETRZEŹWI UCZESTNICY RUCHU DROGOWEGO – sprawcy zdarzeń drogowych nietrzeźwi – udział procentowy nietrzeźwi – udział procentowy
„Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013 – 2020” Dokument ten przyjęty został przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w dniu 20.06.2013 r. uchwałą nr 5/2013. Jako krok w realizacji wieloletniej wizji przyjęto w Narodowym Programie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013 – 2020, dwa główne cele do osiągnięcia w roku 2020. Cel I Zabici – ograniczyć liczbę zabitych o co najmniej 50 % do 2020 r. Cel ten powinien być osiągnięty względem roku 2010 – oznacza to nie więcej niż 2000 zabitych w Polsce w roku 2020. W Wielkopolsce nie więcej niż 172 osoby zabite w roku 2020. Cel II Ciężko ranni – ograniczyć roczną liczbę ciężko rannych o co najmniej 40 % do 2020 r. Cel ten powinien być osiągnięty względem roku 2010 – oznacza to nie więcej niż 6900 ciężko rannych w Polsce w roku 2020. W Wielkopolsce nie więcej niż 552 osoby ciężko ranne w roku 2020.
ZABICI W WYPADKACH DROGOWYCH NA TERENIE WOJ ZABICI W WYPADKACH DROGOWYCH NA TERENIE WOJ. WIELKOPOLSKIEGO NA PRZESTRZENI LAT – ZAŁOŻENIA I STAN FAKTYCZNY
CIĘŻKO RANNI W WYPADKACH DROGOWYCH NA TERENIE WOJ CIĘŻKO RANNI W WYPADKACH DROGOWYCH NA TERENIE WOJ. WIELKOPOLSKIEGO NA PRZESTRZENI LAT – ZAŁOŻENIA I STAN FAKTYCZNY
PRACA POLICJI RUCHU DROGOWEGO POLSKA 2016 rok
Liczba dni w służbie 2016 rok POLSKA
Liczba LEGITYMOWANYCH OSÓB 2016 rok POLSKA
Liczba UJAWNIONYCH WYKROCZEŃ 2016 rok POLSKA
Liczba UDZIELONYCH POUCZEŃ 2016 rok POLSKA POLSKA: 2016 / 2015 - 7 183 (dynamika: – 2,0 %) WIELKOPOLSKA 2016 / 2015 + 2 469 (dynamika: + 12,3 %)
Liczba BADAŃ - ALKOHOL 2016 rok POLSKA POLSKA: 2016 / 2015 + 240 690 (dynamika: + 1,4 %) WIELKOPOLSKA 2016 / 2015 - 71 883 (dynamika: – 6,1 %)
Liczba ZATRZYMANYCH PRAW JAZDY 2016 rok POLSKA POLSKA: 2016 / 2015 + 2 318 (dynamika: + 3,0 %) WIELKOPOLSKA 2016 / 2015 + 1 166 (dynamika: + 17,7 %)
Liczba ZATRZYMANYCH DOWODÓW REJESTRACYJNYCH 2016 rok POLSKA POLSKA: 2016 / 2015 - 27 778 (dynamika: – 7,2 %) WIELKOPOLSKA 2016 / 2015 - 3 354 (dynamika: – 6,6 %)
Liczba LEGITYMOWANYCH OSÓB / NA 1 SŁUŻBĘ 2016 rok
Liczba UJAWNIONYCH WYKROCZEŃ / NA 1 SŁUŻBĘ 2016 rok
STAN BEZPIECZEŃSTWA W RUCHU DROGOWYM WIELKOPOLSKA - LATA 1999 - 2016 RANNI WYPADKI KOLIZJE POJAZDY ZABICI
PRACA POLICJI RUCHU DROGOWEGO WIELKOPOLSKA - LATA 1999 - 2016 KONTROLE WYKROCZENIA POUCZENIA DNI W SŁUŻBIE
Liczba – przeprowadzonych przez policjantów RD badań na zawartość środków działających podobnie do alkoholu – KMP/KPP
Liczba – ujawnionych przez policjantów RD przypadków kierowania pod wpływem narkotyków KMP/KPP
Liczba zatrzymanych praw jazdy - >50 km/h w obszarze zabudowanym Rok 2016 r. Wielkopolska – 3190 Rok 2015 (od 18.05.) Wielkopolska – 1611
OPERACJA POLICYJNA ROCZNICA 1050 W dniach 14 – 17 kwietnia 2016 r. na terenie Wielkopolski przeprowadzono operację policyjną p.k. „Rocznica 1050”, związana z obchodami 1050 rocznicy Chrztu Polski. 210 policjantów ruchu drogowego z terenu woj. wielkopolskiego 70 policjantów ruchu drogowego z woj. kujawsko – pomorskiego i lubuskiego. Policjanci uczestniczyli zarówno w realizacji eskort policyjnych jak i w zapewnieniu płynności ruchu na trasach przemieszczania się uczestników imprezy. Zaplanowano 43 eskorty Eskorty osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe RP – 11 zespołów eskortujących. Eskorty osób wchodzących w skład delegacji państw obcych - 13 zespołów eskortujących Eskorty które na podstawie szczególnych okoliczności należało objąć ochroną – 19 zespołów eskortujących Zabezpieczano przejazd 8 autokarów z Posłami RP i Senatorami RP przemieszczającymi się autostradą A – 2.
PODOPERACJA POLICYJNA OPERACJA PRZYMIERZE PODOPERACJA POLICYJNA RUBIN W dniach 24 lipca – 1 sierpnia 2016 r. na trenie województwa małopolskiego zarządzono podoperację policyjną p.k. „Rubin”, związaną z zapewnieniem bezpieczeństwa uczestnikom „Światowych Dni Młodzieży”. Z terenu woj. Wielkopolskiego w zabezpieczeniu brało udział: 132 policjantów ruchu drogowego 66 radiowozów Policjanci uczestniczyli w zadaniach zmierzających do zapewnienia bezpieczeństwa i płynności ruchu na „trasie papieskiej” oraz innych drogach, którymi poruszały się wieloosobowe grupy pielgrzymów.
PODOPERACJA POLICYJNA RUBIN
PODOPERACJA POLICYJNA OPERACJA PRZYMIERZE PODOPERACJA POLICYJNA SZCZYT W dniach 6 – 10 lipca 2016 r. na terenie Warszawy zarządzono podoperację policyjną p.k. „Szczyt”, związaną z zapewnieniem bezpieczeństwa uczestnikom obrad Szczytu NATO. Z terenu woj. wielkopolskiego w zabezpieczeniu brało udział: 56 policjantów ruchu drogowego 28 radiowozów. Policjanci uczestniczyli w realizacji eskort policyjnych.
PODOPERACJA POLICYJNA SZCZYT
PODOPERACJA POLICYJNA WOODSTOCK W dniach 12 – 17 lipca 2016 r. na terenie województwa lubuskiego zarządzono podoperację policyjną p.k. „Woodstock”, związaną z zapewnieniem bezpieczeństwa uczestnikom imprezy „Przystanek Woodstock”. Z terenu woj. wielkopolskiego w zabezpieczeniu brało udział: 24 policjantów ruchu drogowego 12 radiowozów. Policjanci uczestniczyli w zadaniach zmierzających do zapewnienia płynności ruchu na trasach przemieszania się uczestników imprezy.
PODOPERACJA POLICYJNA WOODSTOCK
SPRZĘT SPECJALISTYCZNY RUCHU DROGOWEGO - pojazdy ETDiE (Ekipa Techniki Drogowej i Ekologi) - 2 szt. wideorejetratory - 36 szt. Opel Insygnia - 11 szt. Alfa Romeo - 11 szt. (4 szt. wycofane) Skoda Octavia VRS - 8 szt. Fiat Bravo - 2 szt. (1 szt. wycofana) VW Passat - 1 szt. Skoda Superb - 1 szt. Opel Vectra - 1 szt. motocykl BMW - 1 szt. - pojazdy APRD (Ambulans Pogotowia Ruchu Drogowego) - 12 szt. (rocznik 2003 – 2012) - na stanie KMP/KPP Poznań (6), Kalisz (1), Konin (1), Leszno (1), Piła (1), Ostrów Wlkp. (1), Środa Wlkp. (1), motocykle służbowe - 48 szt. Honda 1000 - 29 szt. Honda 700 - 7 szt. Honda 600 - 4 szt. BMW 1200 - 6 szt. BMW video - 1 szt. Yamacha 900 - 1 szt. mierniki prędkości urządzenia do pomiaru stanu trzeźwości
KRAJOWA MAPA ZAGROŻEŃ BEZPIECZEŃSTWA Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa ( KMZB) została uruchomiona w garnizonie wielkopolskim w dniu 20 września 2016 roku. Od dnia 20.09 do dnia 31.12.2016 roku na KMZB naniesiono 15 172 zagrożeń.. Największa ilość zagrożeń naniesionych na KMZB wśród wszystkich zagrożeń w województwie wielkopolskim jest to przekraczanie dozwolonej prędkości ( 23% wszystkich zagrożeń) oraz nieprawidłowe parkowanie ( 23%) następnie spożywanie alkoholu w miejscach niedozwolonych (22%). Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu monitoruje jednostki w 7 zagrożeniach wynikających z KMZB dot. ruchu drogowegoi są to : Nielegalne rajdy samochodowe: 106 zagrożeń w tym 2 potwierdzone tj. 1,9% Nieprawidłowe parkowanie: 3422 zagrożeń w tym 990 potwierdzonych tj. 28,9 %. Przekraczanie dozwolonej prędkości: 3529 zagrożeń w tym 1605 potwierdzonych tj. 45,5%. Zdarzenia drogowe z udziałem zwierząt: 88 zagrożeń w tym 23 potwierdzonych tj. 26,1%. Zła organizacja ruchu: 635 zagrożeń w tym 115 potwierdzonych tj. 18,1% - Nieprawidłowe oznakowanie dróg: 355 zagrożeń w tym 118 potwierdzonych tj. 33,2%. - Niewłaściwa infrastruktura drogowa: 579 zagrożeń w tym 240 potwierdzonych tj. 41,5%.
XXIX OGÓLNOPOLSKI KONKURS „POLICJANT RUCHU DROGOWEGO ROKU” Zwycięzcą Wielkopolskiego Finału Wojewódzkiego XXIX Ogólnopolskiego Konkursu „Policjant Ruchu Drogowego Roku” został: st. sierż. Marcin Sawicki z Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu, 2 miejsce – asp. Marcin Szymaszczyk z Komendy Miejskiej Policji w Lesznie, 3 miejsce – mł. asp. Kamil Kruszyński z Komendy Powiatowej Policji w Turku.
XXIX OGÓLNOPOLSKI KONKURS „POLICJANT RUCHU DROGOWEGO ROKU” KWP w Poznaniu w składzie st. sierż. Marcin Sawicki asp. Marcin Szymaszczyk I miejsce w Finale Krajowym XXIX Konkursu, 20-23 września 2016 r. w Białymstoku. st. sierż. Marcin Sawicki zwyciężył w klasyfikacji indywidualnej i zdobył tytuł Policjanta Ruchu Drogowego 2016 Roku.
WYNIKI UZYSKANE PRZEZ ZKRD WRD KWP W POZNANIU W 2016 ROKU WYDZIAŁ RUCHU DROGOWEGO KWP w POZNANIU ZESPÓŁ KONTROLI RUCHU DROGOWEGO EFEKTY WYNIKI UZYSKANE PRZEZ ZKRD WRD KWP W POZNANIU W 2016 ROKU Liczba legitymowanych Mandaty karne Pouczenia Wnioski Zatrzymane dowody rejestracyjne Zatrzymane prawo jazdy 178a§1 KK 87§1 KW Trzeźwość - badania Poszukiwany Przekroczenie prędkości > 50 km/h 180 a KK Osoba Pojazd SUMA 5517 4591 135 83 1311 402 13 7 6406 2 369 24
Strategiczne kierunki pracy Policji w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym Głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym – obniżenie liczby wypadków drogowych, zabitych, rannych, kolizji drogowych. Poprawa bezpieczeństwa pieszych – działania całoroczne przy założeniu zwiększenia aktywności w okresie jesienno – zimowym. Poprawa bezpieczeństwa rowerzystów – zwiększenie aktywności działań w tzw. sezonie rowerowym (marzec – listopad) Dalsze ograniczenie przypadków kierowania pojazdami „po alkoholu”. Konsekwentne zwiększanie liczby prowadzonych badań stanu trzeźwości w ramach wzmożonych działań – działania całoroczne. Prędkość jako główna przyczyna zdarzeń drogowych – prowadzenie działań ograniczających zjawisko przekraczania dozwolonych prędkości przez kierujących – działania całoroczne.
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ ZASTĘPCA DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ ZASTĘPCA KOMENDANTA WOJEWÓDZKIEGO POLICJI W POZNANIU insp. Roman Kuster