KSENONY Damian Czypionka i Arkadiusz Bańbuła. Wykonali :
Zasada działania lampy ksenonowej Źródłem światła w lampach ksenonowych jest miniaturowy palnik wysokociśnieniowy, wykonany ze szkła kwarcowego. Wypełniony jest on gazami szlachetnymi i solami metali, posiada dwie elektrody, między którymi wytwarzany jest łuk elektryczny. Dzięki małej odległości między elektrodami lampa zbliża się do ideału punktowego źródła światła, co w konsekwencji pozwala na dokładne jego rozprowadzenie. Dzięki temu unika się oślepiania, co jest jest bardzo ważne, gdyż ilość światła jest podwojona przy ograniczeniu zużycia energii o połowę. Lampa ksenonowa wymaga skomplikowanego układu elektronicznego wytwarzającego i stabilizującego napięcie zasilające. Najczęściej stosuje się jedynie ksenonowe światła mijania, długie mają żarówkę halogenową. Spowodowane jest to tym, że lampa ksenonowa potrzebuje około jednej sekundy aby osiągnąć pełną jasność. Istnieje jednak szczególna odmiana lamp zwanych biksenonami, które mogą świecić na światłach mijania i długich.
Żarówki ksenonowe opierają się na zupełnie odmiennej od technologii halogenowej zasadzie działania. Nie ma tu żarnika, a światło powstaje w wyniku wyładowania elektrycznego o napięciu 20000-30000 Volt. Świecący łuk elektryczny daje światło najbardziej zbliżone do słonecznego, trzykrotnie większą światłość i co zdumiewające, mniejsze zużycie energii. Ponadto żarówki ksenonowe (prawdziwe-czyli lampy wyładowcze) nie "przepalają się", a ich żywotność jest dużo większa. Normy fabryczne w tej chwili przewidują około 18 000 tys. godzin bezawaryjnej pracy. Trwałość żarówki pokrywa się z żywotnością auta, a zatem wymiana następuje tylko w przypadku losowych zdarzeń jak np. wypadek, zwarcie w instalacji elektrycznej. D2R D2S
Budowa systemu
Schematyczna budowa reflektora Bi-Xenon W reflektorze znajduje się specjalna przesłona, która poruszając się, przełącza reflektor pomiędzy dwoma trybami pracy: drogowym i mijania. przesłona
Zalety tej technologii W porównaniu z żarówkami halogenowymi 2,5 krotnie silniejszy strumień świetlny przy zużyciu energii mniejszym o jedną trzecią. Barwa światła zbliżona do barwy światła dziennego. Dzięki większej ilości światła droga jest oświetlana jaśniej i szerzej. Wpływa to w istotny sposób na komfort jazdy i aktywne bezpieczeństwo. droga oświetlona najlepszymi dostępnymi reflektorami tradycyjnymi droga oświetlona reflektorami w technice ksenonowej
Bardzo jasne światło ksenonowe mogłoby stanowić ryzyko oślepienia jadących z przeciwka bez zastosowania dodatkowych środków, szczególnie wobec zmieniającego się obciążenia pojazdu (zmiana kąta padania) oraz zanieczyszczania klosza (defleksja strumienia świetlnego w obszar oślepiania). Przepisy homologacyjne biorą te uwarunkowania pod uwagę. Według ECE reflektory ksenonowe świateł mijania mogą być stosowane tylko wraz z automatycznym układem poziomowania reflektora oraz systemem oczyszczania klosza, uzależnionych od charakterystyki układu jezdnego pojazdu.
copyright