Procenty, stężenia, próby- zadania tekstowe. Opracowanie Joanna Szymańska Konsultacja Bożena Hołownia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
STĘŻENIE PROCENTOWE.
WARTOŚĆ BEZWZGLĘDNA Z LICZBY
Projekt : Procent w życiu codziennym
RÓWNANIA JAK SIĘ DO TEGO ZABRAĆ ?.
Procenty -Co to jest procent? -Zamiana procentu na ułamek
Układy równań 23x - 31 y = 1 x – y = - 8 x = -1 y - x = 1 x + y = 11
Co to jest układ równań Układ równań – koniukcja pewnej liczby (być może nieskończonej) równań. Rozwiązaniem układu równań jest każde przyporządkowanie.
i trudności z nimi związane...
Badanie wpływu temperatury na rozpuszczalność
Microsoft Office Excel
Historia i zastosowanie.
Prezentacja dla klasy III gimnazjum
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
TEST DLA GIMNAZJALISTY. Zadanie 1 Ile czasu potrzebują uczestnicy wycieczki na pokonanie trasy 12 km, jeżeli będą poruszać się ze stałą prędkością 5 km/h.
KONKURS „PROCENTY W ŻYCIU CODZIENNYM”
„Równania są dla mnie ważniejsze, gdyż polityka jest czymś istotnym tylko dzisiaj, a równania są wieczne.” Albert Einstein.
Ludzie zas Prezentacja klasy IIB.
siła cz.II W części II prezentacji: o sile ciężkości
PROCENTY.
Ułamki Zwykłe.
428.Ile gramów lodu o temperaturze t p =-18 o C można stopić przy pomocy m=8,5kg wody o temperaturze t=55 o C?
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
siła cz.IV W części IV prezentacji: treść II zasady dynamiki
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Opracowała: Sylwia Wieczór
Zespół badawczy : Judyta Izabela Stepaniuk i Elżbieta Dzienis Zdjęcia : p. Ewa Karpacz, J. I. Stepaniuk i E. Dzienis P REZENTACJĘ OPRACOWAŁA J. I. S TEPANIUK.
Opracowanie: Joanna Szymańska Konsultacja Bożena Hołownia.
Siatka graniastosłupa.
Stosowanie procentów w życiu codziennym. Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
Zadania tekstowe z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa. Opracowanie Joanna Szymańska Konsultacja Bożena Hołownia.
Procenty, stężenia, próby – rozwiązywanie zadań. Opracowanie: Beata Szabat.
Opracowanie Joanna Szymańska. Notacja wykładnicza służy do zapisywania bardzo dużych albo bardzo małych liczb. a · 10 n liczba całkowita.
Do 250 cm 3 15% roztworu soli kuchennej (chlorek sodu, NaCl) dodano 200 g 15% roztworu chlorku potasu, KCl (substytut soli kuchennej w diecie bezsodowej).
Obliczanie jakim procentem jednej liczby jest druga liczba. Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
Do czego służą układy równań? Budowanie układów równań.
Zapisywanie treści zadań za pomocą wyrażeń algebraicznych. Opracowała: Monika Grudzińska - Czerniecka.
Autor: Małgorzata Paszyńska
Ile gramów cukru znajduje się w 1 litrze roztworu 20% o gęstości 1,1 g/cm 3 ?
ROZWIĄZYWANIE UKŁADÓW RÓWNAŃ
Prostopadłościan i sześcian.
Ile gramów 3% roztworu saletry potasowej (KNO 3 ) można otrzymać mając do dyspozycji 50 g tego związku i wodę? Gęstość roztworu 1,1 kg/litr.
Opracowanie Joanna Szymańska Konsultacja Bożena Hołownia.
Opracowanie Joanna Szymańska. 1. Co to jest równanie? Równanie to dwa wyrażenia połączone znakiem równości, jedno z tych wyrażeń musi być algebraiczne.
PROPORCJE ZADANIA. Zadanie.1 Piekarnia zamawia w zakładach zbożowych partie 1000kg maki. Jest to mieszanka trzech gatunków mąki połączonych w stosunku.
Gdziekolwiek spojrzysz - proporcje.
Podział odcinka na równe części i w danym stosunku.
czyli Jak Polubić Obliczenia Procentowe?
Zastosowanie układów równań do rozwiązywania zadań tekstowych
Odcinki i kąty w graniastosłupie.
Okręgi wpisane i opisane na wielokątach foremnych.
Pole powierzchni graniastosłupów.
Zadania tekstowe z ostrosłupami.
Mnożenie sum algebraicznych
Objętość graniastosłupa.
Pierwiastek kwadratowy i sześcienny.
Wyniki egzaminu próbnego
Zapis prezentacji:

Procenty, stężenia, próby- zadania tekstowe. Opracowanie Joanna Szymańska Konsultacja Bożena Hołownia

Zadania w których występują procenty rozwiązujemy tak samo jak wszystkie inne zadania tekstowe: należy dokonać analizy, zapisać dane i szukane, ułożyć układ równań, sprawdzić poprawność rozwiązania, zapisać odpowiedź. Musicie tylko pamiętać o zamianie procentu na liczbę. Mam nadzieję, że wszyscy pamiętacie jak to się robi, ale dla zapominalskich przypominam. 1% = 0,01 10% = 0,1 15% = 0,15 113% = 1,13 100% = 1

W klasie II a dziewczynki stanowią 40% uczniów, a w klasie IIb – 60%. W obydwu klasach łącznie jest 55 uczniów, w tym 27 chłopców. Ilu uczniów liczy klasa IIa? 1. Analiza treści zadania. Zapisujemy dane i szukane. x – ilość uczniów w IIa y – ilość uczniów w IIb 40%x – ilość dziewczynek w IIa 55 – ilość uczniów w obu klasach 60%y – ilość dziewczynek w IIb 27 – ilość chłopców w obu klasach 55 – 27 = 28 - ilość dziewczynek w obu klasach

2. Zapisujemy układ równań. W klasie II a dziewczynki stanowią 40% wszystkich uczniów, a w klasie IIb – 60%. W obydwu klasach łącznie jest 55 uczniów, w tym 27 chłopców. Ilu uczniów liczy klasa IIa? x + y = 55 40%x + 60%y = 28 Ilość uczniów w obu klasach Ilość dziewczynek w obu klasach x + y = 55 0,4x + 0,6y = 28 Czyli:

W klasie II a dziewczynki stanowią 40% wszystkich uczniów, a w klasie IIb – 60%. W obydwu klasach łącznie jest 55 uczniów, w tym 27 chłopców. Ilu uczniów liczy klasa IIa? 3. Rozwiązujemy układ równań dowolną metodą. x + y = 55 0,4x + 0,6y = 28 /·10 x = 55 - y 4x + 6y = 280 x = 55 - y 220 – 4y + 6y = 280 x = 55 - y 4(55 – y) + 6y = 280 /- 220 x = 55 - y 2y = 60 /: 2 x = 55 - y y = 30 / - y x = 55 – 30 = 25 y = 30

W klasie II a dziewczynki stanowią 40% wszystkich uczniów, a w klasie IIb – 60%. W obydwu klasach łącznie jest 55 uczniów, w tym 27 chłopców. Ilu uczniów liczy klasa IIa? 4. Sprawdzamy czy rozwiązanie spełnia warunki zadania. 55 = = 28 x = 25 y = = 55 0,4 · ,6 · 30 = = = 28 Rozwiązanie spełnia warunki zadania. 5. Zapisujemy odpowiedź. Klasa IIa liczy 25 uczniów.

Brąz to stop miedzi z cyną. Brąz medalierski zawiera 5% cyny, brąz armatni zawiera 10 % cyny, brąz dzwonowy zawiera 20% cyny. Ile brązu dzwonowego i ile medalierskiego należy ze sobą stopić aby otrzymać 600 ton brązu armatniego 1. Analiza treści zadania. Zapisujemy dane i szukane. x – ilość brązu dzwonowego y – ilość brązu medalierskiego 20%x – zawartość cyny w brązie dzwonowym 10% · 600t – zawartość cyny w 600 tonach brązu armatniego 5%y – zawartość cyny w brązie medalierskim

2. Zapisujemy układ równań. Brąz to stop miedzi z cyną. Brąz medalierski zawiera 5% cyny, brąz armatni zawiera 10 % cyny, brąz dzwonowy zawiera 20% cyny. Ile brązu dzwonowego i ile medalierskiego należy ze sobą stopić aby otrzymać 600 ton brązu armatniego x + y = %x + 5%y = 10% · 600 Ogólna ilość użytego brązu Ogólna ilość użytej cyny x + y = 600 0,2x + 0,05y = 0,1· 600 Czyli:

Brąz to stop miedzi z cyną. Brąz medalierski zawiera 5% cyny, brąz armatni zawiera 10 % cyny, brąz dzwonowy zawiera 20% cyny. Ile brązu dzwonowego i ile medalierskiego należy ze sobą stopić aby otrzymać 600 ton brązu armatniego 3. Rozwiązujemy układ równań dowolną metodą. x + y = 600 0,2x + 0,05y = 0,1 · 600 /·100 x = y 20x + 5y = 6000 x = y – 20y + 5y = 6000 x = y 20(600 - y) + 5y = 6000 / x = y -15y = /: (-15) x = y y = 400 / - y x = 600 – 400 = 200 y = 400

Brąz to stop miedzi z cyną. Brąz medalierski zawiera 5% cyny, brąz armatni zawiera 10 % cyny, brąz dzwonowy zawiera 20% cyny. Ile brązu dzwonowego i ile medalierskiego należy ze sobą stopić aby otrzymać 600 ton brązu armatniego 4. Sprawdzamy czy rozwiązanie spełnia warunki zadania. 600 = = 60 x = 200 y = = 600 0,2 · ,05 · 400 = 0,1 · = = 60 Rozwiązanie spełnia warunki zadania. 5. Zapisujemy odpowiedź. Do wyrobu 600 ton brązu armatniego należy użyć 200 ton brązu Dzwonowego oraz 400 ton brązu medalierskiego.

Ile trzeba wziąć stopu złota próby 0,960 i stopu złota próby 0,375, żeby otrzymać 39 gramów stopu złota próby 0,750? 1. Analiza treści zadania. Zapisujemy dane i szukane. x – ilość złota próby 0,960 y – ilość złota próby 0,375 0,750 · 39 – zawartość złota w stopie 39 gramowym Jeżeli próba złota (srebra) wynosi 0,560 tzn., ze na 1000 gram stopu przypada 560 gram złota (srebra)

2. Zapisujemy układ równań. Ile trzeba wziąć stopu złota próby 0,960 i stopu złota próby 0,375, żeby otrzymać 39 gramów stopu złota próby 0,750? x + y = 39 0,96x + 0,375y = 0,75 · 39 Ogólna ilość stopu złota Ogólna ilość czystego złota

Ile trzeba wziąć stopu złota próby 0,960 i stopu złota próby 0,375, żeby otrzymać 39 gramów stopu złota próby 0,750? 3. Rozwiązujemy układ równań dowolną metodą. x + y = 39 0,96x + 0,375y = 0,75 · 39 /·100 x = 39 - y 96x + 37,5y = 2925 x = 39- y 3744 – 96y + 37,5y = 2925 x = 39 - y 96(39 - y) + 37,5y = 2925 /-3744 x = 39 - y -58,5y = -819 /: (-58,5) x = 39 - y y = 14 / - y x = 39 – 14 = 25 y= 14

Ile trzeba wziąć stopu złota próby 0,960 i stopu złota próby 0,375, żeby otrzymać 39 gramów stopu złota próby 0,750? 4. Sprawdzamy czy rozwiązanie spełnia warunki zadania. 39 = ,25 = 29,25 x = 25 y = = 39 0,96 · ,375 · 14 = 0,75 · = 39 29,25 = 29,25 Rozwiązanie spełnia warunki zadania. 5. Zapisujemy odpowiedź. Aby otrzymać 39 gram złota o próbie 0,75 należy wziąć 25 gram stopu złota o próbie 0,960 oraz 14 gram stopu złota o próbie 0,375.

Ile solanki 12% i ile solanki dwuprocentowej trzeba zmieszać aby otrzymać 200g solanki 3%? 1. Analiza treści zadania. Zapisujemy dane i szukane. x – ilość solanki 12% y – ilość solanki 2% 3% · 200g – zawartość soli w 200 gramach solanki 3% Solanka – roztwór soli z wodą Syrop – roztwór cukru z wodą

2. Zapisujemy układ równań. Ile solanki 12% i ile solanki dwuprocentowej trzeba zmieszać aby otrzymać 200g solanki 3%? x + y = %x + 2%y = 3% · 200 Ogólna ilość roztworu Ogólna zawartość soli w roztworze x + y = 200 0,12x + 0,02y = 0,03 · 200 Czyli:

Ile solanki 12% i ile solanki dwuprocentowej trzeba zmieszać aby otrzymać 200g solanki 3%? 3. Rozwiązujemy układ równań dowolną metodą. x + y = 200 0,12x + 0,02y = 0,03 · 200 /·100 x = y 12x + 2y = 600 x = y 2400 – 12y + 2y = 600 x = 200- y 12(200 - y) + 2y = 600 /-2400 x = y -10y = /: (-10) x = y y = 180 / - y x = 200 – 180 = 20 y = 180

Ile solanki 12% i ile solanki dwuprocentowej trzeba zmieszać aby otrzymać 200g solanki 3%? 4. Sprawdzamy czy rozwiązanie spełnia warunki zadania. 200 = 200 2,4 + 3,6 = 6 x = 20 y = = 200 0,12 · ,02 · 180 = 0,03 · = = 6 Rozwiązanie spełnia warunki zadania. 5. Zapisujemy odpowiedź. Aby otrzymać 200 gram solanki trzyprocentowej, należy zmieszać 20g solanki 12% i 180 gram solanki 2%.

Zapraszam do wykonania zadań z pliku. Powodzenia