PROJEKT EDUKACYJNY: PIĘKNY UŚMIECH WIZYTÓWKĄ KAŻDEGO CZŁOWIEKA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
metody otrzymywania soli
Advertisements

Higiena jamy ustnej w trakcie leczenia wyjmowanym aparatem ortodontycznym Autor prezentacji: Anna Trochimiuk.
Projekt ,,Smacznie, ale czy na pewno zdrowo- czyli ile wiesz o tym co jesz?”
Biochemiczne zapotrzebowanie na tlen (5-dniowe)
Badania rozpuszczalnego tlenu w wodzie
Czy kwasy reagują z solami?
Sucha destylacja węgla i jego produkty
Prezentacja autorstwa Agaty Chmielewskiej i
H2OBŁĘDNI w laboratorium chemicznym UAM
HIGIENA JAMY USTNEJ.
Dzień Promocji Zdrowia Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 6
Nauka przez obserwacje
,,JAK WYKORZYSTAĆ PASJE BADACZA’’
PROJEKT EDUKACYJNY KOLOROWY ŚWIAT CHEMII.
Wycieczka w chemię żywności
Biologia to opowieść o fenomenie i cechach życia.
Jak pietruszka pije wodę?
Praca na kółku chemicznym gimnazjalistów
Barwa wskaźników w roztworze kwasu octowego:
Różnobarwny świat chemii
Badanie odczynu produktów użytku domowego za pomocą wskaźników.
Woda i roztwory wodne.
Reakcje w roztworach wodnych – indykatory kwasowo-zasadowe, Reakcje zobojętniania, Reakcje strącania osadów soli.
Pod względem występowania próchnicy Polska zajmuje drugie miejsce w Europie. Z tego powodu uważam, że warto poruszyć ten problem. Dlatego organizuje akcje.
Żelazne zasady zdrowego żywienia
Budowa chemiczna kości
Zapraszamy na obejrzenie
Metabolizm i produkty przemiany materii
Woda mineralna.
Pasta do zębów „Prodental” –
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Wykrywanie białek Wykrywanie skrobi Wykrywanie glukozy
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Eksperyment z jajecznicą
Higiena osobista.
Pielęgnacja jamy ustnej
JABŁKO CYTRYNA MLEKO OCET.
Doświadczenie z atramentem
Zielona jajecznica Wykonała Madzia Paluch, kl.3E.
Skala ph.
Możecie eksperymentować z różnymi gatunkami roślin...
Hortensja Hortensja to kwiat ogrodowy, któremu trudno dogodzić – jego nazwa oznacza “wodny krzew”. Jeśli chodzi o kolor rośliny my sami możemy mieć na.
Było to niezbędne do badania zachowania substancji …
Doświadczenie 2 Doświadczenie 2 Badanie wpływu pH na zabarwienie lub zapach różnych substancji i roztworów (kilka przykładów) Projekt edukacyjny.
Kwasy Będę potrafił/a: definiować pojęcie: kwasu;
Poznajemy wodorotlenki na przykładzie Wodorotlenku Sodu
ZDROWE ZĘBY Czyli jak o nie dbać, żeby wizyta w gabinecie stomatologicznym była dla was przyjemnością a nie koniecznością walki z próchnicą.
Ile dwutlenku węgla jest w C-C?. Dnia 19 marca 2015 r. wykonaliśmy doświadczenie, które pozwoliło nam określić, ile dwutlenku węgla znajduje się w c–
Badanie wód jezior lobeliowych
Alkohole.
Zmiana barwy wskaźników w zależności od pH środowiska.
Barwy i zapachy świta (cz. I - barwniki)
Zespół badawczy : Judyta Izabela Stepaniuk i Elżbieta Dzienis Zdjęcia : p. Ewa Karpacz, J. I. Stepaniuk i E. Dzienis P REZENTACJĘ OPRACOWAŁA J. I. S TEPANIUK.
Gleba Gleba – najbardziej zewnętrzna powłoka litosfery składająca się z luźnych cząsteczek mineralnych i organicznych, powietrza i wody. Cechą charakterystyczną.
PROJEKT EDUKACYJNY „WIEM CO JEM” WYCHOWANIE FIZYCZNE r.
Poznajemy kwasy nieorganiczne
Autorzy: Khava Aboubakarova i Jadwiga Kolewska
Czy substancje można mieszać?
SKŁAD NAPOJÓW. Nasza grupa opracowała projekt pod tytułem,,Skład napojów’’. Naszym zadaniem było przeprowadzenie badań według ustalonego harmonogramu.
Projekt edukacyjny Zęby Małego Dziecka
Dlaczego warto myć zęby?
Czy odżywiamy się zdrowo?. Cele projektu: Poznanie nawyków żywieniowych uczniów naszego gimnazjum. Poznanie nawyków żywieniowych uczniów naszego gimnazjum.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Poranek małego chemika w Przedszkolu Nr 10 w Koszalinie
Odczyn roztworu Skala pH
Tęczowy Świat Kwiatów.
WSKAŹNIKI.
Elektrolity i nieelektrolity
Wskaźniki kwasowo - zasadowe i pozostałe wskaźniki
Kolorowa chemia czyli indykatory naturalne i sztuczne
Zapis prezentacji:

PROJEKT EDUKACYJNY: PIĘKNY UŚMIECH WIZYTÓWKĄ KAŻDEGO CZŁOWIEKA

Głównym naszym celem było zbadanie wpływu napoju Coca-Cola na organizm człowieka, a także pokazanie najważniejszych zasad higienizacji jamy ustnej. Cel projektu:

Budowa zęba

CHOROBY JAMY USTNEJ próchnica kwasowa erozja szkliwa nadwrażliwość zębów grzybica jamy ustnej rak języka

Jak dbać o higienę jamy ustnej? Szczotkuj zęby 2 razy dziennie przynajmniej przez 2 minuty. Stosuj pasty zawierające fluor i fluorkowe płukanki do ust. Codziennie używaj nici dentystycznej. Przestrzegaj pełnowartościową dietę, ogranicz przekąski pomiędzy posiłkami.

Prawidłowe szczotkowanie zębów  należy wybierać miękkie szczoteczki do zębów  wymiana szczoteczki raz na pół roku  dezynfekcja szczoteczki płynem antybakteryjnym  pasta powinna zawierac fluor  uważaj na pasty wybielające gdyż mogą one niszczyc szkliwo, najlepiej używac ich raz na jakis czas  bardzo dokładne mycie wszystkich zębów  szczotkować dziąsła bardzo delikatnie i zawsze w stronę, w którą rosną zęby, czyli górne ruchem "do dołu", a dolne ruchem "do góry"

Prawidłowe korzystanie z nici dentystycznej  Czyszczenie zębów przed pójściem spać  W nocy bakterie mają najwięcej czasu, żeby się rozwijać.  Pamiętaj o dokładnym wyczyszczeniu przestrzeni między zębami rosnącymi z tyłu!

Naturalna higiena jamy ustnej Prawidłowa higiena jamy ustnej wymaga, abyśmy ograniczyli kawę, czarną herbatę, szczególnie jeśli zależy nam na białych zębach. Słomka pomoże ograniczyć ich kontakt z zębami, jeśli nie możesz się powstrzymać przed sięgnięciem po nie. Uważaj też na jedzenie kolorujących zęby owoców, takich jak jagody - jak najszybciej umyj po nich zęby. Truskawki natomiast działają wręcz przeciwnie - wybielają zęby.

We wszystkich klasach została przeprowadzona ankieta mająca na celu pokazać ile osób spożywa ten napój Coca- Cola i co wie na jego temat. Jesteście ciekawi wyników? Oto one… ANKIETA

Wyniki ankiety

CZĘŚĆ DOŚWIADCZALNA Z wyników naszej ankiety można wnioskować, że każdy z nas wie jak smakuje Coca-Cola. Jest słodka i orzeźwiająca, ale nie każdy zapoznaje się z jej składem, który widnieje na etykiecie. Dlatego postanowiliśmy to sprawdzić i wykonaliśmy kilka doświadczeń.

Doświadczenie 1 Czy wiesz co pijesz? Sprawdziliśmy to ogrzewając Coca-Colę. Do przeprowadzenia doświadczenia użyliśmy parownicę do której wlaliśmy około 50ml Coca-Coli. Następnie ogrzaliśmy ją nad płomieniem palnika spirytusowego, aż do jej całkowitego wyparowania. Podczas ogrzewania napój intensywnie się pienił. Wnioski: W parownicy powstał ciemnobrunatny osad. Jest to karmel - cukier palony, odmiana cukru uzyskiwana pod wpływem działania wysokiej temperatury.

Coca-Cola na początku ogrzewania Coca-Cola po ok. 5 min. ogrzewania Ciemnobrunatny osad- karmel

Doświadczenie 2 Rozdzielenie składników Do kolby stożkowej wlałyśmy 100ml Coca-Coli i dodałyśmy płaską łyżeczkę węgla aktywnego. Wszystko zostało dokładnie wymieszane i odstawione na ok. 8 min. Po upływie czasu mieszaninę przesączałyśmy przez bibułę filtracyjna do momentu uzyskania klarownego i bezbarwnego przesączu. Wnioski: Barwne składniki Coca-Coli ulegają adsorpcji na węglu aktywnym.

Dodanie węgla aktywnego do Coca-Coli. Przesączanie mieszaniny przez bibułę filtracyjną. Otrzymywanie coraz bardziej klarownego i jaśniejszego przesączu.

Doświadczenie 3 Badanie odczynu pH Coca-Coli. Do wykonania tego doświadczenia użyliśmy otrzymanego wcześniej przesączu i następujących wskaźników: papierka uniwersalnego, oranżu metylowego i fenoloftaleiny. Krople przesączu przenieśliśmy na papierek uniwersalny i porównaliśmy jego barwę ze skalą wzorcową. Wniosek: Przesącz ma pH około 3, napój Coca-Cola ma odczyn kwasowy. W końcu jego składnikiem jest kwas fosforowy(V).

Uzyskana barwa papierka wskaźnikowego pod wpływem przesączu z Coca-Coli

Badanie odczynu przy użyciu fenoloftaleiny.  Zdjęcie z doświadczenia Fenoloftaleina- w środowisku kwaśnym lub obojętnym pozostaje bezbarwna, a w środowisku zasadowym przyjmuję barwę malinowoczerwoną. Wynik i wniosek: Fenoloftaleina nie zmieniła zabarwienia w przesączu, więc można wykluczyć, że napój Coca-Cola ma odczyn zasadowy.

Badanie odczynu przy użyciu oranżu metylowego  Zdjęcie z doświadczenia Oranż metylowy-w środowisku kwasowym przyjmuje barwę czerwoną, w obojętnym (słabo kwaśnym i słabo zasadowym) ma barwę pomarańczową, a w środowisku zasadowym przyjmuje barwę żółtą. Wynik i wniosek: Oranż metylowy zmieniła barwę na czerwoną, co ponownie potwierdza, że napój Coca- Cola ma odczyn kwasowy.

Doświadczenie 4 Wpływ różnych substancji na wapienną skorupkę kurzych jaj. Surowe jajko włożyłyśmy do słoiczka z octem. Po dwóch dniach skorupkę pokryła biała pianka, a skorupka nieco zmiękła.Po tygodniu była całkiem miękka, prawie sie rozpuściła. Drugie jajko włożyliśmy do Coca- Coli. Po dwóch dniach skorupka stała się ciemniejsza, pojawiły sie na niej brązowe plamki.Po tygodniu jajko było brązowe i pokryte klejącą mazią. Trzecie i czwarte jajko włożyliśmy do słoiczka z wodą i olejem. Jajka były mokre, poza tym nie zaszły inne zmiany.Po tygodniu sytuacja nie zmieniła się.

Wyniki otrzymane po tygodniu: Jajko zanurzone w wodzie- brak zmian. Jajko zanurzone w oleju- brak zmian.

Wyniki otrzymane po tygodniu: Jajko zanurzone w 10% occie- skorupka uległa odbarwieniu, bledsza, podatna na odkształcenia Jajko zanurzone w Coca- Coli- ciemnobrunatna skorupka, utrata twardości.

Doświadczenie 6 Coca-Cola odrdzewiaczem. Do doświadczenia użyliśmy cztery zardzewiałe gwoździe. Każdy z nich umieściliśmy na szalce Petriego. Pierwszy umieściliśmy w oleju, drugi zanurzyliśmy w napoju Coca- Cola, trzeci w wodzie kranowej, a czwarty pozostawiliśmy na powietrzu. Po upływie tygodnia dokonaliśmy porównania zmian w wyglądzie zardzewiałych gwoździ.

Uzyskane wyniki: gwóźdź na powietrzu – brak zmian, taka sama ilość rdzy, jak przed doświadczeniem gwóźdź zanurzony w Coca-Coli – częściowe usuniecie rdzy, na szalce Petriego, w miejscu, gdzie leżał gwóźdź widać ciemniejszą "smugę" - rozpuszczoną rdzę gwóźdź w oleju – brak zmian; taka sama ilość rdzy, jak przed doświadczeniem gwóźdź w wodzie kranowej - postępujący proces korozji, woda zabarwiła się na rdzawy kolor

Gwóźdź w wodzie kranowej Gwóźdź w oleju Gwóźdź w Coca-Coli Gwóźdź na powietrzu

Wnioski po wykonaniu doświadczeń: Coca- Cola jest bardzo dobrym odrdzewiaczem, ponieważ zawiera jony wodoru, które reagują z tlenkiem żelaza(III). Karmel będący składnikiem Coca-Coli nadaje jej barwę i smak, powoduje przebarwienia zębów, niszczy szkliwo i przyczynia się do próchnicy. W puszce Cola-Coli jest ok. 10 łyżek cukru! Coca-Cola jest napojem o dczynie kwasowym, dlatego nie powinna być spożywana przez ludzi cierpiących na nadkwasotę. Codzienne spożywanie dużych ilości Coca-Coli może obniżyć ilość potasu w organizmie i zagrozić naszemu życiu.

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ Prezentację multimedialną przygotowały: Kamila Ossowska Anna Furca