Metoda naukowa i wyjaśnianie świata

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
metody otrzymywania soli
Advertisements

Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Budowa atomu Porównanie aktywności metali i wodoru
Efekty mechano- chemiczne
Równania stechiometryczne
Budowa atomu aktywność chemiczna metali
Budowa atomu aktywność chemiczna niemetali
Budowa atomu Adsorpcyjne właściwości węgla
Scenariusz lekcji dla klasy II liceum ogólnokształcącego
Sole Np.: siarczany (VI) , chlorki , siarczki, azotany (V), węglany, fosforany (V), siarczany (IV).
SOLE to związki chemiczne o wzorze ogólnym: MR
Reakcje chemiczne Krystyna Sitko.
  OK konspekt z chemii.
POWIETRZE I JEGO TAJEMNICE
H2OBŁĘDNI w laboratorium chemicznym UAM
Sprawozdanie z doświadczenia
DYSOCJACJA JONOWA KWASÓW I ZASAD
Metody badawcze w psychologii
Kwasy nieorganiczne Opracowanie: Bożena S..
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Reakcje w roztworach wodnych – hydroliza
Nauka przez obserwacje
Biologia jako nauka eksperymentalna
Średniowieczna pracownia alchemiczna
Biologia, jako nauka eksperymentalna
Hydroliza Hydrolizie ulegają sole:
Projekt edukacyjny: „ZASADY W KAŻDYM DOMU”
przewodnictwo elektryczne roztworów,
Co dzieje się z solą kuchenną po wsypaniu do wody?
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Wykrywanie białek Wykrywanie skrobi Wykrywanie glukozy
Tlen, wodór i tlenek węgla (IV)- otrzymywanie i badanie właściwości
Informacje na temat lekcji
Fenole.
Kwasy Będę potrafił/a: definiować pojęcie: kwasu;
Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie
Poznajemy wodorotlenki na przykładzie Wodorotlenku Sodu
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego  Zajęcia Pozalekcyjno – Pozaszkolne Z Chemii CZŁOWIEK.
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Alkohole.
WYBRANE ZAGADNIENIA Z CHEMII ORGANICZNEJ
„Koło Młodych Odkrywców”
Berylowce - Ogólna charakterystyka berylowców Właściwości berylowców
Projekt nr POKL /12 „Z Wojskową Akademią Techniczną nauka jest fascynująca!” WYKŁAD Z CHEMII dla uczestników obozu w dniach
Amidy kwasów karboksylowych i mocznik
Alkohole monohydroksylowe
Próba zastosowania metody Lowry’ego do oznaczania białka w sokach surowych dr Bożena Wnuk.
Reakcja krystalizacji bezwodnego Octanu sodu (CH3COONa)
R OLA DOŚWIADCZENIA W NAUCE. ŹRÓDŁA DANYCH NAUKOWYCH OBSERWACJEEKSPERYMENTY.
Z czego jest zbudowany otaczający nas świat
Poznajemy kwasy nieorganiczne
Autorzy: Khava Aboubakarova i Jadwiga Kolewska
Czy substancje można przetwarzać?
Opracowali: Aleks i Kordian. Alkohole od strony chemii:  Alkohole są pochodnymi węglowodorów, które mają w cząsteczkach grupę funkcyjną –OH, zwaną grupą.
Właściwości CH 4 Fizyczne Chemiczne  Gaz  Bezbarwny  Ma gęstość mniejszą od powietrza  Nierozpuszczalny w wodzie  Alkan  Bezwonny.
Węglowce – cyna i ołów Cyna i jej właściwości oraz związki
Chrom i jego związki Występowanie chromu i jego otrzymywanie,
Fenole Budowa fenoli Homologi fenolu Nazewnictwo fenoli Właściwości chemiczne i fizyczne Zastosowanie.
Prezentacja lekcji przeprowadzonej w klasie IVD w Szkole Podstawowej nr 85 w Warszawie im. Benito Juareza Rośliny Się Rumienią Beata Krysiak.
Kliknij, aby dodać tekst Aminy. Aminy - pochodne amoniaku, w którego cząsteczce atomu wodoru zostały zastąpione grupami alkilowymi lub arylowymi. amoniakwzór.
Źródła wiedzy biologicznej.
GIMNAZJUM NR 110  PRZY  MŁODZIEŻOWYM OŚRODKU SOCJOTERAPII NR 3 w Warszawie   „DOM NA TRAKCIE” PRZEDSTAWIA:
Zestawienie wiadomości wodorotlenkach
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Autor: Tomasz Krawczyk
Alkohole polihydroksylowe
Projekt „Po co. Dlaczego. Jak
Kolorowa chemia czyli indykatory naturalne i sztuczne
Zapis prezentacji:

Metoda naukowa i wyjaśnianie świata Metody naukowe Eksperyment

Hipotezy i teorie naukowe Obiektywne dane dot. otaczającej rzeczywistości i rządzącymi mechanizmami uzyskuje się za pomocą metod naukowych, które obejmują: Obserwacje i eksperymenty, które służą do sprawdzenia sformułowanych hipotez Hipotezy zweryfikowane eksperymentalnie dają podstawy do powstania teorii naukowej Obserwacje naukowe dotyczą zwykle zjawisk – procesów przebiegających w sposób naturalny Eksperymenty prowadzone są przeprowadzane w celu wywołania określonego procesu

Eksperyment Eksperyment – obejmuje czynności wykonane w celu zbadania i wyjaśnienia zjawiska Zaplanowany eksperyment przeprowadza się w określnych warunkach temp., ciśnienia musi spełnić następujące warunki: Bada jeden określony problem, Otrzymane wyniki są powtarzalne W określonych przypadkach ma zastosowanie próba kontrolna

Opis doświadczenia chemicznego Wymogi formalne opisu: Tytuł Instrukcja (opis czynności, dobór sprzętu laboratoryjnego i odczynników chemicznych) Schemat Obserwacje (spostrzeżenia dokonane za pomocą organów zmysłu): Zmiana barwy, obecność produktów gazowych, powstanie zapachu, efekty dźwiękowe, wytrącenie osadu, zmiana temperatury układu) Wnioski: stwierdzenia sformułowane na podstawie obserwacji, prawa chemiczne, równanie reakcji chemicznej jako uzupełnienie wniosków

Rodzaje i funkcje doświadczeń chemicznych Doświadczenie chemiczne Ilustracyjne Badawcze Wprowadzające Problemowe Odkrywające Weryfikujące Planowane i prowadzone przez nauczyciela, Dokonuje obserwacji i formułuje wnioski, Celem jest przedstawienia określonych procesów lub właściwości substancji Planowane i przeprowadzane pod kierunkiem nauczyciela, Uczniowie dokonują obserwacji i formułują wnioski, Celem jest wprowadzenie do nowych zagadnień Planowane i przeprowadzane przez ucznia, Celem jest znalezienie odpowiedzi na postawione pytanie/a Celem jest sprawdzenie sformułowanych hipotez

Zasady projektowania i opisu doświadczeń chemicznych Szkło i sprzęt laboratoryjny oraz czynności można przedstawić w formie: Rysunku za pomocą umownych symboli Opisu – wskazującego zastosowane lub otrzymane substancje Umowne zapisy wykonanych czynności Substraty oraz substancje pomocnicze – oznacza się liniami skierowanymi po lewej stronie schematu, produkty po prawej stronie schematu Obserwacje - odpowiedź na pytanie „Co obserwujesz?” Wniosek(i) – odpowiedź na pytanie „Co z tego wynika?”

Zasady projektowania i opisu doświadczeń chemicznych – przykład sód wodór woda + NaOH(aq) fenoloftaleina Roztwarzanie sodu wodzie Substraty: woda i sód Sub. pomocnicza: fenoloftaleina Produkty: gazowy wodór i roztwór wodny zasady sodowej [NaOH(aq)] Obserwacje: wydziela się bezbarwny i bezwonny gaz nierozpuszczalny w wodzie, zawartość probówki zmienia barwę na barwę malonową, Wnioski: sód reaguje z wodą wypierając wodór, produktami reakcji jest wodór i wodny roztwór zasady sodowej 2Na + 2H2O  H2↑ + 2Na+ + 2OH-

Doświadczenia Doświadczenie ilustracyjne: (otrzymywanie etanolu (fermentacja alkoholowa) Doświadczenie wprowadzające: badanie właściwości etanolu (koagulacyjne, palność) Doświadczenie problemowe: Czy alkohole ulegają dysocjacji elektrolitycznej? Doświadczenie problemowe: Porównanie lotności etanolu i wody – temp. wrzenia)