Problemy z reprodukcja kolorów dodatkowych w systemach odbitek próbnych Paweł Skotarczak, Netflex.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
drupa - tendencje w dziedzinie produkcji form offsetowych
Advertisements

Rozdzielczość obrazu bitowego
Formaty plików Dane cyfrowe.
KALIBRACJA URZĄDZEŃ WEJŚCIA - WYJŚCIA
Rozpoznawanie Twarzy i Systemy Biometryczne, 2005/2006
Budowa i własności oka Adler 1968, Judd, Wyszecki 1975, Durret 1987
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Przygotowanie materiału ilustracyjnego
TAJEMNICE BARW Głównym celem mojej pracy jest stworzenie pokazu komputerowego przeznaczonego dla uczniów drugiego etapu edukacyjnego, przy wykorzystaniu.
Drukarka Urządzenie wyjścia.
Podstawy grafiki komputerowej
Podstawowe pojęcia i problemy związane z przetwarzaniem plików graficznych.
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
REJESTRACJA CZASU PRACY
EasyMOD kontrola modyfikacji i rozszerzeń systemu SAP
EasyLoad BI zarządzanie wczytywaniem danych do hurtowni przez użytkowników biznesowych Prezentacja rozwiązania.
Microsoft PowerPoint Wprowadzenie.
Pomiar Fazowy 3D Nowa technika pomiarowa dla Wideo Endoskopów XL G3.
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
SANKOM Sp. z o.o Warszawa ul. Popularna 14/3 Program Audytor SDG w wersji 1.0 przeznaczony jest do szybkiego doboru grzejników w budynkach mieszkalnych.
Temat 7: Tekst.
KOLORY CorelDRAW Photoshop.
Grafika wektorowa.
Formaty zdjęć.
Komendy SQL do pracy z tabelami i bazami
IMPEX GEO Jeden z największych dostawców sprzętu pomiarowego dla zastosowań geodezyjnych i GIS, dystrybutor firm Trimble, Nikon i Spectra Precision. Firma.
Programy wspomagające projektowanie instalacji sanitarnych
MS Excel - wspomaganie decyzji
Aplikacje internetowe
XML Publisher Przedmiot i zakres szkolenia Przedmiot i zakres szkolenia Przeznaczenie XML Publisher Przeznaczenie XML Publisher Definiowanie Definiowanie.
„Żadna firma nie posiada ani czasu, ani środków niezbędnych do uczenia się wyłącznie na własnych błędach” James Harrington.
DRUK WYPUKŁY Prezentacja dla klas VI SP i I-III Gim.
Drukarki.
Co to jest format PDF PDF (ang. Portable Document Format) - jest formatem plików, który służy do prezentacji, przenoszenia oraz drukowania treści zarówno.
PODSTAWY SIECI KOMPUTEROWYCH - MODEL ISO/OSI. Modele warstwowe a sieci komputerowe Modele sieciowe to schematy funkcjonowania, które ułatwią zrozumienie.
Xerox IMPIKA Reference TED. Xerox IMIPKA Reference TED 2 Ciesz się korzyściami pełnej gamy kolorystycznej, danych zmiennych, produktywności.
Formatowanie dokumentów
Projektowanie obiektowe. Przykład: Punktem wyjścia w obiektowym tworzeniu systemu informacyjnego jest zawsze pewien model biznesowy. Przykład: Diagram.
Procesor tekstu Word część 3
Grafika rastrowa - parametry
Model warstwowy ISO-OSI
Zasada działania napędów dysków optycznych
Praktyczne aspekty skanowania 3D dla zadań inżynierii mechanicznej dr inż. Mirosław Guzik.
Modele barw.
Instrukcja obsługi aplikacji „Wizualizacja produktów CRH Klinkier”
Grafika komputerowa – Grafika wektorowa i rastrowa
1 Co nowego w i-cut Suite i-cut Layout 14.0.
1 Co nowego w ArtPro ArtPro+ ●Aplikacja towarzysząca.
1 Co nowego w PackEdge ArtPro+ ●Aplikacja towarzysząca.
1 Color Engine 14 Co nowego. 2 Co nowego w Color Engine 14 ●Obsługa spektrofotometru eXact ●Ulepszona obsługa XRGA i standarów pomiarów ●Narzędzie porównywania.
Rodzaje, budowa, parametry eksploatacyjne. Troszkę historii p.n.e. – Sumerowie zaczynają zapisywać transakcje handlowe na glinianych tabliczkach.
Grafika komputerowa. Cele lekcji Jak powstaje obraz na ekranie monitora? Modele barw Typy grafiki komputerowej Zastosowanie grafiki komputerowej Pliki.
Sporządzenie plików drukowych oraz naświetlanie prac.
RYSUNEK TECHNICZNY.
Sporządzenie plików drukowych oraz naświetlanie prac.
Technik cyfrowych procesów graficznych
Polskie Towarzystwo Wspierania Osób z Nieswoistymi Zapaleniami Jelita "J-elita" Księga znaku logotypu.
Michał Pytel.
MODELE BARW 7 V 2017.
MODELE BARW 7 V 2017.
Menu Opcje.
Metody optymalizacji Materiał wykładowy /2017
 jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur geometrycznych lub brył geometrycznych, umiejscowionych.
Grafika wektorowa Grafika wektorowa (obiektowa) – jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur.
KOLORY W GRAFICE.
Etykietowanie pod kontrolą
AudaPad / AudaShare AudaShare PRO (2.8)
Opracował Tomasz Durawa
Selekcja danych Korelacja.
Zapis prezentacji:

Problemy z reprodukcja kolorów dodatkowych w systemach odbitek próbnych Paweł Skotarczak, Netflex

Główne problemy xxxxxxxxxxxxxxx  Problem z definicją koloru dodatkowego  Możliwości techniczne drukarek używanych do wydruków próbnych  Ograniczenia oprogramowania, problemy z konfiguracją

Kolor dodatkowy – definicja Kolor występujący w postaci:  listka książki kolorów  lub zdefiniowany przez klienta Firmowy np. w logotypie, uzupełniający lub zastępujący kolory CMYK

Kolor klienta – formy Występuje w postaci:  karta koloru – należy wykonać pomiar przy pomocy spektrofotometru w uzgodnionych warunkach pomiarowych  wartości L*a*b* (jakie warunki pomiarowe?)  plik w formacie CxF:  wersja 1, 2 - niestandardowa, czasami wymagana konwersja danych  wersja 3 – format ISO, czytany przez większość aplikacji  plik w formacie CGATS.17  w formacie Cxf/X4 – osadzone w pliku pdf przez aplikacje: CGS CxF Toolbox, Callas PDF Toolbox  inne, niestandardowe formaty np. z systemów recepturowania farb lub kontroli koloru

Kolor klienta – pomiar, parametry  Pomiar wykonujemy w określonych „warunkach pomiarowych”, ustawienia możliwe do wyboru w urządzeniu:  Typowo: D50, 2 0, noPOL, ABS, M0  Ustawienia przemysłowe, recepturowanie farb: D65, 10 0, noPOL lub POL, ABS  Często popełniany błąd przez drukarzy: D50, 20, noPOL, PAP  Używamy zawsze takiej samej geometrii pomiarowej: 45/0, 0/45, d/8  Na podłożu białym – 2 warstwy papieru, 240 g/m 2  Lub na podłożu czarnym – papier matowy  Wykonujemy kilka pomiarów i uśredniamy dane  Ważna legalizacja, skalibrowane Warunki pomiaru muszą być zawsze takie sam, ważna jest konsekwencja w wykonywaniu pomiarów

Kolor klienta – pomiar, parametry, cd Nietypowe ustawienia wzięte z życia:  1. Korporacja produkująca filtry samochodowe:  Wzór w postaci karty koloru  Warunki pomiarowe: D50, 10 o, noPOL, ABS  Drukarnia pracowała z warunkami: D50, 20, noPOL, ABS  Dział recepturowania: D50, 2 0, POL, ABS – dane z firmy produkującej farby  Efekt: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx  2. Drukarnia nawiązuje współpracę z producentem zabawek:  Wzór w postaci wartości L8a*b*  Warunki pomiarowe: F, 2 o, noPOL, ABS  Uzgodnione przed rozpoczęciem produkcji opakowań

Książka kolorów - standardy  Najczęściej używane wzorniki pochodzą z firmy Pantone ©  Dwie najczęściej spotykane wersie, dla podłoży powlekanych, to:  Solid Coated  Plus Solid Coated – stosowany w nowych aplikacjach Adobe Uwaga: różne wartości L*a*b* we wzornikach elektronicznych, np. dla Blue 072 C: L= a= b= L= a= b= ∆E= 5.49 – wartość trudno akceptowalna  Inne:  HKS – rzadko stosowany  DIC – egzotyczny

Książka kolorów – dokładność, cd  Drukowane książki kolorów pochodzą od różnych producentów (Pantone ©, producenci farb)  Dokładność odwzorowania listków jest zmienna pomiędzy książkami różnych producentów  Dokładność odwzorowania listków jest zmienna pomiędzy książkami tego samego producenta  Książki mają określona przez producenta datę przydatności do spożycia

Książka kolorów – stan techniczny Książki są w różnym stanie technicznym…. Ideał, na półce właściciela drukarni W pewnej drukarni…

Książka kolorów – dokładność do wzorca elektronicznego, książka 1  Pomiar trzech próbek i porównanie do wzorca elektronicznego:  Reflex Blue C  485 C  374 C  Wzorzec pochodzi z książki elektronicznej Pantone Color Manager © identycznej jak w GMG SpotColor Editor  Pomiar w warunkach pomiarowych określonych w książce kolorów  Na białym podłożu

Książka kolorów – dokładność do wzorca elektronicznego, książka 1 Reflex Blue C  ∆E = 6.33 ale dla wzorca o numerze 2748 C  Dla wzorca Reflex Blue C ∆E = 14,72 Spektrofotometr znalazł najbliższy odpowiednik, o najmniejszej wartości ∆E

Książka kolorów – dokładność do wzorca elektronicznego, książka 2 Reflex Blue C  ∆E = 7,2 ale tym razem dla wzorca o numerze 2747 C  W poprzedniej książce najbliższym wzorcem był listek 2748 C  Dla wzorca Reflex Blue C odchyłka wynosi ∆E = 15,31

Książka kolorów – dokładność do wzorca elektronicznego, obie książki Reflex Blue C  Listek z książki 1 został wprowadzony do urządzenia jako „referencja 1”  Pomiar listka 2 do wzorca  ∆E = 6.28 – różnica pomiędzy dwoma próbnikami – ten sam producent wzornika, ta sama partia

Książka kolorów – dokładność do wzorca elektronicznego, obie książki 485 C  xxxx

Książka kolorów – dokładność do wzorca elektronicznego, obie książki 3xxxxxxxxx C  xxxx

Papierowa czy elektroniczna? Książki papierowe są zawodne:  Czasami występują duże różnice pomiędzy próbką we wzorniku i wzorcem elektronicznym  Występują zawsze a czasami duże różnice pomiędzy kilkoma książkami kolorów, niezależnie od producenta  Zużywają się przez wycieranie, farba blednie pod wpływem światła, są niszczone  Powinny być wzorcem przy projektowaniu a nie wyznacznikiem jakości druku (do którego wzornika drukujemy?) Najlepszym wyborem jest wzornik elektroniczny, pozbawiony wszystkich wad wzorników papierowych

Książka elektroniczna – w aplikacjach i spektrofotometrach  Licencjonowane książki kolorów instalowane z oprogramowaniem do składu i systemach RIP mają identyczne wartości liczbowe opisujące próbki  Producenci uaktualniają książki w czasie, posiadając aktualne wersje aplikacji zawsze mamy aktualne książki kolorów  Uważajmy na kompatybilność wpisów pomiędzy starymi a nowymi książkami, książki sprzed kilku lat są nieaktualne np. ColorProof 5.3  Takie same książki są w urządzeniach pomiarowych, dostarczone przez producenta lub poprzez import plików CxF

Pantone Color Manager ©  Użytkownicy wzornika Pantone © mogą pobrać i zarejestrować aplikację Pantone Color Manager 2 ©, kod rejestracji znajduje się na tylnej okładce wzornika  Użytkownicy nie posiadający próbnika Pantone © mogę tę aplikację kupić, koszt zakupu jest niewielki

Pantone Color Manager © – uaktualnienie i eksport do aplikacji  Oprogramowanie uaktualnia się automatycznie, pobierając najnowsze opublikowane i uaktualnione książki kolorów  Umożliwia eksport danych do popularnych aplikacji w ich natywnych formatach  Umożliwia eksport danych do formatu CxF – standardowego formatu wymiany informacji o kolorach  Uważajmy na warunki pomiarowe przy eksporcie książek

CxF – uniwersalny format wymiany danych o kolorach  Opracowany przez firmę Gretag Macbeth  Rozwijany przez firmę X-rite  Wersja CxF 3 – jest standardem międzynarodowym  Oparty o język XML  Szerokie możliwości przenoszenia danych o kolorze  Możliwość importu przez większość aplikacji do zarządzania barwą (aplikacje do profilowania, raportowania i recepturowania farb)  Standard CxF/X4 jest podzbiorem CxF3 opisanym w normie ISO  Standard CxF/X4 stał się częścią standardu formatu PDF 2  Na rynku są już dostępne aplikacje pracujące w formacie Cxf/X4 – CGC CxF Toolbox i Callas PDF Toolbox

Cxf/X4 w plikach PDF – przyszłość czyli CxF Toolbox  Definicja koloru poprzez import pliku CxF  Kolory są zdefiniowane za pomocą widma  Wartości L*a*b* są wyłącznie informacyjne Możliwość:  pomiar  wprowadzenie gradacji koloru  informacja o przezro- czystości farby  definiowanie tolerancji

Cxf/X4 w plikach PDF – przyszłość, cd  definiowanie podłoża i procesu druku  osadzanie danych o kolorach w plikach pdf  ekstrakcja danych o kolorach specjalnych z plików pdf  kolory możemy certyfikować w zdefiniowanej tolerancji

Drukarki używane w systemach odbitek Typowe  Epson serii x880  Espon serii x900  Nowość : SureColor Px00Violet Nietypowe dla nietypowych aplikacji  Drukarki solwentowe: np Roland V300i  Drukarki UV: Roland LEC / Mimaki

Espon StylusPro x880 - cechy  Niezawodny koń roboczy – made in Japan  Niedostępna na rynku od stycznia 2016, za wyjątkiem modelu  Tylko 8 tuszy, szybka i stabilna kalibracja  Szybkie wykonywanie profili z kalibracją 8c  Odwzorowanie przestrzeni Coated+ – około 75%

Espon StylusPro x880 – gamut i próbki Coated+ Słabe:  Zielenie  Pomarańcze  Róże  Granaty

Espon StylusPro x900 - cechy  Made in China  Dodatkowe tusze: pomarańczowy i zielony  Dłuższy czas opracowania profili MX dla kalibracji 10c w stosunku do 8c  Kalibracja mniej stabilna w czasie – częste kalibracje w stosunku do 8c  Odwzorowanie przestrzeni Coated+ – około 97% Dotyczy także serii WT, z tuszem białym, na podłożach firmy Epson: xxxxxxxxx

Espon StylusPro x900 – gamut i próbki Coated+ Słabe:  Granaty  Róże  Fiolety Lepsze od x880:  Zielenie  Pomarańcze  czerwienie

Espon SureColor Px00V  Made in China – nowość, nie możemy na razie porównywać jest niezawodności do poprzednich modeli  Dodatkowy tusz w stosunku do serii x900: fioletowy, zastępuje LLB  Istnieje wersja z tuszem LLB  Nowa głowica  Nowe oprogramowanie wewnętrzne, usunięte wady z poprzednich wersji  Nowe tusze, niekompatybilne z poprzednią wersją  Dłuższy czas opracowania profili MX dla kalibracji 10c w stosunku do 8c  Kalibracja mniej stabilna w czasie – częste kalibracje w stosunku do 8c  Odwzorowanie przestrzeni Coated+ – około 99%

Espon SureColor Px00V – gamut i Coated+ Nadal słabe:  Purpura Lepsze od x880:  Żółcienie  Fiolety Najlepsza seria drukarek z firmy Epson (moim zdaniem)

Espon SureColor Px00V – kontra x900 Mniejszy zakres SCPx00V w nasyconych granatach

Espon SureColor Px00V – kontra x900 Mniejszy zakres SCPx00V w nasyconych granatach

Roland VSx00i Zalety  Szeroki wybór podłoży drukowych dla solwentu  Tanie tusze w dużym wyborze  Druk tuszami CMYK, białym i srebrnym (dowolny kolor metaliczny)  Możliwość wycinania, posiada nóż – pełen prototyp kartonika lub etykiety Wady  Egzotyczna maszyna dla przygotowali prepress  Konstrukcja przemysłowa, gorsza dokładność i stabilność druku:  Mniejsza rozdzielczość głowicy  Maksymalna liniatura symulowanego rastra to 133 lpi  Inne tusze, inne procedury postępowania z nimi

Roland VSx00i – gamut i Coated+ Najgorsze odwzorowanie przestrzeni Coated+, nawet w porównaniu do starych modeli Epson StylusPro x880

Roland VSx00i – z tuszami CGS XG dla FlexPack Lepsze od standardowych:  Przedefiniowane tusze CMYK  Dodano:  Zielony  Pomarańczowy Możliwość laminacji wydruku na dowolnym podłożu za pomocą folii transferowej

Roland LEC / Mimaki UFJ (maszyny UV)  Przestrzeń reprodukowanych kolorów jest podobna do przestrzeni drukarek solventowych  Posiadają tusz biały i lakier  Brak tuszy: pomarańcz, zielony srebrny  Możliwość druku na materiałach docelowych – tworzenie prototypów opakowań  Urządzenie Mimaki ma nieznacznie większą przestrzeń odwzorowania kolorów

Roland LEC kontra SureColor Px00Violet

Drukarki UV z dodatkowymi tuszami: pomarańcz i zielony  Na rynku nie ma drukarek UV z tuszami OG, żaden z producentów nie produkuje i nie ma informacji o przygotowaniach do takiej produkcji  Potrzebna technologia już istnieje:  Głowice Konica Minolta, Ricoch lub Xaar  Mechanizm transportu mediów z roli na rolę, stolik XYZ  Oprogramowanie obsługujące CMYK, kolory specjalne oraz lakier  Doświadczenie w budowaniu maszyn UV Drukarkę UV OG można zbudować w Polsce

Drukarka – najlepszy wybór  Dla konwencjonalnych odbitek próbnych – Epson SC-Px00V  Jeśli możemy użyć podłoży firmy Epson – WT-7900  Drukarki Solventowe – nie spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem  Drukarki UV  raczej nie w tej chwili, ograniczona przestrzeń odwzorowania barw  tak, jeśli jakość odwzorowania kolorów dodatkowych nie jest dla nas priorytetem

GMG SpotColor Editor

Kolory dodatkowe w GMG SpotColor Editror  Predefiniowane biblioteki książek kolorów w plikach DB3, w najnowszej wersji oprogramowania zawsze aktualne – ale niezgodne ze starszymi wersjami  Definicje znajdują się w plikach db3, każda próbka opisana jest za pomocą wartości L*a*b*  Biblioteki są zoptymalizowane dla kalibracji 8c i 10ci dla konkretnych modeli maszyn  Producenci książek definiują wyłącznie pola 100% – nie ma informacji o wartościach gradacji kolorów  Książki są niezależne od podłoży drukowych, nie ma w nich informacji na jakim podłożu był wykonany druk oraz brakuje wartości L*a*b*

Reflex Blue C w SpotColor Editror Definicja L*a*b* próbki 100% Wpis koloru Plik gamut Definicja kolorantów drukarki Użyj pliku gamut

Reflex Blue C w SpotColor Editror, cd Bark definicji gradacji koloru, tylko wartość 100% Brak definicji krzywej gradacji którą ma symulować system Brak informacji o zachowaniu próbki w interakcji z innym kolorem

Odwzorowanie na odbitce – plik gamut kontra full gamut  Wszystkie biblioteki kolorów dodatkowych są związane z kalibracją przez plik gamut, opisujący możliwości techniczne drukarki w stanie skalibrowanym  Plik full gamut opisuje maksymalne możliwości techniczne drukarki gdy drukarka jest nieskalibrowana  Przestrzeń opisana przez plik gamut jest mniejsza od full gamut – po to żeby można było skalibrować dowolny egzemplarz drukarki z danej serii  Nie każdy egzemplarz jest w stanie wydrukować graniczne kolory pliku full gamut  Zmiana mikroklimatu naszej drukarki może spowodować brak możliwości ponownego wydrukowania koloru z identycznymi wartościami

Gamut kontra full gamut, kalibracja 8c Ograniczenia przestrzeni drukarki przez plik gamut (kolor niebieski), full gamut jest większy o kilka procent, największe strata – granat

Plik gamut kontra fullgamut próbka Reflex Blue C, SC-Px00V  Zmierzona próbka L=14.92 a=31.84 b= Nie mieści się w przestrzeni drukarki  Wydruk z plikiem gamut L=xx a=xx b=xx Odchyłka =  Wydruk z plikiem full gamut L=xx a=xx b=xx Odchyłka =

Optymalizacja koloru Reflex Blue C  Praktycznie prawie wszystkie kolory z bazy powinny być zoptymalizowane  Drukujemy pasek kontrolny z naszym kolorem i wykonujemy pomiar  Kalkulujemy poprawkę z uwzględnieniem naszego pomiaru – program wylicza korektę danych wysyłanych do drukarki

Optymalizacja koloru Reflex Blue C w praktyce, urządzenie ILS30

Krzywa charakterystyczna druku, czyli co się dzieje pomiędzy 0% a 100%  W druku fleksograficznym zawsze występuje przyrost punktów  Na przyrost punktu mają wpływ:  maszyna  fotopolimer  farba  wałek rastrowy  taśma  podłoże drukowe  warunki panujące w drukarni (temperatura i wilgotność) Pole 50% wydrukowane na maszyny nigdy nie jest wydrukowane w sposób liniowy, zadeklarowane 50% nie będzie wydrukowane jako 50% Przyrost punktu występuje zawsze, musi być zmierzony oraz kontrolowany

Przykładowe krzywe gradacji  Maszyna: Gallus xxxxx  Farba: Pantone 485 C  Wałek rastrowy:  Pianki:  Fotopolimer: Kodak  Podłoże:

Dlaczego 50% nie powinno mieć na wydruku 50%, krzywa C3  Prawo Webera  Krzywa logarytmiczna

Krzywa gradacji w systemie GMG  Profile mx4 i mx5 nie zwierają w sobie żadnej informacji o przyroście kolorów dodatkowych, dotyczą wyłącznie danych CMYK i opisują charakterystykę wyłącznie dla tych czterech farb  System GMG musi przyjąć domyślną strategię wydruku gradacji dla kolorów dodatkowych  Ustawienie domyślne to odwzorowanie liniowe

Krzywa gradacji – SpotColor Editor, definiowanie  SpotColor Editor zawiera w sobie narzędzie do definiowania krzywej charakterystycznej druku  Do krzywej możemy dodawać węzły, które precyzyjnie zdefiniują krzywą  W systemie może być aktywa nieograniczona ilość krzywych

Krzywa gradacji – SpotColor Editor, przypisanie do koloru  Krzywą można dowiązać do pliku db3 – do wszystkich kolorów w bibliotece  Tylko do wybranych próbek  Można dokonać wyboru z poziomu aplikacji Krzywa druku przypisana do koloru

Krzywa gradacji – ColorProof Kolory dodatkowe w ColorProof, Reflex Blue – krzywa gradacji pobrana z pliku db3, 485 C – brak przypisanej krzywej w pliku db3, należy wskazać z poziomu Job Editor Reflex Blue C 485 C

Krzywa gradacji – co drukuje system? System ColorProof stosuje dwa podejścia do krzywej gradacji:  Jeśli wykonujemy odbitkę z profilem mx4 z krzywa gradacji podpiętą do koloru system koncentruje się na zmianie jasności i odcienia reprodukowanego pola  Jeśli wykonujemy odbitkę z symulacją rastra (mx5) system wyłącznie zmienia geometrię punktów rastrowych w plikach 1-bit tiff, nie zmienia jasności lub odcienia symulowanego odcienia punktu  W obu przypadkach firma GMG zaleca wykonanie pomiarów przy pomocy spektrofotometru lub densytometru przyrostu punktu i ręczne zoptymalizowanie krzywej gradacji  W obu przypadkach referujący odradza taką procedurę

Liniowy w zamyśle, nieliniowy w praktyce, Reflex Blue C, mx5  Raster: okrągły  Kompensacja: -10%  Pole: 50%  GMG: liniowo  Przyrost: 20%  Raster: okrągły  Kompensacja: -10%  Pole: 50%  GMG: +35%  Przyrost: 42%

Dlaczego to nie działa?  Pomiar krzywej druku oparty jest o gęstość optyczną  Gęstość optyczną powinniśmy mierzyć wyłącznie dla farb CMYK – ponieważ tak zostały opracowane densytometry i spektrofotometry  Gęstość optyczna jest mierzona przez filtr dopełniający do czerni CMYK RGBV  W urządzeniach nie ma filtrów dopełniających dla kolorów dodatkowych, spektrofotometry dobierają „najlepszy odpowiednik”

Dlaczego to nie działa?  Pomiar jest nieprecyzyjny dla drukarek, które budują wydruk z 10 atramentów  485 C jest budowany z tuszy:  magenta i light magenta  orange  cyan  yellow  Reflex Blue C jest budowany z:  cyan i light cyan  magenta  Yellow Różne filtry dopełniające do czerni

Gęstość główna i szczątkowa, gęstość widmowa  Pomiar jest nieprecyzyjny dla drukarek, które budują wydruk z 10 atramentów  485 C jest budowany z tuszy:  magenta i light magenta  orange  cyan  yellow  Reflex Blue C jest budowany z:  cyan i light cyan  magenta  Yellow Różne filtry dopełniające do czerni

Krzywa gradacji z profilem mx4

Krzywa gradacji z profilem mx4 - optymalizacja

Krzywa gradacji z profilem mx5

Krzywa gradacji z profilem mx4 - optymalizacja

SpotColor Editor – dodatkowe węzły Alternatywą do tworzenia i używania krzywej gradacji jest zdefiniowanie dodatkowych węzłów opisujących krzywą za pomocą wartości L*a*b*  Możemy zdefiniować dowolna ilość węzłów w zakresie 0-100%  Opieramy się o wartości L*a*b*, a nie o gęstość optyczną, jak w krzywej gradacji – metoda precyzyjna  Możemy optymalizować wprowadzone wartości za pomocą wbudowanego mechanizmu w SpotColor Editor  Musimy posiadać wydrukowany pasek, konieczna współpraca drukarni  Paski kolorów dodatkowych mogą być umieszczone na bandach wspierających, spektrofotometry posiadają apertury pomiarowe 1,5 x 1,5 mm, możemy używać pól o średnicy 3 mm  Uwaga na prawą i lewą stronę druku

Dodatkowe węzły – zoptymalizowane wartości

Dodatkowe węzły – wygląd krzywej odwzorowania

SpotColor Editor – stopień krycia farby

CMYK i kolor dodatkowy  Standardowo możemy opracować profil MX4 i posługiwać się kolorami z bazy DB3  Nie mam żadnej informacji o nadrukach  Możemy wykonać specjalny profil MX4 w który zastępujemy kanał lub kanały CMYK kolorem dodatkowym  Musimy w drukarni wydrukować odpowiednio spreparowany FlexoChart do tej pracy – czy drukarnia na to pozwoli?

SpotColor Editor – wady  Baza DB3 pozwala na zdefiniowanie pojedynczego koloru w zakresie 0-100%, brak informacji o interakcji z innymi kolorami  Kolory są zdefiniowane przez wartości L*a*b*  Nie na informacji o stopniu krycia farby, opieramy się o algorytm GMG, dobieramy metodą prób i błędów  Musimy pamiętać o kolejności druku kolorów na maszynie i prawidłowo odtworzyć ją w aplikacji ColorProof

SpotColor Editor – wady  Nie możemy łączyć w pracy kilku profili MX4 w których zamieniliśmy CMYK kolorem dodatkowym  Przestrzeń kolorów L*a*b* nie przenosi wszystkich danych technicznych, wiele cennych informacji jest traconych w stosunku do danych widmowych którymi operują nowsze rozwiązania  Profile MX4 operują wyłącznie czterowymiarową przestrzenią, nie możemy dołożyć dodatkowych kolorantów, możemy dokonać wyłącznie podmiany maksymalnie do czterech kolorantów  Brak obsługi formatu CxF

Open Color 2

Forma

Gradacja

Dziękuję za uwagę