PABLO PICASSO POMAGA W DYSKALKULII ĆWICZENIA STYMULUJĄCE PODCZAS NAUKI MATEMATYKI W KLASACH 1-3 SZKOŁY PODSTAWOWEJ (Z WYKORZYSTANIEM REPRODUKCJI OBRAZÓW.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYBRANE KIERUNKI SZTUKI
Advertisements

Dyskalkulia rozwojowa
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
MATEMATYKA-ułamki zwykłe
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Macierze Maria Guzik.
Taksonomia Benjamina Blooma
Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze:
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
K U B I Z M. CHARAKTERYSTYKA STYLU.
Opracowała mgr Maria Różańska
Zapis informacji Dr Anna Kwiatkowska.
W krainie geometrii.
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
WIZUALIZACJA POJĘĆ ARYTMETYCZNYCH W EDUKACJI MAŁEGO DZIECKA
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Ministersto Edukacji Narodowej Jak się zmieniały podstawy? Konferencje w Żerkowie (27-28 listopada 2008 r.)
Dziecko dyslektyczne w szkole.
opracowanie: Agata Idczak
Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki – problemy definicyjne
TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI – DYSKALKULIA Prezentację przygotowały.
Warsztaty programowania w języku Python
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Objawy DYSLEKSJI.
Ułamki Zwykłe Czyli ułamkowe ABC Opr. Natalia Rusin 6b.
mgr Karolina Góryjowska
mgr Karolina Góryjowska
Beata Stobierska Przedszkole w Chałupkach
Józef Pankiewicz Lublin La Ciôtat (Francja) 1940
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Ministersto Edukacji Narodowej Jak się zmieniały podstawy? Konferencje w Żerkowie (27-28 listopada 2008 r.)
WITAMY W ŚWIECIE MATEMATYKI
Matematyka bez barier z kształtami Numicon
Geometria w Sztuce Dorian Wójtowicz i Szymon Sitkiewicz.
Algorytmy.
- izmy na przełomie wieków
MALARSTWO 1. POŁOWY XX Kamila Pietrykowska.
SPECYFICZNE TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI DYSKALKULIA
Dysleksja i trudności szkolne
Matematyka i sztuka, co te dwa przedmioty mają ze sobą wspólnego?
Metody przygotowujące do nauki matematyki
Zbiory Co to jest zbiór? Nie martw się, jeśli nie potrafisz odpowiedzieć. Nie ma odpowiedzi na to pytanie.
Migoczące płótna- impresjonizm
malarz postimpresjonistyczny
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
CLAUDE MONET      .
Podstawy projektowania i grafika inżynierska
Auguste Renoir.
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Najwybitniejszy artysta XX wieku
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Do czego służy arkusz kalkulacyjny, jego budowa
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
KUBIZM I JEGO PRZEDSTAWICIELE
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Wyrażenia algebraiczne
GEOMETRIA W SZTUCE Prezentację przygotowano na podstawie informacji dostępnych w Internecie.
Liczbami naturalnymi nazywamy liczby 0,1,2,3,..., 127,... Liczby naturalne poznaliśmy już wcześniej; służą one do liczenia przedmiotów. Zbiór liczb.
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Magdalena Abakanowicz
Pablo Ruiz Picasso „Działanie jest podstawowym kluczem każdego sukcesu.” Pablo Picasso.
PABLO PICASSO Urodził się w 1881 roku w Maladze.
DZIEŁO LICZBA NATURA MUZYKA
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Zajęcia dodatkowe AKADEMIA UMYSŁU Ćwiczenie koncentracji ZESTAW nr 3
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Zapis prezentacji:

PABLO PICASSO POMAGA W DYSKALKULII ĆWICZENIA STYMULUJĄCE PODCZAS NAUKI MATEMATYKI W KLASACH 1-3 SZKOŁY PODSTAWOWEJ (Z WYKORZYSTANIEM REPRODUKCJI OBRAZÓW ARTYSTY Z OKRESU KUBISTYCZNEGO) Opracowała: MAGDALENA SOBAŃ Model edukacyjny projektu „Praktyka czyni mistrza”

Projekt ma na celu udzielenia pomocy dzieciom ze stwierdzoną dysfunkcją – dyskalkulią.

Projekt: Pablo Picasso pomaga w dyskalkulii – ćwiczenia stymulujące podczas nauki matematyki w klasach 1-3 szkoły podstawowej (z wykorzystaniem reprodukcji obrazów artysty z okresu kubistycznego)  Celem projektu jest udzielenie pomocy dzieciom ze stwierdzoną dysfunkcją – dyskalkulią. DYSKALKULIA - charakteryzuje się miedzy innymi trudnościami w:  operowaniu liczbami,  opanowaniu pojęć matematycznych,  operowaniu pojęciem liczby, tzw. niskim rozumowaniem operacyjnym.

Rodzaje dyskalkulii  Dyskalkulia werbalna (słowna) – ujawnia się w postaci zaburzeń zdolności nazywania pojęć i relacji matematycznych, trudności z określaniem liczby obiektów, problemów z nazywaniem cyfr i numerów.  Dyskalkulia leksykalna (związana z czytaniem) – to zaburzenie odczytywania symboli matematycznych, cyfr, liczb i znaków operacyjnych, trudności w kojarzeniu symboli operacyjnych (+, -, x, ≤, ≥) z ich nazwami.

 Dyskalkulia graficzna - objawia się trudnościami w zapisywaniu liczb i symboli operacyjnych, problemami z zapisem liczb przy pisemnym dodawaniu i odejmowaniu, mnożeniu i dzieleniu.  Dyskalkulia wykonawcza - polega na zaburzeniu manipulowania realnymi lub obrazkowymi obiektami w celach matematycznych - obliczania liczebności zbioru, porównywanie ilości i wielkości; trudnościach z uszeregowaniem obiektów według kolejności rosnącej lub malejącej; problemach z wskazywaniem, który z porównywanych obiektów jest mniejszy, większy, które obiekty są tej samej wielkości.

 Dyskalkulia pojęciowo-poznawcza – to zaburzenie rozumienia idei matematycznych, relacji niezbędnych do dokonywania obliczeń pamięciowych; dziecko wykazuje trudności w dostrzeganiu zależności liczbowych (np. 6 to połowa 12).  Dyskalkulia operacyjna – jest zaburzeniem dotyczącym dokonywania działań matematycznych mimo możliwości wzrokowo-przestrzennych oraz umiejętności czytania i pisania liczb.

Modelowe trudności związane z dyskalkulią  kłopoty z wykonywaniem podręcznikowych działań na materiale liczbowym (dodawanie, odejmowanie, dzielenie, mnożenie),  wtórny zanik zdolności rozumowania logicznego na materiale liczbowym,  problemy w myśleniu, analizowaniu oraz wyciąganiu wniosków z działań matematycznych,  silne ataki stresu o podłożu nerwicowym przed podjęciem wykonania działań matematycznych,  problem z poprawnym odczytaniem godziny na zegarku,  problemy z liczeniem na palcach,  kłopoty rozróżnianiem lub grupowaniem pewnych liczb czy przedmiotów (przedmioty muszą być liczone pojedynczo).

Reprodukcje artysty zostaną wykorzystane do stworzenia logicznych układanek, dzięki którym dziecko będzie mogło policzyć np.:  ile trójkątów, kwadratów, rombów, trapezów artysta użył w danym portrecie czy pejzażu (dodawanie, odejmowanie),  jak dużo potrzeba np. czarnych lub żółtych kół i prostokątów, by ułożyć owoce w martwej naturze (mnożenie i dzielenie).

Cel ćwiczeń Ćwiczenia te mają na celu:  stymulację umysłu dziecka do rozpoznawania i zapamiętywania nie tylko działań matematycznych i figur geometrycznych,  wyobrażenia sobie przez dziecko konkretnej treści działania,  wprowadzenie ucznia w świat sztuki,  rozbudzenie świadomości poczucia estetycznego,  zwrócenie uwagi dziecka na kolor, kształt i układ kompozycyjny dzieła.

Zamiast standardowych środków dydaktycznych, np. patyczków do liczenia, uczeń ma przed sobą fantazyjne, kolorowe plansze, które w pierwszym momencie nie kojarzą mu się z zadaniem, jakie ma do wykonania. Dziecko musi policzyć i rozpoznać figury geometryczne, które zostały zaznaczone na reprodukcji kolorem.

Przykładowe plansze z zadaniami:

W przykładowym ćwiczeniu dziecko ma policzyć, ile na obrazku znajduje się zaznaczonych kolorem kółek, trapezów i trójkątów.

W przykładowym ćwiczeniu dziecko ma policzyć, ile na obrazku znajduje się zaznaczonych kolorem kółek i trójkątów.

W przykładowym ćwiczeniu dziecko ma policzyć, ile na obrazku znajduje się zaznaczonych kolorem kółek, trapezów, trójkątów i prostokątów.

Pablo Picasso

Ludzie są dziwni. Powiecie im, że istnieje gwiazd we wszechświecie – uwierzą wam na słowo. Gdy natomiast ustawicie na ławce w parku tabliczkę z napisem „świeżo malowane", wówczas każdy przechodzień sprawdzi to własnym palcem. Pablo Ruiz Picasso

Pablo Picasso Pablo Picasso – ur. 25 października 1881 w Maladze, zm. 8 kwietnia 1973 w Mougins.  Pablo Picasso, właściwie Pablo Ruiz Picasso. Malarz, grafik, rzeźbiarz i ceramik.  Talent Picassa został odkryty przez jego ojca, znakomitego rysownika. Od najmłodszych lat Pablo ujawniał swój talent malarski i plastyczny. Kształcił się w Hiszpanii, później w Paryżu ( ), gdzie znaczny wpływ na jego twórczość miało zetknięcie z postimpresjonistami (m.in. Henrim de Toulouse-Lautrekiem, który miał duży wpływ na jego twórczość sprzed 1901 roku).  Razem z malarzem Georges’em Brakiem dał początek kubizmowi – stylowi, który stał się jednym z ważniejszych kierunków modernistycznych pierwszej połowy XX wieku.

Picasso odwiedził Polskę z okazji Międzynarodowego Kongresu Pokoju we Wrocławiu w 1948, zaprojektował też symbol festiwalu: gołębia jako znaku komunistycznego ruchu na rzecz pokoju. Podarował wówczas cykl własnoręcznie malowanych talerzy dla Muzeum Narodowego w Warszawie.

 Za manifest kubizmu uważana bywa premiera utworu scenicznego Parady do libretta Jean Cocteau, do którego muzykę napisał Erik Satie, a scenografię zaprojektował Picasso. Utwór wystawiony został w 1917 przez Balety Rosyjskie Siergieja Diagilewa.  Zapowiedzią malarstwa kubistycznego był obraz Picassa Panny z Avignon (1907). W 1908 krytyk Louis Vauxelles, w związku z pejzażami Braque'a odznaczającymi się geometrycznym uproszczeniem brył, napisał o artyście, że „sprowadza wszystko do kubów”.

 W 1909 roku Piccaso w recenzji z Salonu Jesiennego użył z intencją ironiczną określenia „kubista". Termin ten wszedł w powszechne użycie od 1911, tracąc powoli znaczenie pejoratywne. Głównym obrońcą i teoretykiem kubizmu był G. Apollinaire, który wydał w 1913 książkę Les peintres cuhistes.

Fazy kubizmu:  prekubistyczna ( )-odrzucenie perspektywy i przestrzeni atmosferycznej, geometryzacja, wydobycie struktury podziału przedmiotu, tłumienie koloru;  analityczna ( )-rozbicie form przedmiotu, dekompozycja w celu osiągnięcia efektu profilów zachodzących na siebie, widzianych z kilku stron jednocześnie;  syntetyczna (od 1912/13)-wprowadzenie collages, podkreślenie konstrukcji obrazu, a nie przedmiotu przedstawianego, przywrócenie koloru.

Kubizm był uprawiany jeszcze w latach 20. czerpali z niego: Marc Chagall, Tadeusz Makowski, Marcel Gromaire. Kubizm dał początek kilku kierunkom sztuki współczesnej:  konstruktywizmowi,  neoplastycyzmowi,  ekspresjonizmowi,  kubizmowi w architekturze.

 Na początku lat 20. pod wpływem podróży włoskich Piccaso tworzył kompozycje o cechach klasycznych, np. Czytająca (1921), Źródło (1921), następnie zbliżył się do surrealizmu ekspresyjną deformacją i dynamizmem, np. Taniec (1915), Kąpiące się kobiety (1928).  Po II wojnie światowej Piccaso uprawiał nadal twórczość wielotematyczną – malował sceny mitologiczne, fantastyczne, pejzaże, kompozycje figuralne. Dokonał też reinterpretacji dzieł E. Delacroix, D.R. Velázqueza, E. Maneta. Jednocześnie kontynuował bogatą twórczość graficzną – tworzył akwatinty, akwaforty, litografie i liczne rysunki.

 Okres twórczości powojennej Picassa jest bardzo bogaty, różnorodny i nie poddaje się klasyfikacji. Na tle sztuki XX wieku osobowość twórcza Picassa miała olbrzymi wpływ na każdą dziedzinę współczesnej plastyki.

Nie zrozumiecie sztuki dopóty, dopóki nie zrozumiecie, że w sztuce 1+1 może dać każdą liczbę, za wyjątkiem 2. Pablo Ruiz Picasso Przykładowe reprodukcje obrazów Picassa

Il.1. Głowa Il.2. Jacqueline Rocque

Il.3. Marie-Therese WalterIl.4. Naga w fotelu

Il.5. Portret PalomyIl.6. Maya z lalką

Il.7. MarzenieIl.8. Jacqueline z kwiatami

Il.9. GitaraIl.10. Gitara

Il.11. Mandolina i gitaraIl.12. Dora Maar

Il.13. Portret Nusche EluardIl.14. Panny z Awinionu

Il.15. Trzech muzykantówIl.16. Taniec

Il.17. Portret Dory MaarIl.18. Zakochani

Il.19. Głowa czytającej kobietyIl.20. Popiersie kobiety w kapeluszu

Il.21. Płacząca kobietaIl.22. Sylwetta

Il.23. Guernica

Il.24. Portret Kahnweilera Il.25. Portret Daniela-Henry’ego Kahnweilera

Il.26. Mężczyzna z fajkąIl.27. Mężczyzna w kapeluszu

Il.28. Portret Maxa JakobaIl.29. Portret Renoira

Il.30. Portret Józefa Stalina

Il. 31. Portret kobietyIl.32. Gitara

Kubizm w architekturze

Il.33. Baskijskie Ministerstwo Zdrowia Il.34.. Baskijskie Ministerstwo Zdrowia – wnętrze

Il.35. Muzeum Żydowskie w Berlinie Il.36. Dom Czarnej Madonny w Pradze

Kubizm w designie

Il.37. LustroIl.38. Wnętrze łazienki

Il.39. StolikiIl.40. Wazon

Spis ilustracji: Il.1. Il.2. lish/1-41/pablo_picasso_jacqueline_rocque_230.htm Il.3. Il.4. Il.5. heather-james-fine-art/ Il.6. Il.7. Il.8.

Il.9. Il Il Il Il Il Il Il.16.

Il Il Il Il.20. owym,Kalendarium,5577x772.html Il Il Il Il Il.25.

Il Il Il Il Il Il Il guitar.shtml

Il Il Il zdjec.html Il Il Il Il Il40.