Skarga o stwierdzenie nieważności (art. 263 TL) mgr Magdalena Matusiak-Frącczak.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Prawo europejskie Opracowano na podstawie W. Siuda: „Elementy
Advertisements

Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
Akt administracyjny.
Źródła i obszary prawa Konstytucja RP Art.87
dr Aleksandra Sołtysińska
Filary w strukturze UE dr Edyta Martini.
OCHRONA PRAWNA W PRAWIE MIĘDZYNARODOWYM I WSPÓLNOTOWYM
Źródła prawa podatkowego
Struktura i zakres kognicji
Opiniowanie projektów aktów normatywnych Nasielsk listopada 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Zasady działania Unii Europejskiej
Przestrzeganie przepisów bhp,
Dlaczego warto lobbować w UE ? NEMO Consulting.
Norma prawna.
System aktów prawodawczych
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
PRAWO WTÓRNE ROZPORZĄDZENIA, DYREKTYWY, DECYZJE
Polska w Unii Europejskiej
SWOBODA UMÓW SWOBODA UMÓW. 1) swoboda umów wiązana jest z pojęciem kompetencji: Z. Radwański: kompetencja do kształtowania przez podmioty wiążących je.
Trybunał Konstytucyjny
SYSTEM OCHRONY PRAWNEJ W UNII EUROPEJSKIEJ
Prawo administracyjne – źródła prawa
Mgr Artur Fojt Materiały dydaktyczne dla studentów grupy 2 Stacjonarnych Studiów Prawa, III rok. Rok akademicki 2014/15 Przedmiot : Postępowanie administracyjne.
ELEMENTY DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Źródła Prawa Wspólnotowego Centrum Informacji Europejskiej Aleksander PARZYCH.
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
Europejski Trybunał Praw Człowieka
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
PRAWO UNII EUROPEJSKIEJ Zajęcia nr 2 STUDIA WIECZOROWE / GRUPA 3 / 23-PR-WM-S6-PUE MGR BARBARA CHACZKO.
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
Sądy Administracyjne w Polsce
Rola Trybunału i Sadu Unii Europejskiej w kontroli administracji unijnej Warszawa, WPiA UW, 13 kwietnia 2016 Katarzyna Szychowska Référendaire au Tribunal.
SKARGA O STWIERDZENIE NIEWAŻNOŚCI AKTU INSTYTUCJI LUB ORGANU Artykuł 263 (dawny artykuł 230 TWE)
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
Zasady stosowania prawa unijnego Jan Ludwik
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Skarga Konstytucyjna Mgr Przemysław Mazurek Rok Akademicki 2016/2017
Procesy decyzyjne i instytucje UE
Konstytucyjny system źródeł prawa
Sankcje wadliwych czynności prawnych
System aktów prawodawczych
Komitologia System, w którym Rada i Parlament upoważniają Komisje europejską do wydania aktów wykonawczych. Komisja jest wtedy wspierana przez komitety.
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
POSTĘPOWANIA ODRĘBNE -
Trybunał Konstytucyjny
Akt administracyjny – pojęcie, sposoby klasyfikowania
„Współczesne wyzwania prawa konsumenckiego” Kraków, r.
Norma prawna.
Sądy Administracyjne w Polsce
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa wykład 2
Zmiany związane z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) stosowane od dnia r.
PRZEGLĄD ORZECZNICTWA PODATKOWEGO
Środki nadzorcze i środki o charakterze nadzorczym Ad personam w administracji publicznej środki nadzorcze ad meritum w administracji publicznej.
Nauka administracji mgr Karina Pilarz.
Prawna ochrona środowiska w procesie inwestycyjnym
SWOBODA UMÓW.
NORMY I PRZEPISY PRAWA CYWILNEGO OBOWIĄZYWANIE NORM W CZASIE I PRZESTRZENI mgr Maciej Bieszczad Zakład Prawa Cywilnego i Prawa Międzynarodowego Prywatnego.
SKARGA O STWIERDZENIE NIEWAŻNOŚCI AKTU INSTYTUCJI LUB ORGANU
Ochrona prawna w UE.
System ochrony prawnej UE
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jako sąd międzynarodowy
Zapis prezentacji:

Skarga o stwierdzenie nieważności (art. 263 TL) mgr Magdalena Matusiak-Frącczak

Zakres kontroli:  akty prawodawcze;  akty Rady, KE i EBC, inne niż zalecenia i opinie;  akty PE i Rady Europejskiej zmierzające do wywarcia skutków prawnych wobec podmiotów trzecich.

Zakres kontroli – szczególne postanowienia w zakresie WPZiB:  Art. 275 TL: ETS nie jest właściwy w zakresie postanowień dotyczących WPZiB ani w zakresie aktów przyjętych na ich podstawie; ETS jest właściwy w zakresie kontroli przestrzegania artykułu 40 TUE oraz orzekania w sprawie skarg wniesionych na warunkach przewidzianych w art. 263 akapit 4 TL, dotyczących kontroli legalności decyzji przewidujących środki ograniczające wobec osób fizycznych lub prawnych przyjętych przez Radę na podstawie tytułu V rozdział 2 TUE:  Realizacja WPZiB nie narusza stosowania procedur oraz odpowiedniego zakresu uprawnień instytucji przewidzianych w Traktatach do wykonywania kompetencji UE, o których mowa w art. 3–6 TL.  Realizacja polityk nie narusza także stosowania procedur oraz odpowiedniego zakresu uprawnień instytucji przewidzianych w Traktatach do wykonywania kompetencji UE na podstawie niniejszego rozdziału (art. 40 TUE).

Zakres kontroli – sprawa ERTA:  wiążące akty instytucji, czyli decyzje, rozporządzenia, dyrektywy (wymienione bezpośrednio w art. 230 TWE/266 TL);  instrukcje udzielone przez Radę państwom członkowskim w sprawie negocjacji umowy międzynarodowej (sprawa ERTA25, umowa dotyczyła warunków pracy załóg pojazdów w międzynarodowym transporcie drogowym), inaczej cel postępowania z art. 230 TWE/266 TL nie mógłby zostać osiągnięty, gdyby nie było możliwości kontroli wszystkich aktów, niezależnie od ich natury lub formy, jeśli wywołują skutki prawne.

Zakres kontroli – umowy międzynarodowe:  ETS nie może unieważnić umowy jako takiej, gdyż jest ona nie tylko aktem instytucji UE, ale także aktem prawa międzynarodowego. Kontrola legalności umów dotyczy decyzji Rady lub KE wyrażającej zgodę na związanie UE umową, a nie umowy. W jej konsekwencji umowa może zostać wypowiedziana lub renegocjowana. W prawie międzynarodowym umowa obowiązuje do momentu wygaśnięcia.

Zakres kontroli – prawo pierwotne:  ETS nie może badać legalności normy prawa pierwotnego;  Nie są to normy, które można w jakikolwiek sposób przypisać instytucjom UE, a nieważność dotyczy aktów, które instytucjom można przypisać.

Podmioty uprawnione do wniesienia skargi:  podmioty uprzywilejowane: państwo członkowskie - rząd centralny; nie są to rządy krajów federacyjnych czy autonomicznych regionów, niezależnie od zakresu władzy, jakim cieszą się w krajowym porządku prawnym (to będą podmioty nieuprzywilejowane); PE; Rada; KE podnoszące zarzut braku kompetencji, naruszenia istotnych wymogów proceduralnych, naruszenia Traktatów lub jakiejkolwiek reguły prawnej związanej z ich stosowaniem lub nadużycia władzy

Podmioty uprawnione do wniesienia skargi:  podmioty półuprzywilejowane: TO; EBC; Komitet Regionów; zmierzające do ochrony ich prerogatyw.

Podmioty uprawnione do wniesienia skargi:  podmioty nieuprzywilejowane: każda osoba fizyczna lub prawna; może wnieść skargę na akty, których jest adresatem lub które dotyczą jej bezpośrednio i indywidualnie oraz na akty regulacyjne, które dotyczą jej bezpośrednio i nie obejmują środków wykonawczych. Akty tworzące organy i jednostki organizacyjne Unii mogą przewidywać wymogi i warunki szczególne dotyczące skarg wniesionych przez osoby fizyczne lub prawne na akty tych organów lub jednostek organizacyjnych zmierzające do wywarcia skutków prawnych wobec tych osób.

Test Plaumanna:  Decyzja dotyczy jednostek INDYWIDUALNIE, gdy dotyczy ich z powodu pewnych cech, które są dla nich charakterystyczne, lub ze względu na okoliczności, w których te osoby są odróżniane od wszystkich innych osób i z powodu tych czynników wyróżnia ich indywidualnie, tak jak osoby, do których decyzja została skierowana.

Co oznacza, że akt dotyczy jednostek bezpośrednio?  Oznacza to, że akt wywiera wpływ na sytuację prawną i interes prawny jednostki bez pośrednictwa innego aktu wykonawczego, chyba że władze państwa członkowskiego nie miały żadnej swobody przy wydawaniu aktu wykonawczego, także gdy podczas uchwalania decyzji, nawet jeśli państwu pozostawiona jest swoboda działania, jest pewne, że państwo ją zastosuje i wykona.

Decyzje wydane w formie rozporządzenia:  Ich treść świadczy o tym, że są to akty o charakterze decyzji i muszą spełniać takie same wymogi jak decyzje, tj. dotyczyć skarżących bezpośrednio i indywidualnie. Rozróżnieniu służy test abstrakcyjnej terminologii: test abstrakcyjnej terminologii: specjalny test natury prawnej aktu. Aby określić akt jako rozporządzenie, trzeba stwierdzić, czy akt ten jest prawem powszechnie obowiązującym, tj. ma zastosowane do obiektywnie określonych sytuacji i pociąga konsekwencje prawne dla generalnie i w sposób abstrakcyjny określonej kategorii osób. W przypadku decyzji kategoria adresatów jest ograniczona, osoby te daje się zidentyfikować. test zamkniętej kategorii: stosowany w sytuacjach, w których rozporządzenie dotyczy zamkniętej kategorii podmiotów, ponieważ odnosi się do wydarzeń przeszłych.

Orzeczenie w sprawie Les Verts:  ETS zbadał legalność aktu pomimo tego, że w czasie orzekania PE nie był jeszcze podmiotem uprzywilejowanym;  W tym przypadku kontrolowanym aktem były uchwały dotyczące zwrotu kosztów poniesionych przez partie polityczne uczestniczące w wyborach do PE.  Odrzucenie takiej możliwości kontroli byłoby sprzeczne z duchem Traktatu [...] i jego systemem. Skarga dotyczy każdego aktu instytucji.

Termin do wniesienia skargi:  2 miesiące od: daty publikacji aktu daty notyfikowania aktu skarżącemu; w razie ich braku: daty powzięcia przez skarżącego wiadomości o akcie.

Zarzut braku kompetencji:  instytucja podejmuje działania w obszarze, który nie należy do kompetencji UE;  instytucja działa w ramach kompetencji należących do innej instytucji UE;  instytucja wykonuje kompetencje UE w stosunku do państwa trzeciego lub jego obywateli w sposób sprzeczny z prawem międzynarodowym

Zarzut naruszenia istotnego wymogu proceduralnego:  Przyczyny związane z: przygotowaniem aktu:  niedopełnienie obowiązku konsultacji z określonym podmiotem, kiedy jest ona wymagana przez prawo UE;  brak możliwości wyrażenia swojej opinii przez podmioty, których dany środek dotyczy; formą aktu, np. niewłaściwe uzasadnienie lub brak uzasadnienia; ogłoszeniem aktu, gdy akt nie został ogłoszony w sposób dla niego przewidziany przez prawo UE, np. brak publikacji w odpowiednim organie promulgacyjnym UE lub brak poinformowania o podjęciu określonego środka jego adresata, ogłoszenie lub zawiadomienie adresata o przyjęciu aktu w sposób wadliwy.

Związanie ETS granicami skargi – orzeczenie AssiDomän:  ETS jest związany podmiotowymi granicami skargi (inaczej niż w polskim prawie karnym). Nawet jeśli okoliczności są wspólne dla kilku podmiotów, to wszystkie są zobowiązane do wniesienia skargi w terminie. Po upływie terminu nie ma już możliwości zaskarżenia i decyzja w stosunku do podmiotów, które nie złożyły skargi, staje się ostateczna.

Zasadność skargi (art. 264, 266 TL):  ETS orzeka o nieważności danego aktu (erga omnes i ex tunc);  ETS wskazuje, jeśli uzna to za niezbędne, które skutki aktu powinny być uważane za ostateczne;

Zasadność skargi (art. 264, 266 TL):  Instytucja, organ lub jednostka organizacyjna, która akt wydała, jest zobowiązana do podjęcia środków, które zapewnią wykonanie wyroku, co nie narusza postanowień Traktatu o odpowiedzialności deliktowej z tytułu wyrządzonej szkody (art. 340 akapit 2 TL); Instytucje muszą zagwarantować, że żaden akt zastępujący unieważniony środek nie będzie obarczony takim samym defektem, nie oznacza to jednak, że instytucja ma obowiązek skontrolowania wszystkich identycznych lub podobnych decyzji skierowanych do innych adresatów. Decyzja, która nie została zakwestionowana przez adresata w ciągu 2 miesięcy, jest w stosunku do niego ostateczna.

MIŁEJ NAUKI