Struktura rynku mediów po 1989 roku Wykład II. Spuścizna PRL-u Charakterystyka rynku prasowego do 1989 roku: nakład uzależniony od przydziału papieru,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uniwersytet Łódzki - Start w karierę Październik -Grudzień 2011.
Advertisements

Materiały pomocnicze Naziemna telewizja cyfrowa (DVB-T)
Stare media w nowych czasach
Transformacja Gazety Wyborczej
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Promocja Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2011 Zespół ds. promocji, popularyzacji oraz obsługi poligraficznej spisów Władysław Wiesław.
Karol Jakubowicz Polityka w dziedzinie mediów elektronicznych w UE i Polsce: propozycje „Białej Księgi”
Modele norweskich organów odpowiedzialnych za regulację mediów oraz radiofonii i telewizji Modele norweskich organów odpowiedzialnych za regulację mediów.
1 / 17 Komercyjne aspekty webcastingu z punktu widzenia nadawcy publicznego Warszawa 8 grudnia 2005 r. Warszawa, 8 grudnia 2005 r.
Ocena zawartości ogólnodostępnych multipleksów naziemnej telewizji cyfrowej.
Raport z III Ogólnopolskiej Kampanii Programu EuroRAP w Polsce
Zespół konsultantów: Przemysław Kurczewski Michał Kłos
Polski system medialny
ZAPOBIEGANIE POWSTAWANIU ODPADÓW I WŁAŚCIWE POSTĘPOWANIE Z ODPADAMI
Wyszukiwanie informacji
Gazeta i czasopismo - źródło aktualnej wiedzy.
Media w Polsce po II wojnie światowej.
Reklama prasowa.
Ewa Dobrzyńska-Lankosz BG AGH
Wydatki KPRM i ministerstw na ogłoszenia i komunikaty
Tradycyjne media w internecie
Działalność wydawnicza Politechniki Lubelskiej
Przeobrażenia społeczne następujące pod wpływem mediów
Szara strefa wyrobów tytoniowych w 2012
Grupa Radiowa Time.
Autorzy: Dorota Chmiel Karolina Hinca
opis projektu jednym zdaniem
ŚRODKI MASOWEGO PRZEKAZU
Konsumpcja mediów Sposoby korzystania z mediów wśród internautów gemiusReport listopad-grudzień 2006.
KULTURA OKRESU MIĘDZYWOJENNEGO
Technologia informacyjna
PROMES - PROMOCJA EKONOMII SPOŁECZNEJ II Ogólnopolskie Spotkania Ekonomii Społecznej Warszawa, października 2007 r. Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL.
Koncern Bauera.
Metodologia badań wydatków reklamowych
OFE Sakiewka - OTWARTY FUNDUSZ EMERYTALNY. Target Osoby w wieku lat Osoby w wieku lat Mobilni (komunikacja miejska) Mobilni (komunikacja miejska)
Mass media, publikatory
SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTW. PROGRAM OPRERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki Działanie 8.1 Rozwój pracowników.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
STARE I NOWE MEDIA W BIBLIOTECE
PRZYBLIŻAMY GOSPODARKĘ
Robert Kroplewski Dyrektor Biura Prawnego TVP, radca prawny
Podmiot realizujący projekt Sekretariat Krajowej Rady BRD Czas trwania kampanii 21 marca - 6 maja 2010 Kampania społeczna.
NAZIEMNA TELEWIZJA CYFROWA W TWOIM DOMU
Kampania promocyjna Ekonomia Społeczna - Ekonomia Sukcesu GŁÓWNYM CELEM PROJEKTU JEST PROMOCJA EKONOMII SPOŁECZNEJ I ZATRUDNIENIA W SEKTORZE EKONOMII.
OBRONY WOLNOŚCI SŁOWA Wydatki KPRM i ministerstw
Rynek e-prasy w Polsce Marcin Skrabka
DZIENNIKARSTWO MODOWE
PRAWA KONSUMENTA. WNIOSKI PRAWA KONSUMENTA SĄ SŁABO ZNANE JESTEŚMY NIEŚWIADOMYMI KONSUMENTAMI BRAK TEJ ŚWIADOMOŚCI MOŻE PRZKŁADAĆ SIĘ NA INNE DZIEDZINY.
Europejskie i lokalne Wyzwania regulacyjne w mediach Tadeusz Kowalski, prof.UW Warszawa, 8 grudnia 2006.
Temat: Mass media i opinia publiczna.
Metody komunikacji dawniej i dziś
Media – Czwarta władza.
Media religijne i wyznaniowe w Polsce Stan i perspektywy na podstawie Informacji KRRiT 2013 oraz Strategii Regulacyjnej KRRiT na lata
Sytuacja w polskich mediach zmieniła się szybko po 1989 roku, kiedy w Polsce zmieniła się sytuacja polityczna. Media przestały pełnić funkcję propagandową.
Monitoring Wydatków Reklamowych Kantar Media
Początki radia i mikroskopu
T YTUŁ Media publiczne w Europie finansowanie i wyniki oglądalności Grudzień 2014.
Reklama Czym jest?. Definicja reklamy Reklama jest współcześnie podstawową formą komunikowania się firmy z rynkiem, tj. przekazywania rynkowi informacji.
Edukacja NBP w szkołach Liczba uczniów i nauczycieli objętych programami NBP: Szkoły ponadgimnazjalne:  Ponad 1 mln uczniów  Ponad 2,5 tys.
Analiza premierowych audycji adresowanych dla mniejszości ukraińskiej nadawanych w programach mediów publicznych w okresie 23 maja – 6 czerwca 2016r.
PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ listopad – luty 2016
akcja- STOP dopalaczom
NESCAFE Budzik w iPhone
Badania rynku mediów Optymalne dostosowanie mediów do potrzeb odbiorców Wykład VI.
Badanie rynku mediów. Problem targetowania przekazów reklamowych
Obserwatorium kultury
OFENSYWA REKLAMOWA 2015.
REGIONALNY SYSTEM OSTRZEGANIA (RSO)
OPERY HD – La Traviata - podsumowanie
Zapis prezentacji:

Struktura rynku mediów po 1989 roku Wykład II

Spuścizna PRL-u Charakterystyka rynku prasowego do 1989 roku: nakład uzależniony od przydziału papieru, a nie od popytu, cenzura prewencyjna i opresyjna, zmonopolizowany system dystrybucji, podległość mediów władzy i traktowanie ich jako kanału komunikacji ze społeczeństwem, dominacja prenumerat i teczek w kioskach. Rynek radiowy do 1989 roku: 4 programy rozgłośni państwowej, pełen monopol mediów publicznych. Rynek telewizyjny do 1989 roku: dwa programy telewizji publicznej, pełen monopol mediów publicznych.

Proces transformacji mediów Wg R. Filasa (w 1995 roku) transformacja przebiegała w czterech etapach: żywiołowy entuzjazm wydawców i wymuszone przekształcenia istniejących tytułów ( ); pozornej stabilizacji ( ); otwartej walki o rynek mediów ( ); nowego zagospodarowania rynku (od 1994 roku); W 1990 roku na polski rynek wchodzi wydawnictwo Burda-Polska, w 1991 – G+J Gruner+Jahr Polska, w 1992 roku Heinrich Bauer, a w 1994 – Axel Springer. Dziś można podejmować próby wskazywania kolejnych etapów transformacji i kształtowania się nowego rynku mediów.

Telewizja niepubliczna Początki: w grudniu 1992 roku rusza nadawanie pierwszej prywatnej telewizji satelitarnej Pol-Sat (w pierwszych miesiącach uruchomiono własny program informacyjny); w marcu 1993 roku nadawanie rozpoczyna Polonia 1 (włoscy właściciele); trzy lata później do Polski weszły popularne na Zachodzie kanały tematyczne; w 1997 roku zaczął nadawać TVN; więcej na Dziś: kilkaset kanałów; 90% rynku w posiadaniu 18 podmiotów, ale trzy (Telewizja Polska, TVN i Cyfrowy Polsat) mają aż 70%; – cyfryzacja telewizji; 2016 – oficjalne nadawanie rozpoczyna Netfilx; więcej na prasa-,138,1, htmlwww.money.pl/gospodarka/wiadomości/artykul/media-w-Polsce-do-kogo-należy- prasa-,138,1, html

Radio niepubliczne Początki: w 1990 roku rozpoczynają nadawanie RMF oraz Radio ZET – w pierwszym etapie jako inicjatywy polskich dziennikarzy (najpierw jako rozgłośnie lokalne, po czterech latach ogólnopolskie); sukcesywnie rozwija się rynek stacji tematycznych (Radio JAZZ, Radio CLASSIC, TOK FM); w 1994 roku ogólnopolską koncesję otrzymuje Radio Maryja; równolegle z pojawieniem się masowego internetu w Polsce, rynek radiowy błyskawicznie dostosował się do nowych realiów; Dziś: Radio RMF.FM jest własnością niemieckiego Bauer Media Polska i posiada 25% udziałów w rynku; Radio ZET jest własnością francuskiego Eurozet i posiada 14,1% rynku; więcej na więcej na kogo-należy-prasa-,138,1, html; kogo-należy-prasa-,138,1, html problem braku standardów cyfryzacji radia (cyfrowo nadaje IV Program Polskiego Radia); powszechność i popularność zarówno internetu mobilnego, jak i tzw. streamingu;

Prasa Rynek prasy ogólnopolskiej dzieli między siebie 19 koncernów wydawniczych publikujących łącznie 185 czasopism. Jest to rynek w największym stopniu zdominowany przez wydawców zagranicznych. Dziewięciu wydawców zagranicznych wydaje 3/4 czasopism, dziesięciu polskich wydawców pozostałe 1/4. Rynek tygodników ogólnopolskich jest znacznie mniejszy niż dzienników – nakłady przekraczają 100 tysięcy egzemplarzy tylko w przypadku Newsweeka, Gościa Niedzielnego i Polityki. Więcej na Polsce-do-kogo-należy-prasa-,138,1, htmlwww.money.pl/gospodarka/wiadomości/artykul/media-w- Polsce-do-kogo-należy-prasa-,138,1, html Znaczący wzrost liczby tytułów prasy lokalnej i tematycznej.

Media wyznaniowe Potentatem na rynku mediów wyznaniowych jest kościół rzymskokatolicki – 300 tytułów diecezjalnych, regionalnych i ogólnopolskich o łącznym nakładzie 1 miliona egzemplarzy. Drugim co do wielkości pod względem liczby gazet jest Związek Wyznania Świadków Jehowy – wydający dwa tytuły o łącznym nakładzie 800 tysięcy egzemplarzy. Kościół ewangelicko-augsburski wydaje niespełna 20 tytułów ogólnopolskich, diecezjalnych i lokalnych/parafialnych o łącznym nakładzie około 100 tysięcy egzemplarzy. Cerkiew prawosławna wydaje kilkanaście tytułów o nakładach nie przekraczających 1-2 tysięcy egzemplarzy. Slajd opracowany na podstawie M. Wielek, Polska prasa wyznaniowa [w:] Media wyznaniowe w Polsce , E. Kossewska, J. Adamowski (red.), Warszawa 2004

Jako podsumowanie Podstawowym zjawiskiem współczesnych mediów jest „konwergencja” – zacieranie się granic między tekstem, obrazem i dźwiękiem w wyniku stosowania technologii cyfrowych. Termin ten jest w powszechnym użyciu właściwie od lat 80-tych XX wieku. Czy wybór spośród rosnącej mnogości potencjalnych możliwości jest „autentyczny” i „korzystny”? Widzów i słuchaczy traktuje się przede wszystkim jako „konsumentów”. Segmentacja i fragmentaryzacja rynku mediów. Tabloidyzacja jako konsekwencja strategii „infotainment”. Więcej w Neil Postman, „Zabawić się na śmierć”, Wydawnictwo Muza.