Media i kultura Natalia Brylowska Obserwatorium Kultury Instytut Kultury Miejskiej Współpraca instytucji kultury z mediami na przykładzie patronatów medialnych. Raport z badań ilościowych Izabela Franckiewicz-Olczak Question Mark Biuro Badań Społecznych
METODOLOGIA BADAŃ Czas realizacji badań terenowych: 7.II – 10. III. 2017-04-19 Badanie miało charakter ogólnpolski, ilościowy i zostało przeprowadzone metodą CATI (ang. Computer Assisted Telephone Interview) Próba liczyła 403 respondentów: 103 wywiady z przedstawicielami mediów, 300 z przedstawicielami instytucji kultury Przygotowano dwa osobne narzędzia dla obu grup METODOLOGIA BADAŃ
PRZEDSTAWICIELE MEDIÓW Przeprowadzono 64 wywiady telefoniczne z przedstawicielami mediów lokalnych lub regionalnych z każdego województwa (po co najmniej 4 wywiady 37 ankiet zrealizowano z przedstawicielami mediów ogólnopolskich starano się włączyć w każdym województwie zarówno pracowników stacji telewizyjnych, rozgłośni radiowych, prasy, jak i portali internetowych PRZEDSTAWICIELE MEDIÓW
RODZAJ MEDIUM
ZASIĘG MEDIUM
RODZAJ PODMIOTU KULTURY
WIELKOŚĆ MIEJSCOWOŚCI DZIAŁANIA
WSPÓŁPRACA
PATRONATY MEDIALNE MEDIA INSTYTUCJE 90,3 % konkretne wydarzenia 56,3 % instytucje kultury 40,8% organizacje pozarządowe 6,8% nie INSTYTUCJE 74,3 % wybrane wydarzenia 13 % tak, wszystkie wydarzenia 12,7 % nie PATRONATY MEDIALNE
CO JEST ISTOTĄ PATRONATU? DOSTARCZANIE I PUBLIKOWANIE INFORMACJI O WYDARZENIU LOGOTYPY REKLAMA RELACJE Z WYDARZENIA CO JEST ISTOTĄ PATRONATU?
CZEGO OCZEKUJĄ, A CO DOSTAJĄ?
CZEGO OCZEKUJĄ, A CO DOSTAJĄ?
PO CO NAM PATRONAT? MEDIA INSTYTUCJE Wzmocnienie wizerunku medium wspierającego kulturę zwiększenie atrakcyjności /rozpoznawalności medium dbanie o pozytywne relacje i współpracę z podmiotami kultury wypełnienie funkcji informacyjnej INSTYTUCJE zwiększenie frekwencji na wydarzeniu promocja instytucji/wydarzenia zwiększenie atrakcyjności/ podniesienie rangi wydarzenia PO CO NAM PATRONAT?
Udaje się? INSTYTUCJE MEDIA Budowanie relacji i sieci kontaktów Kształtowanie wizerunku Liczba czytelników / widzów / słuchaczy INSTYTUCJE Budowanie relacji i sieci kontaktów Rozpoznawalność Frekwencja Udaje się?
CO DECYDUJE O STARANIU SIĘ I UDZIELANIU PATRONATU ?
SELEKCJA I MOTYWACJA 12,7 % nie stara się o patronaty 34,5 % z tych instytucji – nie posiada takich możliwości organizacyjnych 22,9% nie korzysta, ponieważ ocenia tę formę współpracy jako nieefektywną SELEKCJA I MOTYWACJA 53,7 % selekcjonuje wydarzenia i instytucje 40% udziela wszystkim spełniającym wymogi formalne 6,3 % tylko stałej grupie współpracujących organizatorów 6,8% nie udziela patronatów 14,3% uważa patronat za nieefektywny 57,1% nie jest zainteresowane tą formą współpracy
ZADOWOLENI ? INSTYTUCJE MEDIA zdecydowanie dobrze raczej dobrze trudno powiedzieć raczej źle zdecydowanie źle
PROBLEMY?
WNIOSKI ? RÓŻNE „DEFINICJE” PATRONATU BRAK RÓWNOWAGI W RELACJI REKOMENDACJE… WNIOSKI ?
Dziękujemy ! http://repozytorium.ikm.gda.pl/