Style architektoniczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sztuka i architektura baroku
Advertisements

3rd High School of Katerini Militou 1, Katerini History tells us our story Wielostronny Projekt Comenius Nuestra Senora de la Asuncion 2012.
Ogólna charakterystyka Średniowiecza w Europie. Początki średniowiecza Za początki średniowiecz uważa się rok upadku Cesarstwa Rzymskiego – 476 rok n.e.
SZTUKA GOTYCKA I ROMAŃSKA
Architektura i sztuka gotyku
odejście od rzeczywistości rezygnacja z naśladowania natury
Historia architektury
Średniowiecze: Architektura i malarstwo
ARCHITEKTURA STYLU GOTYCKIEGO
W świecie starożytnych Greków
Architektura renesansowa w Polsce
SZTUKA GOTYCKA.
Sztuka i architektura baroku.
Fundamenty kultury europejskiej
Moje miejsce na ziemi, skarby regionu
ŚREDNIOWIECZE STYL ROMAŃSKI - XI – XII WIEK
ARCHITEKTURA I SZTUKA OŚWIECENIA
ARCHITEKTURA GOTYCKA.
Architektura pozytywizmu
Prezentacja Szkoły Podstawowej nr 17 w Katowicach
NOWY STYL W ARCHITEKTURZE XIX/XX WIEKU
Historia architektury
Sztuka romańska.
Architektura renesansu
Sztuka i życie codzienne w XVIII wieku
Historia gminy Paczków
Rola malarstwa na przestrzeni dziejów
Zabytki Poznania.
Sztuka Średniowieczna
KATEDRY GOTYCKIE.
Sztuka odrodzenia - renesans
Gdańszczanie i ich domy w czasach historycznych (XV-XVIII w.)
SZTUKA ROMAŃSKA I GOTYCKA
Średniowiecze.
Sztuka Romańska Sztuka średniowiecza.
UNIWERSALIZM KULTURY ŚREDNIOWIECZNEJ EUROPY I KULTURA RENESANSU
Architektura Geneza architektury.
W cieniu Romańskich i Gotyckich katedr
Secesja Anglia i Francja – Art. Nouveau Niemcy – Jugendstil
Sztuka średniowiecza Gotyk i romanizm.
Gotyk XII-XV wiek.
Barok.
SZTUKA GOTYCKA.
Malarstwo obrazem epoki
BAROK.
Architektura i sztuka baroku
Mały słownik pojęć architektonicznych z ilustracjami
Oświecenie Piotr Gryzło 3e !  Kamilek Pisany :3.
Humanizm i odrodzenie. 1. Geneza humanizmu i odrodzenia.
PRZEPYSZNA SZTUKA BAROKU
RENESANS KAROLIŃSKI.
Barok – Architektura.
Architektura współczesna
PERIODYZACJA CO BYŁO PO KOLEI.
MODERNIZM WIARĄ W NOWOCZESNOŚĆ.
Wprowadzenie W tej prezentacji pokażemy, że matematykę można znaleźć w sztuce sakralnej. W tym celu wybraliśmy się do poznańskich kościołów i znaleźliśmy.
1. Podstawy estetyki i makijażu
GEOMETRIA W SZTUCE Prezentację przygotowano na podstawie informacji dostępnych w Internecie.
Od stylu romańskiego do klasycyzmu
Art Deco. Co to jest Art Deco? Art déco – jest to styl rozpowszechniony w latach 1919– Nazwa wywodzi się od francuskiego art – sztuka i décoratif.
Kłodzko leży w Kotlinie Kłodzkiej nad rzeką Nysą Kłodzką. Główne miasto krainy historycznej zwanej ziemia kłodzka.
Italia ( włochy ).
Idealizm. Cz.1. W poszukiwaniu ponadczasowego piękna /starożytni Grecy, Bernini, Canova/
Jakub Główczyński Klasa IIAG
opracowała Elżbieta Anioła
STYL ROMAŃSKI Powstał we Francji około X wieku i trwał do wieku XII.
Odrodzenie (renesans) – epoka w kulturze i sztuce.
Jaki to styl architektoniczny?
Styl Gotycki.
Zapis prezentacji:

Style architektoniczne Wiktor Rękawiecki

Styl romański (rzymski) X-XII wiek

Architektura romańska (łac Architektura romańska (łac. romanus) rozwijała się w X-XIII wieku w nowo powstających, samodzielnych krajach Europy. Termin "romańska" został wprowadzony dopiero w XIX wieku, naprzód w filologii dla określenia grupy języków wywodzących się z łaciny, później dla sztuki i architektury powstałej po ponownym zainteresowaniu się sztuką starożytnego Rzymu. Okres trwania architektury romańskiej jest umowny i przyjmowany różnie w poszczególnych państwach. Najtrudniej jest określić moment przejścia od architektury wczesnego chrześcijaństwa do romańskiej we Włoszech. Przyjmuje się, że pod tym względem Francja i Niemcy wyprzedziły Włochy. Tak samo mało precyzyjnie określa się moment zakończenia epoki romańskiej. Najwcześniej, bo już w połowie XII wieku, od tego stylu odeszli budowniczowie we Francji, w innych krajach Europy okres romański trwał jeszcze przez prawie cały wiek.

Cechy: Geometryczne kształty, Budowle kamienne, Małe otwory okienne, Grube mury, Łagodne łuki Sklepienia kolebkowe, krzyżowe Liczne absydy

Styl gotycki XII-XV wiek

Termin architektura gotycka (gotyk) odnosi się do stylu w architekturze europejskiej okresu późnego średniowiecza, od około połowy XIII do początku XVI wieku. Za wzorcowy przykład budynku gotyckiego na ogół uważa się gotycką katedrę, choć w rzeczywistości był to również okres rozwoju architektury świeckiej (mieszczańskiej i rezydencjonalnej). Architektura gotycka w zamierzeniu jej twórców miała w doskonały sposób odzwierciedlać boską naturę i wielbić Boga. Strzelista, ogromna bryła kościoła stała się symbolem czasów, w których religijność łączyła w sobie wyprawy krzyżowe i pragnienie wzniesienia się ku Bogu. W bryle dominują kierunki pionowe. Ich powtarzalność w bliskim sąsiedztwie, rozczłonkowanie bryły, delikatna dekoracja tworzą budowle ekspresyjne i lekkie. Barwne światło przenikające do wnętrza przez wysokie witraże stwarza wrażenie uduchowienia, a powtarzające się we wnętrzu wertykalne linie i znaczna odległość do sklepienia kieruje wzrok ku górze.

Cechy: Strzelistość, przypory, duże witraże, rozety, stosowanie cegieł czerwonych lub kamieni wapiennych, wysokie wieże, sklepienia oparte na kolumnach, sklepienia krzyżowo-żebrowe, maswerki nad oknami, ostre łuki

Styl renesansowy od 2p. XV-do p. XVI wieku

Renesans w architekturze stanowił odzwierciedlenie poglądów filozoficznych odrodzenia, poszukujących wzorców w świecie antycznym. Renesans otworzył erę nowożytną w sztuce i trwał od schyłku średniowiecza do początków baroku. Ponieważ różnice czasowe rozkwitu renesansu w różnych krajach są ogromne (np. między Włochami i Europą Północną), nie jest możliwe ustalenie jednolitych dat, w których panował.

Cechy: Proporcjonalność, symetria, przewaga linii prostych, kopuły na planach geometrycznych, prostokątne okna, arkady, attyki

Styl barokowy od 2p.XVI wieku do pocz. XVIII wieku

Kolejny, po renesansie, styl w architekturze nowożytnej nazywany jest barokiem. Wyodrębniony został w latach późniejszych, bowiem twórcy żyjący w tym okresie uważali się raczej za kontynuatorów renesansu. Kierunek ukształtował się w Rzymie z odmiany późnego renesansu nazywanej stylem dekoracyjnym (tzw. barok rzymski). Umowny czas trwania baroku to okres od połowy XVI do połowy XVIII wieku. Styl barokowy w różnych krajach wygląda różnie. Barok w krajach, w których zwyciężyła kontrreformacja, postrzegany jest jako wyraz triumfu katolicyzmu. Inaczej kształtowane są dzieła w krajach protestanckich, w których, przynajmniej w początkowym okresie, było negowane wszystko co rzymskie. Jednak zawsze jest to styl radosny. W państwach katolickich radość ta wyrażana jest obfitością nagromadzonych form materialnych, a w protestanckich poprzez zwrócenie się ku wnętrzu, wyciszenie i intymność życia. Mentalności północy bardziej odpowiadały spokojne, palladiańskie formy.

Cechy: Monumentalizm, różnorodność form, linie faliste, liczne zdobienia frontów, bogato zdobione wnętrza, ROKOKO- najbogatszy okres baroku

Styl klasycystyczny od pocz. XVIII do poł. XIX wieku

Klasycyzm – w architekturze styl wzorujący się na formach architektonicznych starożytnego Rzymu i Grecji. Rozwinął się w połowie XVIII wieku jako reakcja na formalny przepych architektury baroku i rokoko. Już w początkach XVIII wieku można zauważyć prąd w architekturze europejskiej sprzeciwiający się tendencjom architektury barokowej i rokokowej. Najsilniej zaznaczył się on w palladianizmie Wysp Brytyjskich, gdzie barok nigdy nie osiągnął takiego bogactwa jak na kontynencie. Również architektura skrzydła Luwru zbudowanego przez Claude'a Perrault, pałaców w Berlinie a nawet fasada bazyliki św. Jana na Lateranie w Rzymie (Alessandro Galilei) posiadają cechy klasycyzujące.

Cechy: wzorowanie się na starożytnych budowlach greckich i rzymskich, stosowanie kolumnad, tympanonów, dążenie do uzyskania efektu harmonii, zrównoważonej kompozycji, stosowanie symetrii, oszczędne stosowanie zdobnictwa,

Style XIX- wiecznej architektury Historyzm- np. neogotyk Secesja

Historyzm – nurt w XIX-wiecznej architekturze światowej, polegający na naśladownictwie stylistyki minionych epok. Kierunek nietwórczy i eklektyczny, polegający na zaniechaniu dążenia do stworzenia stylu, odpowiadającego aktualnym warunkom historyczno- społecznym, na rzecz naśladowaniu przeszłych wielkich stylów w sztuce i architekturze. Początkowo opierał się na przeciwstawieniu klasycyzmowi i zainteresowaniu przeszłością, badaną w sposób naukowy. Zbiegł się z romantyzmem w sztuce i literaturze. Powstał z romantycznej tęsknoty za tym, co dalekie, za historią i nieskrępowaną naturą. Człowiek nastrojony romantycznie uciekał od zbiorowości, szukał samotności, tego co osobiste, rodzime i ludowe, szukał bezkształtności i dowolności – jako przeciwieństwa przymusu zawodowego i społecznego, prostoty graniczącej z prymitywizmem. Był przeciwny racjonalizmowi, chłodowi, wyniosłości charakterystycznej dla klasycyzmu. Za tym wszystkim stała także niepewność wobec teraźniejszości.

Secesja jako kierunek w architekturze rozwijała się w latach 1890-1925, lecz zasadniczy rozkwit trwał od około 1905. Secesja była rezultatem poszukiwań wyzwolenia formy budynku z czystego naśladownictwa dawnych epok (historyzmu) i wytworzenia nowego stylu. W Polsce secesja przyjęła się nieco wcześniej niż w większości krajów Europy, głównie ze względu na wpływy architektury niemieckiej, austriackiej i francuskiej. Kraje te jako pierwsze wykształciły ten styl, a Polska będąca pod ich wpływem przejęła bardzo szybko nowe trendy, szybciej niż reszta Europy. Szybciej też odeszła od tego stylu na rzecz modernizmu. Nie wykształciła jednak typowego stylu secesji, a budowle z tego okresu przypominają bardziej neobarok

Modernizm

Modernizm − ogólne określenie prądów w architekturze światowej rozwijających się w latach ok. 1918-1975, zakładających całkowite odejście nie tylko od stylów historycznych, ale również od wszelkiej stylizacji. Architektura modernistyczna opierała się w założeniu na nowej metodzie twórczej, wywodzącej formę, funkcję i konstrukcję budynku niemal wyłącznie z istniejących uwarunkowań materialnych. Architekci modernistyczni zakładali, że o pięknie budynku stanowi głównie jego funkcjonalność, a w każdym razie, iż przede wszystkim muszą zostać spełnione wymogi funkcji, którą ma pełnić obiekt. Jednym z naczelnych haseł modernizmu była maksyma Sullivana Form follows function, co tłumaczy się jako forma wynika z funkcji (lub też forma następuje po funkcji). Duże znaczenie miały także nawołujące do minimalizmu sentencje Miesa van der Rohe Less is more (tłumaczone jako Mniej znaczy więcej) oraz Adolfa Loosa ornament to zbrodnia. Budynek stanowić miał dzieło abstrakcyjne. Wszelki ornament był odrzucany.

Bibliografia https://pl.wikipedia.org/wiki