Autorzy: Khava Aboubakarova i Jadwiga Kolewska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZAWARTOŚĆ FOSFORANÓW I AZOTANÓW W WODACH Z TERENU GMINY RABA WYŻNA
Advertisements

Sposoby określania odczynu roztworów
Określenie pH wody na terenie gminy Raba Wyżna
Budowa atomu aktywność chemiczna niemetali
Budowa atomu Adsorpcyjne właściwości węgla
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
WYNIKI BADAŃ PRZEPROWADZONYCH NA PRODUKTACH SPOŻYWCZYCH
Sprawozdanie z doświadczenia
Badanie rzeki Mienia Grupa chemiczna.
Doświadczenie: Wpływ kreta , sody oczyszczonej , octu , wody i soli kuchennej na proces utleniania żelaza Żelazo jest bardzo rozpowszechnionym pierwiastkiem.
DOŚWIADCZENIA NA ZAJĘCIACH KOŁA CHEMIKA
Opiekun: mgr Monika Frukowska , mgr Renata Gut
,,JAK WYKORZYSTAĆ PASJE BADACZA’’
Z chemią za pan brat 22.września.2010 dr Stanisława Koronkiewicz
PROJEKT EDUKACYJNY KOLOROWY ŚWIAT CHEMII.
Średniowieczna pracownia alchemiczna
WPŁYW ODCZYNU GLEBY NA KIEŁKOWANIE I WZROST
DLACZEGO MYDŁO SIĘ PIENI?
Badania praw elektrolizy
Praca na kółku chemicznym gimnazjalistów
Barwa wskaźników w roztworze kwasu octowego:
Prezentacja semestralna – semestr trzeci
Różnobarwny świat chemii
Badanie odczynu produktów użytku domowego za pomocą wskaźników.
Hydroliza Hydrolizie ulegają sole:
Projekt edukacyjny: „ZASADY W KAŻDYM DOMU”
przewodnictwo elektryczne roztworów,
Sok z czerwonego buraka
Jak to działa? Zajęcia ekologiczne z elementami fizyki dla uczniów ZET IV-VI przygotowane przez uczniów klasy I Gimnazjum.
Reakcje w roztworach wodnych – indykatory kwasowo-zasadowe, Reakcje zobojętniania, Reakcje strącania osadów soli.
Zapraszamy na obejrzenie
Woda mineralna.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Wykrywanie białek Wykrywanie skrobi Wykrywanie glukozy
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Eksperyment z jajecznicą
JABŁKO CYTRYNA MLEKO OCET.
Zielona jajecznica Wykonała Madzia Paluch, kl.3E.
Skala ph.
Agnieszka Sączek kl.II b Edyta Długopolska kl.II b
Chemia w kolorach tęczy
Hortensja Hortensja to kwiat ogrodowy, któremu trudno dogodzić – jego nazwa oznacza “wodny krzew”. Jeśli chodzi o kolor rośliny my sami możemy mieć na.
Było to niezbędne do badania zachowania substancji …
Doświadczenie 2 Doświadczenie 2 Badanie wpływu pH na zabarwienie lub zapach różnych substancji i roztworów (kilka przykładów) Projekt edukacyjny.
Kwasy Będę potrafił/a: definiować pojęcie: kwasu;
Poznajemy wodorotlenki na przykładzie Wodorotlenku Sodu
Wyniki badań Prezentację wykonał: Marek Kurańda Grupa 3
Zmiana barwy wskaźników w zależności od pH środowiska.
Zmiana barwy wskaźników w zależności od pH środowiska.
Barwy i zapachy świta (cz. I - barwniki)
Kwasy.
Zespół badawczy : Judyta Izabela Stepaniuk i Elżbieta Dzienis Zdjęcia : p. Ewa Karpacz, J. I. Stepaniuk i E. Dzienis P REZENTACJĘ OPRACOWAŁA J. I. S TEPANIUK.
Scenariusz lekcji chemii: „Woda jako rozpuszczalnik”
Wodorotlenki.
Poznajemy kwasy nieorganiczne
SKŁAD NAPOJÓW. Nasza grupa opracowała projekt pod tytułem,,Skład napojów’’. Naszym zadaniem było przeprowadzenie badań według ustalonego harmonogramu.
Metoda naukowa i wyjaśnianie świata
Uniwersytet Przyrodniczo- Humanistyczny w Siedlcach- Centrum Chemicznego Kształcenia Praktycznego Roztwory i reakcje zachodzące w roztworach wodnych
PROJEKT EDUKACYJNY: PIĘKNY UŚMIECH WIZYTÓWKĄ KAŻDEGO CZŁOWIEKA.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
…czyli to, co o skali pH statystyczny Kowalski powinien wiedzieć
Odczyn roztworu Skala pH
Reakcje w roztworach wodnych – indykatory kwasowo-zasadowe, Reakcje zobojętniania, Reakcje strącania osadów soli.
Społeczna Szkoła Podstawowa w Budziskach
WSKAŹNIKI.
Elektrolity i nieelektrolity
Wskaźniki kwasowo - zasadowe i pozostałe wskaźniki
Wprowadzenie Związek chemiczny wykazuje barwę jeśli pochłania odpowiednie promienie elektromagnetyczne w zakresie widzialnym. Absorbowanie promieniowania.
Kolorowa chemia czyli indykatory naturalne i sztuczne
Analiza objętościowa (miareczkowa) - zadania z rozwiązaniem / cz. II
Zapis prezentacji:

Autorzy: Khava Aboubakarova i Jadwiga Kolewska Badanie odczynu roztworów za pomocą różnych wskaźników- projekt interdyscyplinarny. Autorzy: Khava Aboubakarova i Jadwiga Kolewska Opiekun: Joanna Kulikowska Szkoła Podstawowa nr 212 im. Krystyny Krahelskiej w Warszawie

Definicje Wskaźnik (indykator) – substancja chemiczna, która zmienia barwę w zależności od odczynu roztworu. Najczęściej stosowanymi wskaźnikami w pracowni chemicznej są: papierek uniwersalny, oranż metylowy, fenoloftaleina. Odczyn roztworu – cecha roztworu zależna od stężenia jonów wodorowych w roztworze. Jeżeli w roztworze liczba jonów H+ jest większa niż liczba jonów OH-, wówczas odczyn roztworu jest kwaśny, jeżeli jest mniejsza - odczyn zasadowy, jeżeli równa - odczyn obojętny. Liczbę jonów wodorowych w roztworze określa się za pomocą tzw. skali pH, która przyjmuje wartości w granicach od 0 – 14. pH < 7 – odczyn kwaśny, pH > 7 – odczyn zasadowy, pH = 7 – odczyn obojętny. PH 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 Odczyn roztworu Kwaśny obojętny Zasadowy 2017-04-28

Wykonujemy doświadczenia Przygotowałyśmy próbki roztworów do badania, skompletowałyśmy potrzebne szkło laboratoryjne i przeprowadziłyśmy doświadczenia. 2017-04-28

Doświadczenie 1 Badanie zachowania się papierka lakmusowego w roztworach różnych substancji. Wskaźniki to substancje umożliwiające wizualne zaobserwowanie odczynu roztworu papierek uniwersalny-pasek bibuły nasączony mieszaniną wskaźników pH, zwilżony roztworem badanym wskazuje w przybliżeniu jego pH przyjmując zabarwienie, które porównuje się ze skalą wzorców (od różnych odcieni czerwonego dla roztworów kwaśnych, poprzez pomarańczowy i żółty do zieleni i fioletu dla zasadowych). Ponieważ obejmuje praktycznie całą skalę pH (1-14) nazwano go uniwersalnym. Obserwacje: Po zanurzeniu papierka uniwersalnego w różnych roztworach obserwowałyśmy zmiany koloru. Wniosek: Na podstawie barwy papierka wnioskowałyśmy, czy jest to kwas, czy zasada. 2017-04-28

Zidentyfikuj odczyny roztworów znajdujących się w kolejnych Doświadczenie 2 Zidentyfikuj odczyny roztworów znajdujących się w kolejnych probówkach. Spróbuj określić przybliżoną wartość pH tych roztworów. Użyj do tego oranż metylowy i fenoloftaleinę. Zanotuj obserwacje i wnioski. Obserwacje: Po dodaniu oranżu metylowego do kolejnych próbek obserwowałyśmy zabarwienie. Wyniki obserwacji zostały przedstawione w tabeli poniżej. Tak samo przeprowadziłyśmy doświadczenia ze wskaźnikiem- fenoloftaleina. 2017-04-28

Wyniki doświadczeń-obserwacje Nazwa wskaźnika Papierek uniwersalny Ph Fenoloftaleina Oranż metylowy Próbka Olej 6 - 7 bezbarwny Dwie warstwy Herbata z cytryną 4 Czerwony Roztwór kwasku cytrynowego 2 Mocno czerwony Woda destylowana Pomarańczowy Woda „Dar natury” 6 - 7 Mleko łaciate 6,5 Sok „Tymbark ‘’– jabłko brzoskwinia 3,5 Woda kranowa 4,5 Mocno pomarańczowy Roztwór kawy rozpuszczalnej Roztwór cukru Roztwór soli kuchennej Roztwór wapna musującego Roztwór soku „Leon” Różowy 2017-04-28

Wyniki doświadczeń-obserwacje Kefir truskawkowy OSM – 5 (Ph) Nektar bananowy Nelly – 4,5 ( Ph) Nektar jabłko antonówka „Famoso” – 3,5 ( Ph) Woda morska „Marimer” – 5 (Ph) Przyprawa do zup „Winiary” – 4-5 ( Ph) Sok z cytryny – 2 (Ph) Tymbark lemoniada – 3 (Ph) Roztwór proszku do pieczenia – 6 (Ph) Roztwór sody – 8 (Ph) Mydło w płynie – 5 ( Ph) Napój Sprite – 3,5 (Ph) Jogurt „ Danone” naturalny – 5 (Ph) Napój Coca-cola – 4,5 (Ph) Jogurt truskawkowy „Jogobella” – 4,5 (Ph) 2017-04-28

Barwy substancji wskaźnikowych w zależności od odczynu roztworu: Wnioski Barwy substancji wskaźnikowych w zależności od odczynu roztworu: Nazwa wskaźnika Odczyn obojętny w roztworze kwasu w roztworze zasady Oranż metylowy pomarańczowa czerwona żółta Lakmus fioletowa niebieska Błękit tymolowy Papierek uniwersalny zielona Wywar z czerwonej kapusty różowa Fenoloftaleina bezbarwna malinowa 2017-04-28

Relacja z I Festiwalu Nauki I Szkolny Festiwal Nauki odbył się 30 maja podczas III Pikniku Rodzinnego, który miał miejsce w naszej Szkole Podstawowej 212 w Warszawie. Przygotowałyśmy swoje stoisko, na którym każdy uczestnik pikniku mógł zbadać odczyn przygotowanych przez nas próbek roztworów lub własnych produktów. Nasze stoisko cieszyło się dużym zainteresowaniem. Dzieci oraz ich rodzice chętnie bawili się w chemików.   2017-04-28

Relacja z I Festiwalu Nauki 2017-04-28

Bibliografia Książki chemiczne; Internet; Sprzęt laboratoryjny; Odczynniki chemiczne ( wskaźniki-papierki lakmusowe, fenoloftaleina, oranż metylowy); Próbki roztworów spożywczych; Własne wyniki doświadczeń (obserwacje i wnioski); Własne zdjęcia (w trakcie wykonywania doświadczeń oraz z I Festiwalu Nauki); Relacja z przebiegu Festiwalu Nauki. 2017-04-28