Wybrane zagadnienia filozofii informatyki Wykład 1. Wprowadzenie do filozofii w informatyce Wykład monograficzny r.a. 2012/2013 Prowadzący: dr Paweł Polak.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwój technologii komputerowych w świetle filozoficznej refleksji nad nauką i techniką Dr Mariusz Szynkiewicz UAM w Poznaniu Zakład Filozofii Nauki
Advertisements

Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
TAJEMNICE DRZEW Szkoła z klasą 2.0. Realizację programu rozpoczęliśmy od wyjaśnienia pojęcia TIK TIK czyli technologie informacyjno- - komunikacyjne to.
Wyszukiwanie informacji w Internecie. Czym jest wyszukiwarka? INTERNET ZASOBY ZAINDEKSOWANE PRZEZ WYSZUKIWARKI Wyszukiwarka to mechanizm, który za pomocą.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
DZIAŁY FILOZOFII Antropologia filozoficzna. Co to takiego w ogóle jest antropologia ?
Główne etapy procedury administracyjnej związanej z uzyskaniem stopnia doktora nauk chemicznych Uzyskanie kompetencji merytorycznych wynikających realizacji.
„Zasoby ludzkie są jak zasoby naturalne: są często głęboko zakopane. Musisz ich poszukać, nie leżą zwyczajnie na powierzchni wokoło.” Sir Ken Robinson.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
TEORIE OSZCZĘDNOŚCI I INWESTYCJI Wykład 6 1. Teorie oszczędności i inwestycji 2  Zainteresowanie kapitałem i jego oszczędzaniem pojawiła się w połowie.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej Wydział Informatyki Kierunek: Informatyka Specjalność: Systemy Informatyczne PRACA DYPLOMOWA INŻYNIERSKA.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
S PÓR O UNIWERSALIA. Spór o uniwersalia - filozoficzny problem dotyczący statusu pojęć ogólnych (uniwersaliów, powszechników), historycznie przybierał.
 Informatyk jest to osoba, która wykształciła się na specjalistę w dziedzinie nowych technologii, posiadająca wiedzę i umiejętności na temat ogółu metod.
Pedagogika porównawcza wymiar godzin: 10 godzin wykładów i 10 godzin ćwiczeń.
Świat mówi o Bogu. CELE : Na dzisiejszych zajęciach: dowiesz się czy o istnieniu Boga można mieć pewną wiedzę czy też mamy w Niego tylko wierzyć.
Jak zaliczyć wykład: Dobrzy żołnierze, dobrzy aktorzy – kształtowanie swojego wizerunku w pracy? dr Aleksandra Spik.
I Liceum Ogólnokształcące im. Ziemi Kujawskiej we Włocławku.
Metody sztucznej inteligencji - Technologie rozmyte i neuronowe 2015/2016 Perceptrony proste nieliniowe i wielowarstwowe © Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab.
WPŁYW RÓWNOŚCI PŁCI NA JAKOŚĆ ŻYCIA - METODOLOGIA, MODEL ANALITYCZNY I GŁÓWNE WYNIKI Ewa Krzaklewska Piotr Brzyski Uniwersytet Jagielloński.
BEZPIECZNY INTERNAUTA. Co powinniśmy wiedzieć o Internecie? INTERNET to ogólnoświatowa sieć łącząca komputery, między którymi można przekazywać dane w.
Informacja na temat projektu informatycznego „Centralizacja przetwarzania danych” V Krajowa Konferencja System Informacji Przestrzennej w Lasach Państwowych.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Od 7.30 do 8.30 dzieci schodzą się do przedszkola. W tym czasie swobodnie bawią się w dowolnych kącikach zabaw. Nauczyciel prowadzi z dziećmi rozmowy indywidualne.
Wprowadzenie do filozofii computer science Wykład monograficzny r.a. 2011/2011 Prowadzący: Paweł Polak.
Zarządzanie zespołem pracowników - wprowadzenie. Cele przedmiotu C1: Przekazanie studentom wiedzy o celach i strukturze procesu zarządzania personelem,
O PARADOKSIE BRAESSA Zbigniew Świtalski Paweł Skałecki Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii Uniwersytet Zielonogórski Zakopane 2016.
Wykład #2 Czy informatyka mówi coś o świecie?
Test analizy wariancji dla wielu średnich – klasyfikacja pojedyncza
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
Ucz i ucz się z TIK!.
Binarny sumator. Binarny sumator Konieczność zmniejszania wymiarów Dominacja efektów kwantowych.
Systemy eksperckie i sztuczna inteligencja
Psychologiczne Kompetencje Menedżera
Logo afiliacji autora Tytuł referatu (minimalna wysokość czcionki 37pkt) Imię, nazwisko i afiliacja autora/ów (minimalna wysokość czcionki 27pkt) Wprowadzenie.
DEFINICJA I ZASTOSOWANIE W JĘZYKU HASKELL
SYSTEM KWALIFIKACJI, AWANSÓW I SPADKÓW
Szkolny Festiwal Nauki w Szkole Podstawowej nr 5 im. UNICEF w Turku
System wspomagania decyzji DSS do wyznaczania matematycznego modelu zmiennej nieobserwowalnej dr inż. Tomasz Janiczek.
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
inżynierskie metody numeryczne D10/230,
Projekt „Podniesienie kompetencji studentów Wydziału Gospodarki Międzynarodowej” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Studia oświatowe to z reguły fakultatywne cykle wykładów i dyskusji (do 240 godzin), których celem jest bezinteresowne pogłębianie wiedzy i kompetencji.
Modele SEM założenia formalne
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Podstawy automatyki I Wykład /2016
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Podstawy psychologii dla osób dojrzałych
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
INSTRUKCJA.
Zajęcia nr 2 – 10 października 2017 r.
Komunikacja Interpersonalna
Czym powinien charakteryzować się innowacyjny projekt?
Wytrzymałość materiałów
Instrukcja.
Duchowa adopcja Dzieci dzieciom.
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
Grazyna Mirkowska Matematyka Dyskretna PJWSTK 2001
dr Robert Kowalczyk, PWSZ Płock
DEFINICJA KLASYCZNA. ĆWICZENIA
Zapis prezentacji:

Wybrane zagadnienia filozofii informatyki Wykład 1. Wprowadzenie do filozofii w informatyce Wykład monograficzny r.a. 2012/2013 Prowadzący: dr Paweł Polak Zastrzegam, że rysunki przedstawione w prezentacji (jeśli nie zaznaczono) pochodzą z zasobów sieci Internet nie są mojego autorstwa. Zostały wykorzytane w celach ilustacji treści naukowych i w razie zgłoszenia naruszenia praw zostaną usunięte.

Plan kursu (możliwe modyfikacje) 1. Wprowadzenie do filozofii w informatyce 2. Informatyka jako dyscyplina empiryczna 3. Informatyka w ujęciu W. Marciszewskiego 4. Filozofia sztucznej inteligencji 5. Wybrane zagadnienia filozoficzne związane z rzeczywistością wirtualną

2012 – Rok Alana Turinga ● Setna rocznica urodzin A. Turinga – ojca współczesnej informatyki – Matematyk rozwijający metody kryptograficzne – Twórca koncepcji maszyny uniwersalnej – formalizm opisujący komputery – Twórca koncepcji komputera – Prekursor sztucznej inteligencji – Twórca testu sztucznej inteligencji

Literatura 1. (zbiór materiałów dla studentów) 2.W. Marciszewski, P. Stacewicz, Umysł – komputer – świat. O zagadce umysłu z informatycznego punktu widzenia, Exit, Warszawa P. Stacewicz, Umysł a modele maszyn uczących się, Exit, Warszawa Turner, Raymond and Eden, Amnon, "The Philosophy of Computer Science", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Summer 2009 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL =. 5.J. Kloch, Świadomość komputerów?, Tarnów, Biblos [dodatkowa]

Warunki zaliczenia 1. Praca semestralna na temat związny z filozofią w informatyce (temat ustalany indywidualnie). 2. Osoby mające częste problemy z uczęszczaniem na zajęcia będą proszone o napisanie dodatkowej pracy. 3. Merytoryczna aktywność w dyskusjach będzie wpływała na podniesienie oceny końcowej.

Plan niniejszego wykładu 1. Czym jest „filozofia w informatyce”? 2. Czym jest informatyka? (rzut oka na problematykę) 3. Pytania filozoficzne w informatyce 4. Krótka opowieść o genezie komputera

Przydatne skróty ● CS – computer science = informatyka ● TM – Turing Machine ● MT – maszyna Turinga ● AI – Artifical Intelligence ● SI – sztuczna inteligencja ● VR – Virtual Reality ● … i kilka innych, które z pewnością pojawią się w odpowiednim czasie

Filozofia w informatyce a „filozofia w nauce” ● M. Heller: „filozofia w nauce” jako: – poszukwianie klasycznych problemów filozoficznych uwikłanych w naukę, – odkrywanie nowych problemów filozoficznych stawianych przez naukę, – badanie filozoficznych założeń nauki. ● Informatyka powinna mieć również swoją filozofię! ● Jest to kolejne rozwinięcie Hellerowskiego programu filozoficznego.

Informatyka – nauka (science) czy technika (engineering)? ● Co różni naukę i technikę? ● Czy technika jest tylko nauką stosowaną? ● Jeżeli jest nauką to, co jest jej przedmiotem? – komputery? (Czym jest komputer?, A co np. z mikroskopią, która dawno upadła?) – obliczenia? (Czym są obliczenia?) Za: Rappaport (2006)

Czym jest informatyka? (1) ● CS – what computer scientists do! ● Nauka o komputerach i o otaczających je zjawiskach (w tym o algorytmach) Newell, Perlis, & Simon 1967 ● Studia nad algorytmami i otaczającymi je zjwiskami (w komputerami) Knuth 1974 (NB. studium oznacza tu wysiłki poznawcze, które nie są zorganizowaną nauką, protonauka?) ● Co może zostać zautomatyzowane, rozwiązane przez TM, wyrażone rekursyjnie? AI – czy poznanie jest rekursyjne? Arden 1983 Za: Rappaport (2006)

Czym jest informatyka? (2) ● Sztuczna nauka (Artifical science) (studia empiryczne ale nie jest to nauka o rzeczach naturalnych) zjawisk otaczających komputery [Newell &] Simon 1976, 1969/1996 ● Nauka naturalna o procedurach Shapiro 2001[McCarthy 2006: computational procedures] ● Studia nad informacją Hartmanis & Lin 1992 ● Inżynieria (nie nauka) Brooks 1996, Loui 1987 ● Studia zjawisk wirtualnych Crowcroft 2005 ● Zespół wiedzy zajmujący się procesami przekształcania informacji Denning et al NB: Autorami definicji nie są filozofowie! Za: Rappaport (2006)

Czym jest informatyka? (3) ● CS = study of algorithms and computers that implement them Rappaport (2006) ● CS – is occupied with the design, development and investigation of the concepts and methodologies that facilitate and aid the specification, development, implementation and analysis of computational systems R. Turner, A. Eden (2009)

Główne tematy filozofii w informatyce 1. Czym jest komputer? 2. Czym jest informacja? 3. Czym jest algorytm? 4. Czym jest program komputerowy? 5. Czy można zbudować sztuczną inteligencję? (Krótkie wprowadzenie do filozofii SI) 6. Czy sensowna jest etyka komputerów? Plan oparty został na sugestiach W.J. Rappaporta

Problemy ogólne – przykłady (1) 1.Czym jest informacja? (Floridi 2004; Floridi 2005) 2.Jakim rodzajem rzeczy są obiekty cyfrowe? (Allison et al. 2005) 3.Co odróżnia hardware od software? Czy programy istnieją zarówno w fizycznej jak i symbolicznej formie? (Moor 1978; Colburn 2004)

Problemy ogólne – przykłady (2) 1. Jakim rodzajem dyscypliny jest CS? Jakie role pełnią matematyczne modelowanie i eksperymenty? (Minsky 1970; Denning 1980; Denning 1981; Denning et al. 1989; Denning 1985; Denning 1980b; Hartmanis 1994; Hartmanis1993; Hartmanis 1981; Colburn 2004; Eden 2007) 2. Czy programy mogą być uważane za teorie naukowe? (Rapaport 2005a) 3. Jak matematyka jest wykorzystywana w CS? Czy modele matematyczne są używane jako deskryptywne czy normatywne? (White 2004; Turner 2007)

Filozofia SI – przykładowe pytania 1.Czy maszyna może myśleć? (od Lullusa do dziś) 2.Co znaczy, że maszyna myśli? 3.Czy są jakieś ograniczenia nie pozwalające zbudować myślącej maszyny? 4.Czy pojęcie „myślenia komputacyjnego” (computational thinking) wytrzymuje krytyczną analizę filozoficzną? (Wing 2006) 5.Czy próby zbudowania sztucznej inteligencji mogą powiedzieć coś o ludzkim umyśle? 6.Kim będzie człowiek, jeśli stworzy myślące maszyny?

… then STOP. Ciąg dalszy za tydzień...