Rozwój przedsiębiorczości i tworzenie miejsc pracy na obszarach wiejskich objętych LSR w ramach PROW Wymogi prawne oraz wskaźnik ilości utworzonych miejsc pracy Informacja na temat zmian w rozporządzeniu dotyczącym poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach LSR” objętego PROW Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Rozwój przedsiębiorczości w LEADER Podejmowanie działalności gospodarczej Tworzenie lub rozwój inkubatorów przetwórstwa lokalnego produktów rolnych Rozwijanie działalności gospodarczej w tym podnoszenie kompetencji osób realizujących operacje w tym zakresie
Podejmowanie działalności gospodarczej Podmiot: nie jest ubezpieczony w KRUS nie wykonuje działalności gospodarczej od 2 lat nie otrzymał dotychczas pomocy w tym samym zakresie zakłada podjęcie działalności gospodarczej oraz: zgłoszenie do ZUS lub utworzenie co najmniej 1 miejsca pracy koszty planowane do poniesienia mieszczą się w katalogu kosztów kwalifikowalnych biznesplan jest racjonalny i uzasadniony, a suma kosztów planowanych do poniesienia jest nie niższa niż 70% kwoty pomocy
Podejmowanie działalności gospodarczej Wypłata premii I transza – 80% premii (złożenie WOP w terminie 3 m-cy od zawarcia umowy) II transza – 20% premii (złożenie WOP po spełnieniu warunków wypłaty, lecz nie później niż 2 lata od zawarcia umowy i nie później niż 31 XII 2022) Wypłata I transzy – warunki: podjęcie we własnym imieniu działalności gospodarczej; zgłoszenie działalności gospodarczej do rejestru CEIDG; zgłoszenie działalności gospodarczej do rejestru działalności regulowanej (jeśli dotyczy) ; zgłoszenie się do ubezpieczeń społecznych; uzyskanie pozwoleń, zezwoleń i innych decyzji wymaganych do realizacji inwestycji; zrealizowanie lub realizacja zobowiązań określonych w umowie; złożenie wniosku o płatność w terminie.
Podejmowanie działalności gospodarczej Wypłata II transzy – warunki: zrealizowanie operacji zgodnie z biznesplanem; utworzenie miejsc pracy (ZUS) ; zrealizowanie lub realizacja zobowiązań określonych w umowie; udokumentowanie zrealizowania operacji; złożenie wniosku o płatność drugiej transzy.
Tworzenie lub rozwój inkubatorów przetwórstwa lokalnego produktów rolnych Przedsiębiorstwo spożywcze W rozumieniu art. 3 pkt 2 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 w którym wykonywana jest działalność w zakresie produkcji, przetwarzania lub dystrybucji żywności pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego lub wprowadzania tej żywności na rynek przy czym podstawą działalności jest przetwarzanie żywności Beneficjent nie musi być przedsiębiorcą Z inkubatora korzystają podmioty inne niż beneficjent
Rozwijanie działalności gospodarczej Podmiot: w okresie ostatnich 3 lat wykonuje działalność co najmniej przez 365 dni zakłada utworzenie co najmniej 1 miejsca pracy i utrzymanie zwiększonego poziomu zatrudnienia przez 3 lata Gdy pomoc równa 25 tys. PLN lub więcej nie otrzymał dotychczas pomocy na podejmowanie działalności gospodarczej chyba że upłynęły 2 lata nie otrzymał pomocy na tworzenie lub rozwój inkubatora przetwórstwa lokalnego produktów rolnych
Podejmowanie i rozwijanie dz. g. Konieczność osiągnięcia co najmniej 30% zakładanego w biznesplanie, ilościowego lub wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług do dnia, w którym upłynie rok od dnia wypłaty drugiej transzy pomocy/płatności końcowej.
Tworzenie miejsc pracy w ramach LEADER PROW : T23 Miejsca pracy utworzone w ramach projektów otrzymujących wsparcie (Leader) (P6B) ….. LSR’y: łącznie w tym w 249 LSR współfinansowanych wyłącznie z EFRROW
Miejsca pracy w 249 LSR współfinansowanych wyłącznie z EFRROW Województwo Liczba planowanych do utworzenia miejsc pracy Minimalna liczba planowanych do utworzenia miejsc pracy w LSR Średnia liczba planowanych do utworzenia miejsc pracy w LSR Maksymalna liczba planowanych do utworzenia miejsc pracy w LSR Dolnośląskie Kujawsko-Pomorskie32 Lubelskie Lubuskie Łódzkie Małopolskie Mazowieckie Opolskie Podkarpackie Pomorskie Śląskie Świętokrzyskie Warmińsko-Mazurskie Wielkopolskie Zachodniopomorskie Razem/ogółem
Zmiany w rozporządzeniu Powiaty, których siedziba lub oddział nie znajduje się na obszarze wiejskim objętym LSR mogą ubiegać się o pomoc jeśli w skład powiatu wchodzą gminy, których obszar jest objęty LSR - wówczas operacje zakładające inwestycje realizowane będą na obszarze tych gmin, które są objęte LSR. Obowiązek posiadania przez podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy, już na etapie składania wniosku o przyznanie pomocy, ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, jeśli jest to wymagane przepisami odrębnymi (nie dotyczy premii). Dodatkowy obowiązkowy element biznesplanu - wskazanie celów pośrednich i końcowych, w tym zakładanego ilościowego i wartościowego poziomu sprzedaży produktów lub usług. Osoby fizyczne jedynymi podmiotami, które mogą ubiegać się o premię. Pomoc na operacje w zakresie podejmowania działalności gospodarczej ma charakter premii nieinwestycyjnej, dlatego wyłączono ze zobowiązań umownych zobowiązanie do zachowania trwałości operacji zgodnie z art. 71 rozporządzenia nr 1303/2013 oraz zachowania konkurencyjnego trybu wyboru wykonawców. Warunek posiadania siedziby na obszarze wiejskim objętym LSR nie ma zastosowania w stosunku do LGD.
Zmiany w rozporządzeniu Brak możliwości przyznania pomocy następcy prawnemu LGD. Wypłacenie pomocy na projekt grantowy, jeżeli obszar działalności kółka rolniczego i koła gospodyń wiejskich będącego jego wyodrębnioną jednostką organizacyjną, objęty jest obszarem wiejskim LSR, niezależnie od tego, czy siedziba kółka rolniczego znajduje się na tym obszarze. Zniesienie zakazu wykonywania działalności gospodarczej przez grantobiorcę (czyli faktycznie kółko rolnicze), jeśli realizacja zadania, na które jest udzielany grant, nie jest związana z przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez kółko rolnicze, ale jest związana z przedmiotem działalności jego wyodrębnionej jednostki organizacyjnej (tj. koła gospodyń wiejskich). Dokumenty potwierdzające przeprowadzenie wyboru grantobiorców w ramach projektu grantowego dołączane byłyby do wniosku o przyznanie pomocy, gdyż są one niezbędne do ustalenia spełnienia warunków przyznania pomocy. Kosztem kwalifikowalnym, jaki LGD ponosi w ramach projektów grantowych, są wydatki poniesione przez LGD z tytułu udzielonych grantów.
Zmiany w rozporządzeniu W przypadku operacji z zakresu podejmowania działalności gospodarczej, do wniosku nie jest załączane zestawienie rzeczowo-finansowe operacji. Umożliwienie beneficjentom dokonania płatności za dostawy, usługi lub roboty budowlane, a w przypadku projektów grantowych – dokonania płatności z tytułu udzielonych grantów, nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność lub usunięcia braków w tym wniosku. W umowie o przyznaniu pomocy na projekt grantowy nie będzie zobowiązania do zachowania zasady uczciwej konkurencji w procesie wyłaniania wykonawców poszczególnych zadań (dotyczy to także grantobiorców, będących realizatorami poszczególnych zadań (grantów) w ramach projektu). Limit pomocy na beneficjenta, w przypadku wspólnej realizacji operacji albo realizacji operacji w ramach wykonywania działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej - pomniejszany o kwotę stanowiącą iloczyn procentowego udziału każdego z tych podmiotów we wnioskowanej kwocie pomocy, wskazanego przez te podmioty we wniosku o przyznanie pomocy. Wspólna realizacja operacji - wyłączenie z realizacji tego typu operacji podmiotów wykonujących działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej.
Zmiany w rozporządzeniu Wniosek o przyznanie pomocy dotyczący operacji niemieszczącej się w limicie środków przewidzianych na dany nabór, podlega rozpatrzeniu dopiero wówczas, gdy okaże się, że w ramach tego limitu jest możliwe przyznanie pomocy na tę operację, przy czym termin na rozpatrzenie tego wniosku rozpoczyna bieg od dnia, w którym okaże się, że w ramach limitu środków na dany nabór jest możliwe przyznanie pomocy na operację objętą tym wnioskiem. Możliwość sporządzania poświadczeń odpisów dokumentów za zgodność z okazanym oryginałem także przez radcę prawnego i adwokata. Kwoty kosztów kwalifikowalnych poniesionych w ramach realizacji operacji przez jednostkę sektora finansów publicznych w wysokości przekraczającej kwotę kosztów kwalifikowalnych określoną w umowie nie uwzględnia się przy ustalaniu wysokości kosztów kwalifikowalnych podlegających refundacji.
Dziękuję za uwagę