Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Droga ludzkości do demokracji
Advertisements

Jak powstaje ustawa?.
MŁODZI GŁOSUJĄ WYBORY DO EUROPARLAMENTU Jak powstał Parlament Europejski ? Jak powstał Parlament Europejski ? Pierwszym krokiem do integracji europejskiej.
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
Temat: Konstytucja. Konstytucja jest najważniejszym aktem prawnym w państwie. W dokumencie tym opisane są zasady określające ustrój danego kraju (np. trójpodział.
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZJALNYM 2013
Proces wyborczy w Polsce
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Prawa i obowiązki obywateli RP
Co rozumie Pan/Pani pod pojęciem demokracja?
jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich
DEMOKRACJA Demokracja- ustrój polityczny, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli (sprawują oni rządy bezpośrednio lub za pośrednictwem.
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
Debata na temat samorządu i demokracji w szkole…
Nasz samorząd szkolny – założenia a rzeczywistość
Samorząd Szkolny- Droga ku demokracji
Pytania w niej zawarte:
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Dokładniej o demokracji
DEBATA Nie tylko wybory czy młodzi ludzie mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? w ramach realizacji programu CEO - Sejm Dzieci.
Demokracja Demokracja – system rządów (reżim polityczny, ustrój polityczny) i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości.
Kwiecień 2014 r. Debata.
 ustrój polityczny, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli.
Młodzi aktywni? Co zrobić żeby młodzież brała udział w wyborach?
Plan debaty i zasady. Debata przewidziana jest na ok. 50 minut.
Patrycja Oświęcimska i Magdalena Stachowicz
„Nie tylko wybory-jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?”
Jakie są możliwości działania/włączenia się jeśli nie mam jeszcze prawa do głosowania ?
Nie tylko wybory- jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i uczestniczyć w demokracji?
Nie tylko wybory- -Jak młodzi mogą wpływać na władze i aktywnie uczestniczyć w wyborach? Aktywność i współpraca młodzieży w społeczności lokalnej miasta.
Od czego zależy jakość funkcjonowania naszych społeczności lokalnych?
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież z Biłgoraja brała udział w wyborach i życiu społecznym?
DEBATA 2014,,Nie tylko wybory - jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?” Nie tylko wybory - jak młodzi mogą wpływać.
Zasady Współczesnej Demokracji
SSP-Ćw.-13 „Z dziejów ustrojów państwowych: WYBRANE SYSTEMY USTROJOWE PAŃSTW ANTYCZNYCH. MONARCHIA WCZESNOŚREDNIOWIECZNA”
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
 1. Czym jest demokracja?  2. Młodzież o władzy ludu.  3. Jak młodzież może wpływać na ludowładztwo?  4. Dorośli o młodych aktywnie uczestniczącej.
Plan debaty Czas trwania debaty: Stworzenie przez uczestników „mapy form aktywności społecznej” Przedstawienie wyników z ankiety dot. aktywności.
Krótkie streszczenie naszych przygotowań
Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? Nie tylko wybory.
Demokracja.
ROZWÓJ HISTORYCZNY SYSTEMÓW PRAWNYCH I POLITYCZNYCH
CO TO SĄ WYBORY ?.
22 marca )Proces legislacyjny w Rzeczpospolitej Polskiej i zasady funkcjonowania Sejmu przedstawi nam Pani Elżbieta Rafalska 2)Proces legislacyjny.
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji ? Prowadzące: Kamila Helbin Karolina Szura.
Demokracja.
Nie tylko wybory? Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
W ankiecie wzięło udział 72 uczniów z klas III Gimnazjum w Jedliczu.
Twój głos ma znaczenie. Jak zwiększyć aktywność młodzieży w naszej gminie?
„Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?”
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
DEBATA Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Jak działa demokracja w szkole?
ZASADY PRAWA KONSTYTUCYJNEGO I ROZPORZĄDZENIA
Co zrobić, aby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Instytucje demokratyczne w szkole
W ramach akcji Młodzi głosują: Uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych przygotowują i przeprowadzają w swoich szkołach wybory, działania edukacyjne.
Główne pojęcia myśli politycznej Grecji
Petycja Twoje Prawo.
BUDŻET OBYWATELSKI NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE. Co to jest Budżet Obywatelski? Budżet Obywatelski to mechanizm stosowany w wielu samorządach w Polsce, który.
Demos i kratos, czyli geneza demokracji:
Demokracja ma swój początek w Starożytnej Grecji. Słowo pochodzi z języka greckiego od słów demos, co znaczy lud oraz kratos – władza. W znaczący wkład.
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
Działalność Parlamentu Europejskiego. Co roku Parlament zbiera się dwanaście razy na posiedzeniu plenarnym w Strasburgu. Sześć dodatkowych sesji ma miejsce.
Jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich ?
Demokracja bezpośrednia dr Ryszard Balicki
PRAWA OBYWATELA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Rzeczpospolita jako demokracja konstytucyjna
RAPORT KRAJOWY POLSKA Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce
Zapis prezentacji:

Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?

Demokracja Demokracja - „rządy ludu” – ustrój polityczny, oparty na trójpodziale władzy, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli. Gwarantem istnienia demokracji jest konstytucja. Obecnie powszechną formą ustroju demokratycznego jest demokracja parlamentarna.

Za ojczyznę demokracji uważa się Ateny, starożytną grecką polis położoną w Attyce. Podstawą demokracji ateńskiej były rządy większości. Zgromadzenie wszystkich obywateli płci męskiej brało udział w głosowaniu (demokracja bezpośrednia).

Jeżeli obywatele demokratycznego państwa decydują osobiście, mówimy o demokracji bezpośredniej. Gdy decyzje podejmują wybrani w głosowaniu przedstawiciele społeczeństwa np. posłowie, radni, mamy wtedy do czynienia z demokracją pośrednią.

Demokracja bezpośrednia Decyzję dotyczącą konkretnej sprawy osobiście podejmują uprawnieni do tego obywatele. Rola władz państwowych ogranicza się do wykonania ich postanowień. Referendum Plebiscyt Inicjatywa obywatelska Konsultacje społeczne

Referendum To forma głosowania, w której obywatele opowiadają się za przedstawioną sprawą lub przeciw niej. Wynik referendum może mieć tylko charakter opinii lub – jeśli weźmie w nim udział wymagana większość obywateli – być wiążący dla władz.

Plebiscyt To głosowanie, w którym uczestniczą mieszkańcy danego terytorium. Wskazują oni, do którego państwa powinien należeć zamieszkiwany przez nich obszar.

Inicjatywa obywatelska Polega na zgłoszeniu do parlamentu wniosku o zmianę istniejącego lub stworzenie nowego prawa. Wymagana jest do tego określona liczba popierających taką propozycję obywateli ( w Polsce – 100 tysięcy osób). Przedstawiony projekt musi zostać następnie rozpatrzony przez parlamentarzystów.

Konsultacje społeczne Mają charakter wyłącznie opiniodawczy. Są przeprowadzane przez rządzących w sytuacji, gdy chcą oni poznać zdanie społeczeństwa na określony temat.

Petycja – pismo zawierające jakąś prośbę, kierowane do władz czy osób na wyższym stanowisku. Petycję składa się bądź przedstawia. Ma ona większą szansę pozytywnego załatwienia sprawy wówczas, gdy zawarte w niej argumenty będą sformułowane jasno i przekonująco. W potocznym rozumieniu petycją nazywa się dokument podpisany przez wiele osób i skierowany do jakiegoś urzędu.