Silniki odrzutowe
Opis silnika: Silnik odrzutowy to silnik działający na zasadzie wyrzucania z dużą prędkością strumienia gazów, co wywołuje siłę ciągu w przeciwną stronę na podstawie trzeciego prawa dynamiki Newtona. Potocznie przez silnik odrzutowy rozumie się najczęściej silniki turboodrzutowe i turbowentylatorowe. Podstawą teoretyczną pracy silnika odrzutowego jako silnika cieplnego jest obieg Braytona-Joule'a.
Rodzaje silników odrzutowych: Motorjet, silnik odrzutowy napędzany silnikiem tłokowym, najprostszy typ silnika odrzutowego, był to pierwszy samolot z silnikiem na zasadzie odrzutu wynaleziony w 1910 roku.
Silnik rakietowy: Silnik wykorzystujący energię odrzutu spalanych gazów, przy czym zarówno paliwo rakietowe jak i utleniacz znajdują się w zbiornikach napędzanego urządzenia (tlen nie jest pobierany z atmosfery). Dzięki temu może pracować w dowolnych warunkach, np. w próżni kosmicznej i pod wodą. Stosowany najczęściej w rakietach i promach kosmicznych oraz pociskach rakietowych.
Silnik turboodrzutowy: W przeciwieństwie do silnika rakietowego wykorzystuje otaczające powietrze jako masę wyrzutową a tlen zawarty w tym powietrzu jako utleniacz znajdującego się w zbiornikach pojazdu paliwa. Silnik ten montowany jest zazwyczaj w samolotach.
Silnik turbośmigłowy – rodzaj napędu statku powietrznego, najczęściej samolotu lub śmigłowca, wykorzystujący turbinę gazową do poruszania zewnętrznego śmigła napędowego. Wydostające się z silnika spaliny mają relatywnie małą energię w porównaniu z wydalanymi przez silnik odrzutowy, z tego też względu w małym stopniu odpowiadają za napędzanie statku powietrznego.
Zasada działania silnika: Silnik odrzutowy wytwarza ciąg, czyli siłę napędową, która popycha do przodu silnik wraz z całym samolotem Znajdujący się w przedniej części silnika odrzutowego, napędzany przez turbinę wentylator zasysa powietrze. Część powietrza jest sprężana w kompresorze i trafia do komory spalania. Tam miesza się z paliwem, a powstała mieszanka pala się gwałtownie, wytwarzając gaz o wysokiej temperaturze i ciśnieniu. Powstały gaz trafia na łopatki turbiny wysokiego ciśnienia, która napędza kompresor, a następnie na łopatki turbiny niskiego ciśnienia, napędzającej wentylator. Pozbawiony dużej części energii gaz wydostaje się na zewnątrz silnika, stanowiąc niewielką część siły ciągu. Pozostała część zassanego powietrza przepływa przez kanał zewnętrzny, chłodzi silnik i, wypływając na zewnątrz, wytwarza główną siłę odrzutu stanowiącą ciąg.
Zdięcia: Startująca rakieta
Startujący odrzutowiec
Opracował: Nikodem Wasiak IIa Koniec. Opracował: Nikodem Wasiak IIa