Panel: Transport komunalny

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Advertisements

Alternatywa dla samochodu. Transport publiczny i rowerowy.
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Polska – kraj na rozdrożu Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Grupa Wymiany Doświadczeń : efektywność energetyczna miast moderator : Zbigniew Michniowski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w.
Prywatyzacja usług publicznych.
Konsekwencje polityki klimatycznej UE dla Polski
Marketing w transporcie
Dr inż. Marek Mielczarek Prezes Zarządu WFOŚiGW we Wrocławiu
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
Czysty transport miejski
Środowiskowe aspekty wykorzystania paliw metanowych w transporcie
KTO ZYSKA A KTO STRACI Praktyczna strona zmian w przepisach o dostępie do zawodu przewoźnika drogowego INFOR, Warszawa,
Ekojazda.
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
ROZWÓJ SYSTEMU PUBLICZNEGO TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO W AGLOMERACJI WARSZAWSKIEJ POPRZEZ ZWIĘKSZENIE WYDAJNOŚCI, NIEZAWODNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA.
EKSPERCI ZAANGAŻOWANI DO PRAC W RAMACH PANELU
„Ekorozwój – ekologiczny transport w lokalnym środowisku.”
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
PARTNERZY Konsorcja Fundusze inwestycyjne Partnerzy technologiczni Domy mediowe Agencje PR Społeczeństwo jako partner 1.
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
POIS /10-00 „Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście”
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów. O PZWLP PZWLP powstał w 2005 roku Celem Związku jest kształtowanie i wpływanie na rozwój branży wynajmu i.
Transport kolejowy w Polsce W ostatnich latach rośnie ilość towarów przewożonych koleją. Według GUS w roku 2004 koleją przewieziono 282,9 mln ton towarów.
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
Znacznie portu lotniczego dla rozwoju regionu
Specyfika preferencji i zachowań komunikacyjnych uczniów szkół licealnych na przykładzie Gdyni i Sopotu Prof. dr hab. Olgierd Wyszomirski mgr Michał Konarski.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Your logo Here Wspólne użytkowanie pojazdów w SAGUNTO Wynajem samochodów elektrycznych Warsztat : Efektywność energetyczna i przyjazne dla środowiska podejście.
GMINA CZERWIŃSK NAD WISŁĄ PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ DLA GMINY CZERWIŃSK NAD WISŁĄ inż. Bartosz Palka IGO Sp. z o.o. Instytut Gospodarowania Odpadami.
Your logo Here Wspólne korzystanie w czasie rzeczywistym ze środków transportu na żądanie w Regionie Tesalii, Grecja Warsztaty: Transport na żądanie na.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Gdańsk, 29 maja 2015 PIERWSZE KONKURSY W REGIONALNYM PROGRAMIE OPERACYJNYM WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO NA LATA Regionalny Program Operacyjny dla.
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej. Inteligentne rozwiązania aby chronić środowisko 2.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Autobusy miejskie, a zanieczyszczenie powietrza Kajetan Rożej 1cG.
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Monitorowanie regionalnego sektora usług komunalnych Zenon.
STRATEGICZNY PROGRAM TRANSPORTOWY DZIELNICY POŁUDNIE W MIEŚCIE GDAŃSKU NA LATA DYSKUSJA PUBLICZNA Gdańsk r. Tomasz Budziszewski Biuro.
Nazwa projektodawcy: Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Szczecinku Sp. z o.o. „Wzmocnienie potencjału transportowego Przedsiębiorstwa Komunikacji.
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Katowice, r.. Podział powierzchni miasta Katowice Emisja zanieczyszczeń powietrza z zakładów szczególnie uciążliwych w latach Emisja.
„Energooszczędne Żory - poprawa efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej przeznaczonych na potrzeby oświaty.” Projekt dofinansowany.
Perspektywy funkcjonowania regionalnych przewozów kolejowych w Polsce dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański Zakopane,
Transport trolejbusowy w Gdyni w świetle wyników badań marketingowych projektu TROLLEY dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański.
My Pasażerowie Manifest pasażerów, przygotowany w ramach kampanii obywatelskiej lepszytransport.pl.
Politechnika Białostocka Dr hab. Inż. Maciej Zajkowski
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Umowy w ramach konkursu dla działania 10
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU OBSZARU FUNKCJONALNEGO
Kryteria wyboru projektów 10. 3
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
projekt planowany do realizacji w ramach Działania 4
Transport drogowy na Mazowszu
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Zapis prezentacji:

Panel: Transport komunalny Zapewnienie sprawności transportu w miastach jednym z największych wyzwań Motoryzacja  zatłoczenie (korki), wypadki, zanieczyszczenie powietrza, parkowanie Transport zbiorowy (operatorzy i przewoźnicy) kluczowym środkiem złagodzenia ww. problemów Czy waga problemu uzasadnia konieczność dofinansowania? Katowice, 22 wreśnia 2016

Panel: Transport komunalny 1. Jak ocenić skutki Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym z 2010 roku, wdrażanej przez samorządy z dużym zaangażowaniem? Czy planowane zmiany są konieczne? 2. Gdzie szukać pieniędzy na finansowanie transportu publicznego (inwestycje i usługi)? 3. Prawne i praktyczne uwarunkowania działań, mających na celu redukcję zanieczyszczenia powietrza w obszarach miejskich. Czy elektryfikacja miejskiego transportu zbiorowego przyczyni się do redukcji tzw. niskiej emisji? 4. Jak budować węzły przesiadkowe? Katowice, 22 wreśnia 2016

Panel: Transport komunalny 1. Jak ocenić skutki Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym z 2010 roku, wdrażanej przez samorządy z dużym zaangażowaniem? Czy planowane zmiany są konieczne? Katowice, 22 wreśnia 2016

Panel: Transport komunalny 2. Gdzie szukać pieniędzy na finansowanie transportu publicznego (inwestycje i usługi)? Katowice, 22 wreśnia 2016

Panel: Transport komunalny 3. Prawne i praktyczne uwarunkowania działań, mających na celu redukcję zanieczyszczenia powietrza w obszarach miejskich. Czy elektryfikacja miejskiego transportu zbiorowego przyczyni się do redukcji tzw. niskiej emisji? Katowice, 22 wreśnia 2016

Transport a zanieczyszczenie powietrza w miastach Miasta polskie znajduja się na czołowych miejscach na liście miast europejskich o najwyższych stężeniach substancji szkodliwych dla zdrowia. Najważniejszą konsekwencją są przedwczesne zgony. Jednym z głównych powodów jest wzrost motoryzacji i udziału transportu drogowego w transporcie osób i ładunków. Emisję zanieczyszczeń znacząco zwiększa wiek i stan techniczny pojazdów. W transporcie osób, nawet przy obecnej strukturze taboru autobusowego, wskaźniki emisji generowanej przez ten transport (na paskm) są znacząco niższe, niż dla transportu indywidualnego. Pozytywnie ocenić należy utrzymanie, lub tylko niewielki spadek udziału transportu publicznego. Wskaźniki tego udziału są znacznie wyższe niż w miastach krajów Europy zachodniej. W. Suchorzewski, Katowice, 23 września 2016

Udział transportu publicznego w przewozach Miasto   Rok Liczba mieszkańców (tys.) Udział TP % Wszystkie podróże Podróże niepiesze Berlin 2013 3500 27 39 Bolonia 2007 373 26 33 Bruksela 2010 171 28 37 Budapeszt 2014 1744 45 55 Gdynia 247 40 Helsinki 613 34 50 Kopenhaga 591 Kraków 761 36 Malmo 313 21 25 Porto 2011 238 Wiedeń 2015 1797 53 Warszawa 1735 47 57 W. Suchorzewski, Katowice, 23 września 2016

Transport a zanieczyszczenie powietrza w miastach Wskaźniki dotyczące zmian jakości powietrza dają podstawy do twierdzenia, że konieczne są bardziej aktywne działania mające na celu redukcję poziomu zanieczyszczeń. Rośnie zrozumienie problemu. Polityka transportowa formułowana przez miasta polskie zakłada równoważenie mobilności przez wpływanie na transportochłonność (paskm, tkm), wspieranie energooszczędnych i niskoemisyjnych środków transportu oraz podział zadań między środki transportu. Dylemat: czy elektryfikacja transportu, w tym publicznego, jest efektywnym rozwiązaniem? W. Suchorzewski, Katowice, 23 września 2016

W. Suchorzewski, Katowice, 23 września 2016 Koszty redukcji emisji gazów cieplarnianych Raport WISE 2015: www.wise-institute.org.pl   Działanie Koszt redukcji emisji, EUR'10/tCO2e Wzrost udziału biopaliw 36 Samochody osobowe – poprawa efektywności paliwowej (benzyna) 127 Samochody osobowe - poprawa efektywności paliwowej (ON) 12 Samochody osobowe - poprawa efektywności paliwowej (LPG) Samochody osobowe - poprawa efektywności paliwowej (full hybrid) 112 Samochody osobowe - alternatywne paliwa (plug-in hybrid - PHEV) 190 Samochody osobowe - alternatywne paliwa (napęd elektryczny - BEV) 226 Inne pojazdy <3,5t - efektywność paliwowa (benzyna) -23 Inne pojazdy <3,5t - efektywność paliwowa (ON) -10 Inne pojazdy <3,5t - efektywność paliwowa (LPG) -20 Inne pojazdy <3,5t - efektywność paliwowa (full hybrid) 56 Inne pojazdy <3,5t - alternatywne paliwa (plug-in hybrid - PHEV) 114 Inne pojazdy <3,5t - alternatywne paliwa (napęd elektryczny) 143 Pojazdy >3,5t - efektywność paliwowa (ON) 204 Autobusy - hybrydyzacja i napęd elektryczny 185 Alternatywne paliwa - wzrost udziału LPG < -300 Alternatywne paliwa - wzrost udziału CNG/LNG -127 W. Suchorzewski, Katowice, 23 września 2016

Transport a zanieczyszczenie powietrza w miastach Dylemat: czy elektryfikacja transportu, w tym publicznego, jest efektywnym rozwiązaniem? Napędzane energią elektryczną autobusy są znacznie droższe od tradycyjnych. Jeżeli środki finansowe miasta przeznaczone na zakup taboru autobusowego zostaną wydane na autobusy elektryczne, to nastąpi redukcja oferty przewozowej. Efekty: spadek liczby pasażerów i wzrost liczby użytkowników samochodów, emisja dodatkowych zanieczyszczeń znacznie większa, niż redukcja zanieczyszczeń w wyniku zakupu elektrobusów. Wniosek: konieczna pogłębiona, wielokryterialna analiza. W. Suchorzewski, Katowice, 23 września 2016

Panel: Transport komunalny 4. Jak budować węzły przesiadkowe? Katowice, 22 wreśnia 2016