STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 6 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Regresja i korelacja materiały dydaktyczne.
Advertisements

ESTYMACJA PRZEDZIAŁOWA
Test zgodności c2.
Rangowy test zgodności rozkładów
hasło: student Szymon Drobniak pokój konsultacje: wtorek 13-14
Analiza wariancji jednoczynnikowa
BUDOWA MODELU EKONOMETRYCZNEGO
Test zgodności Joanna Tomanek i Piotr Nowak.
Opinie, przekonania, stereotypy
Wnioskowanie statystyczne CZEŚĆ III
hasło: student Joanna Rutkowska Aneta Arct
Podstawowe pojęcia prognozowania i symulacji na podstawie modeli ekonometrycznych Przewidywaniem nazywać będziemy wnioskowanie o zdarzeniach nieznanych.
Analiza korelacji.
Wykład 7 Przedział ufności dla 1 – 2
Wykład 6 Standardowy błąd średniej a odchylenie standardowe z próby
Wykład 11 Analiza wariancji (ANOVA)
Metody Przetwarzania Danych Meteorologicznych Wykład 4
Porównywanie średnich dwóch prób zależnych
Rozkład normalny Cecha posiada rozkład normalny jeśli na jej wielkość ma wpływ wiele niezależnych czynników, a wpływ każdego z nich nie jest zbyt duży.
Wykład 4. Rozkłady teoretyczne
Testy nieparametryczne
Średnie i miary zmienności
Analiza wariancji.
Jednoczynnikowa analiza wariancji (ANOVA)
Rozkład t.
Metody ilościowe w biznesie Wykład 1
Hipotezy statystyczne
Analiza wariancji jednoczynnikowa
Konstrukcja, estymacja parametrów
Testowanie hipotez statystycznych
Hipotezy statystyczne
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
Analiza wariancji jednoczynnikowa.
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Modelowanie ekonometryczne
Hipotezy statystyczne
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Kilka wybranych uzupelnień
Testy statystycznej istotności
Seminarium licencjackie Beata Kapuścińska
Testowanie hipotez statystycznych
Wnioskowanie statystyczne
Weryfikacja hipotez statystycznych
1 D. Ciołek Analiza danych przekrojowo-czasowych – wykład 7 Analiza danych przekrojowo-czasowych Wykład 7: Testowanie integracji dla danych panelowych.
Weryfikacja hipotez statystycznych dr hab. Mieczysław Kowerski
Testowanie hipotez Jacek Szanduła.
STATYSTYKA sposób na opisanie zjawisk masowych Mirosław Sadowski TRANSGRANICZNY UNIWERSYTET TRZECIEGO WIEKU W ZGORZELCU.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 9 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Treść dzisiejszego wykładu l Weryfikacja statystyczna modelu ekonometrycznego –błędy szacunku parametrów, –istotność zmiennych objaśniających, –autokorelacja,
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 5 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
Testy nieparametryczne – testy zgodności. Nieparametryczne testy istotności dzielimy na trzy zasadnicze grupy: testy zgodności, testy niezależności oraz.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 7 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Rozkłady statystyk z próby dr Marta Marszałek Zakład Statystyki Stosowanej Instytut Statystyki i Demografii Kolegium.
Estymacja parametrów populacji. Estymacja polega na szacowaniu wartości parametrów rozkładu lub postaci samego rozkładu zmiennej losowej, na podstawie.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 13 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Weryfikacja hipotez statystycznych „Człowiek – najlepsza inwestycja”
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 8 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Modele nieliniowe sprowadzane do liniowych
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 11
Estymacja parametryczna dr Marta Marszałek Zakład Statystyki Stosowanej Instytut Statystyki i Demografii Kolegium Analiz.
Wnioskowanie statystyczne. Próbkowanie (sampling)
Testy nieparametryczne
Statystyka matematyczna
Statystyka matematyczna
Jednorównaniowy model regresji liniowej
Wnioskowanie statystyczne Weryfikacja hipotez statystycznych
Analiza niepewności pomiarów Zagadnienia statystyki matematycznej
Analiza współzależności zjawisk
Zapis prezentacji:

STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 6 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii

WNIOSKOWANIE STATYSTYCZNE cd

Metody wnioskowania statystycznego ESTYMACJA Szacowanie na podstawie informacji z próby wartości charakteryzujących rozkład badanej cechy statystycznej, czyli szacowanie wartości parametrów WERYFIKACJA HIPOTEZ STATYSTYCZNYCH Sprawdzenie słuszności przypuszczeń dotyczących: 1.rozkładu cechy statystycznej, a dokładniej jego dystrybuanty – hipotezy nieparametryczne 2.parametrów rozkładu cechy – hipotezy parametryczne Hipotezy zawierają przypuszczenia dotyczące populacji

Przypuszczenie dotyczące rozkładu cechy statystycznej formułuje się w postaci pary hipotez: 1.Hipotezy zerowej (H 0 ) – zawiera stwierdzenie, że rozkład cechy jest określonej postaci co do dystrybuanty (hipoteza nieparametryczna) lub co do wartości parametrów (hipoteza parametryczna); hipoteza zerowa występuje zawsze w postaci równości H 0 : p 1 = p 2, H 0 : m 1 = m 2, H 0 : p = 54%, H 0 : m = Hipotezy alternatywnej (H 1 ) – zawiera inną propozycję co do wartości rozkładu lub też jest zaprzeczeniem hipotezy zerowej Przykłady hipotez parametrycznych

Weryfikacja hipotez statystycznych  ocena treści hipotezy zerowej względem treści hipotezy alternatywnej Narzędzie  test statystyczny przeprowadzany na wynikach z próby

Test statystyczny ocena, w jakim stopniu wyniki próby losowej odbiegają od naszych poglądów dotyczących populacji sformułowanych w hipotezie zerowej Jeśli założymy, że hipoteza zerowa H 0 jest prawdziwa, zaś próba spełnia kryterium losowości (czyli dobrze odzwierciedla populację), to nasza wiedza o populacji kształtowana na podstawie próby nie powinna różnić się od wysuniętych przypuszczeń z hipotezy zerowej H 0. Próba powinna potwierdzać hipotezę zerową

Zakładamy, że hipoteza zerowa jest prawdziwa Jeśli natomiast pojawiać się będą znaczne rozbieżności między wiedzą o populacji uzyskaną z próby i wiedzą zakładaną w hipotezie zerowej H 0, to występować powinny rzadko, czyli z małym prawdopodobieństwem. Te znaczne rozbieżności, świadczyć będą przeciwko prawdziwej hipotezie zerowej H 0 : - Będą sugerować, że jest ona fałszywa, gdyż jej treść odbiega znacząco od tego co stwierdzono empirycznie na podstawie próby; - Będą powodować będą błędną ocenę hipotezy zerowej H 0. Prawdopodobieństwo ich występowania to ryzyko popełnienia błędu I rodzaju, czyli odrzucenia hipotezy zerowej H 0,chociaż jest ona prawdziwa. Prawdopodobieństwo to jest rzędu α i nazywamy je poziomem istotności.

Spójrzmy inaczej na problem: Jeśli założymy, że hipoteza zerowa H 0 jest fałszywa oraz będzie zachowana losowość próby, to nasza wiedza o populacji kształtowana na podstawie próby powinna znacznie odbiegać od wysuwanych przypuszczeń (sformułowanych w hipotezie zerowej H 0 ). Tym samym wynik z próby nie powinien potwierdzić hipotezy zerowej. W takiej sytuacji małe rozbieżności między wiedzą o populacji stwierdzoną empirycznie i wiedzą hipotetyczną (z hipotezy zerowej H 0 ) powinny występować bardzo rzadko = z bardzo małym prawdopodobieństwem.

Występujące małe rozbieżności – przy założeniu fałszywości hipotezy zerowej – sugerują, że hipoteza zerowa jest prawdziwa, a zatem skłaniają do jej przyjęcia, mimo że jest to postępowanie błędne. Błąd popełniany w takiej sytuacji nosi nazwę błędu II rodzaju i polega na przyjęciu hipotezy zerowej, chociaż jest ona fałszywa. Ryzyko związane z jego popełnieniem jest rzędu β.

Najkorzystniej jest, aby zarówno błąd I rodzaju α jak i błąd II rodzaju β były jak najmniejsze. Nie jest jednak możliwe minimalizowanie prawdopodobieństwa obu rodzajów błędów jednocześnie, ponieważ gdy jeden z nich maleje, drugi zawsze rośnie.

Teoria statystyki oferuje kilka metod rozwiązania tego problemu: 1.stosowanie testów najmocniejszych 2.stosowania testów istotności

Testy najmocniejsze Ustala się poziomu błędu I rodzaju α na stałym poziomie i szuka takich reguł decyzyjnych, aby ryzyko błędu II rodzaju β było jak najmniejsze. Prawdopodobieństwo 1 – β (częstość podejmowania prawidłowej decyzji) określane jest mianem mocy testu.

Testy istotności Rozważa się jedynie jedną z dwóch decyzji: 1.decyzję o ewentualnym odrzuceniu hipotezy zerowej H 0, gdy test wskazuje, że jest ona fałszywa lub 2.decyzję o braku podstaw do jej odrzucenia, gdy test nie wskazuje, że jest ona fałszywa Taki sposób postępowania sprawia, że nie można podjąć decyzji polegającej na przyjęciu hipotezy zerowej. Nie istnieje zatem problem popełnienia błędu II rodzaju. Można natomiast popełnić błąd I rodzaju, czyli odrzucić hipotezę zerową H 0, chociaż jest ona prawdziwa. Prawdopodobieństwo popełnienia błędu I rodzaju to poziom istotności α.

Testy istotności - procedura Określenie rozbieżności między wynikiem z próby i wysuniętym przypuszczeniem  test statystyczny. Sformułowanie hipotezy zerowej oraz hipotezy alternatywnej. Hipoteza alternatywna jest zaprzeczeniem hipotezy zerowej. Zakładamy, że prawdziwa jest hipoteza zerowa i to przypuszczenie weryfikujemy. Wyznaczenie z próby losowej wartości najlepszego estymatora parametru co do którego wysunięto przypuszczenie.

Testy istotności - procedura Określenie wartości „granicznej” rozdzielającej znaczące i nieznaczące rozbieżności między wiedzą empiryczną (z próby) i wiedzą hipotetyczną (z populacji). Określenie rozbieżności między wynikiem z próby i wysuniętym przypuszczeniem  test statystyczny. Wybór wartości „granicznej” jest subiektywny i zależy od wiedzy badacza oraz od jego skłonności do ryzyka. Jest on związany z ryzykiem popełnienia błędu I rodzaju, czyli odrzucenia hipotezy zerowej, chociaż w rzeczywistości jest ona prawdziwa (α)

W testach parametrycznych postać hipotezy alternatywnej odgrywa ważną rolę  określa, jaki rodzaj rozbieżności między wiedzą empiryczną a hipotetyczną jest możliwy Jeśli zaprzeczeniem hipotezy zerowej H 0 : Θ = Θ 0 jest hipoteza alternatywna postaci: 1.H 1 : Θ ≠ Θ 0, oznacza to, że możliwe są wszelkie rozbieżności zarówno „ w górę” (dodatnie), jak i „w dół” (ujemne) między wynikiem z próby, a przyjętym w hipotezie zerowej H 0 założeniem 2.H 1 : Θ > Θ 0, oznacza to, że możliwe są jedynie rozbieżności dodatnie; czyli w grę wchodzi jedynie zaniżenie parametru w hipotezie zerowej H 0 3.H 1 : Θ < Θ 0, oznacza to, że możliwe są jedynie rozbieżności ujemne; czyli w grę wchodzi jedynie zawyżenie parametru w hipotezie zerowej H 0 Postać hipotezy alternatywnej H 1

Tym samym postać hipotezy alternatywnej w testach parametrycznych decyduje o kształcie obszaru odrzucenia (obszaru krytycznego), czyli o przedziale liczbowym określającym znaczące rozbieżności między wynikiem próby a przypuszczeniem zawartym w hipotezie zerowej H 0 Obszar odrzucenia

Obszar odrzucenia przy wnioskowaniu o średniej i frakcji HIPOTEZA ZEROWA H 0 : m = m 0 ; H 0 : p = p 0 ; H 0 : m 1 = m 2 ; H 0 : p 1 = p 2 ; O kształcie obszaru odrzucenia rozstrzyga hipoteza alternatywna Wariant I H 1 : m ≠ m 0 ; H 1 : p ≠ p 0 ; H 1 : m 1 ≠ m 2 ; H 1 :p 1 ≠ p 2 ; dwustronny obszar odrzucenia

Obszar odrzucenia przy wnioskowaniu o średniej i frakcji HIPOTEZA ZEROWA H 0 : m = m 0 ; H 0 : p = p 0 ; H 0 : m 1 = m 2 ; H 0 : p 1 = p 2 ; Wariant II H 1 : m > m 0 ; H 1 : p > p 0 ; H 1 : m 1 > m 2 ; H 1 : p 1 > p 2 ; prawostronny obszar odrzucenia α u 2α t 2α,v utut f(u) f(t)

Obszar odrzucenia przy wnioskowaniu o średniej i frakcji HIPOTEZA ZEROWA H 0 : m = m 0 ; H 0 : p = p 0 ; H 0 : m 1 = m 2 ; H 0 : p 1 = p 2 ; Wariant III H 1 : m < m 0 ; H 1 : p < p 0 ; H 1 : m 1 < m 2 ; H 1 : p 1 < p 2 ; lewostronny obszar odrzucenia α - u 2α - t 2α,v utut f(u) f(t)

Obowiązujące testy istotności: 1. Testy parametryczne Test dla średniej Test dla równości dwóch średnich Test dla średniej różnicy par wartości (porównanie średnich dla prób zależnych) Test dla frakcji elementów wyróżnionych Test dla równości dwóch frakcji Test dla hipotezy o równości wielu średnich (analiza wariancji) 2. Testy nieparametryczne Test zgodności chi-kwadrat

Obowiązujące testy istotności: 1.Testy parametryczne Dotyczą sprawdzania przypuszczeń na temat wartości parametrów (średniej m, frakcji p, etc) 2. Testy nieparametryczne Dotyczą sprawdzania przypuszczeń na temat kształtu rozkładu cechy = na temat postaci dystrybuanty); pozwalają sprawdzić, czy: analizowany rozkład cechy jest podobny do (zgodny z) jednego ze znanych rozkładów prawdopodobieństwa (np. rozkładu normalnego) Dwa analizowane rozkłady są do siebie podobne

PRZYKŁADY

Przykład 1 W Serwisie Informacyjnym podano, że dla 40% Polaków ulubionym daniem wigilijnym jest karp. Czy można tak twierdzić, skoro podane informacje pochodziły od 200 losowo wybranych respondentów, z których 77 przyznało, że karp jest ich ulubionym daniem wigilijnym? (α=0,05) Przypuszczenie: dla 40% Polaków ulubionym daniem wigilijnym jest karp; czy można tak twierdzić? H 0 : p = 40% (odsetek Polaków, których ulubionym daniem wigilijnym jest karp, jest równy 40%) H 1 : p ≠ 40% (odsetek Polaków, których ulubionym daniem wigilijnym jest karp, nie jest równy 40%) statystyka testująca U~N(0,1) Test dla frakcji elementów wyróżnionych

Przykład 1 W Serwisie Informacyjnym podano, że dla 40% Polaków ulubionym daniem wigilijnym jest karp. Czy można tak twierdzić, skoro podane informacje pochodziły od 200 losowo wybranych respondentów, z których 77 przyznało, że karp jest ich ulubionym daniem wigilijnym? (α=0,05) Dane: N =200 H 0 : p = 40% H 1 : p ≠ 40% Ale czy to jest dużo, czy mało? Czy różnica między wiedzą empiryczną a hipotetyczną jest znaczna?

Obszar odrzucenia przy wnioskowaniu o średniej i frakcji HIPOTEZA ZEROWA H 0 : m = m 0 ; H 0 : p = p 0 ; H 0 : m 1 = m 2 ; H 0 : p 1 = p 2 ; O kształcie obszaru odrzucenia rozstrzyga hipoteza alternatywna Wariant I H 1 : m ≠ m 0 ; H 1 : p ≠ p 0 ; H 1 : m 1 ≠ m 2 ; H 1 :p 1 ≠ p 2 ; dwustronny obszar odrzucenia

Przykład 1 W Serwisie Informacyjnym podano, że dla 40% Polaków ulubionym daniem wigilijnym jest karp. Czy można tak twierdzić, skoro podane informacje pochodziły od 200 losowo wybranych respondentów, z których 77 przyznało, że karp jest ich ulubionym daniem wigilijnym? (α=0,05) H 0 : p = 40% H 1 : p ≠ 40% u f(u) α/2 = =0,05/2 = 0,025 -u 0,05 = -1,96u 0,05 = 1,96 Duże rozbieżności Małe rozbieżności U obl < |u 0,05 | -1,96 <U obl < 1,96 Na poziomie istotności 0,05 nie ma podstaw do odrzucenia hipotezy zerowej. Nie ma podstaw, aby wątpić, że dla 40% Polaków ulubionym daniem wigilijnym jest karp

Przykład 2 W 100 gospodarstwach domowych 4-osobowych zbadano kwartalne zużycie energii elektrycznej (kWh) i otrzymano następujące wyniki: Przeciętne zużycie energii w tej grupie wyniosło 540kWh z odchyleniem standardowym s = 150. Na poziomie istotności 0,05 zweryfikować hipotezę, że średnie kwartalne zużycie energii w gospodarstwach 4-osobowych jest niższe niż 600 kWh. Przypuszczenie/hipoteza: średnie kwartalne zużycie energii w gospodarstwach 4-osobowych jest niższe niż 600 kWh. H 0 : m = 600 średnie kwartalne zużycie energii w gospodarstwach 4-osobowych wynosi 600 kWh H 1 : m < 600 średnie kwartalne zużycie energii w gospodarstwach 4-osobowych jest niższe niż 600 kWh Dane: X – kwartalne zużycie energii w gospodarstwach domowych 4-osobowych n = 100 S(x) = 150 α = 0,05 Brak informacji o rozkładzie X Duża próba

Przykład 2 H 0 : m = 600 (średnie kwartalne zużycie energii w gospodarstwach 4-osobowych wynosi 600 kWh H 1 : m < 600 (średnie kwartalne zużycie energii w gospodarstwach 4-osobowych jest niższe niż 600 kWh Dane: X – kwartalne zużycie energii w gospodarstwach domowych 4-osobowych n = 100 S(x) = 150 α = 0,05 Brak informacji o rozkładzie X Duża próba Test dla średniej m przy dowolnym rozkładzie X (n duże)

Obszar odrzucenia przy wnioskowaniu o średniej i frakcji HIPOTEZA ZEROWA H 0 : m = m 0 ; H 0 : p = p 0 ; H 0 : m 1 = m 2 ; H 0 : p 1 = p 2 ; Wariant III H 1 : m < m 0 ; H 1 : p < p 0 ; H 1 : m 1 < m 2 ; H 1 : p 1 < p 2 ; lewostronny obszar odrzucenia α -u 2α -t 2α,v utut f(u) f(t)

Przykład 2 H 0 : m = 600 (średnie kwartalne zużycie energii w gospodarstwach 4-osobowych wynosi 600 kWh H 1 : m < 600 (średnie kwartalne zużycie energii w gospodarstwach 4-osobowych jest niższe niż 600 kWh α = 0,05 -u 2α = -u 0,1 = -1,64 Duże rozbieżności Małe rozbieżności U obl < u 1,64 -4 < - 1,64 Na poziomie istotności 0,05 odrzucamy hipotezę zerową na rzecz hipotezy alternatywnej = przyjmujemy za prawdziwą hipotezę alternatywną H 1. Musimy liczyć się z ryzykiem podjęcia błędnej decyzji, czyli odrzucenia hipotezy zerowej mimo że jest ona prawdziwa (błąd I rodzaju). Ryzyko to wynosi α = 0,05. u f(u)

Przykład 3 Zbadano 1000 osób w mieście oraz 500 osób na wsi. W mieście 350 osób wyraziło swoje poparcie dla partii ALFA, na wsi zaś 150. Czy prawdziwe jest stwierdzenie, że partia ALFA cieszy się większym poparciem w mieście niż na wsi? Przyjąć poziom istotności 0,01 Przypuszczenie: partia ALFA cieszy się większym poparciem w mieście (1) niż na wsi (2) H 0 : p 1 = p 2 (poparcie dla partii ALFA jest takie samo w mieście i na wsi) H 1 : p 1 > p 2 (poparcie dla partii ALFA jest większe w mieście niż na wsi) Test dla hipotezy o równości dwóch frakcji gdzie

Przykład 3 Zbadano 1000 osób w mieście oraz 500 osób na wsi. W mieście 350 osób wyraziło swoje poparcie dla partii ALFA, na wsi zaś 150. Czy prawdziwe jest stwierdzenie, że partia ALFA cieszy się większym poparciem w mieście niż na wsi? H 0 : p 1 = p 2 (poparcie dla partii ALFA jest takie samo w mieście i na wsi) H 1 : p 1 > p 2 (poparcie dla partii ALFA jest większe w mieście niż na wsi) Dane: n 1 = 1000 n 2 = 500X 1 = 350X 2 =150α=0,01

Obszar odrzucenia przy wnioskowaniu o średniej i frakcji HIPOTEZA ZEROWA H 0 : m = m 0 ; H 0 : p = p 0 ; H 0 : m 1 = m 2 ; H 0 : p 1 = p 2 ; O kształcie obszaru odrzucenia rozstrzyga hipoteza alternatywna Wariant II H 1 : m > m 0 ; H 1 : p > p 0 ; H 1 : m 1 > m 2 ; H 1 : p 1 > p 2 ; prawostronny obszar odrzucenia α u 2α t 2α,v utut f(u) f(t)

Przykład 3 H 0 : p 1 = p 2 (poparcie dla partii ALFA jest takie samo w mieście i na wsi) H 1 : p 1 > p 2 (poparcie dla partii ALFA jest większe w mieście niż na wsi) f(u) u α=0,01 u 2α = u 0,02 = 2,33 Duże rozbieżności Małe rozbieżności U obl < |u 0,02 | 1,936 < 2,33 Na poziomie istotności 0,01 nie ma podstaw do odrzucenia hipotezy zerowej. Nie ma podstaw, aby wątpić, że poparcie dla partii ALFA jest takie samo w mieście i na wsi

Przykład 3.1 Dla jakich wartości poziomu istotności α prawdziwe jest stwierdzenie, iż partia ALFA cieszy się większym poparciem w mieście niż na wsi? Czyli dla jakich wartości poziomu istotności α odrzucalibyśmy hipotezę zerową i przyjmowali hipotezę alternatywną? H 0 : p 1 = p 2 H 1 : p 1 > p 2 f(u) u α U obl = 1,936 u2αu2α

Obszar odrzucenia przy wnioskowaniu o średniej i frakcji HIPOTEZA ZEROWA H 0 : m = m 0 ; H 0 : p = p 0 ; H 0 : m 1 = m 2 ; H 0 : p 1 = p 2 ; O kształcie obszaru odrzucenia rozstrzyga hipoteza alternatywna Wariant II H 1 : m > m 0 ; H 1 : p > p 0 ; H 1 : m 1 > m 2 ; H 1 : p 1 > p 2 ; prawostronny obszar odrzucenia α u 2α t 2α,v utut f(u) f(t) 1 – α

Przykład 3.1 Dla jakich wartości poziomu istotności α prawdziwe jest stwierdzenie, iż partia ALFA cieszy się większym poparciem w mieście niż na wsi? Czyli dla jakich wartości poziomu istotności α odrzucalibyśmy hipotezę zerową i przyjmowali hipotezę alternatywną? H 0 : p 1 = p 2 H 1 : p 1 > p 2 α* - krytyczny poziom istotności, czyli poziom istotności przy którym następuje zmiana decyzji na przeciwną Odp. Hipotezę zerową H 0 należałoby odrzucić przy poziomie istotności większym bądź równym α*, czyli f(u) u α U obl = 1,936