Centrum UNEP/GRID-Warszawa, Krajowy Koordynator Programu GLOBE XI Ogólnopolska Konferencja Nauczycieli Programu GLOBE „Badaj klimat z Programem GLOBE” Warszawa, Program realizowany jest na podstawie umowy zawartej pomiędzy Ministerstwem Edukacji Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej, a Urzędem ds. Atmosferycznych i Oceanicznych USA Badaj klimat z Programem GLOBE, Moduł A, B, C – informacje Magdalena Machinko-Nagrabecka, koordynator Programu GLOBE, Centrum UNEP/GRID-Warszawa
Badawcza Kampania Klimatyczna
Moduły Moduł A. Rozpoznanie i przeciwdziałanie skutkom powodzi (w oparciu o badania hydrologiczne i glebowe prowadzone w Programie GLOBE) Moduł B. Badanie zapylenia atmosfery (w oparciu o badania atmosferyczne prowadzone w Programie GLOBE) Moduł C. Satelitarna lekcja klimatu (w oparciu o badania pokrycia terenu prowadzone w Programie GLOBE)
Moduł A
Badaniami zostały objęte szkoły zlokalizowane w sąsiedztwie cieków wodnych. Badania poprzedzone były: przeszkoleniem nauczycieli marzec 2012 – ok.20 os. opracowaniem przewodnika zajęć, dla Modułu A (wersja elektroniczna) sprzęt dla 18 szkół Tematyka Seminarium uczniowskiego GLOBE GAMES 2012, powiązana była z tematami przewodnimi modułu A.
Moduł B
Celem jest przeprowadzenie wysokiej jakości pomiarów zapylenia atmosfery na terenie Polski. uczniowie będą wykonywać pomiary fotometrem słonecznym oraz dokonywać obserwacji ciśnienia atmosferycznego, widzialności, koloru nieboskłonu… badać będą zawartość aerozoli w całej pionowej kolumnie powietrza (dostarczając istotnych dla badań naukowych danych).
Moduł C
Moduł C cd. Celem jest opracowanie scenariuszy lekcji dotyczących klimatu Ziemi, badanego w oparciu o dane satelitarne, w tym dane prezentowane w formie szkolnego atlasu satelitarnego ESA (European Space Agency – Europejskiej Agencji Kosmicznej). tłumaczenie wybranych fragmentów atlasu ESA opracowanie przewodnika dla nauczycieli warsztaty dla nauczycieli 2 edycje: październik 2012, październik ok
Problem 1.: Czy zmiany pokrycia terenu zmieniają albedo Ziemi? Problem 2.: W jaki sposób zachmurzenie zmienia albedo planetarne Ziemi? Problem 3.: Jak cyrkulacja atmosferyczna wpływa na wielkość i porę opadów w strefie międzyzwrotnikowej? Problem 4.: Czy pogoda w cyklonie tropikalnym sprzyja spokojnym wakacjom w tropikach? Problem 5.: Czy wiatr mówi oceanowi, w która stronę ten ma skierować swoje prądy? Problem 6.: W których morzach najrzadziej pojawiają się glony i sinice? Problem 7.: Czy aktywność ludzka wpływa na zanieczyszczenie atmosfery tlenkami azotu? Problem 8.: Które kraje dostarczają do atmosfery najwięcej pyłów? Problem 9.: Skąd węgiel trafia do atmosfery? Problem 10.: Jak wysokie są chmury burzowe? Problem 11.: Co dzieje się z "domem" niedźwiedzi polarnych? Problem 12.: Czy Grenlandia odchudza się?
nauczyciele, w czasie opracowywania scenariuszy, będą wymieniać się doświadczeniami poprzez forum internetowe