PROW 2014-2020 - kontrola administracyjna projektów Bronisław Pietrala Marcin Fuzowski 1 Warszawa, listopad 2015 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kontrola zamówień publicznych w ramach Programu PL - SK Zakopane Wiesław Owsiak
Advertisements

1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
1 Kontrola zamówień publicznych w projektach realizowanych w ramach PWT PL-SK Szkolenie jest współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
TERYT 2 Współdziałanie w zakresie objęcia nadzorem wstępnej weryfikacji danych inicjalnej bazy danych PRG w zakresie granic jednostek i obrębów ewidencyjnych.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
Warszawa, Krótka sprzedaż – monitoring i nadzór GPW Iwona Edris Dyrektor Biura Audytu i Kontroli.
Poznań, dnia 17 maja 2007r. KOORDYNACJA AUDYTÓW ZEWNĘTRZNYCH i MONITOROWANIE PROJEKTÓW UNIJNYCH Agnieszka Purgat Daniel Majewski Dominika Piechocka Biuro.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Zamówienia publiczne: operacje typu „Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” objęte PROW na lata Toruń, marzec 2016.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
l Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
Ocena postępowania o udzielenie zamówienia publicznego polega na ocenie zgodności postępowania Beneficjentów z obowiązującymi przepisami dotyczącymi zamówień.
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 1 Stan prac dot. dokumentów proceduralnych oraz podsumowanie spotkania konsultacyjno-szkoleniowego w.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
KONTROLA W PROJEKCIE WSPÓŁFINANSOWANYM ZE ŚRODKÓW WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO NA LATA Kampania informacyjno - edukacyjna.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
Dziękuję za uwagę Projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju.
Zasada konkurencyjności w poddziałaniu 19.2 PROW
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ.
PROW kontrola administracyjna projektów
kontrola administracyjna projektów
Prawo zamówień publicznych – najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień w ramach projektów współfinansowanych z Funduszy Europejskich Gdańsk,
Projekty Inwestycyjne
ZASADA KONKURENCYJNOŚCI
Wygaśnięcie decyzji art. 162 § 1 kpa
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Szkolenie dla partnerów KSOW
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
Wdrażanie podejścia LEADER/RLKS w Polsce
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Umowa darowizny Mgr Aleksandra Pasek Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE
na realizację operacji w ramach Planu Działania
Omówienie procedur związanych z zamknięciem programu PROW w lokalnych grupach działania Województwa Zachodniopomorskiego.
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
Zebranie z wykonawcami w celu wyjaśnienia treści SIWZ na wykonywanie usług leśnych z zakresu gospodarki leśnej w Nadleśnictwie Drawno w roku 2017 Drawno,
Kontrola zamówień publicznych w ramach RPO WM
Dyrektor Departamentu Zarządzania Programami Operacyjnymi
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Zasady dokonywania zamówień w projekcie
Zasady dokonywania zamówień w projekcie
Zmiany w Umowie i Projekcie
. PRAWIDŁOWY OPIS DOWODÓW KSIĘGOWYCH Najczęściej występujące uchybienia dot. opisu dowodów księgowych i rozliczeń finansowych. Gdańsk, 23 lutego 2018 r.
Finansowanie programu
Aktualne sprawy akwakultury – PO „Rybactwo i morze”
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
„Most do sukcesu” Prowadzący: Agnieszka Moroń 19 lipca 2012r.
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zasady składania i oceny wniosków
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Nowe podejście do zamówień publicznych
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

PROW kontrola administracyjna projektów Bronisław Pietrala Marcin Fuzowski 1 Warszawa, listopad 2015 r.

2 Departament Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Wydział Kontroli Administracyjnych Weryfikacja/ocena postępowania o udzielenie zamówienia publicznego Wizyta w miejscu operacji Warszawa, listopad 2015 r.

Wyniki PROW DziałanieSprawdzonoNegatywne oceny % ocen negatywnych Odnowa i rozwój wsi ,31% Podstawowe usługi ,74% Leader ,54% Warszawa, listopad 2015 r.

4 PROW Warszawa, listopad 2015 r. Wk = W% x Wkw x WS Wk - wysokość kary administracyjnej; Wkw - wysokość faktycznych wydatków kwalifikowanych dla danego zamówienia; WS - procentowa wysokość wspófinansowania ze środków funduszy UE; W% - wskaźnik procentowy nałożonej kary. Naruszenie przepisów o zamówieniach publicznych = korekta od 5 do 100%!!! TARYFIKATOR

Błędy obarczone dużym ryzykiem wystąpienia 1.Nadużycia finansowe – fałszerstwo dokumentów, zmowy przetargowe 2.Dyskryminujące lub niewłaściwe kryteria oceny ofert 3.Żądanie dokumentów spoza katalogu określonego w art. 25 ust. 1 Pzp 4. Prowadzenie negocjacji przed wyborem oferty najkorzystniejszej 5. Niewłaściwe szacowanie wartości zamówienia 6. Brak należytej staranności podczas modyfikacji SIWZ 5 Warszawa, listopad 2015 r.

6 Częste naruszenia w ramach PROW Nieprawidłowe odrzucenie oferty najkorzystniejszej Błędna interpretacja przepisów art. 24 i 89 ustawy Prawo zamówień publicznych. Nieprawidłowy wybór oferty Błędna interpretacja przepisów art. 24 i 89 ustawy Prawo zamówień publicznych. Brak weryfikacji złożonych gwarancji wadialnych. Warszawa, listopad 2015 r. 6 I

7 Częste naruszenia w ramach PROW Warszawa, listopad 2015 r. Stosowanie niewłaściwych kryteriów oceny ofert Naruszenie art. 91 ust. 2 i 3 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez zastosowanie kryteriów oceny ofert dotyczących właściwości wykonawcy (doświadczenia). 7 II

8 Częste naruszenia w ramach PROW Warszawa, listopad 2015 r. Dyskryminacja wykonawców zagranicznych Naruszenie art. 25 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych w związku z § 4 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane poprzez zamieszczenie w ogłoszeniu o zamówieniu/SIWZ nieprawidłowej informacji o dokumentach jakie powinny zostać złożone przez wykonawców mających siedzibę poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu. 8 III

9 Częste naruszenia w ramach PROW Warszawa, listopad 2015 r. Nieprawidłowy opis przedmiotu zamówienia Naruszenie art. 29 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez użycie w opisie przedmiotu zamówienia znaków towarowych bez dodania zwrotu „lub równoważny”. 9 IV

10 Częste naruszenia w ramach PROW Warszawa, listopad 2015 r. Błędy w szacowaniu wartości zamówienia/wadium Naruszenie art. 32 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez niedochowanie przez zamawiającego należytej staranności w trakcie ustalania wartości zamówienia. Naruszenie art. 45 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez żądanie przez zamawiającego od wykonawców zabezpieczenia oferty wadium w kwocie przekraczającej 3% wartości zamówienia. 10 V

11 Częste naruszenia w ramach PROW Warszawa, listopad 2015 r. Błędy w obliczaniu czasu na złożenie oferty Naruszenie art. 43 ust. 1 ustawy Prawo Zamówień Publicznych poprzez wyznaczenie terminu składania ofert, z nieuwzględnieniem czasu niezbędnego do przygotowania i złożenia oferty. 11 VI

12 Częste naruszenia w ramach PROW Odesłania do SIWZ w ogłoszeniu o zamówieniu Naruszenie art. 41 ustawy Prawo Zamówień Publicznych poprzez nieokreślenie w ogłoszeniu o zamówieniu warunków udziału w postępowaniu. Warszawa, listopad 2015 r. 12 VII

13 Częste naruszenia w ramach PROW Błędy w weryfikacji złożonych ofert Naruszenie art. 87 ust. 2 ustawy Prawo Zamówień Publicznych poprzez niepoprawienie omyłek, niepowodujących istotnych zmian w treści oferty. Naruszenie art. 26 ust. 3 ustawy Prawo Zamówień Publicznych poprzez zaniechanie wezwania do uzupełnienia oferty. Naruszenie art. 87 ust. 1 ustawy Prawo Zamówień Publicznych poprzez zaniechanie wezwania do wyjaśnienia treści oferty. Warszawa, listopad 2015 r. 13 VIII

14 Częste naruszenia w ramach PROW Błędy w żądaniu informacji i dokumentów Naruszenie art. 36b ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez żądanie przez zamawiającego od wykonawców bezwarunkowego podania nazw podwykonawców, a nie części zamówienia, której wykonanie wykonawca miałby powierzyć podwykonawcom. Naruszenie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez żądanie przez zamawiającego od wykonawców dokumentów zbędnych i niezgodnych z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów. Naruszenie art. 26 ust. 2a ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez żądanie dokumentu, z którego treści wynikać będzie, że jest on ważny również po upływie dnia, w którym upływa termin składania ofert. Warszawa, listopad 2015 r. 14 IX

15 Częste naruszenia w ramach PROW Próby ograniczania udziału konsorcjów Naruszenie art. 23 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez wprowadzenie zakazu sumowania potencjałów. Warszawa, listopad 2015 r. 15 X

16 Częste naruszenia w ramach PROW Braki w ogłoszeniu o zamówieniu/SIWZ Naruszenia art. 36 ust. 1 i art. 41 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez niekompletne lub błędne ogłoszenia o zamówieniu lub SIWZ. Warszawa, listopad 2015 r. 16 XI

17 Częste naruszenia w ramach PROW Braki w umowie z wykonawcą Naruszenie art. 143d ustawy Prawo zamówień publicznych w związku z niezamieszczeniem przez zamawiającego w projekcie umowy z wykonawcą postanowień dotyczących umowy z podwykonawcami. Warszawa, listopad 2015 r. 17 XII

18 Częste naruszenia w ramach PROW Braki w informacji o wyborze oferty Naruszenie art. 92 ustawy Prawo Zamówień Publicznych, poprzez pominięcie w informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty uzasadnienia faktycznego i prawnego odrzucenia oferty wykonawcy lub terminu zawarcia umowy. Warszawa, listopad 2015 r. 18 XIII

19 Warszawa, listopad 2015 r. Perspektywy Ustawy Prawo Zamówień Publicznych (1) PROJEKT ZMIANA USTAWY !!! Termin r. Dyrektywy 2014/23/UE, 2014/24/UE, 2014/25/UE z dnia r. art. 90 ust. 1 dyrektywy klasycznej 2014/24/UE art. 106 ust. 1 dyrektywy sektorowej 2014/25/UE 19

20 Warszawa, listopad 2015 r. Perspektywy Ustawy Prawo Zamówień Publicznych (2) Jednolity europejski dokument zamówienia jest składanym przez wykonawców oświadczeniem własnym stanowiącym dowód wstępny, zastępującym zaświadczenia wydawane przez organy publiczne lub osoby trzecie. Jak określono w art 59 dyrektywy 2014/24/UE, stanowi on oficjalne oświadczenie wykonawcy, w którym stwierdza on, że nie znajduje się w jednej z sytuacji, w przypadku której wykonawcy muszą lub mogą zostać wykluczeni, że spełnia stosowne kryteria kwalifikacji oraz że, w stosownych przypadkach, spełnia obiektywne zasady i kryteria ustalone na potrzeby ograniczenia liczby kwalifikujących się kandydatów, którzy zostaną zaproszeni do udziału. Dokument ten ma na celu zmniejszenie obciążeń administracyjnych wynikających z wymogu przedstawienia znacznej liczby zaświadczeń lub innych dokumentów związanych z kryteriami wykluczenia i kwalifikacji. 20

21 Warszawa, listopad 2015 r. PROCEDURA Stopień szczegółowość wizyty w miejscu operacji Minimum wizytacje PROW Maksimum kontrole WoP PROW

Dziękuję za uwagę… …w razie dodatkowych pytań w przyszłości Warszawa, listopad 2015 r. 22