Pod wpływem książki… czytanie czyli jak czytanie rozwija uczy bawi Opracowanie Joanna Jasiukiewicz Psycholog szkolny Szkoła Podstawowa im. Obrońców Wybrzeża.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Advertisements

WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Raport z badania rezultatów Program ów „ Czytające Szkoły” i „Czytające Przedszkola”
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
PYT. 1 CZY PRZED LEKCJAMI ZJADASZ W DOMU I Ś NIADANIE Jedynie 44% badanych uczniów zawsze zjada w domu śniadanie, a przecież wiadomo, że jest to najważniejszy.
„Książki naszych marzeń” W ramach rządowego programu w grudniu 2015 r. zakupiono do szkolnej biblioteki 117 tytułów (150 książek) za kwotę 2755,08 zł.
Praca z uczniem zdolnym w bibliotece szkolnej Autor: Bożena Dawidowska-Langer.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
Jak się bawić? Pomysły i wskazówki jak bawić się z dzieckiem z autyzmem opracowanie Anna Szczypczyk
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Jak zachęcić uczniów do ćwiczenia na w-fie? Oliwia Kułaga Kl. IIe.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Analiza wyników sprawdzianu szóstoklasisty dla Szkoły Podstawowej nr 17 w roku 2015.
Co potrafię w przyjaźni z komputerem?.  Z jakich elementów się składa? Z jakich elementów się składa?  Do czego służy? Do czego służy?  Jakie programy.
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 5 kwietnia 2016 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Zapraszamy na naszą stronę. Zależy nam na kontakcie z Wami. Czytajcie, komentujcie i dyskutujcie na forum. Nic o Was bez Was Zapraszamy na naszą stronę.
Nasze przedszkole stwarza warunki do indywidualizacji pracy z dziećmi w zależności od ich potrzeb i możliwości, czemu służą zajęcia dodatkowe wspierające.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
CZYLI : DLACZEGO WARTO CZYTAĆ DZIECIOM
„Oparcie społeczne dla osób z zaburzeniami psychicznymi z terenu Gminy Nysa” projekt realizowany w ramach programu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
Stan Czytelnictwa w Polsce Katarzyna Paliga Anna Bączyńska.
CZYTANIE to proces poznawczy, jedna z umiejętności nabywanych przez człowieka w procesie edukacji, która umożliwia odbiór informacji przekazywanych za.
S PÓR O UNIWERSALIA. Spór o uniwersalia - filozoficzny problem dotyczący statusu pojęć ogólnych (uniwersaliów, powszechników), historycznie przybierał.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Komunikatory Zespół Szkół Zawodowych Nr 3 im. Adama Kocura w Katowicach - Janowie.
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie dziecka. Aktywność fizyczna wpływa na:  Sferę emocjonalną  Sferę intelektualną  Sferę społeczną.
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
Od 7.30 do 8.30 dzieci schodzą się do przedszkola. W tym czasie swobodnie bawią się w dowolnych kącikach zabaw. Nauczyciel prowadzi z dziećmi rozmowy indywidualne.
CZYTAM, WIĘC UMIEM, WIEM, ROZUMIEM,MYŚLĘ. 10 powodów, dla których powinniśmy czytać! 1. Czytelnictwo kształtuje charakter. Czytając książki kształtujemy.
Rola książki w życiu człowieka
Książki są jak towarzystwo, które sobie człowiek dobiera.
ZALETY GŁOŚNEGO CZYTANIA DZIECIOM
NASTOLATKI I KSIĄŻKI.
Dlaczego warto czytać?.
Sześciolatek w obliczu zmian
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
6-LATEK W SZKOLE.
NAUKA JĘZYKA ANGIELSKIEGO W WIEKU PRZEDSZKOLNYM DAJE DZIECIOM NIE TYLKO SZANSĘ W NABYWANIU SŁOWNICTWA, ALE RÓWNIEŻ ROZBUDZA ICH ŚWIADOMOŚĆ JĘZYKOWĄ I BUDUJĘ.
Dlaczego warto czytać?.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Zapis prezentacji:

Pod wpływem książki… czytanie czyli jak czytanie rozwija uczy bawi Opracowanie Joanna Jasiukiewicz Psycholog szkolny Szkoła Podstawowa im. Obrońców Wybrzeża w Żukowie

Czytanie – jak je rozumieć? w znaczeniu psychofizycznym: „techniczne” rozpoznawanie znaków; w znaczeniu psychologicznym: zapoznanie się z treścią, rozumienie myśli zawartych w tekście czyli przekład tych treści na własne kategorie rozumowania; w znaczeniu socjalno-kulturowym – forma zachowania się polegająca na twórczym uczestnictwie w pisemnej postaci komunikacji społecznej.

Po co nam czytanie? Bez umiejętności czytania nie jest możliwe funkcjonowanie we współczesnym świecie. Dzięki niemu zdobywamy i uzupełniamy wiadomości. Podstawowa umiejętność współczesnego człowieka to umiejętność uczenia się (nauka trwa przez całe życie).

Czytanie a rozwój mózgu - stymulacja obszarów mózgu odpowiadających za mowę, rozwój języka, -uczy myślenia (logicznego matematycznego przyczynowo-skutkowego i zdobywania wiedzy, -doskonali przetwarzanie języka mówionego i bodźców zmysłowych, -wymaga koordynacji wielu złożonych funkcji poznawczych przez co ćwiczy mózg i usprawnia ogólne jego funkcjonowanie

Badania dotyczące wpływu czytania na rozwój mózgu Badania na temat związku pomiędzy dorastaniem z książkami i głośnym czytaniem z rozwojem mowy i sukcesami w szkole: - przeprowadzone w 2015 roku przez zespół dr. J Huttona w Dziecięcym Centrum Medycznym w Cincinnati, -badania rezonansem magnetycznym aktywności mózgu dzieci w wieku 3-7 lat, słuchających odpowiednich do ich wieku opowiastek. Naukowcy zauważyli różnice w aktywności mózgu w zależności od tego, jak często dzieciom czytano w domu. Rezultaty: -aktywność w częściach lewego płata skroniowego (język mówiony), -reakcja na przetwarzanie tego co było widziane, -pobudzenie organizacji kory wzrokowej – odbieranie i przetwarzanie impulsów z nerwów wzrokowych, -dzieci, którym czytano więcej i częściej, miały wyraźnie większą aktywność lewej półkuli mózgu w obszarze znanym jako ciemieniowo skroniowo potyliczna kora kojarzeniowa. To obszar bardzo istotny dla rozwoju integracji wielozmysłowej, -ten obszar mózgu uaktywnia się kiedy starsze dzieci czytają sobie same, ale doktor Hutton zauważa, że podobnie dzieje się kiedy małe dzieci słuchają czytanych tekstów. Nowe odkrycie to, że u dzieci, którym czyta się często, obserwuje się zwiększoną aktywność w obszarze mózgu odpowiedzialnym za skojarzenia wzrokowe, nawet wtedy, kiedy dziecko tylko słuchało i nie oglądało żadnych obrazów. Źródło: Pediatrics, nr 9/2015; S. Dehaene et ak.,Science

Czytanie a rozwój dziecka stymuluje, ukierunkowuje rozwój dziecka w wielu jego wymiarach bo spełnia różnorodne role i pomaga osiągnąć różne cele buduje więź, tworzy bliskość, sprawia przyjemność dzieciom i dorosłym

ROLA CZYTANIA

Czytanie doskonali procesy myślowe dziecka wyrabia umiejętność śledzenia rozwijającej się akcji uczy wyciągania wniosków dotyczących postępowania bohaterów, związków logicznych wynikających z przedstawionych sytuacji.

Pokazuje wzorce zachowań Wyzwala procesy modelowania i naśladowania

Rozwija koncentrację i pamięć Czytając książkę dziecko otrzymuje kompletną informację, zamkniętą i oprawioną w pewną historię, która prezentuje różne wątki. Dziecko skupia się, zaciekawia tym co czyta, rozumie i zapamiętuje wiele rzeczy, odkrywa nowe pojęcia i miejsca, przytacza więcej szczegółów książki co dowodzi jego lepszej pamięci.

Rozwija wyobraźnię Kiedy dziecko czyta, przenosi się do innego świata, a także po części staje się bohaterem, wczuwa się w jego postać, przeżywa to, co on przeżywa. Może sobie wyobrazić miejsce, sytuacje, zachowanie bohatera. Niejako reżyseruje przedstawiony w książce świat i tworzy na jego podstawie „scenariusz filmu w swojej głowie”.

Wzbogaca słownictwo Podczas czytania książek dziecko napotyka nowe słowa. Nie sięga wtedy po słownik ale próbuje wywnioskować znaczenie słowa z kontekstu. Gdy słowo pojawia się w książce kilka razy, dziecko szybciej je zapamiętuje. W ten sposób uczy się słów, na które raczej nie natknęłoby się podczas rozmowy ze znajomymi.

Czytanie doskonali u dziecka umiejętność wypowiadania się Książka: stanowi dla dziecka wzór języka literackiego wpływa na wyrazistość mowy i poprawność gramatyczną uczy dziecko wyrażać myśli: - duży zasób słów (płynność wypowiedzi) - popełnianie mniejszej ilości błędów językowych - większa swoboda w formułowaniu i radzeniu sobie z dłuższymi formami wypowiedzi - umiejętność wypowiadania się pełnymi zdaniami i argumentowania swoich opinii

Czytanie korzystnie wpływa na znajomość ortografii Czytając: dziecko uczy się poprawnej pisowni wyrazów nie popełnia błędów i dostaje bardzo dobre oceny z dyktand

Rozwija inteligencję emocjonalną Samodzielne czytanie wymaga od dziecka podjęcia wysiłku oraz wytrwania w nim dla osiągnięcia celu (przeczytania książki do końca). Wyrabia w dziecku cierpliwość i umiejętność oczekiwania na nagrodę odroczoną w czasie. Nagrodę tym większą, że osiągniętą wyłącznie własną pracą. Realizowanie przez dzieci zadań z tzw. odroczonym efektem wpływa pozytywnie na rozwój ich inteligencji emocjonalnej, niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania psychicznego. Nauka samodzielnego czytania jest częścią mądrego wychowania, polegającego między innymi na stworzeniu klimatu, w którym nie wszystko musi być szybko, natychmiast. Kształtuje postawę cierpliwości, skupienia i refleksji nad tym, co się robi.

Czytając dziecko poszerza swoją wiedzę: -o innych krajach i kulturach -o przyrodzie -o technice -o historii - o wszystkim o czym chce się dowiedzieć czegoś więcej

Pomaga zrozumieć siebie i innych umiejętność konstatacji, możliwość znalezienia rozwiązania problemów i trudności odkrycie, że są inni, którzy myślą jak ono, że ma prawo do swoich odczuć i reakcji wzmacnia w dziecku poczucie własnej wartości, rozwija uczucia i zdolność empatii (umiejętność wczuwania się i współodczuwania uczuć innych, rozumienia ich potrzeb, rozumienia sytuacji).

Forma relaksu i odpoczynku umożliwia doświadczanie przyjemnych uczuć, daje dziecku wytchnienie od codziennych zadań, trosk, zabawa

Ma znaczenie terapeutyczne „Leczenie przez czytanie” – Biblioterapia Odpowiednio dobrana literatura może dziecku pomóc w uporaniu się z problemami emocjonalnymi: pokazuje wzorce zachowań i nadaje im znaczenie, koryguje emocjonalnie zaburzone zachowania, integruje osoby niepełnosprawne i nieprzystosowane społecznie, niesie ulgę w cierpieniu, wzmacnia poczucie własnej wartości, przygotowywuje do pełnienia ważnych ról, dziecko może akceptować własną sytuację, zmniejsza strach, lęk, smutek, stres, łagodzić agresję, wzmacnia motywację do uczenia się, pomaga w akceptowaniu siebie, pomaga w procesie rozwoju, pomaga dzieciom samotnym, nieśmiałym, zakompleksionym, mało aktywnym.

Buduje więź między rodzicami a dziećmi Tak długo jak długo dziecko jest w stanie stworzyć bezpieczną i trwałą więź z głównym opiekunem będzie w stanie stworzyć zdrowe relacje z innymi ludźmi. Poświęć czas swojemu dziecku – przynajmniej 20 minut codziennie!!!! Czytanie temu sprzyja.

Co możesz zrobić by pomóc dziecku polubić czytanie? Staraj się czytać dziecku codziennie lub przynajmniej kilka razy w tygodniu i wyrób jednocześnie w sobie nawyk czytania. Wybieraj książki dostosowane do zainteresowań dziecka, ładne z dobrymi ilustracjami. Fascynują je bajki. Bajki stymulują myślenie abstrakcyjne.

Dziecko chętnie słucha czytanej książki, gdy atmosfera jest miła i przytulna. Na prośbę dziecka czytaj te same książki wielokrotnie. Nawet gdy dziecko nauczy się czytać samodzielnie nie zaprzestań czytania. Naucz dziecko szanować książki, utrzymywać je w czystości i w dobrym stanie.

Czytanie książek nie jest lekarstwem na wszystkie trudności naszych dzieci w nauce, ale niewątpliwie jest jednym z najlepszych sposobów na ich uniknięcie.

Dziękuję za uwagę