PSYCHOLOGICZNE I PEDAGOGICZNE UWARUNKOWANIA ZMIAN W SYSTEMIE OŚWIATY www.kuratorium.lublin.pl.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Teresa Grąziewicz - Jóźwik
Advertisements

DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
Jak motywować uczniów do nauki?
E-learning Równowaga pomiędzy pracą, a życiem osobistym w IBM. Work-life balance. Jolanta Jaworska Dyrektor Programów Publicznych IBM Polska.
Czcijmy Jezusa, czcijmy Go
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi
Opracowała: Małgorzata Nowińska-Zgurska Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Dzień dobry Mariusz Wilk. Efektywna współpraca to taka gdzie dba się o trzy obszary INFORMACJE INFORMACJE PROCEDURY PROCEDURY ODCZUCIA ODCZUCIA.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
13. Kontrolowanie agresji
Senior Life Coaching Czy starych drzew się nie przesadza?
6 kroków do porozumienia
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Wystąpienia publiczne.
Prowadzący: mgr Konrad Schroeder
SYTUACJA RODZIN DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH...?
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
Szkolenia, Coaching, PR.
Garść poezji autorstwa Asi Lewandowskiej
Definicja kultury organizacyjnej
Konflikt – analiza wyników ankiety przeprowadzonej wśród uczniów Zespołu Medycznych Szkół Policealnych w Siedlcach. mgr Anna Szyszkowska.
Jan Białostocki Patryk Owczarek
Czyli współpraca uczniowska jako wyraz samorządności w naszej szkole.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
PROJEKT „SZKOŁA WSPÓŁPRACY”
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
„DEBATY SPOŁECZNE na terenie gminy Skrzyszów”
Czym przyciąga harcerstwo?
w praktyce pedagogicznej
Funkcje zarządzania, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Dr Ewa Szumigraj Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii.
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Jak dochodzi do zmiany? Refleksja Samoświadomość Decyzja Robię coś albo nie robię Działania, działania, działania.
Problemy współczesnej młodzieży
Umiejętność obserwacji.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
„MAMA FIT!”. Wreszcie! Po 9 miesiącach szczęścia, nadziei, niepokoju i zniecierpliwienia, masz na rękach swoje cudowne dzieciątko! Możesz się nim cieszyć,
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
40 TYS. M IESZKAŃCÓW 74 PRACOWNIKÓW Zespołowa metoda pracy oraz skuteczny system przepływu informacji jako elementy kształtujące motywującą atmosferę pracy.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Partycypacja młodzieży Barbara Zwierzyńska-Doskocz.
Postawa asertywna.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
BADANIE BYŁO CAŁKOWICIE ANONIMOWE. POSŁUŻYŁO NAM DO USTALENIA OCZEKIWANIA RODZICÓW NASZYCH UCZNIÓW W ODNIESIENIU DO NAJWAŻNIEJSZYCH KIERUNKÓW DZIAŁAŃ PLANOWANYCH.
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Opiekunowie rodzinni osób starszych - jak zbudować skuteczny system wsparcia? - rekomendacje z doświadczeń międzynarodowych dr Jolanta Perek-Białas Szkoła.
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak
Podstawowe umiejętności pomagania
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
Praca ze stopniami czyli jak stymulować wszechstronny rozwój
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Proces przewodzenia i kontrolowania
TEORIE I MODELE MOTYWOWANIA
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Dwie głowy | materiał pomocniczy
Co chcieliśmy osiągnąć?
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Co pomaga nastolatkom w radzeniu sobie z depresją
Patologie w kierowaniu
Zapis prezentacji:

PSYCHOLOGICZNE I PEDAGOGICZNE UWARUNKOWANIA ZMIAN W SYSTEMIE OŚWIATY

Psychologiczne i pedagogiczne uwarunkowania zmian w systemie oświaty Jedynym stałym współcześnie zjawiskiem są zmiany. A mimo to 80 % ludzi obawia się zmian. Bądźmy przygotowani na to, że napotkamy opór, który: - jest próbą zabezpieczenia - jest naturalną reakcją Jeśli nie kontrolujesz zmiany, ona kontroluje ciebie./ R. Pressman / Ludzie tęsknią za całkowitą odmianą, a jednocześnie pragną, by wszystko pozostało takie jak dawniej. /Paulo Coelho/ Zmiany zakłócają poczucie bezpieczeństwa Każda zmiana, nawet na lepsze, jest zawsze połączona z poczuciem błędu i dyskomfortu. /A. Benett/

Formy oporu wobec zmian Konformizm „Robię to co mi każą, dostosuję się, nie pierwsza zmiana a najważniejszy jest święty spokój”. Wycofanie się „Mnie to nie dotyczy, przeczekam, nie będę się angażować” Rytuały „Umiem działać pozornie, najważniejsze to wywierać dobre wrażenie” Odrzucenie „Czuję bunt i sprzeciw, nie mam zamiaru wprowadzać zmian”. Otwarty opór, bunt, rewolucja.

Aby zmiany były skuteczne - trwałe 1.Należy wpływać na zmiany postaw, wartości i procedur 2.Wzmocnić poczucie tożsamości celów 3.Warto wspierać samopomoc i współpracę 4.Tworzyć warunki na rzecz poczucia wpływu 5.Rozszerzać współuczestnictwo, samoorganizację 6.Przychodzić do ludzi tam gdzie się znajdują, być blisko współpracowników 7.Demokratyzacja struktury - odhierarchizowanie

Etapy wprowadzania zmiany czas Wydajność, efektywność, motywacja 2.Odmowa Zmiany są bezsensowne nie chcę się w nie angażować 1.Nieświadomość, Nic nie wiem na temat proponowanych zmian 3.Odkrywanie Być może nowy system nie jest taki zły 4.Opór „Czarna dziura” Poznałem proponowane zmiany, ale ich kategorycznie nie chcę 5.Akceptacja/Zaangażowanie Już zdecydowałem nie chcę powrotu starego systemu

Etap zmianyCo pomaga?Co przeszkadza? Nieświadomość dużo informacji, przepływ od kierownictwa, wymiana pytań Milczenie, brak widocznego przywództwa, niespójne komunikaty Odmowa wyjaśnianie celów po co to robimy, spokój i czas naciski, presja, przymus Odkrywanie zachęty, porady, możliwość zgłaszania propozycji wymuszanie, poganianie, ignorowanie Opór – „Czarna dziura” więcej informacji, bezpieczeństwa, wsparcie, rozwiązywanie problemów, aktywne przywództwo - trenerstwo ocenianie, radzenie, rozkazywanie, przymus Akceptacja/ zaangażowanie uznanie, pochwała, delegowanie, partnerstwo dyrektywne kierowanie

Zmianami najskuteczniej zarządzają: Osoby wewnątrzsterowne o wysokim poziomie koherencji: 1.Zrozumienie wiem dlaczego procesy zachodzą tak a nie inaczej 2.Zaradność wiem jak – mam wiele metod i sposobów na rozwiązywanie problemów 3.Sensowność wiem jaki jest cel i sens zmian – po co to wszystko, jakim służę wartościom i jakich się mogę spodziewać efektów