Krajowy Fundusz Szkoleniowy Krajowy Fundusz Szkoleniowy Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formy wsparcia dla pracodawców oferowane przez
Advertisements

- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Gmina Zawichost ul. Żeromskiego – 630 Zawichost tel. (015) fax. (015) ail: IV Spotkanie informacyjne.
0 zwrot kosztów przejazdu zwrot kosztów zakwaterowania dofinansowanie podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą kosztów wyposażenia miejsca pracy.
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z ZATRUDNIANIA OSÓB POWYŻEJ 50 ROKU ŻYCIA Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
Przekwalifikowanie zawodowe polega na zdobyciu dodatkowych lub nowych kwalifikacji zawodowych
Refundacje wynagrodzeń młodocianych pracowników
Klauzule społeczne w zamówieniach publicznych. Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
SPOTKANIE    KOMITETU BUDOWLANEGO POŚWIĘCONE TEMATYCE ZWIĄZANEJ Z NOWELIZACJĄ PRZEPISÓW DOTYCZĄCYCH WSPARCIA PRZEDSIĘBIORCÓW ZATRUDNIAJĄCYCH OSOBY BEZROBOTNE.
Krajowy Fundusz Szkoleniowy
Zielona Góra, czerwiec 2014 r.
Nowelizacja „Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy”, (Dz. U. z 2013r., poz. 674 z późn. zm.) wprowadziła nowy instrument polityki rynku.
Krajowy Fundusz Szkoleniowy - KFS
Rola polityki rynku pracy w rozwijaniu kształcenia zawodowego.
Krajowy Fundusz Szkoleniowy (KFS)
POWIATOWY URZĄD PRACY W RACIBORZU
Formy pomocy dla pracodawców po nowelizacji Ustawy
Konferencja: Młodzi na rynku pracy- wyzwania i instrumenty wsparcia
POWIATOWY URZĄD PRACY w ŁODZI
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Powiatowy Urząd Pracy w Drawsku Pomorskim Sytuacja na rynku pracy Powiatu Drawskiego 09/2008 – 09/2009 Działalność Powiatowego Urzędu Pracy w Drawsku Pomorskim.
Obserwatorium Integracji Społecznej Projekt „Koordynacja na rzecz aktywnej integracji” Współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Rynek pracy w gminie Swarzędz. sierpień 2015 roku
Zmiany w Planie działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata Radziejowice, 17 czerwca 2015 r. Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju.
Instrumenty wsparcia finansowego Instrumenty wsparcia finansowego dla podmiotów ES. Waldemar Predko Kołobrzeg 2012.
- nowy instrument wsparcia pracodawców i ich pracowników Kielce, 25 sierpnia 2015 r.
Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu 2015 Zatrudnianie cudzoziemców według uproszczonych zasad na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
II Forum Przedsiębiorców Powiatu Pszczyńskiego r.
Główne założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
W Małopolsce. Nagroda Komitetu Regionów za najbardziej przyszłościowe w Europie wizje rozwoju przedsiębiorczości Małopolska jest pierwszym polskim województwem,
- nowy instrument wsparcia pracodawców i ich pracowników Kielce, 2016 r.
1 Osoby starsze na rynku pracy
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
Krajowy Fundusz Szkoleniowy Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu 1.
SPRAWOZDANIE Z WYKORZYSTANIA FUNDUSZU PRACY W 2014 Wojewódzka Rada Rynku Pracy w Białymstoku Białystok, 4 marca 2015 r. Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku.
Polityka rynku pracy w Polsce 1 Polityka rynku pracy w Polsce jest prowadzona na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy W.
POWIATOWY URZĄD PRACY W LIPNIE Lipno, r. 1.
Możliwości wsparcia finansowego w ramach Funduszu Pracy 12 kwietnia 2016r. Powiatowy Urząd Pracy w Tychach.
Zielona Góra, 9 grudnia 2015 roku Krajowy Fundusz Szkoleniowy.
- wsparcie pracodawców i ich pracowników Kielce, 28 czerwca 2016 r.
Powiatowy Urząd Pracy w Koszalinie
Ząbkowice Śląskie, 27 październik 2016 roku
Osoby starsze na rynku pracy
Krajowy Fundusz Szkoleniowy w 2017 roku
Polityka rynku pracy w Polsce
Kształcenie dualne.
Krajowy Fundusz Szkoleniowy zasady działania i perspektywy w 2017 r.
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
XXVII Sesja Rady Miejskiej w Nowem 26 kwietnia 2017 r.
(z wyłączeniem Działania 8 Plan komunikacyjny)
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020
Krajowy fundusz szkoleniowy
Kamieniec Ząbkowicki, 27 październik 2017 roku
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Wybrane możliwości wsparcia finansowego przedsiębiorców
Wsparcie dla przedsiębiorców oferowane przez Powiatowy Urząd Pracy dla Miasta Torunia Toruń, 27 lutego 2018 r.
Polityka rynku pracy w Polsce
Przykładowy model podziału środków
ZEZWOLENIA NA PRACĘ ORAZ POBYT I PRACĘ W WOJEWÓDZTWIE LUBUSKIM
Powiatowy Urząd Pracy w Wołominie informuje, że
Wykład: Instrumenty adresowane dla szczególnych grup bezrobotnych
Wykład: Instrumenty adresowane dla szczególnych grup bezrobotnych
Możliwość pozyskania wsparcia dla mieszkańców regionu w ramach działań wspieranych przez Wojewódzki Urząd Pracy Maciej Recki Zespół Informacji i Konkursów.
Zapis prezentacji:

Krajowy Fundusz Szkoleniowy 2016

Krajowy Fundusz Szkoleniowy Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2013 r. poz. 674 z późn. zm.) Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu szkoleniowego (Dz.U. z 2014 r. poz. 639)

KFS to wydzielona część (ok. 2%) Funduszu Pracy – funduszu celowego przeznaczonego na zapobieganie bezrobociu i ograniczeniu jego skutków, tworzonego ze składek pracodawców. Wysokość KFS ustalana jest corocznie w tzw. ustawie okołobudżetowej.

Środki przeznaczone na KFS: 2014 – 40,0 mln. zł – 179,1 mln. zł – 191,4 mln. zł.

Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy Rozdział 14 - art. 69a i 69b Art. 69a ust. 1 Środki z Funduszu Pracy w formie KFS przeznacza się na finansowanie działań na rzecz kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców

Kto może skorzystać z KFS? 1) wszyscy pracodawcy zatrudniający przynajmniej jednego pracownika, 2) pracownicy posiadający umowę o pracę – niezależnie czy jest to na czas określony, czy nieokreślony, 3) pracownicy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę na dowolną cześć etatu, 4) nie ma żadnych ograniczeń wiekowych

Wnioski złożone o środki z KFS: 2014 – wniosków: dla pracowników i 379 pracodawców 2015 – wniosków: dla pracowników i pracodawców

Środki KFS pracodawca może przeznaczyć na: 1) doprecyzowanie potrzeb pracodawcy w zakresie kształcenia ustawicznego, 2) kursy i studia podyplomowe, 3) egzaminy, 3) badania lekarskie i psychologiczne, 4) ubezpieczenia od nieszczęśliwych wypadków.

Środki KFS wykorzystywane na poszczególne cele: 1) kursy – 92% 2) egzaminy – 3% 3) studia podyplomowe – 2% Pracownicy zatrudnieni w szczególnych warunkach i w szczególnym charakterze – 2,5% tj pracowników w tym 637 bez prawa do emerytury pomostowej.

Pracodawca może otrzymać środki KFS na sfinansowanie: - 80% kosztów kształcenia ustawicznego, nie więcej niż do wysokości 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego uczestnika, - 100% kosztów kształcenia ustawicznego – w przypadku mikroprzedsiębiorcy (do 10 osób zatrudnionych), nie więcej niż do wysokości 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego uczestnika.

W miesiącu styczniu 2016 roku 300% przeciętnego wynagrodzenia wynosiło ,00 zł.

Powiatowe, wojewódzkie urzędy pracy lub minister właściwy do spraw pracy może przeznaczyć środki KFS na: 1) określenie zapotrzebowania na zawody na rynku pracy, 2) badanie efektywności wsparcia udzielonego ze środków KFS, 3) promocję KFS, 4) konsultacje i poradnictwo dla pracodawców w zakresie korzystania z KFS.

Pracodawca składa wniosek o przyznanie środków z KFS do powiatowego urzędu pracy właściwego we względu na siedzibę pracodawcy albo miejsce prowadzenia działalności. Wnioski są rozpatrywane w kolejności zgłoszeń do wyczerpania limitu środków, jakim dysponuje powiatowy urząd pracy. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku starosta (urząd pracy w imieniu starosty) zawiera z pracodawcą umowę o finansowanie kształcenia ustawicznego pracowników i/lub pracodawcy.

Pracodawca zawiera z pracownikiem, któremu zostaną sfinansowane koszty kształcenia ustawicznego, umowę określającą prawa i obowiązki stron.

Pracownik, który nie ukończył kształcenia ustawicznego finansowanego ze środków KFS z powodu rozwiązania przez niego umowy o pracę lub rozwiązania z nim umowy o pracę na podstawie art. 52 Kodeksu pracy, jest obowiązany do zwrotu pracodawcy poniesionych kosztów, na zasadach określonych w umowie z pracodawcą.

Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w porozumieniu z Radą Rynku Pracy ustala: - priorytety wydatkowania KFS - plan podziału na województwa 80% środków KFS. Rada Rynku Pracy decyduje o priorytetach wydatkowania 20% rezerwy KFS.

Minister właściwy do spraw pracy przyjął następujące priorytety wydatkowania puli 80% tj. kwoty tys. zł środków KFS: a) wsparcie zawodowego kształcenia ustawicznego, tj. pozostającego w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, mającego na celu uzyskanie lub uaktualnienie kompetencji do celów zawodowych,

b) wsparcie kształcenia ustawicznego pracowników, którzy mogą udokumentować wykonywanie przez co najmniej 15 lat prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, a którym nie przysługuje prawo do emerytury pomostowej, c) wsparcie młodych, nowozatrudnionych pracowników na podstawie umów, o których mowa w art. 150f ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Środki rezerwy KFS w roku 2016, tj tys. zł Rada Rynku Pracy zdecydowała się przeznaczyć na działania związane z kształceniem ustawicznym pracowników zgodnie z następującymi priorytetami: a) wsparcie kształcenia ustawicznego w branżach/ zawodach, gdzie pracodawcy oferują miejsca pracy i jednocześnie zgłaszają trudności z zatrudnianiem pracowników; b) wsparcie kształcenia ustawicznego w branży transportowej w zawodach: kierowcy samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych, maszyniści kolejowi oraz w branży usług opiekuńczych;

c) wsparcie kształcenia ustawicznego w branżach/ przedsiębiorstwach restrukturyzowanych, np. w branży górnictwa węglowego, w celu utrzymania zatrudnienia; d) wsparcie kształcenia ustawicznego osób niepełnosprawnych w celu utrzymania zatrudnienia; e) zaspokajanie zapotrzebowania powiatów, które będą wnioskowały o dodatkowe kwoty KFS na finansowanie kształcenia ustawicznego u pracodawców.

Podział środków na działania WUP/MPiPS kwota KFS w tys. zł Podział środków na działania PUP osoby pracujące w tys. kwota KFS w tys. zł Polska ogółem2 871, Dolnośląskie168, Kujawsko-Pomorskie168, Lubelskie168, Lubuskie 168, Łódzkie 168, Małopolskie 168, Mazowieckie 168, Opolskie 168, Podkarpackie 168, Podlaskie168, Pomorskie 168, Śląskie168, Świętokrzyskie168, Warmińsko-Mazurskie168, Wielkopolskie168, Zachodniopomorskie168, MPiPS xX Rezerwa ogółem x37 703

Problemy podnoszone przez partnerów społecznych: - dofinansowanie dojazdów i noclegów na szkoleniu, - szkolenie z kompetencji miękkich np. obsługa komputera, - konflikt interesów na linii starosta – pracodawca, - grupa wiekowa pracowników, - ustalenie priorytetu dla najmniej zarabiających, - rola powiatowych rad rynku pracy – problem składu, - wsparcie dla pracodawców jednoosobowych i osób współpracujących, - szkolenie nowych pracowników – postawienie na rozwój przedsiębiorstw.

Rozważane kierunki zmian przez MRPiPS: - wyeksponowanie celu KFS – zapobieganie utracie pracy i silniejsze powiązanie wsparcia z zatrudnieniem osób korzystających z KFS – obowiązek utrzymania zatrudnienia, - dostępność KFS dla wszystkich płacących składki na FP, - ograniczenie wysokości wsparcia – limit do 150% wynagrodzenia na osobę lub ustalenie górnych stawek za poszczególne kategorie wsparcia, - wzmocnienie związku kształcenia z pracą i racjonalizacja wydatków (szkolenia zawodowe kończące się egzaminem i/lub certyfikatem),

- wykluczenie pracodawców powiązanych z instytucjami świadczącymi usługi szkoleniowe, - wykluczenie szkoleń obowiązkowych na danych stanowisku, - zwiększenie roli województwa w gospodarowaniu środkami KFS, - zwiększenie transparentności przyznawania środków KFS (PRRP opiniują wnioski sektora publicznego, PUP publikują listy podmiotów dofinansowanych), - usprawnienie administrowania środkami KFS, - doprecyzowanie zasad rozliczania środków KFS.

Dziękuję za uwagę