1 Zamówienia Publiczne Zasady udzielania zamówień publicznych przez Beneficjentów projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
Advertisements

Wybrane elementy zamówień publicznych wycena nieruchomości
Prowadzący: Hubert Nowak
Konsekwencje zmian w prawie zamówień publicznych
1 Kontrola zamówień publicznych w mikroprojektach w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka Szkolenie.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Procedury wewnętrzne jakie Beneficjent powinien wprowadzić w zakresie postępowań o udzielenie zamówienia, wymagane.
Od ogłoszenia do zamówienia
Zlecenie i wybór wykonawcy
NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
PROBLEM Z WŁAŚCIWYM OPISEM PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA 28 października 2005 r. ul. Nowogrodzka 31, pok Warszawa Tel. (22) ,
Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Ostrołęka
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Najczęstsze naruszenia procedur i błędy w postępowaniach (wg taryfikatora) Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
2 XII posiedzenie Grupy do spraw Przedsiębiorców Zasady udzielania zamówień oraz wyboru wykonawców w transakcjach nieobjętych ustawą Prawo Zamówień Publicznych.
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Nowelizacja ustawy i jej cele
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
KONTROLA PROJEKTÓW 1.4 NCBR.
Konferencja dla beneficjentów realizujących projekty w ramach Priorytetu III PO KL Konferencja dla beneficjentów realizujących projekty w ramach Priorytetu.
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia
Działanie 111 „Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013”
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Jak udzielać zamówienia w oparciu o Wytyczne IZ RPO WP na lata w sprawie udzielania zamówień współfinansowanych ze środków EFRR, w stosunku do.
ZAMÓWIENIA W PROJEKTACH REALIZOWANYCH W RAMACH FUNDUSZU AZYLU, MIGRACJI I INTRGRACJI.
Zasady konkurencyjności wydatków w ramach PROW Krystyna Grygiel Zastępca Dyrektora Wydziału Obszarów Wiejskich.
Najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień publicznych
OCENA OFERT NA USŁUGI INŻYNIERA WEDŁUG KRYTERIÓW POZACENOWYCH Andrzej Grabiec Inżynier Konsultant SIDIR; Warsztaty SIDIR 23 czerwca 2015 Wyłączny reprezentant.
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Konkursy ogłaszane przez Dolnośląską.
DBFO - Targówek m. st. Warszawa
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
Zasady konkurencyjności Poddziałanie 19.4 „Wsparcie na rzecz kosztów bieżących i aktywizacji” Autor: Marek Buczkowski Materiał opracowany przez: Departament.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zamówienia publiczne w PPLeader+
Podtytuł prezentacji Piotr Makuch Dyrektor Departamentu Kontroli Przedsięwzięć Przygotowanie Wniosku o Dofinansowanie pod kątem wymagań procedur zawierania.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wrocław, r. Wydział Kontroli.
Konkurencyjny tryb wyboru wykonawców w ramach PROW
„Zasada konkurencyjności”
Zamówienia udzielane w ramach projektów Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020 zgodnie z zasadami w zakresie udzielania zamówień w.
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Prowadzący: Jarosław Myśko Koszalin, r.
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. Materiał opracowany przez Departament Rozwoju Obszarów.
Kierownik Wydziału Kontroli
Zasady prowadzenia postępowania
Kierownik Wydziału Kontroli
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Zamówienia udzielane w ramach projektów Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020 zgodnie z zasadami w zakresie udzielania zamówień w.
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wydział Kontroli Wrocław,
Kierownik Wydziału Kontroli
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wrocław, r. Wydział Kontroli.
Art. 17. ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r
Prawo zamówień publicznych – najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień w ramach projektów współfinansowanych z Funduszy Europejskich Gdańsk,
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Prawidłowe udzielanie zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w projektach współfinansowanych Jacek Nowak Wydział Kontroli DIP Wrocław,
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Województwa Śląskiego/ Wydział Rozwoju Regionalnego
Prawo Zamówień Publicznych Trener: dr Andrzela Gawrońska-Baran
Zapis prezentacji:

1 Zamówienia Publiczne Zasady udzielania zamówień publicznych przez Beneficjentów projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój

2 Co ? Kto ? Jak ? zamówienie publiczne – pisemna umowa odpłatna, zawarta pomiędzy zamawiającym a wykonawcą, której przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane przewidziane w projekcie realizowanym w ramach PO, przy czym dotyczy to zarówno umów o udzielenie zamówień zgodnie z ustawą Pzp jak i umów dotyczących zamówień udzielanych zgodnie z zasadą konkurencyjności zamówienie – umowa odpłatna, zawarta pomiędzy zamawiającym a wykonawcą, której przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane przewidziane w projekcie realizowanym w ramach PO, zgodnie z warunkami wynikającymi z Pzp, lub z umowy o dofinansowanie projektu,

3 Zamawiający Zamawiającym jest beneficjent, który przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego. Zamawiający może być podmiotem zobowiązanym do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (uPzp) albo podmiotem jej niestosującym.

4 Procedury udzielania zamówień Każde zamówienie, bez względu na wartość, musi być udzielone z poszanowaniem zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Procedury udzielania zamówień  Rozeznanie rynku;  Zasada konkurencyjności;  Ustawa Pzp.

5 Rozeznanie rynku Rozeznanie rynku jest najprostszą procedurą udzielania zamówień. Obowiązuje wszystkich zamawiających przy zakupach, których wartość mieści się w przedziale 20 – 50 tys. zł. netto Elementem procedury jest dokonanie i udokumentowanie rozeznania rynku, co najmniej poprzez upublicznienie zapytania ofertowego na stronie internetowej beneficjenta lub innej powszechnie dostępnej stronie przeznaczonej do umieszczania zapytań ofertowych w celu wybrania najkorzystniejszej oferty.

Rozeznanie rynku – planowana zmiana W zmienionych Wytycznych można również dokonać rozeznania rynku poprzez wysłanie zapytania ofertowego do co najmniej trzech potencjalnych wykonawców. Zawarcie pisemnej umowy z wykonawcą wyłonionym w wyniku przeprowadzenia rozeznania rynku nie jest wymagane. W takim przypadku wystarczające jest udowodnienie poniesienia wydatku w oparciu o fakturę, rachunek lub inny dokument księgowy o równoważnej wartości dowodowej

7 Zasada konkurencyjności Progi stosowania zasady konkurencyjności  Od 50 tys. zł netto do 30 tys. euro netto (beneficjenci stosujący uPzp )  Od 50 tys. zł netto (beneficjenci niestosujący uPzp )

88 Najważniejsze elementy zasady konkurencyjności Sporządzenie zapytania ofertowego zawierającego min:  opis przedmiotu zamówienia,  warunki udziału w postępowaniu,  kryteria oceny ofert,  termin składania ofert,  przesłanki wykluczenia,  warunki zmiany umowy; Upublicznienie postępowania; Ocena ofert; Ogłoszenie wyników postępowania; Zawarcie umowy

Upublicznienie postępowania - ogłoszenie Wszczęciem postępowania jest jego upublicznienie, rozumiane jako zamieszczenie na odpowiedniej stronie internetowej zapytania ofertowego albo ogłoszenia o zamówieniu (ewentualnie wysłania zapytania do potencjalnych wykonawców jeśli dotyczy). Miejsca publikacji :  Biuletyn Zamówień Publicznych,  Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej (zmiana w projektowanych Wytycznych),  Baza Konkurencyjności,  Strona beneficjenta.

Obszary problematyczne, wspólne  Opis przedmiotu zamówienia ;  Warunki udziału w postępowaniu;  Szacowanie wartości zamówienia, metody;  Terminy w procedurze;  Kryteria oceny ofert;  Forma prawna wykonawcy;  Zmiana umowy

11 Opis przedmiotu zamówienia Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. Przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwa konkurencję; Opis przedmiotu zamówienia publicznego, nie powinien odnosić się do określonego wyrobu lub źródła lub znaków towarowych, patentów, rodzajów lub specyficznego pochodzenia, chyba że takie odniesienie jest uzasadnione przedmiotem zamówienia publicznego i został określony zakres równoważności

12 POWER Opis przedmiotu zamówienia Problem opisu za ogólnego i za szczegółowego; Używanie nazw własnych – tylko w określonych przypadkach i przy dopuszczeniu rozwiązań równoważnych (kryteria równoważności; Stosowanie kodów CPV.

13 Warunki udziału w postępowaniu Warunki udziału w postępowaniu nie mogą naruszać zasady uczciwej konkurencji; Warunki udziału w postępowaniu muszą być powiązane i adekwatne do przedmiotu zamówienia; Warunki mogą dotyczyć doświadczenia wykonawcy, potencjału kadrowego i technicznego, sytuacji ekonomicznej i finansowej oraz posiadania wymaganych prawem licencji, zezwoleń.

14 Szacowanie wartości zamówienia Cel dokonywania szacunku (progi kwotowe); Szacunkowa wartość zamówienia a kwota jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na jego realizację; Termin dokonania szacunku; Metody szacowania: rozeznanie rynku, ceny ofert w postępowaniach wcześniejszych, ceny ofert w postępowaniach u innych zamawiających

15 Szacowanie wartości a podział zamówienia Zabroniony jest podział zamówienia publicznego, skutkujący zaniżeniem jego wartości szacunkowej, przy czym ustalając wartość zamówienia publicznego, należy wziąć pod uwagę konieczność łącznego spełnienia następujących przesłanek: 1. usługi, dostawy oraz roboty budowlane są tożsame rodzajowo lub funkcjonalnie, 2. możliwe jest udzielenie zamówienia publicznego w tym samym czasie, 3. możliwe jest wykonanie zamówienia publicznego przez jednego wykonawcę.

16 Terminy w postępowaniu Terminy w postępowaniu muszą być dostosowane do stopnia skomplikowania przedmiotu zamówienia i czasu koniecznego do przygotowania oferty. Terminy określone w uPzp oraz Wytycznych są uzależnione od wartości zamówienia i są terminami minimalnymi.

17 Kryteria oceny ofert Przy konstruowaniu kryteriów oceny ofert należy pamiętać, że: *nie mogą zawężać konkurencji poprzez ustanawianie wymagań przewyższających potrzeby niezbędne do osiągnięcia celów projektu i prowadzących do dyskryminacji wykonawców; *muszą być powiązane z przedmiotem zamówienia; *muszą być istotne dla realizacji zamówienia; *muszą być wycenione proporcjonalnie do swojej istotności.

18 Cena i co dalej ? Cena – kryterium ważne, ale nie jedyne. Kryteria podmiotowe i przedmiotowe (planowane zmiany) Czego mogą dotyczyć kryteria: jakość, serwis, funkcjonalność,, aspekty środowiskowe, techniczne, społeczne, innowacyjne, termin wykonania zamówienia oraz koszty eksploatacji.

19 Forma prawna wykonawcy Ustawowa definicja wykonawcy: Ustawowa definicja wykonawcy: należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która ubiega się o udzielenie zamówienia publicznego, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego;

20 Zmiana umowy Nie jest możliwe dokonywanie istotnych zmian postanowień zawartej umowy, w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że w zapytaniu ofertowym (w ogłoszeniu lub siwz) została przewidziana możliwość dokonania takiej zmiany oraz zostały określone warunki takiej zmiany. Zmiany istotne i nieistotne

21 Dokumentowanie postępowań Dokumenty wymagane: protokół Zp oraz protokół postępowania. Dokumentacja postępowania powinna umożliwiać przeprowadzenie kontroli.

Magorzata Dębska Wydział Zamówień Publicznych Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Dziękuję za uwagę! 22