Rozwój przedsiębiorczości i tworzenie miejsc pracy na obszarach wiejskich objętych LSR w ramach PROW Wymogi prawne oraz wskaźnik ilości utworzonych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STOWARZYSZENIE – LGD „BĄDŹMY RAZEM”
Advertisements

1 Oś 1 Korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów 4 listopad 2009 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
Zmiana rozporządzeń dla działań 413 i 431 Maj 2014 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej PROW
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Rozwój usług rolniczych Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
l PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
W ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Poprzez Lokalną Grupę Działania wrzesień 2015 Konsultacje dotyczące budowania Lokalnej Strategii.
2 Inicjatywa LEADER w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność Rzeszów, październik
Lokalna Grupa Działania „Zielone Bieszczady”
Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER w ramach PROW Listopad 2015 r. Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo.
"Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” Wniosek o płatność dla operacji typu "Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie.
Wspieranie przedsiębiorczości w działaniu: Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER w poddziałaniu: Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach.
1.
l Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na.
PROW REGULACJE PRAWNE 1.Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju.
DZIAŁALNOŚĆ LGD W ZAKRESIE ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Łobżenica, r. Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca.
l Projekty zmian rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
l Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju.
Spotkanie informacyjne dla osób zainteresowanych pozyskiwaniem ś rodków unijnych za po ś rednictwem Lokalnej Grupy Działania „Region Włoszczowski” w ramach.
Podstawowe zasady przyznawania pomocy w ramach Lokalnej Strategii Rozwoju Wzgórz Dalkowskich „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA Szkolenie 26 września 2016 „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca.
Warunki dostępu. Pomoc na operację z zakresu podejmowania działalności gospodarczej jest przyznawana, jeżeli podmiot ubiegający się o jej przyznanie:
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
UMOWA O PRZYZNANIU POMOCY
Szkolenie dla potencjalnych beneficjentów ostatecznych     „Zakładania działalności gospodarczej” „Rozwijania działalności gospodarczej”
Gospodarka wodno – ściekowa Toruń, 27 października 2016 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
GRANTY Maj 2017 v.1.
Spotkanie konsultacyjno -informacyjne na terenie LGD „Wspólny Trakt”
rozwijanie działalności gospodarczej zasady realizacji projektów
Szkolenie dla potencjalnych beneficjentów ostatecznych
Umowa o przyznaniu pomocy – wybrane elementy
Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER w ramach PROW Przygotowano na bazie materiałów Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich.
DOKUMENTY STRATEGICZNE
Szkolenie w zakresie możliwości wsparcia na
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Podejmowanie działalności
LOKALNA STRATEGIA ROZWOJU LOKALNEJ GRUPY DZIAŁANIA „PARTNERSTWO W ROZWOJU” NA LATA GŁÓWNE ZAŁOŻENIA.
Umowa o przyznaniu pomocy
Informacja monitorująca realizację operacji
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
UMOWA O PRZYZNANIU POMOCY
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Umowa o przyznaniu pomocy – wybrane elementy
Załączniki do wniosku o płatność
WYPEŁNIANIE WNIOSKU O PŁATNOŚĆ Działanie: „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” PROW Poddziałanie: 7.4 Wsparcie inwestycji.
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich
UROCZYSTE PRZEKAZANIE UMÓW W RAMACH PODDZIAŁANIA 19.2
PREMIA na PODEJMOWANIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
Operacje typu „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji.
Rozwój przedsiębiorczości na obszarze LGD Stowarzyszenie NASZA KRAJNA
Wyniki wyboru LSR w 2016 r. Czerwiec 2016 r.
Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Boguchwale
Podejmowanie działalności gospodarczej w ramach PROW na lata
Zapis prezentacji:

Rozwój przedsiębiorczości i tworzenie miejsc pracy na obszarach wiejskich objętych LSR w ramach PROW Wymogi prawne oraz wskaźnik ilości utworzonych miejsc pracy Informacja na temat zmian w rozporządzeniu dotyczącym poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach LSR” objętego PROW Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Rozwój przedsiębiorczości w LEADER Podejmowanie działalności gospodarczej Tworzenie lub rozwój inkubatorów przetwórstwa lokalnego produktów rolnych Rozwijanie działalności gospodarczej w tym podnoszenie kompetencji osób realizujących operacje w tym zakresie

Podejmowanie działalności gospodarczej Podmiot: nie jest ubezpieczony w KRUS nie wykonuje działalności gospodarczej od 2 lat nie otrzymał dotychczas pomocy w tym samym zakresie zakłada podjęcie działalności gospodarczej oraz: zgłoszenie do ZUS lub utworzenie co najmniej 1 miejsca pracy koszty planowane do poniesienia mieszczą się w katalogu kosztów kwalifikowalnych biznesplan jest racjonalny i uzasadniony, a suma kosztów planowanych do poniesienia jest nie niższa niż 70% kwoty pomocy

Podejmowanie działalności gospodarczej Wypłata premii I transza – 80% premii (złożenie WOP w terminie 3 m-cy od zawarcia umowy) II transza – 20% premii (złożenie WOP po spełnieniu warunków wypłaty, lecz nie później niż 2 lata od zawarcia umowy i nie później niż 31 XII 2022) Wypłata I transzy – warunki: podjęcie we własnym imieniu działalności gospodarczej; zgłoszenie działalności gospodarczej do rejestru CEIDG; zgłoszenie działalności gospodarczej do rejestru działalności regulowanej (jeśli dotyczy) ; zgłoszenie się do ubezpieczeń społecznych; uzyskanie pozwoleń, zezwoleń i innych decyzji wymaganych do realizacji inwestycji; zrealizowanie lub realizacja zobowiązań określonych w umowie; złożenie wniosku o płatność w terminie.

Podejmowanie działalności gospodarczej Wypłata II transzy – warunki: zrealizowanie operacji zgodnie z biznesplanem; utworzenie miejsc pracy (ZUS) ; zrealizowanie lub realizacja zobowiązań określonych w umowie; udokumentowanie zrealizowania operacji; złożenie wniosku o płatność drugiej transzy.

Tworzenie lub rozwój inkubatorów przetwórstwa lokalnego produktów rolnych Przedsiębiorstwo spożywcze W rozumieniu art. 3 pkt 2 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 w którym wykonywana jest działalność w zakresie produkcji, przetwarzania lub dystrybucji żywności pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego lub wprowadzania tej żywności na rynek przy czym podstawą działalności jest przetwarzanie żywności Beneficjent nie musi być przedsiębiorcą Z inkubatora korzystają podmioty inne niż beneficjent

Rozwijanie działalności gospodarczej Podmiot: w okresie ostatnich 3 lat wykonuje działalność co najmniej przez 365 dni zakłada utworzenie co najmniej 1 miejsca pracy i utrzymanie zwiększonego poziomu zatrudnienia przez 3 lata Gdy pomoc równa 25 tys. PLN lub więcej nie otrzymał dotychczas pomocy na podejmowanie działalności gospodarczej chyba że upłynęły 2 lata nie otrzymał pomocy na tworzenie lub rozwój inkubatora przetwórstwa lokalnego produktów rolnych

Podejmowanie i rozwijanie dz. g. Konieczność osiągnięcia co najmniej 30% zakładanego w biznesplanie, ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług do dnia, w którym upłynie rok od dnia wypłaty drugiej transzy pomocy/płatności końcowej.

Tworzenie miejsc pracy w ramach LEADER PROW : T23 Miejsca pracy utworzone w ramach projektów otrzymujących wsparcie (Leader) (P6B) ….. LSR’y: łącznie w tym w 249 LSR współfinansowanych wyłącznie z EFRROW

Miejsca pracy w 249 LSR współfinansowanych wyłącznie z EFRROW Województwo Liczba planowanych do utworzenia miejsc pracy Minimalna liczba planowanych do utworzenia miejsc pracy w LSR Średnia liczba planowanych do utworzenia miejsc pracy w LSR Maksymalna liczba planowanych do utworzenia miejsc pracy w LSR Dolnośląskie Kujawsko-Pomorskie32 Lubelskie Lubuskie Łódzkie Małopolskie Mazowieckie Opolskie Podkarpackie Pomorskie Śląskie Świętokrzyskie Warmińsko-Mazurskie Wielkopolskie Zachodniopomorskie Razem/ogółem

Zmiany w rozporządzeniu Powiaty, których siedziba lub oddział nie znajduje się na obszarze wiejskim objętym LSR mogą ubiegać się o pomoc jeśli w skład powiatu wchodzą gminy, których obszar jest objęty LSR - wówczas operacje zakładające inwestycje realizowane będą na obszarze tych gmin, które są objęte LSR. Obowiązek posiadania przez podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy, już na etapie składania wniosku o przyznanie pomocy, ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, jeśli jest to wymagane przepisami odrębnymi (nie dotyczy premii). Dodatkowy obowiązkowy element biznesplanu - wskazanie celów pośrednich i końcowych, w tym zakładanego ilościowego i wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług. Osoby fizyczne jedynymi podmiotami, które mogą ubiegać się o premię. Pomoc na operacje w zakresie podejmowania działalności gospodarczej ma charakter premii nieinwestycyjnej, dlatego wyłączono ze zobowiązań umownych zobowiązanie do zachowania trwałości operacji zgodnie z art. 71 rozporządzenia nr 1303/2013 oraz zachowania konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców. Warunek posiadania siedziby na obszarze wiejskim objętym LSR nie ma zastosowania w stosunku do LGD.

Zmiany w rozporządzeniu Brak możliwości przyznania pomocy następcy prawnemu LGD. Wypłacenie pomocy na projekt grantowy, jeżeli obszar działalności kółka rolniczego i koła gospodyń wiejskich będącego jego wyodrębnioną jednostką organizacyjną, objęty jest obszarem wiejskim LSR, niezależnie od tego, czy siedziba kółka rolniczego znajduje się na tym obszarze. Zniesienie zakazu wykonywania działalności gospodarczej przez grantobiorcę (czyli faktycznie kółko rolnicze), jeśli realizacja zadania, na które jest udzielany grant, nie jest związana z przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez kółko rolnicze, ale jest związana z przedmiotem działalności jego wyodrębnionej jednostki organizacyjnej (tj. koła gospodyń wiejskich). Dokumenty potwierdzające przeprowadzenie wyboru grantobiorców w ramach projektu grantowego dołączane byłyby do wniosku o przyznanie pomocy, gdyż są one niezbędne do ustalenia spełnienia warunków przyznania pomocy. Kosztem kwalifikowalnym, jaki LGD ponosi w ramach projektów grantowych, są wydatki poniesione przez LGD z tytułu udzielonych grantów.

Zmiany w rozporządzeniu W przypadku operacji z zakresu podejmowania działalności gospodarczej, do wniosku nie jest załączane zestawienie rzeczowo-finansowe operacji. Umożliwienie beneficjentom dokonania płatności za dostawy, usługi lub roboty budowlane, a w przypadku projektów grantowych – dokonania płatności z tytułu udzielonych grantów, nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność lub usunięcia braków w tym wniosku. W umowie o przyznaniu pomocy na projekt grantowy nie będzie zobowiązania do zachowania zasady uczciwej konkurencji w procesie wyłaniania wykonawców poszczególnych zadań (dotyczy to także grantobiorców, będących realizatorami poszczególnych zadań (grantów) w ramach projektu). Limit pomocy na beneficjenta, w przypadku wspólnej realizacji operacji albo realizacji operacji w ramach wykonywania działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej - pomniejszany o kwotę stanowiącą iloczyn procentowego udziału każdego z tych podmiotów we wnioskowanej kwocie pomocy, wskazanego przez te podmioty we wniosku o przyznanie pomocy. Wspólna realizacja operacji - wyłączenie z realizacji tego typu operacji podmiotów wykonujących działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej.

Zmiany w rozporządzeniu Wniosek o przyznanie pomocy dotyczący operacji niemieszczącej się w limicie środków przewidzianych na dany nabór, podlega rozpatrzeniu dopiero wówczas, gdy okaże się, że w ramach tego limitu jest możliwe przyznanie pomocy na tę operację, przy czym termin na rozpatrzenie tego wniosku rozpoczyna bieg od dnia, w którym okaże się, że w ramach limitu środków na dany nabór jest możliwe przyznanie pomocy na operację objętą tym wnioskiem. Możliwość sporządzania poświadczeń odpisów dokumentów za zgodność z okazanym oryginałem także przez radcę prawnego i adwokata. Kwoty kosztów kwalifikowalnych poniesionych w ramach realizacji operacji przez jednostkę sektora finansów publicznych w wysokości przekraczającej kwotę kosztów kwalifikowalnych określoną w umowie nie uwzględnia się przy ustalaniu wysokości kosztów kwalifikowalnych podlegających refundacji.

Dziękuję za uwagę