Aktywne włączenie społeczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Zatrudnianie personelu do projektu Reguła proporcjonalności Kwalifikowalność uczestników.
Advertisements

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt „POMOC – AKTYWIZACJA – WSPARCIE” Miejski Ośrodek Pomocy.
Temat prezentacji Temat prezentacji : Priorytet VII POKL Promocja integracji społecznej Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II Dział Koordynacji.
PRIORYTET VII Promocja integracji społecznej WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE.
1 Konkurs w ramach poddziałania Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (A.1) Termin ogłoszenia konkursu: wrzesień
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
Wsparcie osób niepełnosprawnych w komponencie regionalnym w ramach PO KL.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO – 2020
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach PO KL
Poddziałanie 7.4 Niepełnosprawni na rynku pracy Planowany termin ogłoszenia konkursu: III Kwartał 2012 Typ konkursu: A.1 -zamknięty Alokacja: ,00.
Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych RPO WM dla Działania 8.1 oraz kryteria wyboru projektów.
WKŁAD WŁASNY NIE MUSI STANOWIĆ WŁASNOŚCI BENEFICJENTA
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej Regionalne Centrum Rozwoju Społecznego w Toruniu.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Kierunki rozwoju ekonomii społecznej w świetle nowej perspektywy finansowej UE.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Gdańsk, r. Typy operacji i kryteria wyboru projektów- konkurs w ramach Poddziałania Oś Priorytetowa 6 Regionalnego Programu Operacyjnego.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Kształcenie zawodowe w ramach ZIT Schemat: Projekty w zakresie poprawy jakości, efektywności i atrakcyjności.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Kryteria wyboru projektów w Działaniu 8.3 Ułatwianie powrotu do aktywności zawodowej osób sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3 Poddziałanie (8iv)
1 DZIAŁANIE 7.4 NIEPEŁNOSPRAWNI NA RYNKU PRACY Termin ogłoszenia konkursu: III kwartał 2012 r. Planowana alokacja: zł Typ konkursu: OTWARTY Typ.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Istotne kwestie dotyczące wskaźników i sprawozdawczości
Spotkanie informacyjne dla Beneficjentów realizujących projekty pozakonkursowe w ramach Poddziałania Programy aktywnej integracji osób i grup zagrożonych.
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 5. 2
Konkurs i Katowice r..
Konkurs Katowice r..
Aktywne włączenie społeczne
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Spotkanie dla Wnioskodawców W ramach Osi Priorytetowej 11 Włączenie społeczne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata ,
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Spotkanie informacyjne
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Kryteria strategiczne w konkursie nr RPKP IZ /16
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Założenia konkursu, kryteria dostępu, kryteria premiujące
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Spotkanie informacyjne
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
Typy projektów i ogólne warunki realizacji wsparcia
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Wskaźniki.
Konkurs Katowice r..
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Konkursy dla ABK - podsumowanie
Specyfika konkursu w ramach Poddziałania
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie Instytucja Pośrednicząca w ramach RPO WL Spotkanie dla Wnioskodawców W ramach Osi Priorytetowej 11 Włączenie.
Warunki finansowe RPWM IZ /17
CEL I SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH
Olsztyn, 14 maja 2019 r. Miejski Obszar Funkcjonalny OLSZTYNA.
Zapis prezentacji:

Aktywne włączenie społeczne Poddziałanie 9.2.1 Nr RPKP.09.02.01-IZ.00-04-079/17 Aktywne włączenie społeczne   Założenia konkursu oraz kryteria dostępu i premiujące

Podmioty uprawnione do składania wniosku o dofinansowanie jednostki samorządu terytorialnego i/lub ich jednostki organizacyjne (w tym OPS/PCPR) podmioty wymienione w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (w tym organizacje pozarządowe) podmioty ekonomii społecznej Finansowanie Minimalna wartość projektu wynosi: 100 000,00 zł. W ramach przedmiotowego projektu wartość wydatków poniesionych na zakup środków trwałych o wartości jednostkowej równej i wyższej niż 350 zł netto w ramach kosztów bezpośrednich projektu oraz wydatków w ramach cross-financingu nie może łącznie przekroczyć 10% wydatków projektu. Łączny koszt racjonalnych usprawnień na jednego uczestnika w projekcie nie może przekroczyć 12 000 zł.

Typy projektu Diagnozę sytuacji społecznej i zawodowej uczestnika Zindywidualizowane i kompleksowe działania umożliwiające aktywne włączenie społeczne, a także powrót na rynek pracy realizowane w oparciu o: Program Aktywności Lokalnej, Kontrakt socjalny lub jego odmiany, Program Aktywizacja i Integracja, Inne metody, modele, narzędzia pracy socjalnej o charakterze indywidualnym, rodzinnym, środowiskowym, z obligatoryjnym wykorzystaniem instrumentów aktywizacji społecznej i/lub zawodowej i/lub edukacyjnej. Zindywidualizowane i kompleksowe działania umożliwiające aktywne włączenie społeczne, a także powrót na rynek pracy realizowane poprzez: programy reintegracji zawodowej i społecznej realizowane przez podmioty o których mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym, programy na rzecz wsparcia zatrudnienia i rehabilitacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnościami (w tym w ramach WTZ i ZAZ). Realizacja działań uwzględnia: Diagnozę sytuacji społecznej i zawodowej uczestnika Poradnictwo psychospołeczne Poradnictwo zawodowe Wsparcie towarzyszące dla otoczenia

Otoczenie osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym Osoby ze środowisk zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym w szczególności z obszarów zdegradowanych, w tym objętych rewitalizacją. Osoby zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym Grupa docelowa Wsparcie może być udzielone osobom bezrobotnym, dla których ustalono I i II profil pomocy zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, spełniającym minimum jedną przesłankę pozwalającą zakwalifikować je do grupy osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym (w przypadku osób korzystających ze świadczeń pomocy społecznej, bezrobocie nie może być jedynym powodem udzielania pomocy społecznej). Osobom bezrobotnym, dla których ustalono I i II profil pomocy, mogą być świadczone jedynie usługi aktywnej integracji o charakterze społecznym, edukacyjnym i zdrowotnym.

Opis problemów grupy docelowej Kto Problemy i bariery Źródła danych Kto Najczęściej popełniane błędy: Powoływanie się na nieaktualne dane, Wskazywanie innych problemów występujących na obszarze realizacji projektów, niezwiązanych z rodzajem wsparcia świadczonego w ramach danego konkursu, Niewskazywanie źródeł danych przytoczonych w opisie. Osoby i/lub podmioty, które zostaną objęte wsparciem Najczęściej popełniane błędy: Niewskazywanie jako grupy głównej osób z otoczenia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, gdy są one odbiorcami wsparcia w projekcie, Niewykazywanie jako podgrupy uczestników projektu spełniających dane kryteria premiujące (np. osoby bezrobotne, dla których ustalono III profil pomocy).

Co się poprawi? Kto na tym skorzysta? Gdzie? W jakim czasie? Cel projektu sformułowany zwięźle (maks. 300 znaków) stanowi odpowiedź na zdiagnozowane problemy grupy docelowej zgodny z koncepcją SMART stanowi odzwierciedlenie sytuacji pożądanej w przyszłości, która zostanie osiągnięta poprzez realizację projektu (Co się poprawi? Kto na tym skorzysta? W jakim czasie? Gdzie?) Co się poprawi? Kto na tym skorzysta? Gdzie? W jakim czasie? Przykład: Powrót do aktywnego funkcjonowania społecznego i zawodowego 30 osób niepełnosprawnych zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, zamieszkujących na terenie powiatu aleksandrowskiego w oparciu o zastosowanie działań Programu Aktywności Lokalnej oraz zwiększenie umiejętności opiekuńczych i świadomości nt. dostępnych form pomocy u 15 członków otoczenia tych osób do 31.12.2018 r.

Indywidualna ścieżka reintegracji Osoby, rodziny, środowiska zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społ. Diagnoza sytuacji problemowej, zasobów, potencjału, predyspozycji, potrzeb Indywidualna ścieżka reintegracji Indywidualna ścieżka reintegracji Proces wsparcia osób, rodzin i środowisk zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym odbywa się w oparciu o ścieżkę reintegracji, stworzoną indywidualnie dla każdej osoby, rodziny, środowiska zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, z uwzględnieniem diagnozy sytuacji problemowej, zasobów, potencjału, predyspozycji, potrzeb. Kryterium dostępu B.1.5 W ramach ścieżki reintegracji, obok usług aktywnej integracji, mogą być realizowane usługi społeczne, o ile jest to niezbędne dla zapewnienia indywidualizacji i kompleksowości wsparcia dla konkretnej osoby, rodziny czy środowiska i przyczynia się do realizacji celów aktywnej integracji, przy czym wsparcie jest skoncentrowane na osobie i jej potrzebach, a nie na rozwijaniu usług. Ścieżka reintegracji Aktywna integracja Usługi społeczne

Rekrutacja w kontekście kryterium dostępu B. 1 Rekrutacja w kontekście kryterium dostępu B.1.4 Projekt zakłada preferencje dla grupy docelowej Projekt zapewnia preferencje dla osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym: Doświadczających wielokrotnego wykluczenia społecznego Zamieszkujących na obszarach zdegradowanych wyznaczonych w lokalnych i gminnych programach rewitalizacji Preferencje Ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności Korzystających z PO PŻ (indywidualnie lub jako rodzina) Z niepełnosprawnością sprzężoną, z zaburzeniami psychicznymi, z niepełnosprawnością intelektualną i z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi

Najczęściej popełniane błędy: Kryteria rekrutacji, które preferują określonych uczestników/uczestniczki, powinny być mierzalne, np. poprzez zastosowanie odpowiednich wag punktowych za spełnienie przez uczestników określonych warunków. Kryteria obligatoryjne powinny zaś mieć charakter zero-jedynkowy. Najczęściej popełniane błędy: Brak wskazania w opisie kryteriów rekrutacji dokumentów potwierdzających kwalifikowalność uczestników do udziału w projekcie; Brak wskazania sposobu rekrutacji, który zapewni preferencje dla określonych grup docelowych; Nieuwzględnienie w sposobie rekrutacji specyficznych potrzeb lub ograniczeń potencjalnych uczestników projektu; Brak informacji o zasadach i działaniach zaplanowanych w sytuacji pojawienia się trudności w rekrutacji założonej liczby uczestników projektu (opis rekrutacji uzupełniającej).

Instrumenty aktywnej integracji społecznej społecznej o charakterze zdrowotnym edukacyjnej zawodowej Przykładowe zadania: 1. Aktywna integracja – aktywizacja społeczna i zdrowotna 3. Wsparcie dla otoczenia i działania środowiskowe 2. Aktywizacja zawodowa i edukacyjna praca animacyjna i socjalna w społ. lokalnej zajęcia warsztatowe i aktywizacyjne grupa samopomocy – spotkania tematyczne z zakresu prawa pracy, profilaktyki zdrowotnej, zarządzania budżetem domowym warsztaty rozwoju umiejętności życiowych – trening umiejętności społ., radzenie sobie z emocjami, terapia psychologiczna, terapia rodzinna turnus rehabilitacyjny – tylko wkład własny kursy i szkolenia zawodowe – doskonalenie umiejętności lub uzyskanie kwalifikacji warsztaty kompetencji kluczowych (językowych i ICT) warsztaty kompetencji pracowniczych i organizacji rynku pracy doradztwo zawodowe pośrednictwo pracy warsztaty dla otoczenia dotyczące np. sprawowania opieki nad ON, motywowania ON do aktywności społecznej doradztwo prawne działania środowiskowe i integrujące, np. spotkania integracyjne, warsztaty zdrowego żywienia debata społ. na temat niepełnosprawności i organizowania opieki (moderator, projekcja filmu, dyskusja) Usługi aktywnej integracji o charakterze zawodowym dla osób, rodzin i środowisk zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym nie mogą stanowić pierwszego elementu wsparcia w ramach ścieżki reintegracji.

Instrumenty o charakterze zawodowym w projektach OPS i PCPR Usługi aktywnej integracji o charakterze zawodowym, takie jak np. szkolenia zawodowe, staże zawodowe, doradztwo zawodowe w ramach projektów OPS lub PCPR są realizowane: przez partnerów OPS lub PCPR w ramach projektów partnerskich; b) przez PUP, które określa zasady współpracy w zakresie realizacji usług aktywnej integracji o charakterze zawodowym lub na podstawie porozumienia o realizacji Programu Aktywizacja i Integracja, o którym mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy i na zasadach określonych w tej ustawie; c) przez podmioty wybrane w ramach zlecenia zadania publicznego na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego; d) i o wolontariacie lub zgodnie z art. 15a ustawy z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych; e) przez podmioty danej jednostki samorządu terytorialnego wyspecjalizowane w zakresie reintegracji zawodowej, o ile zostaną wskazane we wniosku o dofinansowanie projektu jako realizatorzy projektu.

Zadania – elementy obowiązkowe  Konieczność stworzenia indywidualnej ścieżki reintegracji (z uwzględnieniem diagnozy sytuacji problemowej, zasobów, potencjału, predyspozycji, potrzeb) dla osób, rodzin, środowisk zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym poprzez zastosowanie kontraktu socjalnego w przypadku projektów realizowanych przez Ośrodki Pomocy Społecznej lub kontraktu równoważnego z kontraktem socjalnym w przypadku realizacji projektu przez innego beneficjenta. Kryterium B.1.5  Uwzględnienie w opisie zadań trwałości utworzonych w ramach projektu miejsc świadczenia usług/miejsc pracy (w szczególności w ramach CIS/KIS ZAZ i WTZ67) przez okres co najmniej odpowiadający okresowi realizacji projektu. Trwałość musi być zapewniona z innego źródła niż środki europejskie. Kryterium B.1.7  Zamieszczenie deklaracji informującej, iż przypadku zlecania zadań lub usług w ramach projektu minimum 5% ich wartości winna być realizowana/ zlecana:  na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,  z wykorzystaniem klauzul społecznych zgodnie z ustawą z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych,  u podmiotów ekonomii społecznej w przypadku zakupów nieobjętych ustawą z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych. Zaplanowanie działań w projekcie w taki sposób, aby usługi aktywnej integracji o charakterze zawodowym dla osób, rodzin i środowisk zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym nie mogą stanowić pierwszego elementu wsparcia w ramach ścieżki reintegracji. Projekty muszą uwzględniać sytuację na lokalnym rynku pracy. Jednocześnie w przypadku wsparcia kierowanego do osób bezrobotnych z III profilu pomocy (tj. bezrobotnego, któremu PUP ustalił III profil pomocy w rozumieniu ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy), beneficjent zobowiązany jest do informowania właściwego terytorialnie PUP o realizowanym projekcie i formach wsparcia otrzymywanych przez tych uczestników (będących w ewidencji PUP).

Wskaźniki: Własne Obligatoryjne Produktu Rezultatu Produktu Rezultatu Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społ. objętych wsparciem w programie Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie (C016) (jeśli udział w projekcie biorą także ON, należy utworzyć odpowiedni wskaźnik rezultatu specyficzny) Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społ., które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społ., poszukujących pracy po opuszczeniu programu Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społ. pracujących po opuszczeniu programu (łącznie z pracującymi na własny rachunek) Liczba osób z otoczenia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społ. objętych wsparciem w programie Liczba osób z otoczenia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społ., które podniosły wiedzę i umiejętności w zakresie… Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społ., które podniosły wiedzę i umiejętności w zakresie… Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społ., które nabyły doświadczenie zawodowe w zakresie… Wskaźnik efektywności społecznej Wskaźnik efektywności zatrudnieniowej

Wskaźniki: Produktu Rezultatu Są to wytworzone dobra i usługi świadczone na rzecz uczestników/uczestniczek podczas realizacji projektu. Wskaźniki produktu dotyczą realizowanych działań i odnoszą się, co do zasady, do osób i/lub podmiotów objętych wsparciem Określają efekt zrealizowanych w ramach projektu działań w odniesieniu do osób i/lub podmiotów. Wskaźniki rezultatu odnoszą się do sytuacji uczestnika/uczestniczki projektu po zakończeniu wsparcia Moment pomiaru – do 4 tygodni od zakończenia przez uczestnika udziału w projekcie Moment pomiaru – rozpoczęcie udziału w projekcie Przykładowe źródła danych do pomiaru wskaźnika produktu: Umowa na realizację PAL Lista uczestników Umowa uczestnictwa Kontrakt socjalny Indywidualna Ścieżka Reintegracji Deklaracja uczestnictwa Przykładowe źródła danych do pomiaru wskaźnika rezultatu: Testy wiedzy Ankieta postępów uczestnika Opinia np. psychologa, doradcy zawodowego Certyfikaty i dokumenty potwierdzające kwalifikacje Umowa o pracę, umowa cywilno-prawna, umowa o dzieło, dokumenty potwierdzające prowadzenie działalności gospodarczej

Dokumenty potwierdzające realizację wskaźnika Kwoty ryczałtowe i wskaźniki do ich rozliczania W przypadku projektów, w których wartość wkładu publicznego nie przekracza wyrażonej w zł równowartości 100 000 Euro, obligatoryjne jest rozliczanie kosztów bezpośrednich w oparciu o kwoty ryczałtowe. Nieuwzględnienie w ww. projekcie kwot ryczałtowych będzie skutkowało niespełnieniem kryterium A.2.4. W punkcie C.4.E wniosku o dofinansowanie należy wskazać dokumenty potwierdzające realizację wskaźników dla rozliczenia kwot ryczałtowych. Przykładowe wskaźniki i dokumenty do rozliczenia kwot ryczałtowych Nazwa zadania Nazwa wskaźnika Dokumenty potwierdzające realizację wskaźnika 1. Aktywna integracja – aktywizacja społeczna i zdrowotna Produktu kluczowy: Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych wsparciem w programie [osoby] Dokumenty dostępne podczas kontroli na miejscu: 1. Umowy z uczestnikami projektu 2. Listy obecności Dokumenty załączane do wniosku o płatność: 1. Listy obecności 2. Wykaz podpisanych umów Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie (C) Dokumenty dostępne podczas kontroli na miejscu: 1. Umowy z uczestnikami projektu 2. Listy obecności 3. Orzeczenia potwierdzające niepełnosprawność 2. Wykaz podpisanych umów, 3. Wykaz orzeczeń potwierdzających niepełnosprawność

Dokumenty potwierdzające realizację wskaźnika Nazwa zadania Nazwa wskaźnika Dokumenty potwierdzające realizację wskaźnika Produktu własny: Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych działaniami o charakterze społecznym Dokumenty dostępne podczas kontroli na miejscu i załączane do wniosku o płatność: 1. Listy obecności społecznym objętych działaniami o charakterze zdrowotnym Rezultatu własny: Wskaźnik efektywności społecznej Pomiar na podstawie: 1. Ankiety postępów uczestnika lub Opinii pracownika socjalnego / doradcy zawodowego 2. Zaświadczeń dot. podjęcia nauki, rozpoczęciu zajęć w ramach CIS, KIS lub wolontariatu lub rejestracji w PUP Pomiar dokonywany do 3 m-cy od zakończenia udziału w projekcie przez danego uczestnika, przez animatora/pracownika socjalnego i kadrę zarządzającą. Pomiar zgodnie z zał. 32 do regulaminu konkursu.

Dokumenty potwierdzające realizację wskaźnika Nazwa zadania Nazwa wskaźnika Dokumenty potwierdzające realizację wskaźnika Rezultatu własny: Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, u których wzrosły umiejętności społeczne, zaradność, samodzielność i aktywność Dokumenty dostępne podczas kontroli na miejscu i załączane do wniosku o płatność: 1. Opinia doradcy, psychologa, trenera, 2. Opinia rehabilitanta społecznym, u których zmniejszyły się bariery zdrowotne utrudniające funkcjonowanie w społeczeństwie 2. Aktywizacja edukacyjna i zawodowa Produktu własny: społecznym objętych działaniami o charakterze edukacyjnym 1. Listy obecności

Dokumenty potwierdzające realizację wskaźnika Nazwa zadania Nazwa wskaźnika Dokumenty potwierdzające realizację wskaźnika Produktu własny: Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych działaniami o charakterze zawodowym Dokumenty dostępne podczas kontroli na miejscu i załączane do wniosku o płatność: 1. Listy obecności Rezultatu kluczowy: społecznym, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu 1. Certyfikat lub inny dokument potwierdzający nabycie kwalifikacji Rezultatu własny: społecznym, które podniosły wiedzę i umiejętności w zakresie … 1. Testy wiedzy, 2. Zaświadczenia, 3. Certyfikaty

Dokumenty potwierdzające realizację wskaźnika Nazwa zadania Nazwa wskaźnika Dokumenty potwierdzające realizację wskaźnika Rezultatu kluczowy: Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym poszukujących pracy po opuszczeniu programu Dokumenty dostępne podczas kontroli na miejscu i załączane do wniosku o płatność: 1. Zaświadczenie z PUP społecznym pracujących po opuszczeniu programu (łącznie z pracującymi na własny rachunek) 1. Umowa o pracę, umowa cywilno-prawna, umowa o dzieło, dokumenty potwierdzające fakt prowadzenia działalności gospodarczej Rezultatu własny: Wskaźnik efektywności zatrudnieniowej 1. umowy o pracę (min. 1/2 etatu przez 3 mies. nieprzerwanie), umowa cywil-praw. (min. 3miesiące, wartość równa lub wyższa od 3-krotności najniższego wynagr. zgodnie z przepisami o najniższym wynagr. za pracę), umowa o dzieło (wartość równa lub wyższa od 3-krotności najniższego wynagr. zgodnie z przepisami o najniższym wynagr. za pracę), dok. potwierdzające fakt prowadzenia działaln. gosp., min. 3 miesiące po zakończeniu udziału w proj., np. dowód opłacenia składek lub zaświadczenie (ZUS, US).

Dokumenty potwierdzające realizację wskaźnika Nazwa zadania Nazwa wskaźnika Dokumenty potwierdzające realizację wskaźnika Rezultatu własny: Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, które nabyły doświadczenie zawodowe w zakresie… Dokumenty dostępne podczas kontroli na miejscu i załączane do wniosku o płatność: 1. Dzienniki stażowe 3. Wsparcie dla otoczenia i działania środowiskowe Produktu własny: społecznym objętych działaniami o charakterze środowiskowym 1. Listy obecności Liczba osób z otoczenia osób zagrożonych 1. Deklaracje, 2. Listy obecności

Dokumenty potwierdzające realizację wskaźnika Nazwa zadania Nazwa wskaźnika Dokumenty potwierdzające realizację wskaźnika Rezultatu własny: Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, u których wzrosła aktywność i integracja społeczna Dokumenty dostępne podczas kontroli na miejscu i załączane do wniosku o płatność: 1. Opinia doradcy, psychologa, pracownika socjalnego Liczba osób z otoczenia osób zagrożonych

Najczęściej popełniane błędy: Budżet projektu Koszty w podziale na pośrednie (koszty administracyjne związane z obsługą projektu) i bezpośrednie (dotyczące realizacji poszczególnych zadań w projekcie) Zwięzłe nazwy pozycji budżetowych Zamieszczanie szczegółowych kalkulacji kosztów i uzasadnień w polu E.1.B Uzasadnienia Najczęściej popełniane błędy: Umieszczanie w nazwach pozycji budżetowych informacji, które mogą ulec zmianie Przykład: asystent osoby niepełnosprawnej na szkolenie recykling (2 asystentów na szkolenie x 56 godzin szkolenia) – umowa zlecenie

Zakup środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych Środki trwałe 3 500 zł Wykorzystywane w celu wspomagania procesu wdrażania projektu, np. zakup pieca do wypieku ceramiki na warsztaty WTZ Bezpośrednio powiązane z przedmiotem projektu, np. wyposażenie nowopowstałego CIS, KIS Mogą być uznane za kwalifikowalne pod warunkiem ich bezpośredniego wskazania we wniosku o dofinansowanie wraz z uzasadnieniem konieczności ich zakupu. Mogą być kwalifikowalne w całości lub w części w zależności od ich faktycznego wykorzystania na potrzeby projektu. Mogą być kwalifikowalne wyłącznie w wysokości odpowiadającej odpisom amortyzacyjnym za okres, w którym były wykorzystywane na rzecz projektu. Jeśli wykorzystywane są także do innych zadań niż założone w projekcie, ich zakup kwalifikuje się do współfinansowania w wysokości odpowiadającej odpisom amortyzacyjnym dokonanym w okresie realizacji projektu, proporcjonalnie do ich wykorzystania w celu realizacji projektu

Wkład własny niepieniężny pieniężny min. 15% Wkład własny Na przykład: Turnusy rehabilitacyjne, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych W ramach projektów OPS i PCPR bierne formy pomocy w postaci zasiłków. Wynagrodzenie związane z potencjałem kadrowym Na przykład: Praca wolontariuszy Udostępnienie pomieszczeń na działania merytoryczne

Kryteria dostępu B.1.1 Wnioskodawca składa maksymalnie 2 wnioski o dofinansowanie projektu w odpowiedzi na dany konkurs B.1.2 Maksymalny okres realizacji projektu wynosi 24 miesiące B.1.3 Projekt zakłada efektywność społeczną i zatrudnieniową Załącznik nr 32 Sposób i metodologia mierzenia kryterium efektywności społeczno-zatrudnieniowej B.1.4 Projekt zakłada preferencje dla grupy docelowej B.1.5 Projekt zakłada wsparcie osób, rodzin i środowisk zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym w oparciu o ścieżkę reintegracji stworzoną indywidualnie dla każdej osoby, rodziny, środowiska.

B.1.6 Wkład własny został określony na poziomie nie mniejszym niż 15,00% B.1.7 W ramach projektu zapewniono trwałość utworzonych miejsc świadczenia usług aktywnej integracji przez okres co najmniej odpowiadający okresowi realizacji projektu B.1.8 Jeśli projekt przewiduje realizację podniesienia, nabycia lub uzupełnienia wiedzy lub umiejętności to ich efektem jest uzyskanie kwalifikacji lub nabycie kompetencji (w rozumieniu Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020),potwierdzonych formalnym dokumentem (np. certyfikatem). Uzyskanie kwalifikacji lub kompetencji jest każdorazowo weryfikowane poprzez przeprowadzenie odpowiedniego ich sprawdzenia (np. w formie egzaminu). Załącznik nr 34 Podstawowe informacje dotyczące uzyskiwania kwalifikacji

Kryteria horyzontalne Bariery Pole D.1.A Zgodność z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn (na podstawie standardu minimum) Bariery Do przedstawienia informacji wskazujących na istnienie barier równościowych lub ich braku należy użyć danych w podziale na płeć (jedna bariera – minimum jedna dana). Dane te powinny odnosić się do obszaru tematycznego interwencji i zasięgu oddziaływania projektu. Należy poprzeć je odpowiednim dokumentem źródłowym. Jeżeli nie istnieją dokładne dane (jakościowe lub ilościowe), które można wykorzystać, należy skorzystać z informacji, które są jak najbardziej zbliżone do obszaru tematyki interwencji i zasięgu oddziaływania projektu. Dopuszczalne jest także wykorzystanie danych pochodzących z badań własnych. Wymagane jest jednak w takim przypadku wskazanie w miarę dokładnych informacji na temat tego badania (np. daty jego realizacji, wielkości próby, metodologii pozyskiwania danych itd.). Działania W przypadku zdiagnozowania barier równościowych wnioskodawca powinien wskazać, jakiego rodzaju działania zostaną zrealizowane w projekcie na rzecz osłabiania lub niwelowania zidentyfikowanych barier równościowych. Zaplanowane działania powinny odpowiadać na te bariery. Szczególną uwagę przy opisie działań należy zwrócić w przypadku rekrutacji do projektu i dopasowania odpowiednich form wsparcia dla uczestników/ uczestniczek projektu wobec zdiagnozowanych nierówności. W tym przypadku nie należy opisywać działań na rzecz zespołu projektowego, które są oceniane w polu 4. „Zarządzanie”. W przypadku braku barier równościowych we wniosku o dofinansowanie projektu należy przewidzieć działania zmierzające do przestrzegania zasady równości kobiet i mężczyzn, tak aby na żadnym etapie realizacji projektu te bariery się nie pojawiły. W tym przypadku nie należy opisywać działań na rzecz zespołu projektowego, które są oceniane w polu 4 „Zarządzanie”.

Rezultaty Zarządzanie Wnioskodawca powinien wskazać, w jaki sposób rezultaty przyczyniają się do zmniejszenia barier równościowych istniejących w obszarze tematycznym interwencji i zasięgu oddziaływania projektu. Zarządzanie Wnioskodawca powinien wskazać, w jaki sposób planuje zapewnić realizację zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach procesu zarządzania projektem. Informacja ta powinna zawierać propozycję konkretnych działań, jakie zostaną podjęte w projekcie w ww. obszarze. Równościowe zarządzanie projektem polega przede wszystkim na zapewnieniu, że osoby zaangażowane w realizację projektu posiadają odpowiednią wiedzę w zakresie obowiązku przestrzegania zasady równości szans kobiet i mężczyzn i potrafią stosować tę zasadę w codziennej pracy przy projekcie. Działaniami podjętymi na rzecz równościowego zarządzania mogą być również np.: włączenie do projektu (np. jako konsultantów, doradców) osób lub organizacji posiadających udokumentowaną wiedzę i doświadczenie w prowadzeniu działań z zachowaniem zasady równości szans kobiet i mężczyzn; zapewnienie takiej organizacji pracy zespołu projektowego, która umożliwia godzenie życia zawodowego z prywatnym (np. organizacja pracy uwzględniająca elastyczne formy zatrudnienia lub godziny pracy – o ile jest to uzasadnione potrzebami w ramach projektu). Równościowe zarządzanie projektem nie polega na zatrudnieniu do obsługi projektu 50% mężczyzn i 50% kobiet, ani na zwykłej deklaracji, iż projekt będzie zarządzany równościowo. Stosowanie kryterium płci w procesie rekrutacji pracowników jest niezgodne z prawem pracy, a stosowanie polityki równych wynagrodzeń dla kobiet i mężczyzn za jednakową pracę lub pracę o jednakowej wartości jest obowiązkiem wynikającym z prawa pracy, nie zaś zasady horyzontalnej.

Kryterium premiujące B.2.1 Projekt obejmuje wsparciem co najmniej 40% uczestników należących do trzeciego profilu pomocy Ocenie podlega, czy co najmniej 40% uczestników projektu to osoby bezrobotne należące do trzeciego profilu pomocy w oparciu o ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Tak –10 pkt. Nie –0 pkt. B.2.2 Projekt charakteryzuje się wysoką efektywnością kosztową Ocenie podlega stopień w jakim wnioskodawca tworząc budżet projektu zadbał o wysoką efektywność kosztową zaplanowanych do realizacji zadań. Kryterium zapewnia preferowanie projektów, których średnia wartość wszystkich kosztów projektowych w przeliczeniu na jedną osobę wykazaną we wskaźniku „Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych wsparciem w programie” nie przekracza 12 000,00 zł.

B.2.3 Projekt zakłada wydłużony okres trwałości nowoutworzonych miejsc świadczenia usług aktywnej integracji w przypadku 2 typu przedsięwzięć W ramach kryterium ocenie podlegać będzie zadeklarowany okres zachowania wydłużonej trwałości utworzonych miejsc świadczenia usług/miejsc pracy (w szczególności w ramach CIS/KIS ZAZ i WTZ). Okres wydłużonej trwałości powinien być nie mniejszy niż 6 miesięcy od minimalnego okresu trwałości dla projektu. Tak –10 pkt. Nie –0 pkt. B.2.4 Projekt zakłada wykorzystanie rozwiązań lub produktów wypracowanych w ramach projektów innowacyjnych Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki lub PO WER. W ramach tego kryterium należy wskazać konkretne rozwiązanie lub produkt, który będzie korespondował z zaplanowanymi w projekcie działaniami /formami wsparcia dla grupy docelowej.

Dziękuję za uwagę Departament Spraw Społecznych, Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego i Zdrowia