POMOCNIK HARCERSKA AKCJA LETNIA 2017 r. ORGANIZATORA LETNIEGO WYPOCZYNKU W CHORĄGWI KUJAWSKO-POMORSKIEJ HARCERSKA AKCJA LETNIA 2017 r.
POMYSŁ NA OBÓZ Obóz harcerski to niezapomniana przygoda, najlepsze dwa tygodnie lata, które musi przeżyć każdy. A gdy przeżyjesz raz, zawsze już będziesz tam powracać. Przecież jeśliby to nie było czymś wielkim, nikt nie jechałby na obóz piąty, a nawet dziesiąty raz (Zespół HD ZHP na Litwie)
SONDA JAK NIEZRZESZENI WIDZĄ OBÓZ Czym harcerze odżywiają się podczas obozu? "Konserwy, kanapki, kiełbaski na ognisku". "Jagody, grzyby, łowią ryby, polują na zwierzęta". "Harcerze są wytrwali, a z tego wynika, że oni jedzą konserwy, ryby. A jeśli chcą coś słodkiego, to jagody z lasu".
SONDA JAK NIEZRZESZENI WIDZĄ OBÓZ Gdzie harcerze mieszkają w czasie obozu? "Gdzieś pod drzewem, na stosie liści". "Zależy od warunków i podręcznych narzędzi - mogą być namioty, hamaki czy nawet dom na drzewie!". "W namiotach na splecionych łóżkach".
SONDA JAK NIEZRZESZENI WIDZĄ OBÓZ Jak wyglądają zajęcia podczas obozu? "Biegają po lesie, a wieczorami śpiewają wzruszające piosenki". "Śpiewają, grają na gitarze, rozmawiają o innych harcerkach, jedzą". "Chyba śpiewają, rozmawiają o wszystkim z przewodnikiem, mówią mu o swoich problemach". (Zespół HD ZHP na Litwie)
WYPOCZYNEK wg Ustawy z dn. 7.09.1991 r. o systemie oświaty WYPOCZYNEK organizowany jest dla uczniów w czasie wolnym od zajęć szkolnych w czasie ferii letnich i zimowych wiosennej i zimowej przerwy świątecznej, w kraju lub za granicą, w szczególności w formie kolonii, półkolonii, zimowiska, obozu i biwaku
WYPOCZYNEK wg Ustawy z dn. 7.09.1991 r. o systemie oświaty PRZEZ WYPOCZYNEK NALEŻY ROZUMIEĆ Wypoczynek organizowany dla dzieci i młodzieży w celach rekreacyjnych lub regeneracji sił fizycznych i psychicznych, połączony ze szkoleniem lub pogłębianiem wiedzy, rozwijaniem zainteresowań, uzdolnień lub kompetencji społecznych dzieci i młodzieży. WYPOCZYNEK TRWA NIEPRZERWANIE CO NAJMNIEJ 2 DNI (z noclegiem lub bez noclegu!!!)
WYPOCZYNEK wg Ustawy z dn. 7.09.1991 r. o systemie oświaty PRZEPISOM USTAWY NIE PODLEGA Wypoczynek organizowany dla dzieci własnych lub dzieci znajomych przez rodzinę lub osoby znane rodzicom osobiście. Przez rodzinę należy rozumieć osoby spokrewnione albo osoby niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie zamieszkujące i gospodarujące.
ORGANIZATOR WYPOCZYNKU wg Ustawy z dn. 7.09.1991 r. o systemie oświaty szkoły i placówki, przedsiębiorcy wpisani do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej organizujące wypoczynek w celu niezarobkowym albo zarobkowym .
ORGANIZATOR WYPOCZYNKU wg Instrukcji HALiZ z dnia 8.04.2015 r. Organizatorem HALiZ może być jedna lub kilka jednostek organizacyjnych ZHP, jak również komenda hufca, komenda chorągwi lub Główna Kwatera ZHP. HALiZ organizowana przez jednostki lub zespoły inne niż gromady i drużyny musi być podporządkowana pracy wychowawczej gromad i drużyn, których uczestnicy biorą w niej udział. Wyjątkiem są kursy i szkolenia mające na celu przekazanie wiedzy i umiejętności, jeśli organizowane są one w formie obozów lub zimowisk. .
ORGANIZATOR WYPOCZYNKU wg Instrukcji HALiZ z dnia 8.04.2015 r. Formy HALiZ muszą być przeznaczone albo wyłącznie dla członków ZHP i członków innych organizacji harcerskich i skautów, albo wyłącznie dla osób niezrzeszonych organizowanie form HALiZ jednocześnie dla członków ZHP oraz dzieci i młodzieży niezrzeszonej jest dopuszczalne jedynie w przypadku, gdy udział osób niezrzeszonych w obozie harcerskim stanowi formę naboru do jednostek organizujących daną formę HALiZ
ZGŁOSZENIE WYPOCZYNKU Rozporządzenie MEN z dn. 5. 04. 2016 r ZGŁOSZENIE WYPOCZYNKU Rozporządzenie MEN z dn. 5.04.2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży Wszystkie formy wypoczynku w okresie - wakacji zimowych, - zimowej i wiosennej przerwy świątecznej - ferii letnich podlegają zatwierdzeniu w kuratorium oświaty Wypoczynek jest zgłaszany w kuratorium oświaty właściwym dla siedziby organizatora
ZGŁOSZENIE WYPOCZYNKU Rozporządzenie MEN z dn. 5. 04. 2016 r ZGŁOSZENIE WYPOCZYNKU Rozporządzenie MEN z dn. 5.04.2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży Krok 1 Zgłoszenie elektroniczne Zgłoszenia od dnia 1 marca i 1października 21 dni przed rozpoczęciem wypoczynku w przypadku organizowania półkolonii lub wypoczynku za granicą – nie później niż na 14 dni przed www.wypoczynek.men.gov.pl Krok 2 Złożenie formularza zgłoszeniowego wraz z załącznikami w kuratorium oświaty Nie obowiązuje w przypadku formularza elektronicznego uwierzytelnionego Krok 3 ZHP zatwierdzenie wypoczynku w Komendzie Chorągwi Ogólnopolska baza danych wypoczynku
W przypadkach uzasadnionych względami społecznymi ZGŁOSZENIE WYPOCZYNKU Rozporządzenie MEN z dn. 5.04.2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży W przypadkach uzasadnionych względami społecznymi organizator wypoczynku może zgłosić kuratorowi oświaty zamiar zorganizowania wypoczynku nie później niż na 7 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku. np. konieczność organizowania działań adresowanych do dzieci i młodzieży w związku z negatywnymi skutkami wystąpienia klęsk żywiołowych, organizowania wypoczynku ze środków publicznych na organizację wypoczynku lub dofinansowanie dla uczestników z rodzin o niskim statusie ekonomicznym.
Każdy z turnusów musi być zarejestrowany jako osobne zgłoszenie. ZGŁOSZENIE WYPOCZYNKU Rozporządzenie MEN z dn. 5.04.2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży Każdy z turnusów musi być zarejestrowany jako osobne zgłoszenie. W przypadku zgłoszenia wypoczynku w formie papierowej będącej wydrukiem wypełnionego formularza elektronicznego zamieszczonego w bazie wypoczynku – decyduje data stempla pocztowego nadania tego wydruku. .
Załączniki do formularza: ZGŁOSZENIE WYPOCZYNKU Rozporządzenie MEN z dn. 5.04.2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży Załączniki do formularza: w przypadku organizowania wypoczynku W OBIEKCIE HOTELARSKIM kopia wydanej właścicielowi obiektu opinii właściwej miejscowo komendy powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej lub protokołu okresowej kontroli Państwowej Straży Pożarnej,
ZGŁOSZENIE WYPOCZYNKU Rozporządzenie MEN z dn. 5. 04. 2016 r ZGŁOSZENIE WYPOCZYNKU Rozporządzenie MEN z dn. 5.04.2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży w przypadku organizowania wypoczynku W OBIEKCIE UŻYWANYM OKAZJONALNIE do wypoczynku (nie dotyczy szkół i placówek): a) szkic poszczególnych pomieszczeń obiektu, z określeniem ich funkcji, zawierający szkic pomieszczenia do spania, stołówki i pomieszczeń do zajęć wychowawczo-rekreacyjnych, b) kopia wydanej właścicielowi obiektu opinii właściwej miejscowo komendy powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej lub protokołu okresowej kontroli Państwowej Straży Pożarnej, .
ZGŁOSZENIE WYPOCZYNKU Rozporządzenie MEN z dn. 5. 04. 2016 r ZGŁOSZENIE WYPOCZYNKU Rozporządzenie MEN z dn. 5.04.2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży w przypadku organizowania wypoczynku BEZ STAŁEJ INFRASTRUKTURY KOMUNALNEJ, w szczególności obozów pod namiotami: a) szkic sposobu zagospodarowania terenu przeznaczonego na obóz, zawierający szkic rozmieszczenia poszczególnych części obozu: mieszkalnej, żywieniowej, zespołu służby zdrowia, umywalni, ustępów;
ZGŁOSZENIE WYPOCZYNKU Rozporządzenie MEN z dn. 5. 04. 2016 r ZGŁOSZENIE WYPOCZYNKU Rozporządzenie MEN z dn. 5.04.2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży b) kopia wydanej właścicielowi obiektu lub terenu opinii właściwej miejscowo komendy powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej lub protokołu okresowej kontroli Państwowej Straży Pożarnej, w zakresie spełnienia przez obiekt lub teren wymagań przeciwpożarowych. w przypadku organizowania WYPOCZYNKU O CHARAKTERZE WĘDROWNYM – mapę trasy ze wskazaniem terminu i miejsca noclegu. .
ZGŁOSZENIE WYPOCZYNKU Rozporządzenie MEN z dn. 5. 04. 2016 r ZGŁOSZENIE WYPOCZYNKU Rozporządzenie MEN z dn. 5.04.2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży Opinia potwierdzająca spełnianie przez obiekt lub teren wymagań ochrony przeciwpożarowej, jest ważna przez okres 3 lat od dnia jej wydania, jeżeli warunki ochrony przeciwpożarowej obiektu lub terenu nie uległy zmianie.
ZGŁOSZENIE WYPOCZYNKU Rozporządzenie MEN z dn. 5. 04. 2016 r ZGŁOSZENIE WYPOCZYNKU Rozporządzenie MEN z dn. 5.04.2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży Do zgłoszenia WYPOCZYNKU ORGANIZOWANEGO ZA GRANICĄ : w przypadku organizowania wypoczynku w obiekcie używanym okazjonalnie oraz bez stałej infrastruktury komunalnej szkic poszczególnych pomieszczeń obiektu, z określeniem ich funkcji, w szczególności pomieszczenia do spania, stołówki, pomieszczeń do zajęć wychowawczo-rekreacyjnych i sanitariatów; w przypadku organizowania wypoczynku o charakterze wędrownym – mapę trasy ze wskazaniem terminu i miejsca, noclegu; oświadczenie o zawarciu umowy ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia za granicą na rzecz uczestników wypoczynku.
ZGŁOSZENIE WYPOCZYNKU Rozporządzenie MEN z dn. 5. 04. 2016 r ZGŁOSZENIE WYPOCZYNKU Rozporządzenie MEN z dn. 5.04.2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży WYPOCZYNEK MOŻE SIĘ ODBYĆ WYŁĄCZNIE PO UMIESZCZENIU ZGŁOSZENIA WYPOCZYNKU W BAZIE WYPOCZYNKU.
ZGŁOSZENIE WYPOCZYNKU Rozporządzenie MEN z dn. 5. 04. 2016 r ZGŁOSZENIE WYPOCZYNKU Rozporządzenie MEN z dn. 5.04.2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży KARZE GRZYWNY PODLEGA ORGANIZATOR WYPOCZYNKU, KTÓRY: nie zgłosił wypoczynku kuratorowi oświaty, a organizuje wypoczynek, wysłał zgłoszenie, ale nie zostało zaakceptowane przez kuratora oświaty i w konsekwencji nie zostało umieszczone w bazie wypoczynku, a organizuje wypoczynek, nie dopełnił obowiązku poinformowania kuratora oświaty o zmianach okoliczności objętych zgłoszeniem wypoczynku, czyli nie poinformował o zmianie terminu wypoczynku, zmianie adresu wypoczynku, miejsca lokalizacji wypoczynku lub trasy wypoczynku, z podaniem nazwy kraju – w przypadku wypoczynku organizowanego za granicą, nie poinformował o zmianie osób z kadry wypoczynku i ich kwalifikacji.
ZATWIERDZENIE OBOZU wg Instrukcji HALiZ z dnia 8.04.2015 r. Zatwierdzenie formy HALiZ pod względem organizacyjnym wymaga przedstawienia następujących dokumentów: program formy HALiZ, w przypadku form wędrownych zawierającego planowany przebieg trasy; jeśli uczestnikami formy HALiZ będą skauci lub harcerze z zagranicy, program musi zostać wcześniej przedstawiony do zaopiniowania pełnomocnikowi komendanta chorągwi ds. zagranicznych; wzór „Warunków uczestnictwa”;
ZATWIERDZENIE OBOZU wg Instrukcji HALiZ z dnia 8.04.2015 r. zgłoszenie wypoczynku do kuratorium (u nas kopia zgłoszenia i jeśli jest już nadany numer zgłoszenia – na kopii w górnym prawym rogu wpisujemy go długopisem) polisa ubezpieczeniowa NNW obejmująca uczestników i kadrę; regulaminy obowiązujące podczas trwania formy HALiZ (u nas wystarczy oświadczenie); plan finansowy;
ZATWIERDZENIE OBOZU wg Instrukcji HALiZ z dnia 8.04.2015 r. książka komendanta; dokument (umowa/porozumienie) określający zasady korzystania z bazy/stanicy lub terenu (kopia); w przypadku form HALiZ specjalnościowych lub z zakresu turystyki kwalifikowanej: potwierdzenia aktualnych kwalifikacji kadry wymaganych przepisami prawa powszechnego i zapewniających bezpieczne przeprowadzenie formy HALiZ.
DODATKOWE DOKUMENTY wg Instrukcji HALiZ z dnia 8.04.2015 r. W trakcie trwania formy HALiZ na jej terenie muszą być dodatkowo przechowywane: wszystkie dokumenty składane do zatwierdzenia obozu; pełnomocnictwa udzielone przez komendanta i skarbnika chorągwi lub hufca; upoważnienia, zgodne z przyjętą we właściwej chorągwi ZHP „Polityką bezpieczeństwa informacji”, dla kadry formy HALiZ do przetwarzania danych osobowych; dzienniczki wychowawców prowadzone zgodnie z rozporządzeniem MEN
KADRA OBOZU zgodnie z Ustawą z dn. 7.09.1991 r. o systemie oświaty Kadrę obozu stanowią: kierownik wypoczynku i wychowawcy, w zależności od programu wypoczynku i realizowanych zajęć – trenerzy i instruktorzy sportu, rekreacji, animacji kulturalno-oświatowej, lektorzy języka i inne osoby prowadzące zajęcia podczas wypoczynku, które spełniają następujące warunki: – mają ukończone 18 lat, – posiadają co najmniej wykształcenie średnie, – posiadają wiedzę, doświadczenie i umiejętności niezbędne do realizowanych zajęć.
KADRA OBOZU zgodnie z Ustawą z dn. 7.09.1991 r. o systemie oświaty Kierownikiem wypoczynku może być osoba, która: nie była karana; Uwaga! Kandydat na kierownika jest obowiązany przedstawić organizatorowi wypoczynku informację z Krajowego Rejestru Karnego. Kandydat na kierownika, który jednocześnie jest zatrudniony na podstawie przepisów, które zawierają warunek niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie, składa w formie pisemnej oświadczenie o niekaralności za przestępstwa. ukończyła 18 lat;
KADRA OBOZU zgodnie z Ustawą z dn. 7.09.1991 r. o systemie oświaty posiada wykształcenie co najmniej średnie; Uwaga! Nie dotyczy czynnych instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej przewodnika, pełniących funkcję kierownika w formach wypoczynku prowadzonych przez organizacje harcerskie. ukończyła kurs na kierownika wypoczynku; Nie dotyczy osób zajmujących stanowiska kierownicze w szkołach i placówkach oraz czynnych instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej podharcmistrza.
KADRA OBOZU zgodnie z Ustawą z dn. 7.09.1991 r. o systemie oświaty posiada co najmniej trzyletnie doświadczenie w wykonywaniu zadań dydaktyczno-wychowawczych lub opiekuńczo-wychowawczych, uzyskane w okresie ostatnich 15 lat. Uwaga! Nie dotyczy nauczycieli oraz czynnych instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej podharcmistrza.
KADRA OBOZU zgodnie z Ustawą z dn. 7.09.1991 r. o systemie oświaty Wychowawcą wypoczynku może być osoba, która: nie była karana; Uwaga! Kandydat na wychowawcę jest obowiązany przedstawić organizatorowi wypoczynku informację z Krajowego Rejestru Karnego. Kandydat na wychowawcę, który jednocześnie jest zatrudniony na podstawie przepisów, które zawierają warunek niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie, składa w formie pisemnej oświadczenie o niekaralności za przestępstwa.
KADRA OBOZU zgodnie z Ustawą z dn. 7.09.1991 r. o systemie oświaty ukończyła 18 lat; posiada wykształcenie co najmniej średnie; Uwaga! Nie dotyczy instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej przewodnika, pełniących funkcję wychowawcy w formach wypoczynku prowadzonych przez organizacje harcerskie. ukończyła kurs na wychowawcę wypoczynku, Nie dotyczy nauczycieli lub osób pracujących z dziećmi w placówkach wsparcia dziennego lub placówkach opiekuńczo-wychowawczych, instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej przewodnika.
KADRA OBOZU zgodnie z Ustawą z dn. 7.09.1991 r. o systemie oświaty za „nauczyciela” uznać należy osobę posiadającą wymagane kwalifikacje do zatrudnienia na stanowisku nauczyciela, a więc zarówno emerytowanego nauczyciela, jak i absolwenta szkoły wyższej, który uzyskał kwalifikacje do zatrudnienia na stanowisku nauczyciela w szkole lub placówce oświatowej.
KADRA OBOZU wg Instrukcji HALiZ z dnia 8.04.2015 r. W celu prawidłowej realizacji powyższych zadań komendant hufca ZHP nie powinien jednocześnie pełnić funkcji komendanta lub kwatermistrza form HALiZ czy komendanta lub kwatermistrza bazy/stanicy HALiZ. Zgody na odstępstwo od powyższych zasad udziela właściwy komendant chorągwi ZHP na pisemny wniosek komendy hufca zawierający uzasadnienie
ZADANIA KOMENDANTA OBOZU wg Instrukcji HALiZ z dnia 8.04.2015 r. Do podstawowych obowiązków komendanta formy HALiZ należy: przygotowanie formy HALiZ pod względem programowym, organizacyjnym i kwatermistrzowskim oraz rzetelne i terminowe rozliczenie po jej zakończeniu, dobór pozostałej kadry i personelu, systematyczna współpraca z zespołem oraz dbałość o dobrą atmosferę w czasie funkcjonowania formy HALiZ, reprezentowanie formy HALiZ na zewnątrz, w tym współpraca ze środowiskiem obozowania,
ZADANIA KOMENDANTA OBOZU wg Instrukcji HALiZ z dnia 8.04.2015 r. Komendant formy HALiZ ponosi odpowiedzialność za: bezpieczeństwo zdrowia i życia uczestników i kadry, przestrzeganie Statutu ZHP, realizację programu, bieżące prowadzenie dokumentacji formy HALiZ, w tym wydawanie rozkazów, gospodarne i uzasadnione wydatkowanie środków finansowych formy HALiZ,
ZADANIA KOMENDANTA OBOZU wg Instrukcji HALiZ z dnia 8.04.2015 r. prawidłową gospodarkę sprzętową, rzetelne prowadzenie dokumentacji finansowej formy HALiZ, rzetelne i terminowe złożenie rozliczenia formy HALiZ, dokonanie podsumowania pracy formy HALiZ, łącznie z oceną pracy kadry – sporządzenie i przekazanie, do właściwej komendy, ewentualnych wniosków o wyróżnienie, nagrodzenie lub niezatrudnianie w roku przyszłym członków kadry,
ZADANIA KOMENDANTA OBOZU wg Instrukcji HALiZ z dnia 8.04.2015 r. wykonywanie innych zadań, powierzonych przez władze harcerskie, akceptowanie do wypłaty poniesionych wydatków, przekazywanie meldunków o wypadkach i sytuacjach nadzwyczajnych właściwemu komendantowi.
ZADANIA KWATERMISTRZA OBOZU wg Instrukcji HALiZ z dnia 8.04.2015 r. Do podstawowych obowiązków kwatermistrza formy HALiZ należy: zatwierdzanie dokumentów pod względem formalnym i rachunkowym, prowadzenie na bieżąco dokumentacji finansowej formy HALiZ, dbanie o zabezpieczenie środków pieniężnych na spodziewane przyszłe wydatki.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ wg Instrukcji HALiZ z dnia 8.04.2015 r. Komendant i kwatermistrz formy HALiZ muszą posiadać przygotowanie do pełnienia powierzonych im funkcji oraz łącznie odpowiadają za: sprawy finansowo-gospodarcze; przygotowanie kalkulacji i planu finansowego, a następnie wykonanie tego planu; aktualność i rzetelność dokumentacji; powierzone środki i mienie (osobista odpowiedzialność materialna); terminowe rozliczenie.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ wg Instrukcji HALiZ z dnia 8.04.2015 r. Komendant i kwatermistrz formy HALiZ łącznie mogą działać na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez komendanta i skarbnika chorągwi lub przez inne upełnomocnione przez nich osoby (na przykład komendanta i skarbnika hufca działających łącznie).
ZADANIA WYCHOWAWCY Rozporządzenie MEN z dn. 5. 04. 2016 r ZADANIA WYCHOWAWCY Rozporządzenie MEN z dn. 5.04.2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży Do obowiązków wychowawcy wypoczynku należy: zapoznanie się z kartami kwalifikacyjnymi uczestników wypoczynku; poinformowanie kierownika wypoczynku o specjalnych potrzebach uczestników wypoczynku; prowadzenie dziennika zajęć realizowanych podczas wypoczynku, którego wzór określa załącznik nr 5 do rozporządzenia; opracowywanie planu pracy uczestników wypoczynku zorganizowanych w grupę; organizowanie zajęć zgodnie z rozkładem dnia; realizacja programu
PROGRAM OBOZU I. Założenia organizacyjne: 1. Organizator; 2. Rodzaj; 3. Termin; 4. Miejsce lokalizacji (krótki opis, w tym warunki bytowe); 5. Ogólna charakterystyka uczestników i kadry. II. Założenia programowe: 1. Cele i zamierzenia wychowawcze; 2. Zamierzenia programowe, w tym ramowy plan wypoczynku i ramowy plan dnia. W przypadku obozów wędrownych w programie (planie pracy) należy uwzględnić przebieg trasy (z podaną odległością pomiędzy miejscami noclegowymi)
FINANSE NA OBOZIE plan finansowy obozu DOTYCZY WYŁĄCZNIE OBOZÓW ORGANIZOWANYCH DLA CZŁONKÓW ZHP plan finansowy obozu wpisujemy planowane przychody i koszty obozu, podpisany plan wraz z kartą wzorów podpisów składamy w Komendzie Chorągwi w terminie zatwierdzenia obozu niezbędne dokumenty: dokumentowanie przychodów tylko wpłaty na konto jak DODATKOWA SKŁADKA ZADANIOWA faktury za udział w obozie wystawia odpowiednia komenda hufca
FINANSE NA OBOZIE wydatki na obozie – zaleca się, aby wszelkich płatności dokonywać w formie bezgotówkowej wniosek o zaliczkę: do jakiej kwoty? – zgodnie z Instrukcją HALiZ zapas gotówki przechowywanej w kasie obozowej nie może przekraczać 2.000 zł (słownie dwa tysiące złotych) kto może pobrać zaliczkę – zaliczkę pobiera komendant lub kwatermistrz obozu w jaki sposób rozliczamy zaliczkę – pobraną zaliczkę wpisujemy jako przychód do książki finansowej obozu, rozchody dokumentujemy fakturami, rachunkami i innymi dokumentami
FINANSE NA OBOZIE umowy cywilnoprawne kto może zawierać? - umowy o dzieło i zlecenie zawiera odpowiedni komendant hufca, z zasady na obozach nie należy zawierać umów o dzieło zasady ogólne opodatkowania umów zlecenie student do ukończenia 26 lat opłaca wyłącznie podatek dochodowy; osoba zatrudniona w innej jednostce uzyskująca wynagrodzenie wyższe lub równe minimalnemu (w roku 2016 1.850 zł) – opłaca ubezpieczenie zdrowotne oraz podatek;
FINANSE NA OBOZIE osoba zatrudniona w innej jednostce uzyskująca wynagrodzenie niższe niż minimalne (w roku 2014 1.680 zł) – opłaca obowiązkowo ubezpieczenie emerytalne, rentowe i zdrowotne oraz podatek, może być objęta dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym; osoba bezrobotna – opłaca obowiązkowo ubezpieczenie emerytalne, rentowej zdrowotne oraz podatek, może być objęta dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym; osoba zatrudniona w jednostce zleceniodawcy – opłaca obowiązkowo wszystkie składki oraz podatek; osoba prowadząca działalność gospodarczą opłacająca wszystkie składki – opłaca ubezpieczenie zdrowotne oraz podatek
FINANSE NA OBOZIE Koszty uzyskania przychodu 20 % Podatek 18 % ubezpieczenie emerytalne 9,76 % ubezpieczenie rentowe 1,50 % ubezpieczenie chorobowe 2,45 % ubezpieczenie zdrowotne 9,00% ub. zdrowotne do odliczenia 7,75 % umowy zlecenie do 200 zł – zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych umowa, której należność nie przekracza 200 zł brutto podlega zryczałtowanemu opodatkowaniu w wysokości 18% od kwoty brutto (chyba, że należy odprowadzić składki ZUS to od kwoty brutto pomniejszonej o te składki)
FINANSE NA OBOZIE obowiązek złożenia oświadczenia podatnika w KCh – po zawarciu umowy należy bezzwłocznie złożyć w Komendzie Chorągwi oświadczenie podatnika z informacją o konieczności zgłoszenia go do ZUS PIT-11 – wystawia KCh – do rozliczenia obozu należy dołączyć zestawienie wg wzoru oraz oryginały wszystkich umów i rachunków do nich wystawionych nagrody na obozie dla dzieci – przyznając nagrody uczestnikom obozu należy pamiętać o BEZWZGLĘDNYM sporządzeniu listy ODBIORU NAGRÓD; lista taka powinna byś sporządzona do każdej faktury i pod nią dołączona dla kadry – wręczając nagrody za pracę na obozie kadrze obozu trzeba pamiętać o obowiązku potwierdzenia odbioru nagrody oraz o wystawieniu i dołączeniu do rozliczenia PIT-8C (w jednym egz)
FINANSE NA OBOZIE rozliczanie kosztów związanych z użytkowaniem samochodów DOTYCZY SAMOCHODÓW BĘDĄCYCH WŁAŚNOŚCIĄ KADRY OBOZU zgoda na użytkowanie samochodu – o wyrażenie zgody na użytkowanie własnego samochodu należy wystąpić na piśmie do Komendanta i Skarbnika Chorągwi – NA WNIOSKU MUSI WIDNIEĆ AKCEPT WŁAŚCIWEGO KOMENDANTAI SKARBNIKA HUFCA wraz ze wskazaniem stawki za km DOTYCZY SAMOCHODÓW NIE BĘDĄCYCH WŁAŚNOŚCIĄ KADRY OBOZU umowa najmu samochodu – podpisana przez odpowiedniego komendanta i skarbnika hufca
FINANSE NA OBOZIE zasady rozliczania kosztów użytkowania samochodów – w obu przypadkach koszty rozliczamy na podstawie tzw. kilometrówki, kwota za km nie może przekraczać 0,5214 zł/1 km dla samochodów o pojemności skokowej silnika nie przekraczającej 900 cm3 oraz 0,8358 zł/1 km dla samochodów o pojemności skokowej silnika większej niż 900 cm3; komenda obozu lub komenda hufca może przyjąć niższe stawki użytkowanie prywatnych telefonów komórkowych na obozie zgodę na użytkowanie telefonu komórkowego wydaje odpowiedni komendant hufca zasady rozliczenia kosztów ustalone są w wydanej zgodzie
FINANSE NA OBOZIE Dowodem księgowym może być: rachunek, faktura, rachunek do umowy zlecenia lub o dzieło, w przypadku umów o pracę: lista płac, polecenie wyjazdu służbowego (delegacja), rachunek kosztów podróży, polisa ubezpieczeniowa, umowa kupna-sprzedaży, zestawienie biletów (jeśli spełnia cechy dowodu księgowego).
FINANSE NA OBOZIE Dowody księgowe oznaczane są numerami w porządku chronologicznym, stanowiącymi jednocześnie numery pozycji w książce finansowej formy HALiZ. Dowody księgowe otrzymane po dacie ich wystawienia należy dodatkowo opisać datą otrzymania i nadać im numery kolejne właściwe dla momentu ich otrzymania. Każdy wydatek winien być zatwierdzony pod względem merytorycznym (zasadność zakupu) przez komendanta formy HALiZ.
FINANSE NA OBOZIE Każdy dowód księgowy winien zostać opatrzony informacją na temat przeznaczenia dokonanego zakupu i podpisany przez osobę dokonującą zakupu. Każdy dowód księgowy winien być zatwierdzony pod względem formalnym i rachunkowym przez kwatermistrza formy HALiZ. W przypadku dowodów księgowych dokumentujących wydatki komendant zatwierdza ponadto wypłatę środków
FINANSE NA OBOZIE Zgodnie z zarządzeniem komendanta chorągwi z dn. 11.05.2016 r. wymagane jest, aby książka finansowa obozu była prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej. W przypadku prowadzenia książki elektronicznej wymaga się dokonywania codziennego wydruku zapisów finansowych z podpisami osób upoważnionych oraz przesłania całej książki finansowej po zakończeniu wypoczynku e-mailem na adres: kasias@kp.zhp.pl. Komendant formy HALiZ wraz z kwatermistrzem są zobowiązani do okazania dokumentacji oraz wykazania zgodnego z saldem stanu środków gotówkowych wszystkim uprawnionym do kontroli formy HALiZ.
FINANSE NA OBOZIE Na dokumentację finansową formy HALiZ składają się: plan finansowy formy HALiZ; książka kasowa i operacji bankowych formy HALiZ, tzw. książka finansowa; dokumenty źródłowe wpływów i wydatków, tzw. dowody księgowe; wykaz kadry i uczestników; lista wpłat;
FINANSE NA OBOZIE karty kwalifikacyjne uczestnika wypoczynku zgodne z wzorem MEN karty kwalifikacyjne uczestnika formy HALiZ innej niż wypoczynek protokoły przyjęcia na stan jednostki sprzętu zakupionego podczas formy HALiZ; umowy zlecenia, o dzieło i o pracę wraz z potwierdzeniem zabezpieczenia środków na zapłacenie przez komendę chorągwi podatku i składek; dowód wpłaty salda do odpowiedniej komendy; oświadczenie komendanta i kwatermistrza o uregulowaniu zobowiązań (wynikających z dowodów księgowych opłacanych gotówką oraz przelewem)
FINANSE NA OBOZIE W przypadku, kiedy forma HALiZ finansowana jest ze środków pozyskanych od podmiotów trzecich (dotacje, granty itp.), należy rozszerzyć opisy dokumentów o wymagane przez podmiot finansujący zapisy wynikające z umowy.
FINANSE NA OBOZIE Książka finansowa służy do ewidencji operacji finansowych, dotyczących formy HALiZ, na podstawie dowodów księgowych. Pozycje wpisu do książki kasowej należy oznaczać na dowodach źródłowych kolorowym kółkiem w prawym górnym rogu. Zapisy w książce kasowej powinny być dokonywane w następujący sposób: wszystkie zwiększenia czyli przychody do kasy lub wydatki z kasy na zapłacenie rachunków - zapisem czarnym, wszystkie zmniejszenia z tytułu korekty przychodów i rozchodów z kasy – zapisem czerwonym lub czarnym z oznaczeniem znaku minus w formie prostokąta.
FINANSE NA OBOZIE Książka finansowa służy do ewidencji operacji finansowych, dotyczących formy HALiZ, na podstawie dowodów księgowych. Pozycje wpisu do książki kasowej należy oznaczać na dowodach źródłowych kolorowym kółkiem w prawym górnym rogu. Zapisy w książce kasowej powinny być dokonywane w następujący sposób: wszystkie zwiększenia czyli przychody do kasy lub wydatki z kasy na zapłacenie rachunków - zapisem czarnym, wszystkie zmniejszenia z tytułu korekty przychodów i rozchodów z kasy – zapisem czerwonym lub czarnym z oznaczeniem znaku minus w formie prostokąta.
BEZPIECZEŃSTWO REGULAMINY Regulamin uczestnika Regulamin ośrodka Regulamin kąpieli regulamin ochrony p-poż. Regulamin poruszania się po drogach Regulamin służby wartowniczej Regulamin zastępu służbowego
BEZPIECZEŃSTWO OPIEKA MEDYCZNA w ramach świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (organizator powinien znać dane teleadresowe, godziny przyjęć oraz zakres świadczeń opieki zdrowotnej właściwego świadczeniodawcy) lub na podstawie umowy zawartej z lekarzem, pielęgniarką lub ratownikiem medycznym;
BEZPIECZEŃSTWO NIE MA AKTU PRAWNEGO REGULUJĄCEGO KWESTIE KONKRETNEGO SPOSOBU ORGANIZACJI OPIEKI MEDYCZNEJ W RAMACH WYPOCZYNKU, KTÓRA POWINNA ZOSTAĆ ZAPEWNIONA JEGO UCZESTNIKOM Osoby nieposiadające uprawnień do sprawowania opieki medycznej, mogą podać dziecku leki wyłącznie na prośbę i za zgodą rodziców – w innym przypadku osoby nie mają takich uprawnień.
BEZPIECZEŃSTWO ORGANIZATOR WYPOCZYNKU ZAPEWNIA: bezpieczne korzystanie z wyznaczonego obszaru wodnego zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych bezpieczne przebywanie w górach oraz na zorganizowanych terenach narciarskich zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich
BEZPIECZEŃSTWO OPIEKA RATOWNIKA NA KĄPIELISKACH ŚRÓDLĄDOWYCH na każde 100 m linii brzegowej - jeden ratownik od strony lądu i jeden ratownik od strony lustra wody, strony lustra wody, przebywający na łodzi lub platformie umożliwiającej obserwację i umieszczonej poza strefą dla umiejących pływać. NA KĄPIELISKACH NADMORSKICH - trzyosobowe zespoły ratowników na 100 m linii brzegowej. każde
BEZPIECZEŃSTWO W MIEJSCACH PRZEZNACZONYCH DO KĄPIELI: dwóch ratowników wodnych NA PŁYWALNIACH dysponujących nieckami o długości do 25 m - jeden ratownik, na pływalniach dysponujących nieckami o długości 25-50 m - dwóch ratowników, na pływalniach dysponujących nieckami o długości powyżej 50 m - trzech ratowników,
BEZPIECZEŃSTWO WYPADKI Każda osoba wchodząca w skład kadry wypoczynku, która powzięła wiadomość o wypadku z udziałem uczestnika wypoczynku, niezwłocznie udziela mu pierwszej pomocy i zapewnia opiekę, a w razie potrzeby powiadamia podmioty ustawowo powołane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego. Kierownik wypoczynku lub upoważniony przez niego wychowawca wypoczynku o każdym wypadku podczas wypoczynku zawiadamia niezwłocznie: rodziców uczestnika, który uległ wypadkowi, albo osobę wskazaną przez pełnoletniego uczestnika wypoczynku w karcie kwalifikacyjnej;
BEZPIECZEŃSTWO organizatora wypoczynku; kuratora oświaty właściwego ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania organizatora wypoczynku oraz kuratora oświaty właściwego ze względu na miejsce lokalizacji wypoczynku; PEŁNOMOCNIKA KOMENDANTA CHORĄGWI ds. HALhm. Dorotę Sucharską 52 322 20 68; KOORDYNATORA HAL hm. Beatę Bardzińską 692 596 580 lub bezpośrednio KOMENDANTA CHORĄGWI hm. Jerzego Gębarę 607 809 008 4) organ prowadzący szkołę lub placówkę, dyrektora szkoły lub placówki oraz radę rodziców – w przypadku gdy organizatorem wypoczynku jest szkoła lub placówka;
MIEJSCE WYPADKU ZABEZPIECZA SIĘ PROTOKOŁU POWYPADKOWEGO BEZPIECZEŃSTWO prokuratora – w razie wypadku śmiertelnego, ciężkiego lub zbiorowego; 6) państwowego inspektora sanitarnego – w przypadku zatrucia pokarmowego, do którego doszło na terenie kraju MIEJSCE WYPADKU ZABEZPIECZA SIĘ DO CZASU SPORZĄDZENIA PROTOKOŁU POWYPADKOWEGO
I takiego bagażu Wam, Waszym podopiecznym i współpracownikom życzę Najwspanialszym bagażem, który można przywieźć z wakacji jest ten pełen niezwykłych wspomnień I takiego bagażu Wam, Waszym podopiecznym i współpracownikom życzę hm. Beata Bardzińska