Czym jest agresja i przemoc?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Advertisements

Cele szkolenia zapoznanie nauczycieli z rodzajami interwencji wobec sprawców aktów agresji i przemocy przedstawienie możliwości prawnych postępowania w.
Agresja i przemoc przygotowały i opracowały: mgr Barbara Więckowska
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Agresja i przemoc wśród uczniów
Agresja i przemoc rówieśnicza
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
CYBERPRZEMOC.
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
PRZEMOC I AGRESJA.
identyfikacji zjawiska diagnozie stanu i potrzeb,
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Cel programu Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a.
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
ZATRZYMAJ PRZEMOC.
Agresja „Człowiek stosujący przemoc jest większym niewolnikiem od tego, który cierpi z jej powodu” Lew Tołstoj.
Przemoc i agresja rówieśnicza
Co to jest naruszenie nietykalność cielesnej ?
DZIEŃ TELEFONÓW ZAUFANIA DLA DZIECI
Agresja i przemoc u dzieci.
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
Projekt European „START“ walczy z przemocą i ogłasza luty-marzec miesiącami prewencji zachowań agresywnych w Gimnazjium K. Parczewskiego.
..
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
PRZECIWDZIAŁAMY ŁAMANIU NORM SPOŁECZNYCH
Bezpieczeństwo w szkole
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
Symptomy dziecka krzywdzonego
przypadku prześladowania
Szkoła Podstawowa im. Królowej Jadwigi w Sierczy
Prawa dziecka.
Reżyseria: Patrycja Bajowska Hanna Sawin
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
Jak radzić sobie z przemocą i zachowaniami agresywnymi w szkole
wśród młodzieży gimnazjalnej
PRZEMOC W SZKOLE PRZESTĘPSTWA NA TLE PRZEMOCY JAKO SZCZEGÓLNE ZAGROŻENIA DLA SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ KP Skwierzyna.
PRZEMOC I AGRESJA.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
Mówimy przemocy.
PRZEMOC I AGRESJA.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Agresji i przemocy mówię
Podsumowanie Ośmieszanie i inne formy przemocy w sieci potrafią być bardzo krzywdzące. Kiedy jesteś ofiarą przemocy, szukaj pomocy u rodziców, nauczyciela.
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu Zespół Interwencji Kryzysowej ul.M.Skłodowskiej-Curie Tel /92.
PRZEMOC nie stój obojętnie! Autor: Magdalena Palik Klasa: VI c Szkoła: Szkoła Podstawowa nr 40 imienia Leona Kruczkowskiego w Lublinie Opiekun pracy: Tadeusz.
PROCEDURA POMOCY DZIECKU KRZYWDZONEMU. RODZAJE PRZEMOCY Przemoc fizyczna - naruszenie nietykalności fizycznej - szarpanie, kopanie, popychanie, krępowanie.
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH. Pojęcie agresji – przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub.
Rodzaje agresji oraz sposoby jej diagnozowania w szkole
RAZEM PRZECIWKO PRZEMOCY
KINGA REJ V G.
Telefony Zaufania dla dzieci
RESPEKTOWANIE NORM SPOŁECZNYCH W SZKOLE
PRZEMOC I AGRESJA.
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Stop Przemocy - nie tylko w szkole….
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA I ZACHOWANIA UCZNIÓW W ROKU SZKOLNYM 2017/2018
PRZEMOC I AGRESJA.
Opracowała: Joanna Gruszczyńska
PRZEMOC I AGRESJA.
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Zapis prezentacji:

Czym jest agresja i przemoc? AGRESJA- to działanie zmierzające do spowodowania szkody, wyrządzenia krzywdy psychicznej lub fizycznej, skierowane na inną osobę, przedmiot lub siebie samego (autoagresja); także zamiar takiego działania lub względnie trwała tendencja do takich działań.

Czy przemoc jest tym samym co agresja? „AGRESJA” i „PRZEMOC” to pojęcia używane często zamiennie, jednak określają one nieco inne zjawiska.

Różnice między agresją a przemocą: zachowanie jest jednorazowe, układ sił ofiary i sprawcy jest zbliżony, ofiara jest często przypadkowa, zachowanie ustaje gdy emocje zostaną rozładowane lub cel zostanie osiągnięty, sprawca może stać się ofiarą innego sprawcy. PRZEMOC zachowanie stale się powtarza, sprawca ma przewagę nad ofiarą, ofiara jest starannie wybrana, zawsze ta sama, zachowanie utrwala się, sprawca i ofiara są uwięzieni w swoich rolach, ciągle je odgrywają.

Warto pamiętać, że… Pewna doza AGRESJI jest niezbędna dla zapewnienia bezpieczeństwa sobie i najbliższym. Prawidłowo działający mózg powinien poprawnie oceniać skalę zagrożenia, dobierać adekwatne środki i uwzględnić skutki przemocy. Ważne jest, abyśmy nauczyli się rozpoznawać nasze UCZUCIA. Każdy powinien identyfikować zjawiska, fakty (tzw. „zapalniki”), którym towarzyszy jego podwyższona emocjonalność. To pomoże zapanować nad naszą agresją. Przemoc natomiast jest zjawiskiem niepożądanym, przynoszącym jedynie straty.

Jak się przejawia agresja? Czyli…. różne formy agresji: FIZYCZNA- bicie, kopanie, plucie, wymuszanie pieniędzy, zamykanie w pomieszczeniach, niszczenie własności; SŁOWNA- przezywanie, wyśmiewanie, obrażanie, plotkowanie, obgadywanie, namawianie, grożenie, szantażowanie; BEZ UŻYCIA SŁÓW I KONTAKTU FIZYCZNEGO- wrogie gesty, miny, manipulowanie związkami przyjaźni, wykluczenie z grupy.

Symptomy umożliwiające identyfikację ofiar przemocy: zamykanie się w sobie, smutek, przygnębienie, zmienność nastrojów, opuszczanie się w nauce, drwiny ze strony kolegów, ślady przemocy: sińce, zadrapania, wagary, spóźnianie się do szkoły lub jej unikanie, zniszczone ubrania i przybory szkolne, objawy psychosomatyczne: bóle głowy, brzucha.

Ważne jest, aby uświadomić sobie, że przejawianie wymienionych symptomów może, ale nie musi świadczyć o funkcjonowaniu w roli ofiary przemocy. Natomiast występowanie tych zachowań u ucznia powinno budzić niepokój rodziców, nauczycieli, kolegów. Tylko rozmowa pomoże ustalić co jest źródłem takiego zachowania. Jeśli nie wiemy, jak pomóc, szukajmy pomocy u innych. To też jest forma reagowania.

Co robić, gdy w klasie pojawi się agresja? Agresja nie może być tematem tabu i nie wolno pomijać najdrobniejszych przejawów niewłaściwych zachowań. Konieczna jest rozmowa, czytelny komunikat o tym, że agresja jest zachowaniem, na które uczeń/nauczyciel/rodzic absolutnie się nie zgadza. Jeśli jesteś uczniem, świadkiem agresji/ przemocy REAGUJ! Rodzicu/ uczniu, jeśli widzisz problem agresji w klasie, zwróć się do dyrekcji, pedagoga, nauczycieli. Możesz szukać pomocy u specjalistów. W walce z agresją konieczne jest współdziałanie całej społeczności szkolnej i zaangażowanie w nią rodziców. Agresja w jednej klasie nie jest problemem jej wychowawcy, ale problemem całej szkoły, nad rozwiązaniem którego wszyscy pracują.

Gdzie jeszcze możesz szukać pomocy? Gdy masz jakiś problem możesz bezpłatnie zadzwonić pod nr 116111 (telefon zaufania dla dzieci i młodzieży), lub napisać: www.116111.pl Telefon zaufania stowarzyszenia „Opta” dla dzieci i nastolatków zaniedbywanych, wykorzystywanych seksualnie, których rodzice piją- 22 827 61 72 Telefon zaufania „Szkoła bez przemocy”: 801 171 701 (czynny od poniedziałku do soboty w godz. 12.00- 17.00), Dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka: 0 800 12 12 12 ( od poniedziałku do piątku w godz. 8.15- 20.00).