Od koła do współczesnej motoryzacji
Koło Koło – nazwa elementu maszyny lub urządzenia o geometrycznym kształcie koła, często stosowane w transporcie. Odkrycia archeologiczne wskazują, że już w epoce kamienia łupanego ludzie tworzyli i stosowali rozmaite wynalazki, celem ułatwienia transportu i przewozu ciężkich rzeczy. W ok. 6000 r. p.n.e. powszechnie stosowaną praktyką było toczenie transportowanego przedmiotu na drewnianych walcach we włóku.
Pojazd Pojazd – urządzenie do transportu ludzi lub towarów, w różnych środowiskach: na kołach, gąsienicach, płozach, w przestrzeni kosmicznej, w głębinach morskich. Pojazd może być napędzany własnym źródłem napędu, ciągnięty lub pchany.
Oni zmienili świat
Leonardo da Vinci Leonardo da Vinci, właściwie Leonardo di ser Piero da Vinci (ur. 15 kwietnia 1452, zm. 2 maja 1519 roku) Leonardo był prawdziwym człowiekiem renesansu, ponieważ nie tylko malował ale także tworzył przeróżne projekty takie jak na przykład czołg, katapulta czy śmigłowiec.
W notatnikach Leonarda znajduje się szereg maszyn wojennych, m. in W notatnikach Leonarda znajduje się szereg maszyn wojennych, m.in. czołg miotający małe kamienie, wprawiany w ruch przez dwóch mężczyzn napędzających wał korbowy. Mimo iż rysunek wyglądał na całkiem skończony, mechanika najwyraźniej nie była do końca dopracowana. Model zbudowany według projektu z 1484 r. mógł zaledwie z dużym wysiłkiem obracać się w miejscu, ale nigdy nie poruszał się prosto.
Śmigłowiec lub helikopter – statek powietrzny cięższy od powietrza ,napędzany przez silnik, a obecnie coraz częściej przez 2, a czasem nawet 3 silniki. Chociaż pierwsze projekty maszyn działających na tej zasadzie tworzył Leonardo da Vinci, pierwszy lot śmigłowca zaprojektował francuski producent rowerów Paul Corn.
Nicolas-Joseph Cugnot Nicolas-Joseph Cugnot (ur. 26 lutego 1725, zm. 2 października 1804) – francuski wynalazca, konstruktor pierwszego na świecie pojazdu z napędem parowym. Cugnot urodził się w Void, w departamencie Meuse w Lotaryngii. Był wojskowym inżynierem. Od 1765 roku eksperymentował dla francuskiej armii z modelami pojazdów napędzanych silnikiem parowym, mającymi ciągnąć ciężkie działa (pierwszymi ciągnikami artyleryjskimi).
William Murdock William Murdock (ur. 21 sierpnia 1754, zm. 15 listopada 1839 roku) – szkocki inżynier i wynalazca, znany przede wszystkim z zastosowań gazu węglowego do oświetlenia mieszkań oraz z udoskonaleń maszyny parowej Jamesa Watta, jeden z współtwórców rewolucji przemysłowej.
Nikolaus Otto Nicolaus August Otto (ur. 10 czerwca 1832 w Niemczech, zm. 26 stycznia 1891 w Kolonii) – samouk, wynalazca nazwanego na jego cześć silnika Otto (silnik o zapłonie iskrowym). Nigdy nie ukończył wyższej szkoły, jednakże otrzymał później tytuł doktora honoris causa.
Carl Benz Carl Benz (ur. 25 listopada 1844, zm. 4 kwietnia 1929r.) – niemiecki inżynier, pionier motoryzacji. W 1878 Benz opracował konstrukcję dwusuwowego silnika spalinowego, a następnie lekkiego silnika czterosuwowego. Zastosował mechanizm różnicowy, oraz skonstruował inne zespoły pojazdu mechanicznego, jak świeca zapłonowa, sprzęgło, gaźnik, chłodnica wodna oraz skrzynia biegów.
Gottlieb Daimler Gottlieb Daimler(ur. 17 marca 1834, zm. 6 marca 1900roku) – niemiecki konstruktor i przemysłowiec. W 1882 Daimler założył własny warsztat doświadczalny opracowania projektu małego silnika benzynowego dużej mocy, który by zastąpił powszechnie stosowane silniki na gaz miejski, o dużych gabarytach i odpowiednio znacznym ciężarze. Po roku prac rozwojowych prowadzonych wspólnie z Maybachem mieli gotowy czterosuwowy silnik jednocylindrowy.
Duma polskiej motoryzacji
Warszawa FSO Warszawa – polski samochód osobowy produkowany w latach 1951–1973 przez Fabrykę Samochodów Osobowych (FSO) w Warszawie w oparciu o konstrukcję M20 Pobieda. Był to pierwszy samochód osobowy produkowany seryjnie w Polsce po II wojnie światowej.
Syrena Syrena – rodzina polskich samochodów osobowych i dostawczych produkowanych w latach 1957–1972 przez Fabrykę Samochodów Osobowych w Warszawie, a od 1972 do 1983 przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. Wyprodukowano 521 311 egzemplarzy.
Fiat 125p Polski Fiat 125p – samochód osobowy klasy średniej produkowany w FSO od 28 listopada 1967 do 29 czerwca 1991 na podstawie umowy licencyjnej z włoską firmą FIAT z 1965 roku. Po wygaśnięciu licencji w 1983 roku nazwę zmieniono na FSO 125p.
Fiat 126p Fiat 126p (tzw. ,,maluch’’) – samochód osobowy skonstruowany w zakładach FIAT, produkowany we Włoszech w latach 1972–1980, a w Polsce od 6 czerwca 1973 do 22 września 2000 roku (Polski Fiat 126p). Polska wersja licencyjna produkowana była przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych „Polmo” Bielsko-Biała w Bielsku-Białej oraz w Tychach. Jego poprzednikiem był Fiat 500, następcą Fiat Cinquecento.
Polonez FSO Polonez – samochód osobowy produkowany od 3 maja 1978 roku do 22 kwietnia 2002 roku. Powstał jako następca Polskiego Fiata 125p, który był jednak produkowany równolegle aż do 1991 roku. Przez cały okres produkcji samochód przeszedł kilka większych modernizacji.
Koniec! Autorzy: Michał Steciuk Jakub Czapliński Łukasz Buszowiecki Mateusz Banach Źródło: www.wikipedia.pl