Stereotyp Żyda w polskiej kulturze ludowej. Stereotyp: konstrukcja myślowa, zawierająca komponent poznawczy (zwykle uproszczony), emocjonalny i behawioralny.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Antysemityzm i asymilacja.
Advertisements

RÓWNOŚĆ SZANS RÓWNOŚĆ PŁCI W EDUKACJI
O języku polityków.
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Prawa dziecka.
Topology of the World Trade Web. Świat jako twór stawiający wysokie wymagania Świat staje się globalną wioską- global village Ogromne znaczenie handlu.
Raport Mniejszości Lublin – pomiar lokalny wrzesień
PODSUMOWANIE ZBIORCZE ANKIETY– PROCENTOWY UDZIAŁ ODPOWIEDZI Ankieta została przeprowadzona w 2009 r. wśród uczniów gimnazjum.
Postawa DEF. I: Stanisław Mika, Psychologia społeczna:
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN
Gary Stanley Becker ur „Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich”, PWN 1990.
Diagnosing McCloskey Uskali Maki. Powody powstania komentarza Wielu ekonomistów nie zrozumiało McCloskeygo Wielu ekonomistów nie zrozumiało McCloskeygo.
RÓWNOŚĆ PŁCI I ROZWÓJ EKONOMICZNY.
Czy demokracja sprzyja wzrostowi gospodarczemu?
Ewa Babiarz I Gabriela Płatek
EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA POLSKIEGO 2008
Czy autorytety są nam potrzebne?
Mechanizmy stereotypów społecznych – część I
U fryzjera.
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
Jan Paweł II.
Jeszcze propaganda czy już Public Relations ?
Paradoksy logiczne i inne 4 marca 2010.
Podkręć jak Beckham reż. G. Chadha W. Brytania 2002.
BAJKI.
Śpieszmy się Annie Kamieńskiej.
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Naród i postawy wobec narodu
Turystyka Etniczna.
Od smutku do radości Do wszystkiego myśli, które mogą nas zdołować
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Kierownik Zakładu Problemów Społecznych WSIE
Czym jest dla nas tolerancja?
Ankieta przeprowadzona w naszym mieście, okolicznych wsiach oraz szkole wśród młodzieży i pracowników.
Dlaczego warto czytać dzieciom?
STEREOTYP NIEMCA W POLSCE
U fryzjera.
STEREOTYPY NA TEMAT STAROŚCI
„Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy,
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
Podstawy krytycznego myślenia
Osoba niepełnosprawna
Publiczny wizerunek starości
Tapeta: r.
Temat debaty: Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Bohaterowie fikcyjni.
na przykładzie powiatu sochaczewskiego i ościennych
Damian Cieśla.  Identyfikacja kulturowa;  Identyfikacja etniczna;  Identyfikacja religijna;  Wg prawa Izraela – osoba, która ma ortodoksyjną żydowską.
Złote myśli.
Uczeń dialogu i tolerancji to uczeń naszej szkoły. Agresja na out!
Jesteś cenny!.
Stereotypy w zarządzaniu (komunikat) mgr Agnieszka Kamińska doktorantka politologii ISP PAN i Collegium Civitas
Analiza ankiety: „Tolerancja jako wizytówka mojego zachowania ”
ANTYSEMITYZM JEGO PRZYCZYNY I SKUTKI ANTYSEMITYZM JEGO PRZYCZYNY I SKUTKI.
PROGRAM „UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE” COMENIUS Partnerskie Projekty Szkół Metoda ICT: wielokulturowość, europejska świadomość, proces edukacyjny i styl.
„… myślmy o Nim jak o gwałtowniku Królestwa Bożego…” Jan Paweł II Mówi się o nim jak o proroku. Inni zauważali w Nim charyzmatyka i mistyka, dla wielu.
POJĘCIA ZWIĄZANE Z TEMATYKĄ ANTYDYSKRYMINACYJNĄ Aleksandra Dubowska Alicja Radziejewska Maja Janusz Ewa Ratasiewicz Ula Piwowarczyk.
Klasa 2d. RASIZM – przeświadczenie o wrodzonej wyższości określonej rasy ludzkiej. ( ŹRÓDŁO : Podręcznik – „Dziś i jutro 1”, rozdział – „Naród i społeczeństwo”,
Projekt Comenius ( Niemcy- Bochum, Polska- Zabrze, Turcja- Istambuł)
SŁOWNIK POJĘĆ LOGO POJĘCIA ZWIĄZANE Z ANTYDYSKRYMINACJĄ  Tolerancja -p ojęcie wywodzące się z języka łacińskiego i oznaczające.
KULTURA JĘZYKA.
Łamanie praw człowieka. Spis Treści ● Dlaczego łamane są prawa człowieka? ● Łamanie praw człowieka ● Przyczyny łamania praw człowieka ● Najbardziej powszechne.
Herakles XX i XXI wieku.
To jest Marcin. Marcin dużo rozmawia z kolegami na przerwach
12 Księga Psalmów Biblia Tysiąclecia.
BLIŻEJ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI.
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Patologie w kierowaniu
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 5
Zapis prezentacji:

Stereotyp Żyda w polskiej kulturze ludowej

Stereotyp: konstrukcja myślowa, zawierająca komponent poznawczy (zwykle uproszczony), emocjonalny i behawioralny (związany z zachowaniem), konstrukcja myślowa, zawierająca komponent poznawczy (zwykle uproszczony), emocjonalny i behawioralny (związany z zachowaniem), zawiera fałszywe przeświadczenie, dotyczące różnych zjawisk, w tym innych grup społecznych; zawiera fałszywe przeświadczenie, dotyczące różnych zjawisk, w tym innych grup społecznych; może być przyjęty przez jednostkę w wyniku własnych obserwacji, przejmowania poglądów innych osób, wzorców przekazywanych przez społeczeństwo, może być także wynikiem procesów emocjonalnych (np. przeniesienia agresji), może być przyjęty przez jednostkę w wyniku własnych obserwacji, przejmowania poglądów innych osób, wzorców przekazywanych przez społeczeństwo, może być także wynikiem procesów emocjonalnych (np. przeniesienia agresji), może być negatywny, neutralny lub pozytywny, może być negatywny, neutralny lub pozytywny, przekonanie zbiorowe, przekonanie zbiorowe, jest wyrażany w zdaniu ogólnym (np. "(Wszyscy) Polacy są nieporządni"). jest wyrażany w zdaniu ogólnym (np. "(Wszyscy) Polacy są nieporządni").

Stereotyp to fałszywe i niedostatecznie uzasadnione, a dotyczące pewnej grupy osób (tzw. nadgeneralizacja), przekonanie zbiorowe, zwykle niewrażliwe na argumentację.

Struktura stereotypu Przykład sieci stereotypowej – mężczyzna z krajów arabskich

Antysemityzm postawa niechęci bądź wrogości wobec Żydów lub osób pochodzenia żydowskiego, ich prześladowanie i dyskryminacja, poglądy uzasadniające takie działania.

Stereotyp źródło antysemityzmu Żyd : zabójca Chrystusa („bogobójca”), „kozioł ofiarny”, chciwy, skłonny do oszustwa, leniwy, tchórzliwy, brudny, brzydki i śmierdzący, dziwny (demoniczny), złodziej komunikantów i profanator hostii, porywacz dzieci dla mordu rytualnego, komunista.

Stereotyp źródło antysemityzmu Żyd: pobożny, cierpliwy, mądry, ostrożny, bogaty kupiec, handlarz, bankier, karczmarz.

Stereotypy antyżydowskie zapisane w języku polskim Siedzi u Żyda w kieszeni. (o zadłużonym)‏ Kochajmy się jak bracia, rachujmy się jak Żydzi. Całuje Żyda w brodę. (tzn. po uszy w długach)‏ Bogu duszę winien, Żydowi sto złotych. Spieszy mu się jak Żydowi na wojnę. Pasuje jak Żyd do strzelby. Odważny jak Żyd do psów. Baba, żaba i Żyd – to ci są wojacy!

Stereotypy antyżydowskie zapisane w języku polskim Widziałem, jak go Żydzi na drągu nieśli. (o zagubionym przedmiocie)‏ Na żydowskie Trzy Króle. (tzn. nigdy)‏ Żyd mi depce po oczach. (tzn. jestem śpiący)‏ Boi się wody jak Żyd. Dumny jak Żyd ze swoich parchów. Drapie się jak Żyd. Żydzi mają miliony, a Polacy – Legiony. Żydzi mają kamienice, a Polacy ulice.

Stereotypy dotyczące innych nacji Norwegowie to - wg Szwedów - ociężali umysłowo i prostaccy nacjonaliści cuchnący rybami, Włosi - wg Niemców – są bałaganiarzami, tandetnymi kochankami i rozwrzeszczanymi lekkoduchami, Rosjanie – biedni, nadużywający alkoholu, Francuzi - „żabojady”, nacjonaliści, wyrafinowani kochankowie, Szkoci – skąpi, Niemcy – bogaci, czyści, zawzięci, bez wyobraźni,...

Polacy w oczach innych nacji pijacy, słabo rozgarnięci, wg Czechów - "pańska żebrota" - zacofani, biedni, bosi, lecz butni i dumni – pańscy, złodzieje, antysemici, niewykwalifikowana, tania siła robocza. Ale także: Jan Paweł II i Lech Wałęsa.

Podsumowanie Alina Cała: „Przesąd istnieje w dwóch formach; na co dzień "uśpiony", zdegradowany do roli półżartobliwych powiedzonek, którymi próbuje się poskromić nieznośne dzieci ("jak będziesz niegrzeczny. to przyjdzie Żyd i cię zabierze"), w okresach załamań porządku społecznego czy niedostatku ekonomicznego odzyskuje cały swój złowróżbny ładunek.” Andrzej Garlicki: „Stereotypy mówią nam niewiele o tych, których dotyczą, bardzo wiele natomiast o tych, którzy je wytworzyli.”

Bibliografia Cała A., Wizerunek Żyda w polskiej kulturze ludowej. Warszawa Cała A., Wizerunek Żyda w polskiej kulturze ludowej. Warszawa Żbikowski A., Żydzi. Wrocław Żbikowski A., Żydzi. Wrocław