Mgr inż. Gabriela Smętek Wrocław 2016. 1. Podstawowe Pojęcia 2. Model Gry 3. Przykłady 4. Dominacja 5. Wartość Oczekiwana 6. Przykłady 7. Gry Wielochodowe.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Advertisements

Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
Biuro Ochrony Rządu. Spis treści  Struktura i działanie  Formy działania i zakres uprawnień  Możliwości zatrudnienia  Informacje ogólne  Zarobki.
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
Plan Czym się zajmiemy: 1.Bilans przepływów międzygałęziowych 2.Model Leontiefa.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Zajęcia 1-3 Układ okresowy pierwiastków. Co to i po co? Pojęcie masy atomowej, masy cząsteczkowej, masy molowej Proste obliczenia stechiometryczne. Wydajność.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
MATLOS „JAK TEORIA MA SIĘ DO PRAKTYKI?”. Cel projektu: Sprawdzamy, jaka jest zależność między prawdopodobieństwem a częstością zdarzenia.
Copyright (c) PortalMatematyczny.pl. Strona Główna Co to jest hazard ? Gry hazardowe Legenda: Slajd końcowy Strona G ł ówna Przejdź do strony głównej.
© Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. inż. Katedra Inżynierii Systemów Sterowania 1 Metody optymalizacji - Energetyka 2015/2016 Metody programowania liniowego.
© Matematyczne modelowanie procesów biotechnologicznych - laboratorium, Studium Magisterskie Wydział Chemiczny Politechniki Wrocławskiej, Kierunek Biotechnologia,
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Ćwiczenia Zarządzanie Ryzykiem Renata Karkowska, ćwiczenia „Zarządzanie ryzykiem” 1.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Wyrażenia Algebraiczne Bibliografia Znak 1Znak 2 Znak 3 Znak 4 Znak 5 Znak 6 Znak 7 Znak 8 Znak 9 Znak 10 Znak 11.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań, nierówności i układów równań Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Wypadkowa sił.. Bardzo często się zdarza, że na ciało działa kilka sił. Okazuje się, że można działanie tych sił zastąpić jedną, o odpowiedniej wartości.
URLOP WYPOCZYNKOWY mgr Małgorzata Grześków. URLOP WYPOCZYNKOWY Art §1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Zmienne losowe Zmienne losowe oznacza się dużymi literami alfabetu łacińskiego, na przykład X, Y, Z. Natomiast wartości jakie one przyjmują odpowiednio.
Rozwiązywanie równań I-go stopnia z jedną niewiadomą
Analiza tendencji centralnej „Człowiek – najlepsza inwestycja”
Funkcja liniowa Przygotował: Kajetan Leszczyński Niepubliczne Gimnazjum Przy Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym Księży Orionistów W Warszawie Ul. Barska.
© Prof. Antoni Kozioł, Wydział Chemiczny Politechniki Wrocławskiej MATEMATYCZNE MODELOWANIE PROCESÓW BIOTECHNOLOGICZNYCH Prezentacja – 4 Matematyczne opracowywanie.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
Algorytmy Informatyka Zakres rozszerzony
Standardy de facto zapisu georeferencji map o postaci rastrowej definicja georeferencji standard „World File” standard GeoTIFF.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
O konkursie Konkurs Employer Branding Stars (EBstars) jest organizowany przez portal HRstandard.pl na terenie Rzeczpospolitej Polskiej w oparciu o regulamin.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
KOMBINATORYKA.
Matematyka przed egzaminem czyli samouczek dla gimnazjalisty Przygotowała Beata Czerniak FUNKCJE.
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Menu Jednomiany Wyrażenia algebraiczne -definicja Mnożenie i dzielenie sum algebraicznych przez jednomian Mnożenie sum algebraicznych Wzory skróconego.
GRY DWUOSOBOWE O SUMIE NIEZEROWEJ Równowaga Nasha i rozwiązania niekooperacyjne. Dylemat więźnia. Piotr Włodarek, Piotr Stasiołek Matematyka finansowa.
Praca dyplomowa inżynierska INFORMATYCZNY SYSTEM ZARZĄDZANIA MAGAZYNAMI ROZPROSZONYMI Autor: Mirosław Marek Promotor: prof. dr hab. inż., dr n.e. F. Marecki.
Drzewka gry. Teoria gier a biznes. Anna Chojnacka, Matematyka finansowa studia niestacjonarne 1.Gra ekstensywna 2.Strategia 3.Gra o pełnej informacji 4.Metoda.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
NAJCZĘSTSZYCH CHORÓB UKŁADU KRĄŻENA 5. Nadciśnienie tętnicze.
Metody sztucznej inteligencji - Technologie rozmyte i neuronowe 2015/2016 Perceptrony proste nieliniowe i wielowarstwowe © Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Sieci przepływowe: algorytmy i ich zastosowania.
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
5 KROKÓW DO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Jak dostać się do szkoły ponadgimnazjalnej? Instrukcja dla uczniów, którzy uczą się w gimnazjach które przekazują.
O konkursie Konkurs Employer Branding Stars (EBstars) jest organizowany przez Employer Branding Institute Sp. z o.o. na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.
Obliczanie procentu danej wielkości Radosław Hołówko.
Budżetowanie kapitałowe cz. III. NIEPEWNOŚĆ senesu lago NIEPEWNOŚĆ NIEMIERZALNA senesu strice RYZYKO (niepewność mierzalna)
O PARADOKSIE BRAESSA Zbigniew Świtalski Paweł Skałecki Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii Uniwersytet Zielonogórski Zakopane 2016.
Schematy blokowe.
Informacja o maturze w 2018 roku
SYSTEM KWALIFIKACJI, AWANSÓW I SPADKÓW
Liczby pierwsze.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
MATEMATYKAAKYTAMETAM
Implementacja rekurencji w języku Haskell
WYBRANE ZAGADNIENIA PROBABILISTYKI
Zapis prezentacji:

Mgr inż. Gabriela Smętek Wrocław 2016

1. Podstawowe Pojęcia 2. Model Gry 3. Przykłady 4. Dominacja 5. Wartość Oczekiwana 6. Przykłady 7. Gry Wielochodowe wieloetapowe)

Wartość oczekiwana (nadzieja matematyczna) – E(X). Gdy chcemy dokonać pewnego wyboru ze zbioru możliwości, a znamy tylko prawdopodobieństwo przypisane tym możliwością, wtedy jest to rozkład prawdopodobieństwa pewnej zmiennej losowej Gra dwuosobowa o sumie zero – w grze bierze udział dwóch uczestników (dwa układy interesów konfliktowych). Pojęcie strategii – możliwe decyzje obu partnerów gry. Macierz wypłat (macierz użyteczności) – tablica prostokątna. Każdy jej element oznacza wielkość wypłaty jaką otrzymuje gracz pierwszy od gracza drugiego, gdy gracz pierwszy wybiera liczbę odpowiadającą wierszowi, a gracz drugi – liczbę odpowiadającą kolumnie danego elementu. Gry w postaci normaln ej - mając macierz wypłat dla gracza pierwszego, można ułożyć macierz wypłat dla gracza drugiego (należy tylko zmienić znaki). Suma tych dwóch macierzy da macierz zerową. Oznacza to, iż wygrana jednego uczestnika jest stratą dla drugiego). Nie występuje tu zarobek, a w trakcie gry nie powstaje kapitał, ani żaden nie ginie.

G2G1G2G1 b1b1 b2b2 …bnbn a1a1 a 11 a 12 …a 1n a2a2 a 21 a 22 …a 2n ……… … … amam a m1 a m2 …a mn Gdzie: m – liczba strategii gracza G1, n – liczba strategii gracza G2, a 1, a 2, …, a m – strategie gracza G1, B 1, B 2, …, B n – strategie gracza G2.

W każdym wierszu wybieramy minimum, a potem z wszystkich tych liczb wybieramy maksimum: m n v 1 =max min a ij i=1 i i =1 Analogicznie w odniesieniu do gracza drugiego dochodzimy do wniosku, że: n m v 1 =min max a ij i=1 i i =1 Czyli gracz drugi stara się zminimalizować swoje przegrane (straty), czyli wybrać minimum z kolumn o maksymalnej przegranej. Dla dowolnej gry dwuosobowej o sumie zerowej, może zajść jeden z dwóch możliwości: v 1 = v 2 = v lub v 1 ≠ v 2 W pierwszym przypadku mamy tzw. grę zamkniętą, czyli grę z punktem siodłowym. Gry dla drugiego przypadku nazywają się grami otwartymi.

min max min max min max

Mówimy, że i-ty wiersz macierzy wypłat A dominuje k-ty wiersz, jeśli a ij ≥a kj, dla wszystkich j oraz a ij >a kj, dla wszystkich j; Natomiast j-ta kolumna dominuje l-tą kolumnę, gdy a ij ≤a il, dla wszystkich i oraz a ij <a kl, dla wszystkich. Strategia czysta dla wiersza lub kolumny dominuje nad inną strategią czystą, jeśli wybór pierwszej (dominującej) strategii jest co najmniej tak dobry, jak wybór drugiej (dominowanej) strategii, a czasem nawet lepszy. Zatem gracz zawsze może pominąć strategię dominowaną, a będzie używał strategii niedominowanych.

Mniejszy Większy Mniejszy

G2G1G2G1 b1b1 b2b2 a1a1 a 11 a 12 a2a2 a 21 a 22 GRACZ 1 GRACZ 2

G2G1G2G1 b1b1 b2b2 b3b3 a1a a2a a3a Przykład. Mamy hipotetycznie dwa zakłady produkujące ten sam wyrób. Mogą one realizować niezależnie od siebie jedną ze swych strategii produkcyjnych. Partner I (G 1 ) ma do dyspozycji strategie a 1 a 2 a 3, jego konkurent (G 2 ) zaś – strategie b 1, b 2, b 3 (w interpretacji treściowej poszczególne strategie mogą reprezentować warianty produktu, moc silnika, wielkość ekranu telewizora, itp.)

Przykład. Mamy dwie walczące ze sobą strony S1 i S2. Strona S1 broni dwóch punktów A i B o ważnym strategicznie znaczeniu, przy czym obie strony uważają, że użyteczność punktu A jest ważniejsza od użyteczności punktu B, bowiem ten pierwszy broni dostępu przeciwnika do trzech źródeł zaopatrzenia jednostek wojskowych w potrzebie im środki, a punkt B, tylko do dwóch. Siły obronne strony pierwszej nie pozwalają na jednoczesną obronę obu punktów, czyli pozwalają na obronę skuteczną jednego z nich. Z kolei siły ofensywne strony drugiej są również ograniczone – mogą skutecznie zaatakować tyko jeden z punktów strategicznych będących e posiadaniu przeciwnika, ale jeśli nie jest on broniony przez stronę pierwszą. Gracz G1 Obrona punktu strategicznego A Źródło zaopatrzenia armii A1 Źródło zaopatrzenia armii A2 Źródło zaopatrzenia armii A3 Obrona punktu strategicznego B Źródło zaopatrzenia armii B1 Źródło zaopatrzenia armii B2

a 11 a 12 a 21 a 22 b1b1 b2b2 b1b1 b2b2 2 a1a1 a2a2 3 1 G2 G1 Podczas zapisu gry w postaci ekstensywnej mamy do czynienia z następującymi obiektami: Wierzchołki: są to punkty w których gracz podejmuje decyzje (działa). Wierzchołek początkowy: jest to punkt w którym zachodzi pierwsze zdarzenie (decyzja) w grze. Wierzchołki końcowe: są to takie punkty, których osiągnięcie kończy grę. Każdy wierzchołek końcowy ma przypisany pewien określony wynik Podgra: dowolny zbiór wierzchołków i łączących je krawędzi, które wychodzą (zgodnie z kierunkiem drzewa) z określonego wierzchołka. Strategia: sposób określający decyzje danego gracza w każdym z wierzchołków drzewa, w którym może on podjąć jakąś decyzję. G2G1G2G1 b1b1 b2b2 a1a1 a 11 a 12 a2a2 a 21 a 22

G2G1G2G1 OR O 1 R 1 11 OR OR OR A G2 G1 Przykład. Mamy daną grę w orła (O) i reszkę (R). Każdy z graczy może wybrać niezależnie od siebie O lub R. jeśli obaj wybiorą O lub R, czyli to samo, to gracz drugi wygrywa 1zł, czyli gracz pierwszy przegrywa tę wartość. Przy wyborze przeciwnym, gracz pierwszy wygrywa poprzednio wymienioną sumę.

G2G1G2G1 Przyznać się b 1 Zaprzeczyć b 2 Przyznać się a 1 3;30;4 Zaprzeczyć a 2 4;02;2 3;30;44;02;2 b1b2b2 b2 a1a1 a2a2 G2 G1 Przykład. Dylemat Więźnia: Dwóch ludzi popełniło przestępstwo, lecz brak na to dowodów, zaś policja złapała ich i umieściła w dwóch osobnych celach. Ponieważ nie ma dowodów popełnienia przez nich przestępstwa, nie można im udowodnić winy. Dlatego policja stara się nakłonić ich do zeznań przeciwko sobie. Każdemu z więźniów dano dwie możliwości: przyznać się do popełnienia przestępstwa, albo zaprzeczyć. Jeśli więzień I się przyzna, lecz więzień II zaprzeczy, to wówczas więzień I będzie występował w roli świadka przeciwko drugiemu i nie zostanie ukarany więzieniem, natomiast wówczas drugi więzień dostanie pełny wyrok 4 lat więzienia (i vice versa). Jeśli obaj się przyznają, to obydwaj dostaną po 3 lat odsiadki, ponieważ wówczas policja będzie miała dowody przeciwko obydwu. Jeśli obydwaj zaprzeczą oskarżeniu, że popełnili przestępstwo, to nie będzie na to dowodów, więc dostaną tylko po dwa lata więzienia, za brawurową ucieczkę samochodem przed policją.

ETAP 1 G2G1G2G1 b1b1 b2b2 a1a1 a 11 a 12 a2a2 a 21 a 22 G2 ETAP 2 G2G1G2G1 d1d1 d2d2 c1c1 c 11 c 12 c2c2 c 21 c 22 G1 G2 a1a1 a2a2 b1b1 b1b1 b2b2 b2b2 c1c1 c1c1 c1c1 c1c1 c2c2 c2c2 c2c2 c2c2 d1d1 d1d1 d1d1 d1d1 d1d1 d1d1 d1d1 d1d1 d2d2 d2d2 d2d2 d2d2 d2d2 d2d2 d2d2 d2d2 ETAP 1 ETAP 2