Wykonali: Daria KasprowiczVb Michał Zbielski Vb.  Barok, kierunek we wszystkich dziedzinach sztuki, występujący w Europie, a następnie w Ameryce Południowej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinieneś wiedzieć o teatrze
Advertisements

Co trzeba wiedzieć o teatrze?
PREHISTORIA.
Myślę , więc jestem . [Kartezjusz]
Starożytny teatr grecki
Oświecenie – czasy uczonych
Temat: Barok-perła o nieregularnym kształcie. Str J. F
Fryderyk Chopin.
Warszawa i Ostrołęka.
Walory turystyczne Niziny Mazowieckiej.
Złoty Wiek Polski Karina Kąsek.
Sztuka i życie codzienne w XVIII wieku
KULTURA BAROKU I SARMATYZM
TEMAT: Barokowa koncepcja świata, człowieka i przemijania
Opracowali: Krzysztof Bera, Bartłomiej Szczepaniak, Michał Stępień
Geometria w Sztuce Dorian Wójtowicz i Szymon Sitkiewicz.
Teatr w Polsce w dobie oświecenia
Emisariuszami nazywano:
Teatr Grecki.
KATEDRY GOTYCKIE.
Międzywydziałowe Studium Pedagogiczne
(Koniec XVI w. – XVII w. początek XVIII w.)
Opracował Kevin Domin kl.II
Jean Baptiste Poquelin- Molier
Żmichowska- nasza ukochana szkoła...
Hans christian andersen
W cieniu Romańskich i Gotyckich katedr
WARSZAWA NASZA STOLICA.
Czasy Stanisławowskie
Prezentacja poświęcona życiu Williama Shakespeare’a i Jego twórczości
Życie i twórczość Stanisława Ligonia
Warszawa jest stolicą Polski.
Początki kina Przygotowali: PP i ML.
BAROK.
Rodzaje tańca Taniec klasyczny Taniec współczesny Taniec dworski
Molier – najwybitniejszy komediopisarz klasycyzmu francuskiego
Opracowała Helena Tomaszewska
Oświecenie Piotr Gryzło 3e !  Kamilek Pisany :3.
Komedia. Komedia Komedia na przestrzeni lat Komedia znana była już w starożytnym teatrze. Następnie, w średniowieczu oglądano występy błaznów na jarmarkach.
PRZEPYSZNA SZTUKA BAROKU
22-23 CZERWCA W programie wycieczki między innymi:
Opera na przełomie wieków
Pierwsze Konstytucje.
- Urodził się 20 października 1677 r. we Lwowie (rodzinne strony jego matki) -Imię otrzymał po swoim dziadku – Stanisławie Jabłonowskim (ojcu matki) -Znał.
Leszno – w królewskim majątku
Prezentacja wykonana przez Barbarę Pakułę w ramach projektu „Podaj dalej 2 - Senior dla Kultury” realizowanego przez NASK i finansowanego przez Ministerstwo.
Warszawa.  Jest najstarszą dzielnicą stolicy.  Powstało pod koniec XIII wieku.  Leży na skarpie tuż nad Wisłą.  Jest wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa.
Od początków do romantyzmu Historia teatru w Polsce.
WYCIECZKA „SZTUKA RENESANSU W POLSCE”. CEL WYCIECZKI Zapoznanie z pozostałościami epoki renesansu w Polsce. Przybliżenie życia i twórczości Jana Kochanowskiego,
KUBIZM I JEGO PRZEDSTAWICIELE
Wielkopolska mój region – odpowiedzi do karty pracy cz. 1
Ród Tarnowskich. Historia rodu na ziemiach koneckich. W XVI wieku, miasto Końskie stanowiło już ważny ośrodek hutnictwa oraz wyrobnictwa ceramicznego.
Stanisław Wyspiański. Ur. 15 stycznia 1869 w Krakowie – polski dramaturg, poeta, malarz, grafik, architekt, projektant mebli. Jako pisarz związany z dramatem.
Postać Beatyfikacja Działalność Kanonizacja. (ur. ok. 1435/1440 w Lipnicy Murowanej, zm. 18 lipca 1482 w Krakowie) - polski święty Kościoła katolickiego,
Adam Mickiewicz.
Molier - prezentacja Andrzej Cygan.
GDAŃSK I KRAKÓW ZŁOTEGO WIEKU
Henryk Sienkiewicz.
XVI wiek – złotym wiekiem dla Polski
Ciekawe miejsca Lublina
WKŁAD BRANICKICH W OBRAZ XVIII-WIECZNEGO MIASTA BIAŁEGOSTOKU
Najwspanialsze budowle Europy
Wykonanie: Weronika Marek Anna Dziedzic
Oświecenie- epoka rozumu Zuzanna Springer 7b. Co to Oświecenie ? Nazwa Oświecenie sugerowała koniec czasów ludzkiej ciemnoty i zacofania nowa myśl wprowadzała.
Yhcołw włochy Przygotowała Zuzanna Bubienko.
POLSKI MALARZ BAROKOWY
Biała Podlaska.
Styl Gotycki.
Zapis prezentacji:

Wykonali: Daria KasprowiczVb Michał Zbielski Vb

 Barok, kierunek we wszystkich dziedzinach sztuki, występujący w Europie, a następnie w Ameryce Południowej od końca XVI w. do 1. połowy XVIII w. Najwcześniej został ukształtowany we Włoszech (manieryzm, marinizm) i w Hiszpanii (konceptyzm, gongoryzm), najszybciej wygasł we Francji (połowa XVII w.), gdzie zapanował klasycyzm. W Polsce przyjęto, że barok składał się z trzech podokresów: późny renesans–wczesny barok ( ), dojrzały barok (ok ), późny barok–początki oświecenia (ok ).manieryzm marinizmkonceptyzm gongoryzmklasycyzmrenesansoświecenia

 Do Francji barok zawitał w pierwszej połowie XVII wieku. Największy jego rozkwit przypada na drugą połowę XVII wieku, a na początku XVIII wieku przechodzi w specyficzną odmianę stylu nazywaną rokokoFrancjibarok XVII wieku XVIII wiekurokoko Sorbona – kościół zbudowany przez Jacques'a Lemerciera

 W Polsce, podobnie jak w innych krajach europejskich, barok przypada na czas kontrreformacji i długoletnich wojen. W przypadku Polski były to walki z Szwecją, Rosją, Turcją oraz powstań kozackich: Kosińskiego, Nalewajki, ChmielnickiegoPolscebarokkontrreformacjiSzwecjąRosjąTurcjąkozackichKosińskiegoNalewajki  Kościół św. Józefa w Klimontowie, Wawrzyniec Senes

 Angielski barok, podobnie jak w wielu innych krajach protestanckich, należy do nurtu klasycznego, inspirowanego sztuką klasyczną oraz architekturą Palladio i Vignoli.protestanckichsztuką klasycznąPalladioVignoli  James Gibbs – Biblioteka Radcliffe w Oksfordzie

 Teatr barokowy miał początkowo charakter dworski, był ulubioną rozrywką warstw wyższych, które popierały nowo wynalezione gatunki- operę i balet. Szybko został opanowany przez mieszczaństwo. Ojczyzną teatru barokowego były Włochy.

 W Polsce objawił się on od razu w swej najbardziej typowej postaci: widowiska operowego granego na scenie pudełkowej, w dekoracji iluzyjnej. Polacy sprowadzili do kraju Włochów, którzy zastosowali w Warszawie swe najdroższe wynalazki: ruchome, zmienne, malowane dekoracje przedstawiające,,wolne okolice”, dziedzińce pałacowe i miejskie place, zaskakujące efekty, jak trzęsienia ziemi, wybuchy wulkanów, burze z piorunami.

 Spustoszenia wywołane przez wojny kozackie, tureckie, moskiewskie i szwedzkie zahamowały życie teatralne. Gdy się odrodziło, wzory włoskie zaczęto zastępować francuskimi, a opery- dramatami. Widowiska na dworze królewskim grano po francusku, z wyjątkiem,,Cyda” Corneilla, przełożonego na język polski przez Jana Andrzeja Morsztyna i wystawionego w 1662 roku.

 August II sprowadzał przede wszystkim aktorów francuskich, a potem osadzał ich w Warszawie na stałe. August II był teatromanem. Urządził aż siedem sal teatralnych w Warszawie. Przełomu w dziejach teatru polskiego dokonał August III: wystawił osobny, wolno stojący, publiczny teatr, pierwszy tego typu w Warszawie. Zwany był teatrem operowym.

 Przez cały XVII wiek i dalej w ciągu XVIII trwała działalność teatrów szkolnych. Przodowali w niej jezuici, którzy prowadzili 60 scen. Od 1660 roku zaczęli z nim konkurować pijarzy. Do końca XVIII wieku stworzyli oni 23 teatry na terenie całego kraju. Dołączyli do nich niebawem bazylianie i teatyni. Wystawiano sztuki budujące i edukujące, uczące cnót i wymowy, oparte o Biblię, żywoty świętych, zdarzenia historyczne. W widowiskach zamkniętych brzmiała nadal wyłącznie łacina, ale w otwartych, dla rodziców i gości stosowano polszczyznę.

 Molier, Molière, właściwie Jean Baptiste Poquelin ( ), francuski pisarz. Uważany za najwybitniejszego komediopisarza w literaturze francuskiej i jednego z najważniejszych w europejskiej. Najsłynnieszy twórca dzieł teatralnych w okresie baroku. Studiował prawo. Początkowo objął po ojcu urząd tapicera królewskiego wyruszył w objazd Francji z trupą teatralną rodziny Béjartów i du Fresnego po tym, jak założony przez niego L'Illustre Théâtre zbankrutował, a on sam został uwięziony za długi. Od 1658 w Paryżu, gdzie uzyskał protekcję króla Ludwika XIV po wystawieniu w Luwrze komedii Pocieszne wykwintnisie (1659). Pisał farsy, np. „Lekarz mimo woli” (wystawiona 1666), „Chory z urojenia” (wystawiona 1673), tzw. komedie intrygi: „Grzegorz Dyndała” (wystawiona 1668), „Szelmostwa Skapena” (wystawiona 1671).Ludwika XIVfarsy

 Największym uznaniem cieszą się tzw. wielkie komedie, m.in.: „Szkoła mężów” (wystawiona 1661), Szkoła żon (1662), „Świętoszek” (wystawiona w obecności króla 1664, publicznie 1669, wzbudzając opory i kontrowersje), „Don Juan” (wystawiona 1665), „Mizantrop” (wystawiona 1666), „Skąpiec” (wystawiona 1668), komedio-balet „Mieszczanin szlachcicem” (wystawiona 1670). Sztuki Moliera przekładano i wystawiano w Polsce od XVII w., np. w 1687 „Mieszczanin szlachcicem”. W polskich przekładach m.in.: „Dzieła” tom 1-6 ( ), „Dzieła” (tom 1-6, 1912), „Dzieła” (tom 1-6, 1952), „Teatr” (tom 1-2, 1972).„Świętoszek