Euromarketing dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego azarzyc@sgh.waw.pl
A.M. Zarzycka Plan wykładu Istota euromarketingu. Standaryzacja i adaptacja działań w ramach eurorynku. Otoczenie przedsiębiorstw działających na rynku UE. Segmentacja eurorynku i eurokonsument. Badania marketingowe w UE. Strategie wejścia przedsiębiorstw na rynki UE. Kształtowanie produktu na rynku UE.
Plan wykładu c.d. Decyzje dotyczące cen na rynku UE. A.M. Zarzycka Plan wykładu c.d. Decyzje dotyczące cen na rynku UE. Dystrybucja produktów na obszarze eurorynku. Działania promocyjne na rynku UE.
Literatura podstawowa: A.M. Zarzycka Literatura podstawowa: „Eurobiznes” pod. red. M. K. Nowakowskiego, SGH, Warszawa 2008; rozdziały: I, VI. A. Sznajder, Euromarketing, PWN, Warszawa 1999.
A.M. Zarzycka Istota euromarketingu. Standaryzacja i adaptacja działań w ramach eurorynku.
Euromarketing (marketing europejski) A.M. Zarzycka Euromarketing (marketing europejski) marketing w krajach, które tworzą Unię Europejską dostosowanie strategii i elementów marketingu- mix do szczególnych warunków Europejskiego Rynku Wewnętrznego
A.M. Zarzycka Kraje UE 1957 – Belgia, Francja, Holandia, Luksemburg, Niemcy, Włochy 1995 - Dania, Irlandia, Wielka Brytania, Grecja, Hiszpania, Portugalia, Austria, Finlandia, Szwecja 2004 – Cypr, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Malta, Polska, Słowacja, Słowenia, Węgry 2007 – Bułgaria, Rumunia 27 krajów członkowskich
Euromarketing Eurokonsument Euromarka Euroceny itd. A.M. Zarzycka Terminologia Euromarketing Eurokonsument Euromarka Euroceny itd.
Orientacja eurocentryczna A.M. Zarzycka Orientacja eurocentryczna Orientacja etnocentryczna Orientacja policentryczna Orientacja regiocentryczna (eurocentryczna) Orientacja geocentryczna (globalna)
A.M. Zarzycka Specyfika rynku UE harmonizacja uwarunkowań działania przedsiębiorstwa w obszarze regulacji gospodarczych zróżnicowanie w zachowaniach i preferencjach konsumentów w poszczególnych krajach
Podejście do eurocentryzmu A.M. Zarzycka Podejście do eurocentryzmu firmy europejskie firmy spoza regionu UE (np. P&G)
Orientacja eurocentryczna A.M. Zarzycka Orientacja eurocentryczna Strategia standaryzacji Strategia adaptacji
Standaryzacja strategii marketingowych na eurorynku A.M. Zarzycka Standaryzacja strategii marketingowych na eurorynku Czynniki sprzyjające Czynniki niesprzyjające integracja JRW i ujednolicenie warunków działań konsumenci oczekują produktów dobrej jakości po jak najniższych cenach standaryzacja jest strategią prostszą i tańszą (oszczędność kosztów) zróżnicowane zachowania i preferencje konsumentów kulturowa heterogeniczność Europy etnocentryzm konsumentów zróżnicowane uwarunkowania kosztowej strony realizacji strategii różnice w sytuacji ekonomicznej obywateli w poszczególnych krajach członkowskich UE
Stopień dyferencjacji i standaryzacji na obszarze eurorynku A.M. Zarzycka Stopień dyferencjacji i standaryzacji na obszarze eurorynku Zależy od: produktów i strategii danego przedsiębiorstwa zakresu samodzielności zagranicznych filii przedsiębiorstwa wielkości barier prawnych, ekonomicznych oraz kulturowych danego instrumentu marketingu
Przykład strategii mieszanej A.M. Zarzycka Przykład strategii mieszanej Henkel (proszki do prania) Persil – euromarka Pollena Rex – marka lokalna