ZMIANY ZACHODZĄCE W JĘZYKU POTOCZNYM I OFICJALNYM NA PRZESTRZENI CZASU.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Advertisements

Przecinki.
Jak Lublin został Lublinem
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
„Zero” tolerancji dla przemocy
PRZEMOC W RODZINIE…… to sytuacja ,w której ktoś wykorzystuje to, że ma przewagę nad Tobą - jest silniejszy, starszy i ważniejszy a Ty czujesz.
Bezpiecznie w wirtualnym świecie.
Dorota Tylek ŚRODKI POETYCKIE Jak rozpoznawać?.
Pierwsza strona ?. Jakieś szczegóły? :D Jakby Pani zareagowała, jakby się pani dowiedziała, że pani córka jest w ciąży? Ciężko mi to sobie wyobrazić
Męski Manifest (Raz na zawsze!)
Chłopiec w pasiastej piżamie
U fryzjera.
Komunikacja na skróty Wykonały: Aleksandra Dolaczyńska
Hiszpańskie natchnienia
Językowy savoir-vivre
Tydzień kultury słowa
Z JAKIM PROBLEMEM MOŻE SPOTKAĆ SIĘ MÓJ RÓWIEŚNIK ?
Praktyczne porady jak samodzielnie uczyć się języka obcego.
20 reguł dobrego wychowania dzieci.
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
JANUSZ KORCZAK ,,Dziecko chce być dobre
KULTURALNY SYN, CÓRKA, BRAT,SIOSTRA
Jeśli miałbyś umrzeć przede pierwszy...
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
Męski Manifest (Raz na zawsze!)
Co o miłości mówią nieletni....
MULTIMEDIALNY TEST POPRAWNEJ POLSZCZYZNY
Mimowolnie ją przeczytałem....
Przyjaźń.
Jak i o czym mówią uczniowie VI Lo.
Strategie rozwiązywania konfliktów
,,Powiedz mi co czytasz, a powiem Ci kim jesteś’’
Prawa dziecka.
PRZEWODNIK DLA HOST FAMILIES. Co można zyskać goszcząc u siebie praktykanta? Poznanie innej kultury; Mnóstwo ciekawostek na temat danego kraju; Przełamanie.
Placówki specjalistyczne świadczące pomoc Szkole, Rodzinie i Uczniowi
Reżyseria: Patrycja Bajowska Hanna Sawin
Kto jest przyjacielem lasu?
Definicja zapomnienia : Definicja zapomnienia : 1. Skasowanie z pamięci tego co było. 1. Skasowanie z pamięci tego co było. 2. Sposób wymazania z pamięci.
Spektakl teatralny pt. „Zmierzch”. Czy wampiry istnieją?
Temat: ? /praca w grupach: wykonanie projektu pt. „Gwiazda sukcesu” - załącznik nr 1 i nr 2/
AGNIESZKA CHYLIŃSKA „LABIRYNT LUKRECJI”
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
5.First eximination seemed prosperously! 6.War of fromer friends.
Szkoła Podstawowa nr 10 w Koszalinie Autor: Dorota Kościuszko-Cienkowska.
POWITANIE POŻEGNANIE WAŻNE ZWROTY
Zygmunt Korzeniewski. Zasady poprawnego komunikowania są:  ułatwieniem,  przejawem kultury w kontaktach oficjalnych.
10 ZASAD BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU.
Szkoła bez przemocy.
Konwencja Praw Dziecka
20 Listopada -Powszechny Dzień Dziecka (Dzień Praw Dziecka) -pod egidą ONZ. Zgromadzenie Ogólne ONZ zaleciło wszystkim państwom organizowanie obchodów.
Dlaczego warto uczyć się języka niemieckiego?. Znajomość języków. Świat, który nas otacza ciągle się zmienia i stawia coraz wyższe wymagania. Teraz nie.
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM? Stres to reakcja na bodziec pochodzący ze świata zewnętrznego, który wymaga z naszej strony podjęcia jakichś działań (reakcji).
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
1. Nie ufaj osobie poznanej przez Internet. Nigdy nie możesz być pewien, kim ona naprawdę jest. Mówi, że ma 8 lat, ale może mieć 40! 2. Włączaj komputer.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Szkolny Kodeks Dobrego Zachowania
Mam nadzieję, że ta prezentacja skłoni Was do przemyśleń.
Spotkanie ze Słowem Mt 7, 12 Z Ewangelii według świętego Mateusza:
Języki obce.
Spotkanie ze Słowem Mt 7, 12 Z Ewangelii według świętego Mateusza:
Lubię czytać!.
TARGI 2.0.
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Spotkanie ze Słowem Mt 7, 12 Z Ewangelii według świętego Mateusza:
Wiersze na Dzień Dobrego Słowa
Rozwój mowy dziecka.
Hiszpańskie natchnienia
Zapis prezentacji:

ZMIANY ZACHODZĄCE W JĘZYKU POTOCZNYM I OFICJALNYM NA PRZESTRZENI CZASU

CO TO JEST JĘZYK POTOCZNY I OFICJALNY? Język możemy podzielić na dwie grupy: - j ęzyk potoczny, - j ęzyk oficjalny.

JĘZYK POTOCZNY Język potoczny możemy nazwać slangiem lub po prostu językiem nieoficjalnym, czyli językiem, którym posługujemy się zazwyczaj na co dzień. Przykłady języka potocznego: - „Hajs” lub „kasa” zamiast pieniądze, -„Nara!” lub „Elo!” zamiast Witaj! Itd..

JEŻELI NIE ROZUMIESZ NIEKTÓRYCH ZWROTÓW JĘZYKA POTOCZNEGO… …Odwiedź stronę

JĘZYK OFICJALNY Językiem oficjalnym nazywamy język, którym posługujemy się w pracy, w szkole lub słyszymy w telewizji. Gdy musimy udać się np. do urzędu, tam będzie nam potrzebna znajomość języka oficjalnego.

JĘZYK POTOCZNY I OFICJALNY W LITERATURZE Książki są przykładem tego, jak zmienił się nasz język. W książce napisanej np. 100 lat temu znajdziemy inne zwroty niż w książce napisanej w dzisiejszych czasach.

„SZATAN Z SIÓDMEJ KLASY” KORNEL MAKUSZYŃSKI

Ludzi: -drab: duży mężczyzna, -chłystek: młody, niepoważny człowiek, -jegomość: mężczyzna, -obwieś: łobuz, -młodzian: młody człowiek. Grupy ludzi: -gawiedź: gapie, -tałatajstwo: hałaśliwi ludzie. Przedmioty: -derka: okrycie konia, -parkan: płot. Pomieszczenia: -bawialnia: pokój do przyjmowania gości, -lamus: stary budynek gospodarczy. Stany i emocje: -zacietrzewienie: gniew, upór, -baczność: czujność, -gwałt: przemoc. W TEJ KSIĄŻCE ZNAJDZIEMY WIELE ARCHAIZMÓW NAZYWAJĄCYCH:

Czasowniki: -naigrywać się: wyśmiewać, -podjudzać: namawiać do czegoś złego, -skwirzyć: piszczeć, -sierdzić: wybuch gniewu, Przymiotniki: -plugawy: niemoralny, -cny: godny szacunku, -kostropaty: szorstki, nieelegancki, -nadobny: piękny, urodziwy. Przysłówki: -maluczko: mało, -snadnie: łatwo. ORAZ:

Czy współczesny czytelnik jest w stanie rozszyfrować powiedzenie „Mieć kiełbie we łbie” (zachowywać się niepoważnie)? Czy potrafi zrozumieć znaczenie zwrotu : „Odkrycie tej smutnej prawdy było tak piorunujące, że OBSTUPUERUNT OMNES” (zdumieli się wszyscy)?

„ZMIERZCH. PRZED ŚWITEM” STEPHENIE MAYER

W KSIĄŻCE PT. „ZMIERZCH. PRZED ŚWITEM” RÓŻNE POSTACIE POROZUMIEWAJĄ SIĘ W RÓŻNY SPOSÓB NP. Cytaty z książki: „Jesteśmy jedynym substytutem ich prawdziwej rodziny, Bello. Minęło już tyle lat, ale wciąż cierpią z powodu swego sieroctwa.” – Edward „Kurczę, kiedy wreszcie wybuchnie ta wojna z wampirami?” – Jacob „Masz pietra?” - Jacob Też się za tobą stęskniłem, Bello. Więc ty przebacz mi i spróbuj czerpać satysfakcję z tego, iż to ty jesteś bohaterką dnia. – Edward „Czemu sobie po prostu stamtąd nie poszedłem? No tak. Bo nie jestem dziwakiem.” - Jacob Główna bohaterka – Bella - wypowiada się zdaniami krótkimi i zwięzłymi. Używa języka prostego. Jej mąż – Edward – wypowiada się zdaniami skomplikowanymi i długimi. Używa języka oficjalnego. Jacob – przyjaciel Belli – używa języka potocznego. Jego wypowiedzi są „luźne”. Często proste.

„DIUPA” EWA NOWAK

Wylać kogoś – wyrzu ć kogoś z np. pracy, Spocić się jak mysz – bardzo mocno się spocić, Przestraszyć się nie na żarty – bardzo się przestraszyć, Zlecieć się – spotkać się w jednym miejscu, Na chybcika – na szybko, w pośpiechu. W KSIĄŻCE PT. „DIUPA” MOŻNA ZNALEŹĆ WIELE ZWROTÓW I WYRAŻEŃ W JĘZYKU POTOCZNYM

„DZIENNIK CWANIACZKA – BIAŁA GORĄCZKA” JEFF KINNEY

JĘZYK POTOCZNY I TŁUMACZENIE W tej książce możemy znaleź ć wiele słów w języku potocznym, np.: -,, Ale mama powiedziała, że psie żarcie jednak różni się…” -,,Prawdę mówiąc, niektórzy goście właśnie tak…” -,,…i czasami odbija mu szajba…” -,,…czujemy się trochę jak więźniowie na spacerniaku...’’ ż arcie zamiast jedzenie, goście zamiast ludzie, dzieci, dorośli, odbija mu szajba zamiast zachowuje się dziwnie, spacerniaku zamiast spacerze.

„REZERWAT NIEBIESKICH PTAKÓW” EWA NOWAK

ZWROTY POTOCZNE I OFICJALNE WYSTĘPUJĄCE W KSIĄŻCE: POTOCZNE: -Mam moduł polaka. – Sara, -Jakąś makabryczną makabrę, jakieś tam mady. Co to ma być? – Łukasz, -A co ciebie to obchodzi? – Sara, -Dzięki! – Ludwig, -Tępera - Sara (na nauczycielkę plastyki), OFICJALNE: -Dzień dobry, pani profesor! – Sara, -Och, dzięki Ci mój łaskawco. – Sara (żartobliwie), -Cóż takiego mianowicie? – Sara.

„STOWARZYSZENIE WĘDRUJĄCYCH DŻNINSÓW” ANN BRASHARES

-Cześć… – Bailey, -Mniej więcej… - Brian, -Idź sobie! – Tibby, -Dzięki. – Tibby, -Co słychać? – Eric, -Ta-da! – Tibby, -Ale czemu? – Lena, -Nie sądziłam, że jesteś kłamczuchą. – Bailey, -O cholera. – Tibby, -Halo! – Carmen, -Cześć. – Tibby, -Nie gadaj! – Brian. ZNAJDZIEMY TU ZWROTY POTOCZNE:

JĘZYK POTOCZNY W SERIALU „RODZINKA.PL” -„Ja pamiętam doskonale. Waliło wtedy z morza jak 150.” – Tomek, -„Pogięło Cię?” – Ludwik, -„Ta! Świetnie. Rodzinne oglądanie…” - Tomek, -„Ta zgięta szmata.” – Natalia (na bluzę), -„A na kiego Ci to?” – Ludwik, -„Zalatuje jakimś gazem...” – Natalia, -„Kuba: Gdzie mama? Ludwik: Z psiapsiółami.”.

BŁĘDY JĘZYKOWE W SERIALACH I PROGRAMACH TELEWIZYJNYCH Zaczynanie zdania od „yyy”, „Elo” lub „siema” zaimast „witaj”, Mówienie „wzią ś ć” zamiast „wziąć”.,,Włancza ć ” zamiast,,Włącza ć ”,,,Se” zamiast,, s obie”,,,Nara” lub „Pa” zamiast,,Cześ ć ”, Jest także slang obraźliwy np.:,, p sy” zamiast,, p olicja”

NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W DZISIEJSZYCH CZASACH: Włanczać zamiast włączać, Poszłem zamiast poszedłem, W zi ąść zamiast wziąć, Proszę panią zamiast proszę pani, W cudzysłowiu zamiast w cudzysłowie, Spadać w dół, Cofać się do tyłu.

QUIZ (ZE ZNAJOMOŚCI J. POLSKIEGO) 1. Która forma jest poprawna ? a) szedłam b) szłem c) szedłem 2. Który wyraz napisany jest poprawnie? a)gżegżółka b) chsząszcz c) jabko 3. Co to jest: „lamus”? a)s tary budynek gospodarczy b) mieszkanie rolnika c) wóz 4. Wołacz wyrazu „bóbr” to: a)bóbrze b) bobrze c) bobże

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ