Średnia arytmetyczna, mediana, modalna. Opracowanie: Beata Szabat.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYNIKI EGZAMINU GIMNAZJALNEGO Z JĘZYKA NOWOŻYTNEGO ROK SZKOLNY 2009/2010.
Advertisements

w szkole średniej Wykonały: Alicja Makowska i Beata Karwowska
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Brzezinach ID grupy: 98/72
W dalszej części zajęć wyróżniać będziemy następujące
Skale pomiarowe – BARDZO WAŻNE
PODSUMOWANIE WIADOMOŚCI ZE STATYSTYKI
algorytm znajdowania największego wspólnego dzielnika (NWD)
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Miary jednej cechy Miary poziomu Miary dyspersji Miary asymetrii (skośności)
Właściwości średniej arytmetycznej
ANALIZA STRUKTURY SZEREGU NA PODSTAWIE MIAR STATYSTYCZNYCH
Miary położenia Miary położenia opisują umiejscowienie typowych wartości cechy statystycznej na osi liczbowej.
Krzysztof Jurek Statystyka Spotkanie 4. Miary zmienności m ó wią na ile wyniki są rozproszone na konkretne jednostki, pokazują na ile wyniki odbiegają
(dla szeregu szczegółowego) Średnia arytmetyczna (dla szeregu szczegółowego) Średnią arytmetyczną nazywamy sumę wartości zmiennej wszystkich jednostek.
BIOSTATYSTYKA I METODY DOKUMENTACJI
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane informacyjne: Gimnazjum im. Marii Skłodowskiej-Curie
Metody Symulacyjne w Telekomunikacji (MEST) Wykład 6/7: Analiza statystyczna wyników symulacyjnych  Dr inż. Halina Tarasiuk
Średnie i miary zmienności
Opracowała: Joanna Wasiak
Testy nieparametryczne
Ciąg liczbowy Ciąg arytmetyczny Ciąg geometryczny
RÓWNANIA Aleksandra Janes.
Testy nieparametryczne
Wewnątrzszkolny system oceniania
Anna Gadomska Szkoła Podstawowa Nr 79 Łódź
„Człowiek - najlepsza inwestycja”
dla klas gimnazjalnych
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr 5 w Szczecinku i Zespół Szkół w Opalenicy ID grupy: 97/41_mf_g2 i 97/71_mf_g1 Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 w Poznaniu
Liczby charakterystyczne dla danych statystycznych
Proste obliczenia w arkuszu
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Statystyka ©M.
HARALD KAJZER ZST NR 2 im. M. Batko
„Zbieranie i opracowywanie danych statystycznych”
1 Analiza wyników sprawdzianu ‘2014 Zespół Szkolno-Przedszkolny w Krowiarkach – XI 2014 – XI 2014 Opracował: J. Pierzchała.
STATYSTYKA Pochodzenie nazwy:
Prezentacja dla klasy I gimnazjum
1 informatyka +. 2 TYTUŁ: Podstawowe statystyki wykorzystywane do analizowania danych AUTOR: A. Brzostek, P. Królikowski.
Prezentacja dla klasy II liceum
Rozwiązanie zagadki nr 2
TEST SPRAWDZAJĄCY Z MATEMATYKI dla klasy IV szkoły podstawowej z zakresu FIGURY GEOMETRYCZNE Autor: Justyna Itrych.
Rodzaje Liczb JESZCZE SA TAKIE
Sprawdzian po klasie szóstej INFORMACJE W PIGUŁCE Do rozwiązania było 26 zadań z języka polskiego i matematyki Maksymalnie można było uzyskać 40.
„Ile lat ma Guś”.
ŚREDNIA WAŻONA SZKOŁA PODSTAWOWA W LIGOCIE
Podstawowe pojęcia i terminy stosowane w statystyce
Nr w dzienniku Wzrost w cm Tablica.
Statystyczna analiza danych w praktyce
Statystyczna analiza danych
Średnia arytmetyczna, mediana i dominanta
Statystyczna analiza danych
URZĄD STATYSTYCZNY WE WROCŁAWIU. Tablica nr 1. Minimalny zakres wiadomości i umiejętności statystycznych absolwenta szkoły podstawowej, pożądanych z punktu.
ze statystyki opisowej
Stosowanie procentów w życiu codziennym. Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
Uzupełnienie danych osobowych np. numeru telefonu do kontaktu i innych brakujących informacji. Wybór języków, których chcielibyście się uczyć w szkole.
Szkoła Podstawowa w Zofiówce Zofiówka Rozporządzenie MEN w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy.
Obliczanie jakim procentem jednej liczby jest druga liczba. Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
Parametry rozkładów Metodologia badań w naukach behawioralnych II.
Obliczanie wartości liczbowych wyrażeń algebraicznych.
Wyrażenia algebraiczne
Zdarzenia losowe. Opracowanie: Beata Szabat. Zdarzenia losowe. Często w życiu codziennym używamy określeń: - to jest bardzo prawdopodobne, - to jest mało.
Liczby naturalne i całkowite Spis treści Definicje Działania na liczbach Wielokrotności liczb naturalnych Cechy podzielności Przykłady potęg,potęgi o.
Obliczanie długości boków w trójkącie prostokątnym.
Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka
Koła i okręgi – powtórzenie.
MIARY STATYSTYCZNE Warunki egzaminu.
Ankieta statystyki.
Zapis prezentacji:

Średnia arytmetyczna, mediana, modalna. Opracowanie: Beata Szabat

Pojęcia statystyczne Przy analizowaniu danych statystycznych wykorzystuje się następujące pojęcia: średnia arytmetyczna, mediana, wartość modalna (inaczej: moda, dominanta) Pierwszą stosowałeś licząc sobie średnią ocen na świadectwie. Określenia dwóch następnych są bardzo łatwe- wystarczy się zastanowić nad znaczeniem słów media i moda.

Średnia arytmetyczna. Średnia arytmetyczna – jest to wynik ilorazu sumy wszystkich wartości przez ich ilość. Przykład. Oblicz średnią arytmetyczną ocen ze świadectwa:2,4,3,4,4,3,5,6,3,5,5, = 49 49:12≈4,08 Odp.: Średnia ocen na świadectwie wynosi około 4,08.

Mediana. Mediana- jeżeli w omawianym przypadku mamy nieparzystą ilość uporządkowanych wartości, to mediana jest wartością środkową, jeżeli ilość uporządkowanych wartości jest parzysta, to mediana jest średnią arytmetyczną dwóch wartości środkowych. Przykład2. Wyznacz medianę dla wartości ocen na świadectwie. Ustawiamy wartości w kolejności rosnącej. Ponieważ jest ich 12, to do obliczenia mediany należy zastosować drugi sposób 2, 3, 3, 3, 4, 4, 4, 5, 5, 5, 5, 6 (4+4):2=4 Odp. Mediana ocen na świadectwie wynosi 4

Wartość modalna. Modalna- jest to najczęściej występująca wartość w badanym przypadku. Przykład 3. Znajdź modalną ocen na świadectwie. 2, 3, 3, 3, 4, 4, 4, 5, 5, 5, 5, 6 4 piątki Modalna ocen na świadectwie wynosi 5.

Przykład 1. W pewnej klasie jest 1 ocena celująca z matematyki na koniec roku,4 oceny bardzo dobre, 11 dobrych, 13 dostatecznych i 3 dopuszczające. Jaka jest średnia arytmetyczna i mediana tych ocen? =32 (1·6+ 4 ·5+ 11 ·4+13 ·3+3 ·2):32=115:32≈3,59 32:2=16, należy więc wziąć szesnastą i siedemnastą ocenę i obliczyć ich średnią arytmetyczną. Szesnastą oceną jest 3, siedemnastą jest 4. Mediana wynosi 3,5.

Przykład 2. Oto rozmowa trzech pracowników firmy Średnix: - Szef mówił, że wszyscy dostaniemy podwyżki. Podobno średnio po 100zł. - Niemożliwe, pracuje nas tu, oprócz szefa dwadzieścia osób i wszyscy mówią, że dostaną tylko o 70zł więcej. - Możliwe, przecież nie wiesz o ile większą pensję będzie miał szef. Jak dużą podwyżkę dostanie szef?

Rozwiązanie. x- podwyżka szefa. Odp. Szef otrzyma 700zł podwyżki.