Centrum UNEP/GRID-Warszawa, Krajowy Koordynator Programu GLOBE XI Ogólnopolska Konferencja Nauczycieli Programu GLOBE „Badaj klimat z Programem GLOBE”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Polepszenie jakości powietrza
Advertisements

Zmiany klimatyczne i ich skutki
Fizyka Pogody i Klimatu Wykład 5
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Zmiany klimatu Ziemi w skali lokalnej i globalnej.
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Väder- och Klimatförändringar
PROJEKT EDUKACYJNY AKTYWNY W SZKOLE AKTYWNY W ŻYCIU REALIZOWANY PRZEZ UCZNIÓW Z KLAS I.
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
KOŁO EKOLOGICZNE KLAS III SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 W BRODNICY
Instytut Geofizyki, Wydział Fizyki Uniwersytet Warszawski
Analiza promieniowania słonecznego dochodzącego do powierzchni ziemi w rejonie Podkarpacia. dr Krzysztof Markowicz Instytut Geofizyki, Uniwersytet Warszawski.
A. Krężel, fizyka morza - wykład 11
Wpływ geograficznego zróżnicowania napromieniowania oraz właściwości podłoża na dystrybucję energii na powierzchni Ziemi
„Uczeń z klasą” – Badam świat
Program aktywnej edukacji obywatelskiej promujący ochronę walorów przyrodniczo cennych regionów Polski Program aktywnej edukacji obywatelskiej promujący.
Michał Milżyński i Mikołaj Stankiewicz
POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA
KLIMAT TATR Meteorologia Nauka zajmująca się badaniem zjawisk fizycznych i procesów zachodzących w atmosferze, szczególnie w jej niższej warstwie – troposferze.
ITAO INTEL TEACH ADVANCED ONLINE © 2013 Fundacja Zaawansowanych Technologii 1.
MENTOR MULTIMEDIALNY – ZAWÓD PRZYSZŁOŚCI Projekt: Mentor multimedialny – zawód przyszłości jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego.
ROBUSD (Reducing Bullying Strenghtening Diversity)
KLIMAT POLSKI.
Środowisko naturalne, a działalność człowieka
SATELITARNE OBSERWACJE GLONÓW JAKO PODSTAWA BADAŃ ŻYCIA I KLIMATU NA ZIEMI Bogdan Woźniak1,3, Roman Majchrowski3, Dariusz Ficek3, Mirosław Darecki1, Mirosława.
Pytanie kluczowe: Dlaczego pogoda jest zawsze? ? ?
Zagrożenia cywilizacyjne: dziura ozonowa, efekt cieplarniany, zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, kwaśne deszcze. Grzegorz Wach kl. IV TAK.
Odczarujmy mity II: Kto naprawdę zmienia ziemski klimat
Konferencja upowszechniająca dla kadry kierowniczej szkół System pracy z uczniami zdolnymi jako produkt finalny projektu DiAMEnT Upowszechnianie dobrych.
Zagrożenia Planety Ziemi
Agata Strzałkowska, Przemysław Makuch
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
problem ocieplania klimatu nierozerwalnie związany jest z funkcjonowaniem geosystemu, tj. skomplikowanej współzależności procesów zachodzących w litosferze,
Badania klimatu w Gminie Wieliszew na podstawie Programu GLOBE
DZIEŃ ZIEMI Z KLIMATEM.
ZAŁOŻENIA OGÓLNE DO REALIZACJI IX edycji ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Trzymaj Formę!” Warszawa, 27 sierpnia 2014.
Ogólnopolska akcja edukacyjna Edycja II Rok szkolny 2014/2015.
Autor: Sandra Tuptanowska, lat 14 Klasa 1 gimnazjum Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy nr 1 w Grudziądzu Nauczyciel: Piotr Piszkalski Specjalny Ośrodek.
STOP niskiej emisji – nauka poprzez realizację programów edukacyjnych Waldemar Miśko – Przewodniczący Zarządu ZMiGDP.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Obserwacje oraz modelowanie natężenia promieniowania słonecznego dochodzącego do powierzchni ziemi. dr Krzysztof Markowicz Instytut Geofizyki, Uniwersytet.
WODA Maja Janiszewska kl. VI c, SP-45.
Gimnazjum nr 1 im Ojca Świętego Jana Pawła II w Rabie Wyżnej.
Warsztaty początkowe dla nauczycieli, października 2012 Badania hydrologiczne Jarosław J. Napiórkowski Instytut Geofizyki PAN
GLOBE dr Krzysztof Markowicz Koordynator badań atmosferycznych w Polsce.
PROJEKT „NAUKOWY ZAWRÓT GŁOWY” REALIZOWANY PRZEZ LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM. J. IWASZKIEWICZA W BRZEZINACH PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ.
Innowacja pedagogiczna MEDIACJE RÓWIEŚNICZE
WARSZTATY W ZSCH Program kampanii „Zdrowy oddech” obejmował 4 sobotnie spotkania ( ) w ZSCH w celu przeprowadzenia zajęć warsztatowych.
Kwaśne opady Wybuchowi Naukowcy.
CZYNNIKI KLIMATOTWÓRCZE PRĄDY MORSKIE SZEROKOŚĆ GOGRAFICZNA UKSZTAŁTOWANIE POWIERZCHNI WYSOKOŚĆ NAD POZIOMEM MORZA DZIAŁALNOŚĆ.
Temperatura powietrza
Meteorologia.
Wzór dla przedsiębiorstw (poniższa prezentacja może być wykorzystywana i modyfikowana do Państwa potrzeb) Data, autor, tematyka, itd. „Wyzwania i szanse.
Składniki pogody.
Wzór dla planistów przestrzennych (poniższa prezentacja może być wykorzystywana i modyfikowana do Państwa potrzeb) Data, autor, tematyka, itd. „Wyzwania.
Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 października 2015 r. w P o l s c e Badania atmosferyczne w programie GLOBE Krajowy Koordynator Programu,
Badania gleby Warsztaty początkowe dla nauczycieli, 24 pażdziernika 2015 Krótka informacja o Programie GLOBE Magdalena Machinko-Nagrabecka,
Szkolna Stacja Meteorologiczna. Główne zagadnienia projektu: - poszerzenie wiedzy nt działalności IMiGW, - anomalia klimatyczne Polski, - rekordy klimatyczne.
Metody teledetekcyjne w badaniach atmosfery Wykład 9
Źródła wiedzy biologicznej.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
Fizyka a ekologia.
POGODA I JEJ SKŁADNIKI.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
„Czy wiesz czym oddychasz”?
Monitoring powietrza atmosferycznego w Gdańsku
im. Jana Matejki w Koszalinie
Fizyczne Podstawy Teledetekcji Wykład 9
Departament Zrównoważonego Rozwoju Biuro Ochrony Przyrody i Klimatu
Departament Zrównoważonego Rozwoju Biuro Ochrony Przyrody i Klimatu
Zapis prezentacji:

Centrum UNEP/GRID-Warszawa, Krajowy Koordynator Programu GLOBE XI Ogólnopolska Konferencja Nauczycieli Programu GLOBE „Badaj klimat z Programem GLOBE” Warszawa, Program realizowany jest na podstawie umowy zawartej pomiędzy Ministerstwem Edukacji Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej, a Urzędem ds. Atmosferycznych i Oceanicznych USA Badaj klimat z Programem GLOBE, Moduł A, B, C – informacje Magdalena Machinko-Nagrabecka, koordynator Programu GLOBE, Centrum UNEP/GRID-Warszawa

Badawcza Kampania Klimatyczna

Moduły  Moduł A. Rozpoznanie i przeciwdziałanie skutkom powodzi (w oparciu o badania hydrologiczne i glebowe prowadzone w Programie GLOBE)  Moduł B. Badanie zapylenia atmosfery (w oparciu o badania atmosferyczne prowadzone w Programie GLOBE)  Moduł C. Satelitarna lekcja klimatu (w oparciu o badania pokrycia terenu prowadzone w Programie GLOBE)

Moduł A

Badaniami zostały objęte szkoły zlokalizowane w sąsiedztwie cieków wodnych. Badania poprzedzone były:  przeszkoleniem nauczycieli marzec 2012 – ok.20 os.  opracowaniem przewodnika zajęć, dla Modułu A (wersja elektroniczna)  sprzęt dla 18 szkół Tematyka Seminarium uczniowskiego GLOBE GAMES 2012, powiązana była z tematami przewodnimi modułu A.

Moduł B

Celem jest przeprowadzenie wysokiej jakości pomiarów zapylenia atmosfery na terenie Polski.  uczniowie będą wykonywać pomiary fotometrem słonecznym oraz dokonywać obserwacji ciśnienia atmosferycznego, widzialności, koloru nieboskłonu…  badać będą zawartość aerozoli w całej pionowej kolumnie powietrza (dostarczając istotnych dla badań naukowych danych).

Moduł C

Moduł C cd. Celem jest opracowanie scenariuszy lekcji dotyczących klimatu Ziemi, badanego w oparciu o dane satelitarne, w tym dane prezentowane w formie szkolnego atlasu satelitarnego ESA (European Space Agency – Europejskiej Agencji Kosmicznej).  tłumaczenie wybranych fragmentów atlasu ESA  opracowanie przewodnika dla nauczycieli  warsztaty dla nauczycieli 2 edycje: październik 2012, październik ok

Problem 1.: Czy zmiany pokrycia terenu zmieniają albedo Ziemi? Problem 2.: W jaki sposób zachmurzenie zmienia albedo planetarne Ziemi? Problem 3.: Jak cyrkulacja atmosferyczna wpływa na wielkość i porę opadów w strefie międzyzwrotnikowej? Problem 4.: Czy pogoda w cyklonie tropikalnym sprzyja spokojnym wakacjom w tropikach? Problem 5.: Czy wiatr mówi oceanowi, w która stronę ten ma skierować swoje prądy? Problem 6.: W których morzach najrzadziej pojawiają się glony i sinice? Problem 7.: Czy aktywność ludzka wpływa na zanieczyszczenie atmosfery tlenkami azotu? Problem 8.: Które kraje dostarczają do atmosfery najwięcej pyłów? Problem 9.: Skąd węgiel trafia do atmosfery? Problem 10.: Jak wysokie są chmury burzowe? Problem 11.: Co dzieje się z "domem" niedźwiedzi polarnych? Problem 12.: Czy Grenlandia odchudza się?

nauczyciele, w czasie opracowywania scenariuszy, będą wymieniać się doświadczeniami poprzez forum internetowe