Doświadczanie porażki szkolnej w percepcji uczniów i nauczycieli

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
Advertisements

SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Uczeń trudny.
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
informacje i wskazówki dla rodziców
Hubert Kaszyński IS UJ, Klinika Psychiatrii SU Anna Liberadzka
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Absencja uczniowska w szkole –
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Jak motywować dziecko do nauki?
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Wagarowanie młodzieży
Napięcie emocjonalne i stres
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Diagnoza środowisk zagrożonych przemocą i uzależnieniami
Z PUNKTU WIDZENIA POGOTOWIA OPIEKUŃCZEGO
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Dydaktyka ogólna.
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
PROFILAKTYKA.
DEPRESJA WYMIARY DEPRESJI.
PEDAGOG SZKOLNY.
Epidemiologia upośledzenia umysłowego. Opracowała: Monika Haligowska
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
POTRZEBY DZIECKA POWINNOŚCI RODZICA
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
W roku szkolnym podjęliśmy działania, których celem było poprawienie funkcjonowania szkoły. Aby pozyskać potrzebne informacje : - Zwróciliśmy.
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
Rozwój dziecka 6-cioletniego „Mój 6-ciolatek idzie do szkoły”
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Małe dziecko w systemie edukacji
Teorie osobowości Literatura podstawowa
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
Wszyscy jesteśmy zadłużeni – niektórym przytrafiło się wpaść w pułapkę niewypłacalności. Problem zadłużenia w pracy socjalnej. Roman Pomianowski
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Moje pomysły na przyszłość
Doskonalenie nauczycieli granty
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Doświadczanie porażki szkolnej w percepcji uczniów i nauczycieli

Epidemiologia (Domagała - Zyśk, 2004) Dane UNESCO Szacunki M. Bogdanowicz Drugoroczność w USA i w Polsce Dane GUS r. szk. 2011/12 Wagary wśród licealistów (Kowalczewska – Grabowska, 2010, s. 171) Mateusz Referda, Instytut Psychologii KUL, PPP nr 8 w Warszawie

Porażka szkolna: Definicje: Definiowanie porażki w wymiarze poznawczym: (Fortuna, 2012, s. 23-26): Rozbieżność pomiędzy wynikiem zakładanym, a osiągniętym Interpretacja danej sytuacji jako porażki „porażka jest interpretacją wyniku, dokonywaną na drodze jego porównania ze sformułowanymi na wstępie oczekiwaniami, a więc z oceną, której się spodziewał” Zadania narzucone a własne; Mateusz Referda, Instytut Psychologii KUL, PPP nr 8 w Warszawie

W wymiarze emocjonalnym: Porażki rozbijają emocjonalnie tych uczniów, którzy chcieli osiągnąć cel po to, by osiągnąć przewagę nad innymi Taka orientacja jest zazwyczaj narzucana. Odporniejsze na porażki są te osoby, które dążą do rozwijania zdolności, natomiast porażka jest wliczona w proces stawania się mistrzem. Mateusz Referda, Instytut Psychologii KUL, PPP nr 8 w Warszawie

Syndrom porażki Zdaniem Jere Brophy (2002, s. 83): frustracja, problemy z radzeniem sobie z zadaniami szkolnymi, brak pomocy upokorzenia Mogą prowadzić do zachowań określanych mianem syndromu porażki. Syndrom porażki jest tutaj rozumiany jako (Brophy, 2002, s. 83 - 88): utrata motywacji Niskie oczekiwanie powodzenia; Rezygnacja; Nieokazywanie uczuć związanych z niepowodzeniem; Pojawienie się reakcji zastępczych. Mateusz Referda, Instytut Psychologii KUL, PPP nr 8 w Warszawie

Wymiary porażki szkolnej: Osobisty (Brophy, 2002, 88-89). Rodzinny: Badania Ewy Domagały – Zyśk (2004), wsparcie ze strony rodziców; Społeczny (koledzy, nauczyciele, rodzice): Akceptacja/nieakceptacja przez rówieśników i nauczycieli (Kiedrowska, 2009, s. 14-15): Deprywacja potrzeb (Molicka, 2007, s. 72); Zmiana własnego wizerunku i obrazu świata (Kołodziejczyk, 2004, s. 95); Mateusz Referda, Instytut Psychologii KUL, PPP nr 8 w Warszawie

Konsekwencje porażki szkolnej: Przekonanie o braku kontroli i niskiej własnej skuteczności; wyuczona bezradność (por. Kołodziejczyk, 2009, s. 14): Lęk przed niepowodzeniem, (Kołodziejczyk, 2004, s. 83-86) zaburzenia nerwicowe, a także depresyjne (Sikorski, 2001, s. 50). Mateusz Referda, Instytut Psychologii KUL, PPP nr 8 w Warszawie

Lęk (Bulla, 2006,.s 132-157) Czym jest lęk? Kiedy powstaje? Badania dzieci przeprowadzone przez Bernadettę Bullę, lata 2002-2004, dotyczące przyczyn i treści doświadczanych lęków (Bulla, 2006, s. 96-97) Mateusz Referda, Instytut Psychologii KUL, PPP nr 8 w Warszawie

Objawy lęku doświadczane przez uczniów(Bulla, 2006, s. 132-134) Reakcje fizjologiczne: Objawy poznawcze Społeczno – emocjonalne Szkoła stanowiła 26% wszystkich wskazań: Mateusz Referda, Instytut Psychologii KUL, PPP nr 8 w Warszawie

Z badań Krzysztofa Polaka na temat bezradności wśród nauczycieli (Polak, 2012) 1. Jakie jest nasilenie bezradności u nauczycieli? 2. Jakie sytuacja powodują bezradność u nauczycieli? 3. Jak nauczyciele reagują na sytuacje wywołujące bezradność? Mateusz Referda, Instytut Psychologii KUL, PPP nr 8 w Warszawie

Bibliografia: Domagała - Zyśk, E. (2004). Autonomia czy odłączenie. Rola osoby znaczącej w życiu młodzieży z trudnościami w nauce. Lublin TN KUL Kowalczewska- Grabowska, K. (2010). Przejawy niedostosowania społecznego wśród dzieci i młodzieży w świetle badań empirycznych. W: B. Chrostowska, E. Kantowicz, C. Kurkowski (red.), Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej młodzieży: polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku. Toruń : Akapit, s. 167-178 Fortuna, P. (2012). Pozytywna psychologia porażki. Sopot: GWP Brophy, J. (2010). Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: PWN Domagała- Zyśk, E. Rodzice wobec trudności szkolnych nastolatków. W: Aksjologia edukacji dorosłych, J. Kostkiewicz (red.), Lublin : Wydaw. KUL, s. 357-364 Kiedrowska, M. (2009). Szkoła jako czynnik nieprzystosowania społecznego uczniów. Wychowanie na co Dzień, 4-5, s. 12-18 Kołodziejczyk, A. (2004). Szkolny lęk przed niepowodzeniem. W: Powinności wychowawcze nauczyciela: o teorii i praktyce wychowania w szkole. Lubowiecka, J. (red). Olsztyn : wydaw. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, S. 81-96 Kołodziejczyk, J. (2009). Pomoc uczniom z syndromem PSM. Remedium, 7-8 , s. 14-15 Sikorski, W. (2001). Nieleczona depresja wieku adolescencji a niepowodzenia szkolne. Edukacja, 3, s.49-63 Bulla, B. (2006). Lęki doświadczane przez uczniów - ich objawy i sposoby radzenia sobie z nimi. W: M. John-Borys , Z. Dołęga (red. ) Z badań nad zdrowiem psychicznym uczniów - wstęp do działań profilaktycznych szkoły, Katowice : Wydaw. UŚ , 2006, S. 119-158 Bulla, B. (2006). Przyczyny i treści lęków w percepcji uczniów. W: M. John-Borys , Z. Dołęga (red. ) Z badań nad zdrowiem psychicznym uczniów - wstęp do działań profilaktycznych szkoły, Katowice : Wydaw. UŚ , 2006, S. 89-118 Polak, K. (2012). Bezradność nauczyciela. Kraków: UJ. Mateusz Referda, Instytut Psychologii KUL, PPP nr 8 w Warszawie

Dziękuję za uwagę Mateusz Referda Instytut Psychologii KUL Katedra Psychoprofilaktyki Patologii Społecznej E-mail: mateusz.ref@wp.pl Mateusz Referda, Instytut Psychologii KUL, PPP nr 8 w Warszawie