Australopithecus W najlepszym więc razie A. afarensis był mniej więcej tak monogamiczny, jak człowiek współczesny, czyli, o czym będzie mowa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Specyfika orzekania o niepełnosprawności osób chorujących psychicznie
Advertisements

Model Konkurujących Gatunków
Model immunologiczny.
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Procesy poznawcze cd Uwaga.
TOLERANCJA EKOLOGICZNA
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Anna Makiewicz I Anna Leśnikowska
Jak pisać pracę dyplomową?
ANTROPOGENEZA Zebrał i opracował : Maciej Belcarz.
F R A N C J A POŁOŻENIE I CECHY GEOGRAFICZNE GOSPODARKA KLIMAT
WPŁYW PALENIA NA NARZĄDY CZŁOWIEKA
Początek DP: od 2,6 do 0,78 mln lat BP
Biologiczne Mechanizmy Zachowania
LUDZIE PIERWOTNI Opracowała: Ola Kozielska.
Ludzie prehistoryczni
HISTORIA CZŁOWIEKA W KWADRANS.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
DINOZAURY.
ELEMENTY OTOCZENIA SPOŁECZNO- DEMOGRAFICZNEGO
Rozumienie czytanego tekstu
Osobowość jako zespół dyspozycji warunkujących zachowanie człowieka
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
istotne cechy kryterium:
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Zdrowy styl życia.
POCHODZENIE GATUNKU HOMO SAPIENS
NEANDERTALCZYK Człowiek neandertalski, neandertalczyk – wymarły przedstawiciel rodzaju Homo (człowiek), znany z plejstocenu (ok do ok
METODY PRACY O metodzie 1. Charakterystyka podejścia 2 Metoda bezpośrednia Wielozmysłowość Strukturalność Sekwencyjność Powtarzalność Kumulacyjność.
Wyszukiwanie maksimum funkcji za pomocą mrówki Pachycondyla Apicalis.
S CHEMATY DLA JĘZYKA Aleksandra Zabiełło kognitywistyka, III rok.
Neandertalczyk (Homo neanderthalensis)
Australopitek.
Człowiek najchętniej spędza swój wolny czas z najbliższym otoczeniem
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Cechy specyficzne naczelnych
Sposoby komunikacji.
Wykonała: Iwona Rąpała
Komunikacja.
Michał Nowiński 1D METody komunikacji.
Metody komunikacji międzyludzkiej
Dynamika punktu materialnego Dotychczas ruch był opisywany za pomocą wektorów r, v, oraz a - rozważania geometryczne. Uwzględnienie przyczyn ruchu - dynamika.
Pradzieje człowieka Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wykład Rozwinięcie potencjału znanego rozkładu ładunków na szereg momentów multipolowych w układzie sferycznym Rozwinięcia tego można dokonać stosując.
Czasy kiedy człowiek nie potrafił jeszcze mówić Ludzie od dawnych czasów próbowali się ze sobą porozumiewać. Nauczyli oni się komunikować ze sobą za pomocą.
 Werbalna  Niewerbalna Przekazywanie treści do adresata i sposób jej odbioru ma znaczenie w zależności od :
METODY KOMUNIKACJI. Komunikacja oznacza celową wymianę poglądów w dialogu, albo też przypadkowy sygnał. Wraz z upływem czasu liczba możliwych sposobów.
Komunikacja.
Katarzyna Rusek kl. I D.  Powstanie cywilizacji nie byłoby możliwe bez opanowania technik komunikacji. Bez umiejętności porozumiewania się, człowiek.
Ewolucja człowieka.
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
Eko badacze Projekt - Badacz wody.
Powstanie cywilizacji nie byłoby możliwe bez opanowania technik komunikacji. Bez umiejętności porozumiewania się, człowiek nie tylko nie byłby w stanie.
Komunikacja międzyludzka na przestrzeni wieków.
Metody Komunikacji.
HISTORIA CZŁOWIEKA Wykonały Stephanie Moulds i Katarzyna Nahurny.
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
NAJDAWNIEJSZE DZIEJE CZŁOWIEKA
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Autorzy pracy: Michał Lemański Michał Rozmarynowski I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Wieluniu Pomiar przyspieszenia ziemskiego przy.
NAJDAWNIEJSZE DZIEJE CZŁOWIEKA
Komunikacja: proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty,
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Wpływ czytania na umysł i zachowania człowieka
STAROŻYTNE CYWILIZACJE
Percepcja słuchowa.
…czyli nie taki diabeł straszny
Autor: Bartosz Osówniak i Maksymilian Taberski. Części mózgu przodomózgowie kora, wzgórze, układ limbiczny i zwoje podstawy, śródmózgowie struktury pnia.
Zapis prezentacji:

Australopithecus

W najlepszym więc razie A. afarensis był mniej więcej tak monogamiczny, jak człowiek współczesny, czyli, o czym będzie mowa w Rozdziale 9, niezbyt monogamiczny: u człowieka współczesnego najczęstsza jest poligamia, a monogamia występuje tylko wtedy, gdy jest wymuszona społecznie. str. 146

Prawdopodobnym scenariuszem jest więc występowanie małych haremów chronionych przez samca, przy czym haremy kilku samców wspólnie zdobywają pokarm jako jedna społeczność, jak robią to goryle na obszarach bai w zachodnim Kongu. Samce musiały prawdopodobnie wykształcić większą tolerancję wobec innych samców, aby możliwe było wspólne zdobywanie pokarmu 149

Homo habilis

Wraz jednak z odkrywaniem pod koniec XX wieku w Afryce Wschodniej coraz większej liczby osobników tego i innych gatunków, jak H. rudolfensis i H. ergaster, zaczęło się stawać jasne, że H. habilis może być po prostu kolejnym australopitekiem. 153

Krótko mówiąc, H. ergaster musiał znaleźć oszczędności rzędu 30% swojego budżetu czasowego, czyli dwóch trzecich dodatkowego czasu na pożywianie się. H. erectus przekroczyłby budżet o 34%, głównie ze względu na większy rozmiar grupy związany z większym mózgiem. Żaden z tych gatunków nie mógłby więc istnieć, gdyby jego przedstawiciele zachowywali się po prostu jak australopiteki. Potrzebny był jakiś sposób na rozwiązanie problemu z brakującym czasem. Jakie było to rozwiązanie? 163

Wydaje się, że pełna kontrola nad ogniem – rozumiana jako zdolność do jego rozniecenia i podtrzymania – została uzyskana ok lat temu. Ta przemiana wydaje się zbiegać z pojawieniem się systematycznie zamieszkiwanych domostw (jaskiń lub chat). 179

Nasze równanie opisujące czas iskania się u małp wąskonosych w funkcji wielkości grupy przewiduje, że żyjąc w grupach składających się z około 75 osobników, H. ergaster musiałby poświęcać 18,5% dnia na interakcje społeczne, a H. erectus – z grupami o rozmiarze około 95 osobników – 23,5%. Jeśli śmiech uzupełniał iskanie i był od niego trzy razy bardziej wydajny, to wartości te spadają do, odpowiednio, 6,2 i 7,8%

A oto i dowód rzeczowy: neandertalczycy mieli o około 20% większe oczodoły niż anatomicznie współcześni ludzie żyjący w tym samym środowisku. Może więc rozwinął się u nich nadzwyczajnych rozmiarów układ wzrokowy, pozwalający na przeżycie w warunkach słabego oświetlenia? Jeśli zaś tak było, to czy ich duży mózg był w nieproporcjonalnym stopniu zorganizowany wokół zmysłu wzroku, zaś słabiej rozwinięta była jego część przednia, tak istotna dla aktywności społecznej? 218

Przyrost wielkości mózgu szedł w parze z analogicznym procesem, który zachodził w tym czasie u neandertalczyków (czy wręcz za nim podążał), jednak u człowieka współczesnego dotyczył głównie płatów czołowego i skroniowego, a u neandertalczyków układu wzrokowego i płatów ciemieniowych. Skutkiem tego był znaczący wzrost kompetencji poznawczych w dziedzinie zjawisk społecznych i radykalny wzrost, o 36%, potencjalnej liczebności grup społecznych. 236

Półmrok panujący wokół ogniska silnie ogranicza pożyteczność kanału wzrokowego, jeśli więc chcemy jak najlepiej skorzystać z tego czasu, oczywistym wyjściem staje się używanie głosu. Śmiech to świetna sprawa, ale doświadczenie codzienne wskazuje, że obserwowanie śmiechu z daleka niezbyt nas porywa – odgłos ludzi śmiejących się na drugim końcu pokoju wywołuje w nas zainteresowanie, ale raczej nie gromki śmiech. Jeśli głos ma pełnić znaczącą rolę, potrzebne jest coś więcej niż tylko bierne przysłuchiwanie się innemu osobnikowi. Wydaje się więc, że w tym momencie pojawia się silny nacisk selekcyjny ku powstaniu języka: dzięki niemu możliwe jest przekazywanie znacznej ilości informacji, na co za bardzo nie pozwala kanał wizualny. 249

gen FOXP2 gen MYH16 rozmiar kanału nerwu podjęzykowego położenie kości gnykowej Po zebraniu tych czterech świadectw anatomicznych można przypuszczać, że zdolność do produkowania mowy, nawet jeśli nie był to jeszcze język, wyewoluowała u praludzi około lat temu. 256

Każe to uznać, że nawet jeśli neandertalczycy posługiwali się językiem (jak twierdzi wielu autorów), był to z pewnością mniej złożony język niż ten, którym posługują się ludzie współcześni. Ze względu na kluczowe znaczenie mentalizacji dla posługiwania się językiem, odmienna organizacja mózgu tych dwóch gatunków musiała oznaczać odmienną jakość języka neandertalczyków; w uproszczeniu, był on bardziej prymitywny, zarówno pojęciowo, jak i syntaktycznie. 259